Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vilket är - här bokstavligen - livsfarligt!
Anmälningsskyldigheten gäller oavsett vad personalen inbillar sig om huruvida en utredning pågår för närvarande, eller inte. Jag har påpekat det tidigare, och gör det igen:
hos socialtjänsten råder sekretess. Den enda info de får/ska ge en förskola är om barnet har tvångsomhändertagits (detta av praktiska skäl, som att vem får hämta barnet).
Därutöver har jag mycket svårt att förstå logiken här. Om en utredning nu skulle ha pågått, har förskolan en 'gräddfil' med telefonnummer till en handläggare. Enkelt att få kontakt, och det direkt med en person som redan är insatt i familjen/barnet. Trodde dagis att soc kan agera utan personalens uppgifter? Att socialtjänsten är synsk, eller vad? Den hemlighållna fotodokumentationen är en gåta.
Till sist, en utredning kan avslutas och nästa utredning öppnas nästa dag. Det finns ingen gräns i stil med 'nä men igår tyckte soc att barnet hade det bra så då spelar det ingen roll om barnet blev slaget idag', eller hur man nu tänkt här.
Jag blir förtvivlad av denna dagispersonals resonerande och (brist på) agerande.

Jag håller med om att förskolepersonalen skulle definitivt ha anmält. Det finns inga ursäkter för det.
Jag gillar dock inte just det här med sekretess- självklart att individer ska skyddas men samtidigt är nog just ordet "sekretess" en förevändning för många socialsekreterare att göra ingenting alls. Det är lätt att gömma sig bakom orden. Det visar sig just i fall som blir offentliga.
Ett större samarbete mellan skola - socialförv - ev. psyk skulle hjälpa och rädda många.
Här är dock ett problem med att Z o P varit väldigt "duktiga" på att utåt visa sin "idyll-bild". omgivningen har inte varit helt säker. Min erfarenhet är just den att när det blir "för mycket idyll" ska man vara vaken.
Det finns barn som just i denna stund blir kränkta på olika sätt och som har ett rent helvete - som vi (ännu?) inte känner till. För alla människor oavsett ålder borde det mest basala vara att åtminstone kunna vara trygg i sitt eget hem. Så är det inte, det finns uteliggare som inte har något hem, barn som blir utsatta för övergrepp och också vuxna som far illa.
Ska det bli någon förändring krävs det en del saker, civilkurage hos medmänniskor, ändring av socialtjänstlagen och bättre möjligheter till hjälp och vård.