2010-11-04, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej, då är det lagakraftvunnen dom. Tolv år får anses vara ett någorlunda acceptabelt utfall, även om jag kan hålla med åklagaren om att i vart fall 14 år hade varit väl så rimligt. (Livstid var aldrig på kartan - även om det finns försvårande omständigheter, så är det bara ett enda mord, med likgiltighetsuppsåt, dessutom.)

Vad jag rent intellektuellt kan tycka vara synd är att det inte blev någon snygg hovrättsdom som knöt ihop motiveringen ordentligt - det förtjänar egentligen varje avgörande med likgiltighetsuppsåt. Jag var ju lite missnöjd med tingsrättsdomen i det avseendet. Men rimligen har Kihlstedt fått PS att inse att han löper risker med att överklaga, och att det är oklokt av honom att chansa på att komma billigare undan

Instämmer fullständigt. Fängelse tolv år är nog ändå relativt acceptabelt, även om man naturligtvis gärna sett att hovrätten fått möjlighet att ytterligare knyta ihop motiveringen ordentligt, och förlänga fängelsestraffet p.g.a. försvårande omständigheter.
Citera
2010-11-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Även om PS hade visat aggresiva tendenser inför Z tidigare, tex när han hårt tog tag i lille T, så verkar han vara mycket kontrollerad eftersom han "sparat" den grova misshandeln, det grova våldet, till de tillfällen han och lille T var ensamma. Han måste ju ha lagrat och väntat med att få utlopp för sin ondska tills båset var tomt.

Hade PS varit en impulsmänniska "som inte kunde styra sina känslor" ( vilket j*kla uttryck förresten) hade han slagit pojken när han blev irriterad, arg, frustrerad. I stunden.
Nej! Han spelade teater inför alla, dagis, sjukvården etc. Han är en riktigt ond typ helt enkelt.

Hoppas inte någon puckobrud börjar brevväxla med honom i fängelset och gör en liten knodd. Han förtjänar aldrig att bli far.
Han kommer aldrig mer bli en pappa till någon unge det kan du väl räkna ut själv!
Citera
2010-11-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Jag tror också att han var likgiltig inför T:s död, för honom handlade det nog bara om en rädsla över att åka fast för mordet. Jag tycker att livstid är det enda rättmätiga straffet här, spelar ingen roll om det var meningen att T skulle dö eller inte. Han har genom upprepad misshandel slagit ihjäl T och det finns inga förmildrande omständigheter i det. Den jäveln erkände misshandel av normalgraden, en vuxen idrottsman som ger sig på en tvååring. Här hade det suttit fint med dödsstraff för P!!
Håller helt med dig och många med oss!
Du har bara så rätt!
Senast redigerad av Gustaf73 2010-11-04 kl. 18:45.
Citera
2010-11-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Nej, alltså det jag menade var inte att jag trodde att P ville slå ihjäl honom och räknade med att det slaget skulle bli hans död, han fick nog mycket riktigt panik för han gått för långt.
Men först har jag hela tiden trott att P slog pojken som han gjort många gånger förr och sedan slängt honom i säng för att få vara ifred med sitt porrsurfande, och då av porrsurfandet och att han är ett äckligt as skitit i att titta till T och att T var död sen när han väl gjorde det. Men det jag tänkte på efter ditt inlägg så kanske det var så att han upptäckte att T var väldigt dålig, men var likgiltig för att han höll på att dö. Kanske tom tänkte det var skönt att han skulle väck och då stödde sig på att det där skulle han klara sig ur iochmed T´s tidigare historia med sjukvården. Alltså det här med att han var likgiltig för T´s död är ju klarlagt, men frågan om det var en medveten likgiltighet som att skita i att göra något för honom för att han tänkte sig att han klarar undan sig ändå och kanske var medveten om att T höll på att dö, eller var det en likgiltighet som i att "pojken har jag slagit flera gånger förr han repar sig, vem bryr sig, han ligger väl och sover". Hänger du med?

Han säger ju i förhören att T levde och han försökte rädda honom, han (antar att man kommit fram till det? enligt ambulansmännens version om att pojken var död sen länge?) ljuger om att T biter honom, han säger att han ville rädda T och mår dåligt.
Men kanske var T död när han hittade honom, det har jag hela tiden trott, eller så var P medveten om att han höll på att dö och sket i det. Likgiltig var han hursomhelst för att pojken dog förståss. Men kanske blir det så att om man slagit pojken så i magen förut och han överlevt att det blir lite slentrian (Sick) och inte tänker mer på det.

En normal människa borde ju förvisso ha tänkt att det här var illa nu har vi varit på sjukhuset flera gånger för att pojkens mage är riktig dålig, men han kanske inbillade sig att det inte var något han hade del i. Ingenting förvånar väll en egentligen med äcklet.
Theo var död när ambulansmännen kom!!Jag vet var på rättegången och hörde dom vittna om det!!
Citera
2010-11-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Nu har du inte varit observant intermittentexexplosivitet. Det finns visst anhöriga som skriver i tråden!
Anhöriga som har mycket känslor och ilska inom sig.

OT. Trodde du var på Gotland och smörjde kråset!
Du har helt rätt om anhöriga men känner bara ilska !!!Vad hade du känt????
Citera
2010-11-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Visst borde det vara så. Därför borde livstid vara regel och inte undantag när barn misshandlas ihjäl.
Du har så rätt!
Citera
2010-11-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är just det som är så märkligt...det finns inget om honom. Inga gamla klasskamrater som uttalat sig (finns en i tråden som gått på samma skola iof), inga arbetskamrater, inga grannar...ingenting, det är helt tyst.
Vem PS är och hur hans uppväxt har varit vet vi inte mycket om alls, och som sagts tidigare i tråden så borde man kunna hitta ledtrådar i hans bakgrund...framför allt tror jag inte att PS beteende med att slå en liten tvååring för att få utlopp för sina känslor är något nytt, han måste ha hanterat liknande känslor på liknande sätt förut på ett eller annat sätt.

Varför är det så tyst om honom?
Skit i hans uppväxt det har ingen ting med att han mördade Theo att göra!
Citera
2010-11-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelchild
Hoppas verkligen att denna vidriga människa kommer ut som en bättre människa, och inte hittar på något som till exempel jaga folk med yxa eller något liknande. Vanligt jobb är väl inte till att tänka på, så Samhall kanske vore något.
Ha ha om han överhuvud taget kommer ut från fängelset! Och vem fablian är rädd för en barnmördare! Inte jag i alla fall och kommer aldrig o bli! En barn mördare har alltid stämpeln som barn mördare bara så du vet!
Citera
2010-11-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf73
Ha ha om han överhuvud taget kommer ut från fängelset! Och vem fablian är rädd för en barnmördare! Inte jag i alla fall och kommer aldrig o bli! En barn mördare har alltid stämpeln som barn mördare bara så du vet!
Ja små barn är väl de enda han vågar ge sig på, han är förmodligen skitskraj för de andra fångarna det jävla kräket!
Citera
2010-11-04, 18:54
Medlem
Tycker det är så härligt nu har han tagit sitt förnufft till fånga!
Och nöjdat sig så nu sitter han väl på anstalt! Hoppas bara att han får stå sitt kast så han får Lida lika mycket som Theo 2år fick göra innan han gick bort!
Och vill bara tala om lägg ner snacket om att han skulle ha misshandlat sin förra flickvän!
Vad har det med Theo död att göra? Och vill bara tala om att jag försvarar ingen!
Ha en underbar dag!
Citera
2010-11-04, 19:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf73
Skit i hans uppväxt det har ingen ting med att han mördade Theo att göra!
Jo, om det är så att tecken funnits redan under uppväxten kanske Theo aldrig behövt bli utsatt för behandlingen om man vidtagit åtgärder redan då.
Citera
2010-11-05, 19:49
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jo, om det är så att tecken funnits redan under uppväxten kanske Theo aldrig behövt bli utsatt för behandlingen om man vidtagit åtgärder redan då.

Instämmer!

Det måste vara ytterst ovanligt, att någon som tidigare inte visat minsta iögonfallande våldstendenser, "förvandlas" till att bli en grov barnmisshandlare och mördare så snabbt.

Det var ju inte någon flerårig relation med Suzanna och Theo, som "tärt" på Patrics psyke el. liknande och slutligen ledde fram till detta.

Iofs vet jag inte när (tidsmässigt) Patric började misshandla Theo, men de träffades väl i aug. 2009 och blev sambos i jan. el. feb. 2010 om jag minns rätt. Patric erkände grov misshandel från maj månad och den 12 juli dödades Theo.

Jag önskar att det hade funnits konkreta varningstecken tidigare och att P i så fall kanske kunde ha "stoppats".

Oavsett om det fanns några farhågor, från familj eller vänner till Patric, under hans uppväxtår så är allting ändå numera för sent!
Senast redigerad av cochran 2010-11-05 kl. 19:53. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in