2010-09-01, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det går säkert. Men när man hamnar i en situation med en patient och det är bråttom, ingen annan är där, man måste själv se till att lösa situationen, ett människoliv hänger på spel... då blir det ju svårt att gå iväg och försöka få tag på någon att fråga... Jag tror inte att hon är så "stockdum", däremot tror jag att hon har klarat sig från att behöva ta ansvar genom att säga: "Jag har ADHD"!

Ja kanske det. Kanske var därför Patric var den som var mest med barnet. Hon iddes kanske inte, var inte så intresserad egentligen. Oaktat om hon förstod eller inte.
Citera
2010-09-01, 23:20
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Kastar in lite från förhör med PS, något som jag blev väldigt ledsen över när jag läste det.
F=förhörsledaren
M=PS

PS:s ord där säger ju en hel del.
T försökte säkert på ett litet barns vis få uppmärksamhet, och då tappade PS tålamodet. PS kände sig antagligen "fast" i situationen med att sitta hemma med T istället för att kunna komma och gå som han kände för.

Samtidigt så tog kanske Z för givet, utan att ifrågasätta, att PS skulle vara hemma med pojken.
Citera
2010-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Han kanske "flydde"... Jag vet ju bara det jag sett i fup, och vid dessa tillfällen då han sitter och porrsurfar väldigt mycket, har det hänt saker som iaf jag skulle vilja fly ifrån i hans sits... Det kanske inte alls har med sex att göra...

Vad är det för "saker" som har hänt?
Citera
2010-09-01, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
PS:s ord där säger ju en hel del.
T försökte säkert på ett litet barns vis få uppmärksamhet, och då tappade PS tålamodet. PS kände sig antagligen "fast" i situationen med att sitta hemma med T istället för att kunna komma och gå som han kände för.

Samtidigt så tog kanske Z för givet, utan att ifrågasätta, att PS skulle vara hemma med pojken.

Ja det verkar ju lite så. Det var hennes barn och han hade gjort illa sig i armen och hon tyckte att han kunde fara till vårdcentralen - dagen efter. Det låter lite sinnesslött faktiskt. Väldigt svalt och ointresserat.
Citera
2010-09-01, 23:24
Medlem
Citat:
Håller med dig!

Jag tror också att det (porrsurfningen) var en flykt för honom.
Precis som Z:s flykt in i önskedrömmen om hur deras gemensamma liv kunnat varit.

Två "vuxna" som flyr in i overklighet, och de ska ta hand om ett litet barn. Ingen av dem har tänkt på barnets behov.

Det tycker jag också framgår med all tydlighet i fup. Det nedan är fakta från fup.
Barnet har enligt föräldrar (mamma och styvfar) stora problem med mage och tarm. Han är sen i utvecklingen och talar dåligt. Han har, sedan de flyttade ihop, gått tillbaka i utvecklingen. Han har också, sedan de flyttat ihop, fått dålig balans vilket yttrar sig som att han ramlar mycket, något som även dagispersonal säger. Han har enligt sjukhusjournalen konstaterad järnbrist och är ordinerad tillskott.

Här kommer nu mina funderingar, som inte är fakta!

Ett barn som inte blir sedd, som inte blir bekräftat, som inte får den näring som krävs, som inte får den närhet som är så viktig, som blir lämnad ensam framför Cartoon Network i timmar, som får ligga vaken och ensam i sängen både under dag- och kvällstid... Kan ett sådant barn få problem med mage och tarm? Kan ett sådant barn gå tillbaka i utvecklingen? Kan ett sådant barn få dålig balans? Kan ett sådant barn få järnbrist?
Jag tror att det är möjligt, att det även är troligt. Min uppfattning är att T fick inte dessa basala behov tillfredsställda.
Citera
2010-09-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linlun
Vad är det för "saker" som har hänt?

De tillfällen som tas upp i fup är först när Theo har brutit armen, eller som vi vet nu, PS har brutit av hans arm.
Sedan när Theo har blivit "sjuk av sin medicin" och mår dåligt, som vi vet nu, kämpar för sitt liv efter att PS har slagit sönder hans tarmar.
Vid dessa tillfällen har han porrsurfat väldigt mycket, iaf enligt min åsikt.
Citera
2010-09-01, 23:30
Medlem
Citat:
De tillfällen som tas upp i fup är först när Theo har brutit armen, eller som vi vet nu, PS har brutit av hans arm.
Sedan när Theo har blivit "sjuk av sin medicin" och mår dåligt, som vi vet nu, kämpar för sitt liv efter att PS har slagit sönder hans tarmar.
Vid dessa tillfällen har han porrsurfat väldigt mycket, iaf enligt min åsikt.

Okej, tack för info. Hur framgår det att han porrsurfat? Info från sambo, eller datainsamling? Kan man isåfall se vilken typ av sidor han besökt?
Citera
2010-09-01, 23:30
Medlem
Tuesdays avatar
PS slet sig från porrsurfandet en minut vid lunchtid, och gick in på Fass.se. Varför, egentligen? Förutom att mamman föreslog det i telefon, dvs att han skulle kolla upp biverkningar. Trodde PS att pojken blivit dålig av medicinen? Försökte han skaffa sig något slags alibi redan då - isåfall borde han ha insett att all surfning registrerades. Eller gjorde han som mamman sa, utan att egentligen reflektera?

Tekniska undersökningar av datorn visar var han har varit inne.
Citera
2010-09-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linlun
Okej, tack för info. Hur framgår det att han porrsurfat? Info från sambo, eller datainsamling? Kan man isåfall se vilken typ av sidor han besökt?

Det är genom datainsamling, och man kan se vilka sidor som besökts.
Citera
2010-09-01, 23:37
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Det tycker jag också framgår med all tydlighet i fup. Det nedan är fakta från fup.
Barnet har enligt föräldrar (mamma och styvfar) stora problem med mage och tarm. Han är sen i utvecklingen och talar dåligt. Han har, sedan de flyttade ihop, gått tillbaka i utvecklingen. Han har också, sedan de flyttat ihop, fått dålig balans vilket yttrar sig som att han ramlar mycket, något som även dagispersonal säger. Han har enligt sjukhusjournalen konstaterad järnbrist och är ordinerad tillskott.

Här kommer nu mina funderingar, som inte är fakta!

Ett barn som inte blir sedd, som inte blir bekräftat, som inte får den näring som krävs, som inte får den närhet som är så viktig, som blir lämnad ensam framför Cartoon Network i timmar, som får ligga vaken och ensam i sängen både under dag- och kvällstid... Kan ett sådant barn få problem med mage och tarm? Kan ett sådant barn gå tillbaka i utvecklingen? Kan ett sådant barn få dålig balans? Kan ett sådant barn få järnbrist?
Jag tror att det är möjligt, att det även är troligt. Min uppfattning är att T fick inte dessa basala behov tillfredsställda.

Precis!

Därför så anser jag ingen av dem kapabel att ta ansvar för ett litet barn. Och hur man än vrider och vänder på det hela så var det Z som hade huvudansvaret för pojken, ett ansvar som hon tydligen inte klarade av och lastade på PS, som egentligen inte alls var så intresserad av T och inte heller han kunde ta.

Fruktansvärt!

PS misshandlar T, T:s mamma bryr sig inte ens om att titta till sin son när hon kommer hem från arbetet på kvällen. Hon är för trött för att ens bry sig.

Var fick T tröst och trygghet? Var fick han uppmärksamhet och känna sig ovillkorligt älskad? Var kunde han när som helst krypa upp i ett knä, in i en famn, och bara få sitta och bara vara, utan att bli undanskuffad och vara i vägen?.

Citera
2010-09-02, 00:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag undrar vad det är som driver dig att så nitiskt försvara mamman? Eller är det dig själv du försvarar?
det är en skillnad i att "inte veta" och "inte veta"... Jag tror inte det var solklart för mamman vad som skedde men att hon har känt på sig det. Hon kan inte helt förträngt blåmärken och skador, det vittnar ju kommentaren om "mörkningen" på dagiset om. Även om hon anat kan hon medvetet undvikit att fråga och konfrontera honom. För första gången kanske hon upplevde en tillvaro som var "normal". Den idylliska bilden hon fantiserade om ville hon inte förstöra och kan då ha undvikit att fråga. Det man inte vet...
Jag anser att det är just skillnad på att inte veta och "inte veta" - att medvetet dölja och att vara omedveten. Varje förnuftig människa borde inse att det föreligger en stor skillnad i de två tillstånden.

Försvara mig själv har jag knappast behov av - jag har fem idag vuxna och i allra högsta grad levande barn, så varför skulle jag ha det behovet?

Däremot är jag bekant med de mekanismer som styr människor, och anser att skuld skall placeras där den hör hemma.

Jag har också låg förståelse för alla dessa scenarier och fantasier som människor målar upp som sanningar - de säger ingenting om fallet, sådana spekulationer finner jag överdrivna och onödiga helt enkelt.
Citera
2010-09-02, 00:13
Medlem
Citat:
Precis!

Därför så anser jag ingen av dem kapabel att ta ansvar för ett litet barn. Och hur man än vrider och vänder på det hela så var det Z som hade huvudansvaret för pojken, ett ansvar som hon tydligen inte klarade av och lastade på PS, som egentligen inte alls var så intresserad av T och inte heller han kunde ta.

Fruktansvärt!

PS misshandlar T, T:s mamma bryr sig inte ens om att titta till sin son när hon kommer hem från arbetet på kvällen. Hon är för trött för att ens bry sig.

Var fick T tröst och trygghet? Var fick han uppmärksamhet och känna sig ovillkorligt älskad? Var kunde han när som helst krypa upp i ett knä, in i en famn, och bara få sitta och bara vara, utan att bli undanskuffad och vara i vägen?.

"När det gäller tiden för armbrottet, den 21-23/6, berättar Zanna att hon kom hem sent på
kvällen den 21 efter att ha jobbat dubbla pass. Patric lämnade Theo på morgonen den 21 och
hämtade honom vid 15-tiden på eftermiddagen. När Zanna kom hem efter jobbet, sov Theo.
Eftersom han är väldigt lättväckt, gick hon inte in till honom innan hon själv gick och lade
sig. Hon vill minnas att hon frågade Patric om något särskilt hänt och om så hade varit fallet,
hade hon kommit ihåg det. Hon minns att hon var väldigt trött och gick lade sig."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in