Resultat: .
0%
röster
2011-09-23, 10:05
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Får man gå helt offtopic här?

Är det någon av er som har erfarenhet av öringfiske i Umbrien/Toscana?

Herregud, offtopic är ju det enda vi är här inne... Har inga svar åt dig, men har hört det snackats om fina fiskevatten i Toscana, framförallt floden/sjön direkt ovanför Lucca (vet inte vad vattnet kan heta och pallar inte googla). Men eftersom det här är ungefär världens bredaste tråd så kan väl du glida ner och återkomma med matnyttiga tips...?

Och David P, skämmas är väl att ta i, men missnöjet kommer sannolikt bubbla över om nån vecka om inget förändras, och det förändrar inget bara för att vi råkar vinna nån av de kommande matcherna utan det viktiga är hur det ser ut.
Känns dock som att vi måste tvinga oss till att vara lite tålmodiga, är ju en hel klubb som ska förändras. Och om man bortser från att vi beter oss som ett bottenlag och vare sig vinner eller skapar målchanser och ännu mindre gör mål så känns hela satsningen som rätt så fräsch och intressant. Fri från dynga och det slags inavel som är så vanligt inom calcion. De som pallat läsa det jag skrivit tidigare vet jag ser ett värde i det med.

Dock så börjar jag få mer och mer svårt att övertyga mig själv om att Luis Enrique är nåt att hänga i julgranen. Finns så många som slår sig för bröstet och låter oss veta att "va vad det vi sa...", men är ju först efter någon månad vi har facit och slipper gissa.
Men nog indikerar hans helt fantastiskt idiotiska laguttagningar ett visst mått av saknad av kompetens och vanligt hederligt bonnförnuft.
2011-09-23, 11:54
Medlem
Fula Gubbens avatar
Serie-inledningen påminner om 2010, då det var lite upponedvända världen i början, med skillnaden att det är andra lag som går oväntat bra respektive oväntat dåligt. Vissa saker har inte förändrats alls, trots att de borde det: Inter ser håglöst, förvirrat och närmast självdestruktivt ut (precis som under Benitez), och Roma är som en skönhetstävling där alla tjejerna är fula som stryk och åskådarna visslar besviket. Milan spelar en identisk fotboll med förra säsongen, men med sämre utfall hittills (Ibra saknas definitive), och Lazio varvar plattmatcher med giftiga segrar. Romas och Inters problem är uppenbara, men annars är det egentligen inte så meningsfullt att säga något om något innan vi spelat kanske 10 omgångar... men nog är det lite dystert att se Cesena halka efter som de gör.

Å andra sidan har man alltid Genoa att glädjas åt.

- F.G
2011-09-23, 12:03
Medlem
Calogeros avatar
Vad jag har väldigt svårt att förstå är att DiBenedetto från första början anställer Luis Enrique. Minns när amerikanen tillträdde, då presenterades en stor plan över det nya Roma. Ny arena, utmana storlagen i norr är självklart. Vad som man mer kan höja på ögonbrynen åt i så fall är att han då ville ha Zeman som ledare för primavera och Ancelotti som Mister. Även ifall man misslyckades med dessa anställningar, hur kan man ha gått till en så otroligt annorlunda plan? Känns inte helt strukturerat.
2011-09-23, 12:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Vad jag har väldigt svårt att förstå är att DiBenedetto från första början anställer Luis Enrique. Minns när amerikanen tillträdde, då presenterades en stor plan över det nya Roma. Ny arena, utmana storlagen i norr är självklart. Vad som man mer kan höja på ögonbrynen åt i så fall är att han då ville ha Zeman som ledare för primavera och Ancelotti som Mister. Även ifall man misslyckades med dessa anställningar, hur kan man ha gått till en så otroligt annorlunda plan? Känns inte helt strukturerat.

Nu är jag inte 100% insatt men jag kan tänka mig att en extern finansiär som fattar beslutet att kliva in stort i en idrottsklubb gör det långsiktigt, och är beredd att ta ett "läro-år" eller två i början. Funkar inte plan A så blir det plan B eller C, och alltid lär man sig något på kuppen. Detta resonemang är förstås inte något som fansen gillar. Luis Enrique-spåret känns som något man kommer på när tiden börjar rinna ut och man letar efter en "smart" och "kreativ" lösning.

Roma har en del kvalité i laget, och mellan varven kommer de att göra riktigt bra matcher -- hear me now and believe me later. Precis som säsongen 2010/11, då kanske var 7:e match eller så var en uppvisning i allt som är bra med Roma. Det klagades oavbrutet, men man kom ändå före Juventus i tabellen.

Jag tycker inte mercaton var så oerhört svag som en del påstår. Att det ser särskilt bra ut i och kring de röda för närvarande är dock svårt att hävda.
2011-09-23, 12:20
Medlem
Idag hade Gabriele fyllt 30 år.

GABBO VIVE!!!
2011-09-23, 15:05
Medlem
Lite oväntat har Giovinco lyckats göra tre mål på sina två matcher (var ju avstängd senast). Tyvärr är det de enda målen Parma gjort samtidigt som man varit oerhört frikostiga bakåt. Åtta insläppta mål på tre matcher ger ju onekligen Roma en fin möjlighet. Mot Juventus var det mycket löpningarna i djupet och genialiska passningar som öppnade upp Parmas försvar.

Vilket leder oss till det betydligt mer väntade, att Pirlo har startat Serie A som den bästa spelaren alla kategorier. Eller som dagens rubrik i la Gazzetta ”Classe, grinta, personalità”.
http://www.gazzetta.it/Calcio/Squadre/Juventus/22-09-2011/classe-grinta-personalita-802999302831.shtml

Samtidigt har sanningen hunnit ifatt Montolivo, som inte kunnat hantera den situation som han satt sig och klubben i. Nu är dessutom Gilardino skadad…

Jag skulle vilja se ett gli Azzurri med just classe, grinta och personalità. Med Pirlo, Giovinco och Cassano på plan så har man åtminstone fixat klass och personlighet i överflöd. Om man kan spela in det laget (plus Abate) till nästa sommar så kan det bli ett riktigt roligt EM.
2011-09-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
La Divina Serie A: Nionde kretsen - "Förrädarna mot sina nära och vänner är fast till knäna i en frusen sjö, landsförrädarna till midjan, förrädare till sina gäster till halsen och de som förrått sina mästare är helt infrysta i Cocytos is. Judas, Brutus och Cassius tuggas levande av Satan som är fast i sjöns mitt."

Med viss inspiration av Dantes epos tillika paradigmskiftande berättelse om Helvetet, Skärselden och Paradiset så tänkte jag försöka peka ut några av dom största bristerna inom italiensk fotboll. Kanske även att det ljusnar något i slutet av tunneln. Jag börjar längst ner och arbetar mig uppåt, diskussion och egna förslag är givetvis välkomna.

Den här punkten har ältats tidigare och lär göra så i decennier, eftersom att mentaliteten sitter insprängd i italienarnas DNA. Hur påverkar den då fotbollen? Ja, dels så bidrar den till ett bakåtsträvande som på intet sätt är hälsosamt. När någonting har gått bra tidigare, måste det även fungera i dagsläget. Vilket givetvis inte är fallet, då vi lever i en dynamisk värld som ständigt förändras. Jag snackar inte enbart om spelet på plan, som präglas av en månads ritiro som bas för hela säsongen, enorm tilltro till tidigare storspelare (här hugger Vivoli!), tveksam inställning till den moderna fotbollsfilosofin utan även det ständiga ignorerandet av arenorna, dom inofficiella maktstrukturerna som fortfarande existerar och skygglapparna på när det gäller det ekonomiska planet.

Det här är i princip grunden till ALLA problem och det kommer att märkas senare då mycket flyter ihop.

Några exempel, av varierande kvalitet, är bland annat Lippis uttagning av VM-laget 2010 där han dissar vissa givna spelare och är extremt långsint på grund av personliga skäl. Denna ständiga och snudd på amatörmässiga syn på fysisk träning i allmänhet och "ritiro" i synnerhet. Dom italienska lagens enorma kräftgång ute i Europa där det är uppenbart att spelstilarna som var framgångsrika på det härliga 90-talet inte skördar några titlar längre*. Den extremt höga medelåldern i ligans topplag, där tre av dom sex äldsta lagen i årets Champions League tillskrivs Italien och som även sinkar ner landets spelartillväxt. För att cementera min poäng så kan vi konstatera att vissa arenor är på gränsen till fallfärdiga, vilket i sig är charmigt, men det är ingenting som utvecklar fotbollen och generar intäkter.

Men, mycket mer detaljerat om det här senare. Nu har vi i alla fall lagt sockerkaksbotten till det hela.

*Inter anno 2010 spelade i min mening en uppdaterad fotboll med EXTREMT snabba omställningar dirigerade av en unik och modern spelartyp i Wesley.
Briljant inlägg som inte ska glömmas bort… men jag håller inte riktigt med.

Mentaliteten räddar calcio från ett öde värre än döden… Man vill ha publik enligt engelskt mönster. Man vill spela som Spanien. Spalletti ville spela som Spanien, och Roma som Barcelona (käften zach!). Men fansen tillåter det inte. De protesterar så in i helvete. Myndigheterna har ännu inte backat, men Spalletti har, och Roma börjar nu förneka det som de initialt deklarerade.

Publiken vill ha calcio utan något ängslig längtan bort till något annat. Inspiration, nyskapande och på framkant. Precis så som calcio alltid varit.

Att vara mot calcio moderno anser jag vara på framkant. Att hänga med i arabiseringen av fotbollen är att hänga på klungan. Att våga göra något eget däremot…

Pengar är viktigt som fan. Jag är tämligen övertygad om att jag är den i tråden som lever i den mest globaliserade och kapitaliserade vardagen (no offense ). Men just inom fotboll, åtminstone calcio, så kan det finnas andra parametrar.

Men nya arenor behövs.

Tilltro till gamla spelare? Pirlo, Di Natale, Conti, osv visar att klass är tidlös. Däremot är det viktigt att kompensera erfarenhet med att omgivningen har tempo…

Jag gillar tanken med Ritiro. Ett lag som svetsas samman. Likt en grupp gör på fyllan. För att ge allt för varandra, så behöver de komma nära. Det som Mourinho är en mästare på. Vi mot alla andra…

Lippis uttagning var en rädsla för, nej en skräck för personligheter. Han byggde laget till 100% på Pirlos briljans. Dvs en massa löpare runt om som skulle skapa alternativ och utrymme för Pirlo. Och när han blev skadad så fanns inget som helst alternativ… tja Montolivo, men…

Ett allt för hastigt svar, men det är allt jag hinner med just nu...
2011-09-23, 19:06
Medlem
Spinnacers avatar
Hoppas vi får se Inzaghi i halvtid mot Cesena! Den enda riktiga strikern dom har tillgänglig ju!
http://www.youtube.com/watch?v=bNcUnQ_kUXU
2011-09-23, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Hoppas vi får se Inzaghi i halvtid mot Cesena! Den enda riktiga strikern dom har tillgänglig ju!
http://www.youtube.com/watch?v=bNcUnQ_kUXU

Är det vuvuzelas jag hör?
2011-09-23, 19:49
Medlem
4522s avatar
Lite roligt att zach som brutalt stekte min och FabioAugustos syn på Romas projekt börjar vända kappan så smått. Snacket om att Udinese skulle floppa så brutalt känns väl också lite uppe i det blå så här långt in i serien...

2011-09-23, 20:19
Medlem
men roma kommer komma före udine i tabellen jag menar dom är inte så giftiga framåtutan di natale vad hnder om han skadas? hoppas roma börjar spela totti hela tiden dom behöer auran
2011-09-23, 20:47
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Överdriver? Kanske, men jag hade förhoppningar på att Roma 2.0 skulle innebära något nytt, jag ser bara samma otroligt ineffektiva och långsamma lag som tidigare - bara det att det är än mer profillöst (Menez, Vucinic).
Just bristen på energi, fart och spelglädje tycker jag är det mest oroväckande.

Nog för att det var segt innan, men dom kan ju inte på något sätt ha förväntat sig att få mer fart när dom byter Menez och Vucinic mot Osvaldo och Boriello.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in