2010-10-12, 12:52
Medlem
BoAnns avatar
http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5384853&date=&menuids=

Info för er som följer denna tråd och som det även har diskuteras, har GM överklagat domen till Hovrätten.
Citera
2010-10-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoAnn
http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5384853&date=&menuids=

Info för er som följer denna tråd och som det även har diskuteras, har GM överklagat domen till Hovrätten.

Tack. Funderade när det skulle komma något om detta. Jag hoppas åklagaren överklagar nu också! Det vore ju riktigt obehagligt om HR skulle döma för grov misshandel och vållande och sänka straffet...
Citera
2010-10-12, 12:58
Bannlyst
Citat:
Advokaten anser inte att det är bevisat att hans klient var likgiltig för risken att pojken skulle dö av slaget. 25-åringen anser inte heller att han efter det fatala slaget lämnade pojken utan uppsikt i flera timmar. 25-åringen hade istället, enligt överklagandet, "den bestämda uppfattningen" att pojken sov.

De riktar in sig på likgiltighetsuppsåtet. Om de anses att Patric inte var likgiltig till att pojken kunde dö kan alltså rubriceringen bli en annan. Jag har svårt att se vad de skulle komma med som visar att han inte var likgiltig till pojkens lidande och de konsekvenser som slaget skulle ha (dvs döden)?

Jag kan inte se hur man rimligen skulle kunna anse att han inte var likgiltig inför pojkens lidande och att döden skulle kunna uppstå.

Kan de hävda att han inte skulle förstå att man kan dö av ett sånt slag? Vad tror ni?
Citera
2010-10-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
De riktar in sig på likgiltighetsuppsåtet. Om de anses att Patric inte var likgiltig till att pojken kunde dö kan alltså rubriceringen bli en annan. Jag har svårt att se vad de skulle komma med som visar att han inte var likgiltig till pojkens lidande och de konsekvenser som slaget skulle ha (dvs döden)?

Jag kan inte se hur man rimligen skulle kunna anse att han inte var likgiltig inför pojkens lidande och att döden skulle kunna uppstå.

Kan de hävda att han inte skulle förstå att man kan dö av ett sånt slag? Vad tror ni?

Här är vi faktiskt överens. Jag kan inte heller se att han inte var likgiltig, det hoppas jag HR håller med om också!

De har ju försökt just detta i TR, att hävda att han inte förstod... Om rätten köper det resonemanget kommer vi få många "oförstående" brottslingar i våra rättssalar framöver.
Citera
2010-10-12, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Här är vi faktiskt överens. Jag kan inte heller se att han inte var likgiltig, det hoppas jag HR håller med om också!

De har ju försökt just detta i TR, att hävda att han inte förstod... Om rätten köper det resonemanget kommer vi få många "oförstående" brottslingar i våra rättssalar framöver.
Då får vi hoppas att kammaråklagaren överklagar och har vässad tunga.

Man ska ju inte dömmas till brott om det inte är helt klart att man inte förstod effekterna av sitt handlande och att det är rimligt att man inte kände till dem. Alltså då inte personligen utan rent allmänt. Men att man inte ska förstå att ett barn kan gå sönder och sedan dö om man sopar på dem råsmällar är ju inte orimligt att man ska förstå, tycker då jag.

Citat:
Kammaråklagare Britt-Louise Viklund har möjlighet att anslutningsöverklaga och kan då yrka på straffskärpning. Under rättegången i tingsrätten yrkade hon på att 25-åringen skulle dömas till fängelse i upp till femton år.
Citera
2010-10-12, 13:15
Medlem
Citat:
Då får vi hoppas att kammaråklagaren överklagar och har vässad tunga.

Man ska ju inte dömmas till brott om det inte är helt klart att man inte förstod effekterna av sitt handlande och att det är rimligt att man inte kände till dem. Alltså då inte personligen utan rent allmänt. Men att man inte ska förstå att ett barn kan gå sönder och sedan dö om man sopar på dem råsmällar är ju inte orimligt att man ska förstå, tycker då jag.

Att PS inte förstod att han på det sätt han slog T inte kunde skada honom så svårt att han avled är för mig helt uteslutet! Den styrka och råhet han visar i rekonstruktionen... Nej, fy fan vilken vidrig människa han är som nu överklagar och tycker "jag visste inte, jag förstod inte"... *kräks*
Citera
2010-10-12, 13:17
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Vem var det som misshandlade dina barn? Du skriver ju att de haft blånader, skrapsår och liknande på såna ställen på kroppen.

Du säger att Zanna ska tolka såna saker som misshandel och absolut förstå att det är misshandel för det är alltid så.

Mitt fetade.
Jag skrev inget om det, det är din egen tolkning av mitt inlägg.
Snälla du, lägg inte in dina egna ord i det jag skriver. jag har bett dig förr och gör det igen.
Citera
2010-10-12, 13:20
Bannlyst
Citat:
Att PS inte förstod att han på det sätt han slog T inte kunde skada honom så svårt att han avled är för mig helt uteslutet! Den styrka och råhet han visar i rekonstruktionen... Nej, fy fan vilken vidrig människa han är som nu överklagar och tycker "jag visste inte, jag förstod inte"... *kräks*

Jag vet inte hur man juridiskt rent ska kunna hitta något som gör att hans likgiltighetsuppsåt faller.

Kanske de kan hävda att han slagit pojken tidigare men att han inte dött då?

Vad säger man som åklagare då. Att man borde förstå att pojkens tidigare dåliga mående visar på att han skadats och att vem som helst borde fatta att det blir värre att slå på något som redan är skadad?
Citera
2010-10-12, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Mitt fetade.
Jag skrev inget om det, det är din egen tolkning av mitt inlägg.
Snälla du, lägg inte in dina egna ord i det jag skriver. jag har bett dig förr och gör det igen.

Oke, man ska inte tolka det så att det alltid är misshandel när blåmärken förekommer på underliga ställen?

Du måste ju mena så då? Blev det rätt nu då?

Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Att hela tiden leta förklaringar till märken på ett barns kropp, ser jag som ett tecken på att man inser att något inte stämmer. Mina barn har haft blåmärken genom åren, de gånger jag funderat över när/hur/var de tillkommit, är när jag funnit dessa blånader, sår eller andra skador "underliga"!
Senast redigerad av Yori 2010-10-12 kl. 13:27.
Citera
2010-10-12, 13:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur man juridiskt rent ska kunna hitta något som gör att hans likgiltighetsuppsåt faller.

Kanske de kan hävda att han slagit pojken tidigare men att han inte dött då?

Vad säger man som åklagare då. Att man borde förstå att pojkens tidigare dåliga mående visar på att han skadats och att vem som helst borde fatta att det blir värre att slå på något som redan är skadad?

Nej det vet inte jag heller, i mina ögon kan det inte falla med tanke på hur hårt han slår och att han sedan sitter och porrsurfar i flera timmar medan T ligger svårt skadad och sedan avlider.

Nej, jag hoppas att de inte kommer någonvart med detta, att åklagaren överklagar och han får ett hårdare straff i HR!
Citera
2010-10-12, 13:31
Bannlyst
Citat:
Nej det vet inte jag heller, i mina ögon kan det inte falla med tanke på hur hårt han slår och att han sedan sitter och porrsurfar i flera timmar medan T ligger svårt skadad och sedan avlider.

Nej, jag hoppas att de inte kommer någonvart med detta, att åklagaren överklagar och han får ett hårdare straff i HR!

Och jag antar i alla fall åklagaren kan göra något av det faktum att han googlat på den medicin som Theo hade fått den dagen. Visst var det det han gjorde, minns inte säkert nu.

Man kanske kan anta att han gjort det efter att Theo dött, men det kan ju vara svårt att bevisa. Så jävla sjuk kille. Sitta och leta efter något att skylla på.
Citera
2010-10-12, 13:32
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Oke, man ska inte tolka det så att det alltid är misshandel när blåmärken förekommer på underliga ställen?

Du måste ju mena så då? Blev det rätt nu då?

Det jag skrev om var att leta förklaringar till blåmärken mm. Du kanske ska läsa en gång till igen vad jag skrev. Jag skrev inte ett ord om misshandel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in