Citat:
Oj, det är säkert sant mercy. Såg en argsint en som är avstängd nu men som inte sa mycket mer än att gärningsmannen var oskyldig så det inlägget skippade jag . Men ni som har hängt med i tråden från början har ju bättre koll (cochran med naturligtvis). Ville bara bidra med vad jag hittade i all hast. Jag har inte tid att söka mer just nu men ska försöka fortsätta en stund till senare, om det går att komma ifrån. Familjen protesterar hej vilt på helgerna så man får väl smyga sig in på laptopen en stund innan man somnar då.
Ursprungligen postat av mercy
CaliSophia du har missat några av de viktiga i din uppräkning
Jag tror inte heller att detta var något som bara "kom över" gärningsmannen och bara helt oförhappandes brast inom honom, det som han påstår i förhören. Jag har till och med tänkt tanken i mörka stunder att det rent av kan ha varit en kalkylerad risk han tog, det bästa sättet att slippa mer bekymmer och oro över utredningar som riskerade avslöja vad han hållit på med, det bästa sättet att se till att han inte blev påkommen med den misshandel han redan utfört utan helt enkelt få ett abrupt slut på det hela.
Vore naturligtvis olägligt för gärningsmannen om barnet började kunna berätta på dagis vad han utsattes för. Enligt förskolelärarna började han "mot slutet" "prata mera och sa bl a 'mamma' och andra korta ord". Att helt enkelt se till att "problemet" försvann för all framtid kan nog i hans snedvridna värld rent av ha upplevts som berättigat och den enklaste lösningen eftersom han ansåg att det var barnets fel att han inte kunde behärska sig utan miste kontrollen och slog besinningslöst.
Gärningsmannen hade kommit undan med allt upp till själva mordet och det är ju precis så som det stod i en kommentar som nån länkat till härifrån förut: Det var inte säkert att det skulle gå att bevisa att han inte dött av sin oförklarliga "sjukdom" utan man skulle kunna tro dödsorsaken skulle komma att anges som något som kom sig av värmen och bakterierna och styvpappans påstådda "upplivningsförsök":
Citat:
saknar skriver:
16 juli 2010 kl 0:51
00snapphane00
Ja skiter i óm du kan hela mitt namn. ska ja bli skrämd? Tänk dig in i min siost, aldrig sett nåntong bara en kärleksfull styvpappa å min son älskade honom lika så… Förklara vrf han skulle vilja göra något med flit, min son va sjuk redan innan med magen, som rättsläkaren sa via polisen till mig. Skulle min son dött av värmen + bakteierna i magen skulle dom inte kunna bevisa det. Men om min sambo försökte få liv i hoom igen , vilket kan vara på fel sätt så kanskle dom skriver våld, för dom måste förutse det värsta … har ja rätt i det jag skriver, sätt dig in i min sits om du ens kan det innanh du dömer folk………
16 juli 2010 kl 0:51
00snapphane00
Ja skiter i óm du kan hela mitt namn. ska ja bli skrämd? Tänk dig in i min siost, aldrig sett nåntong bara en kärleksfull styvpappa å min son älskade honom lika så… Förklara vrf han skulle vilja göra något med flit, min son va sjuk redan innan med magen, som rättsläkaren sa via polisen till mig. Skulle min son dött av värmen + bakteierna i magen skulle dom inte kunna bevisa det. Men om min sambo försökte få liv i hoom igen , vilket kan vara på fel sätt så kanskle dom skriver våld, för dom måste förutse det värsta … har ja rätt i det jag skriver, sätt dig in i min sits om du ens kan det innanh du dömer folk………
Det är mycket som oroar i den här historien. Varför avbeställde mamman och hennes sambo de tider de fått för att påbörja utredningen om vad som låg bakom problemen med barnets mage? De fick en snabbtid direkt efter akutbesöket. Den avbeställde mamman. De hade en tid den 20 maj. Den tiden avbeställde gärningsmannen på morgonen samma dag de skulle kommit in, med ursäkten att mamman var sjuk och inte kunde komma och själv kunde han inte komma ifrån jobbet. Det verkar precis som om akutbesöket i april bara kom till för syns skull, för att lugna dagis och socialen. Sen sket vårdnadshavaren tydligen i det hela i nästan två månader, fram tills 15 juni då barnet till slut togs in för provtagning. Det EEG man planerat passade läkarna på att göra när barnet kom in med en komplicerad fraktur från den vridskada han lidit i styvpappans våld---vid det tillfället kom han in 24 timmar efter det att han skadats!
Lika olägligt för gärningsmannen som en ordentlig utredning av magskadorna efter slagen vore det naturligtvis om en ordentlig utredning av armbrottet kommit till stånd. Soc utredare polisanmälde inte efter att anmälan om misstänkt barnmisshandel kommit in från sjukvården utan letade efter ursäkter till varför barnet hade mystiska åkommor, blåmärken, ett komplicerat armbrott och dessutom tog avstånd från gärningsmannen. Att barnet hade tagit avstånd socialt från styvfadern står det för övrigt till och med om i sjukvårdens journaler i samband med att de kom in till akuten den 24 april för magskadorna efter slagen.
Om någon med kompetens hade förhört mamman och styvpappan var för sig när det kom misstankar om barnmisshandel från sjukvården den gången hade barnet kanske haft en chans att komma undan ytterligare tortyr. Men han lämnades åt sitt öde av soc i Mjölby. Man får hoppas att Socialstyrelsen har något konstruktivt att säga om hur den sortens undermåliga utredningar kan undvikas i framtiden och ett barns liv räddas om det hamnar i samma situation som T.
