Resultat: .
0%
röster
2011-09-04, 20:11
Medlem
Vet någon ifall Juves match i första omgången kommer att sändas? På TVplaneten står det Serie A kl 12:25 nästa söndag, det är ju den enda matchen som spelas då.
2011-09-04, 20:31
Medlem
zachs avatar
Så tillbaka till Totti.

Alltså rent principiellt så är det givetvis att tränaren måste vara chefen och alla ska foga sig. Och spelare som inte accepterar det ges två alternativ – acceptera likförbannat, eller dra.

Men ingen regel utan undantag.

Såg Brille startat en slags hyllning av Cossu. Är han helt klart värd. Tänkt göra detsamma om Totti, tänkte ha olika infallsvinklar i varje text, men vissa begriper ju inte vad man än skriver. Är väl bara så att vissa spelare är för stora. För stora att greppa. Och att beskriva.
Och fängsla med regler som gäller alla andra, därför är givetvis Totti ett av få undantag.

Min supportande av Roma började innan Totti spelade, men 19 år är en lång tid och minnena innan checco är därför få. Med tiden har han ju blivit synonymt med Roma. Omöjlig att tänka på ena, utan att tänka på det andra. Har dravlat om det tidigare, och utan att förstora hans fotbollsskunskaper så är han mer Roma än ex Maldini va Milan, än Raul va Real, osv. Han är sannolikt den idrottsstjärna som mest förkroppsligar sin egna klubb.
Kan köpa andra inte tycker om honom, men hoppas alla betänker det, han är fanbäraren av alla fanbärare. Och det är inte alls säkert vi under vår livstid får uppleva någon som Totti i den bemärkelsen. Seriöst.

Och ungefär där kommer en spanjor in... Lespar och säger fossa. Försöker sjunga Roma Roma Roma för att köpa pluspoäng, men det han glömmer där bakom de ubercoola glasögonen är att han inte kom till en fotbollsklubb som alla andra.
Utan han kom till en klubb som ska formas efter nya rent proffisionella ägare. Ett nytt tänkande. Som ska revolutionera på alla plan. Bara det är svårt nog.

Men den största utmaningen är att i klubben finns även en halv stads ledare.

Den Totti jag känner är blyg. Lite bonnig. Kanske lite som våra föräldrar som vi garvar åt när dom försöker skriva ett sms. Och jag är säker på att han inte särskilt många studiepoäng. Och lika säkert så beter han sig som en jävla barnunge när det går emot och ingen skulle dö om hans ego dämpades lite.
Samtidigt så är han snäll. Godtrogen kanske man skulle kunna säga. Och varm och omtänksam. Men han är ingen som avsätter tränare, vad som än nu skrivs, vilket Ranieri, Spalletti och Mazzone redan understrukit. Han är bara en hygglig prick, en bra medmänniska – med brister.

Och den där sista meningen är väl den som gör det hela så besvärligt för de som ger sig på honom. För motståndarna kan håna hans tillkortakommanden, dom kan använda sig av delar av hans personlighet som ett brännbollsträ.
För han är ingen vältalig Maldini. Han är inte någon diskret Del Piero. Han är bara som du och jag. Och just hans dödlighet, hans mänsklighet, just exakt det gör honom till vad han är idag. Han är inte en ledare som är fjärran sina supportrar. För han är som dom. Han är dom.

Och inget av det här berättade någon för Luis Enrique. Att vänder man ryggen åt Totti – då vänder stora delar av det romerska folket dig ryggen.

Gazzettan hade en omröstning, vilkens sida läsarna va på. 40% höll på Totti. En förlust alltså. Samtidigt det största erkännandet Totti sannolikt någonsin får. Vi är sannolikt fler romanisti i den här tråden procentuellt än i Italien, men jag lovar resultatet på en liknande omrösning här hade gett honom ännu lägre siffror. Säger en del sånt med.

Men slår man ihop all media och skapar en enda slags mediabild av honom så får man helt andra intryck, då är han The Problemmakaren. Sånt kan jag seriöst bli lite ledsen för, när man möter andra vars åsikt grundas i uppgifter som känns så jävla mycket åt helvete så det inte är sant. Antar det gäller vissa här inne med.
Och gissar att många har en stolthet emellan sig och upptäcka en person och spelare värd att beundra.

Hmmm... Funderade på det här, hur fan man ska kunna slänga sig in i den här diskussionen och inte skriva en hel jävla bibel. Misslyckades givetvis.

Så vad fan händer nu?

Kan inte se någon annan lösning än att Totti får göra någon slags avbön. Han kommer säkert bli tillsagd att göra det, men han älskar även Roma för mycket för att låta bli.

Men personligen så kan jag inte se vart Totti gjort fel. Han kunde varit smidigare, givetvis, men det finns andra som borde be om ursäkt. Därför hoppas jag faktiskt inte att han böjer sig. Om det sker utan tillsägelse, visst, om han tycker han har nåt att be om ursäkt för, visst, men annars... Jag led när jag såg Maldinis sista år. Förfallet. Totti kommer dit han med, rätt snart. Och jag hoppas av hela mitt hjärta han kommer säga stopp innan dess. Att han slutar innan han kommer vara ihågkommen som mer en börda än tillgång.
Kanske det ögonblicket kom just precis nu?

De som inte "känner" honom kommer säkert fortsätta se honom som en barnunge. Finns ju ändå inget som förändrar det, men vi andra... Lejonparten av Rom. De han dedikerat sitt liv åt. Vi vet bättre.

Så checco... får du ingen ursäkt. Bara gå. Skit i det här. Gå med hedern i behåll. Utför ett sista magiskt trick, få hela världen att gapa, fortsätt att gå din egna väg, bandierans väg, en väg där man förlorar mer än man vinner, men vinner mer än andra ens kan drömma om... Så bara gå.

*

En text jag tycker är fin är:

http://www.eurosport.se/il-calcio-al-corso_blog100/den-lille-utomjordingen_post1005904/blogpostfull.shtml
2011-09-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
…
Ett beundransvärt inlägg där du fick fram Cossus betydelse som VM-hjälte 2010, i någon sorts parallellt universum.
…

Tack. Det krävdes en hel del kreativitet och framförallt enorma mängder alkohol…

Men jag håller fast vid att han hade gjort succé. Hela laget var fullständigt beroende av Pirlos geni. Och vid hans frånvaro fanns det ingen som kunde skapa de avgörande ögonblicken. Cossu hade skapat målchanser…

Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Enligt Medici på fotbollskanalen kommer Cagliari att åka ut. Är det inte lite väl hårt?
Det var någon som nämnde honom tidigare också. Då var det en självklarhet som han rapat upp. Nu så visar han på lite kreativitet. Förmodligen var han toktoppad typ då jag dansar naken på bordet hällandes en flaska Cannonau över/i mig…

Jag har gjort min ”inför-analys” redan tidigare. Eftersom jag anade att Cagliaris mercato skulle vara i princip obefintlig så var det inget problem.

Kort sammanfattning av det inlägget:
Svag målvakt, OK försvar, riktigt starkt mittfält, och svagt anfall som dock stärktes under il mercato.

Visst, en tunn trupp. Men det är normalt inget problem eftersom de inte brukar skada sig. Jinxa? Ah vafan…

Min inför-analys från 2011-08-13:
https://www.flashback.org/sp32213490

Senare inlägg med lite mer fokus på ”svenskarna”:
https://www.flashback.org/sp32408614

Vad man har är ett välfungerande lag som känner varandra sedan tidigare. Jag tror att de hade kunnat överraska mot Milan just av den anledningen. Det tror jag Milan också var medvetna om.

Se inlägg:
https://www.flashback.org/sp32409241
där man beklagar sig över alla skador i Milan medan jag glatt konstaterar att alla i Cagliari är friska, och att AlbinoLeffe besegrades med 5-1 i Coppa Italia.

Citat:
Ja, Catania vet ju vad de ska göra med sina fans...Brille blir säkert rasande.

http://www.football-italia.net/sep4s.html
Nja, inte särskilt. Det är ok.

Fansen håller inte på klubbens chefer eller ens deras ägare. Det är tröjan.

Att det finns en konflikt mellan ägarna/cheferna och fansen är OK. Trist som fan, men ok…
Citat:
Ja, men jag vet att Brille också månar om "fansen" och "ikonerna".
Det är dessa som bygger traditioner och skapar historia. Tillsammans med tränarna, som dock sällan får möjlighet att skapa något bestående. Milan undantaget…

Alla vet instinktivt vad jag menar då jag nämner Sacchis Milan, eller Capellos Milan eller Ancelottis Milan, eller Allegris Milan…

Det är detta som fansen hyllar och vill försvara. Tröjan. Inte en general manager…

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Skulle det förändra nåt? Brille är skitgrinig nuförtiden haha... Ska joina honom på det spåret vid tillfälle, möjligtvis senare ikväll, gräsänkling och har ett par kalla i kylen som jag är rädd blir gammal om jag inte förbarmar mig över dom haha
Vafan tyckte att jag lyckades hyfsat med:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
För att få ett perspektiv på snack om Roma och den kris som Calcion går igenom för tillfället.

Jo, många tycker att Serie A är hopplöst pisskassa och hamnat långt efter framförallt La Liga och PL. (Bundesliga kommer att fortsätta sin vandring uppåt på rankinglistan men man vinner inga titlar i CL… ännu.)

Och självklart har Serie A tappat kvalitet, men man måste tänka på att det var från en sanslöst hög nivå. Det fanns år under 1990-talet som italienska lag vann UEFA-cupen, Cupvinnarcupen och CL samma år. Fullständig dominans…

De senaste tio åren har de endast vunnit CL tre gånger. Och bara haft fem finallag, visserligen med tre olika lag.

Dessutom har landslaget vunnit VM. Visst fan är det en kris, men man måste ha perspektiv för fan…

Men det kanske är OK om man inte vill ta in en massa arabpengar eller ha en fruktansvärt snedfördelad liga. Möjligen skulle man kunna se Bundesliga som föredöme, men knappast om man vill samla titlar…

Framgångar? Men till vilket pris?
Även om det var aningen sarkastiskt formulerat.

Vill avsluta med att hylla zachs inlägg om Totti. Denna säsongs bästa inlägg! Fullständigt briljant.
Senast redigerad av Brille68 2011-09-04 kl. 20:55.
2011-09-04, 21:10
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ja, Catania vet ju vad de ska göra med sina fans...Brille blir säkert rasande.

http://www.football-italia.net/sep4s.html

Lysande sagt av Lo Monaco, kvickt, träffsäkert och helt rätt i tiden. Det är även en ytterligare indikation på vem som egentligen är herre på täppan i den där klubben. Generellt sett så skulle det vara presidenten (Pulverenti i det här fallet) som gått ut och hyvlat av supportrarna men nu är det istället Lo Monaco. Lägg där till att han även är några år äldre så har han ännu mer fördel i maktspelet.

När det gäller Udinese så har det börjat sippra ut en del "roligt" snack, målsättningen det här året är tydligen att klara dom magiska 40. Låt gå att alla förväntar sig ett mellanår där många av spelarna står på tillväxt men la salvezza ska väl på intet sätt vara hotad?
Senast redigerad av 4522 2011-09-04 kl. 21:23.
2011-09-04, 21:19
Medlem
FabioAugustos avatar
1. Milan
2. Inter
3. Lazio
4. Juventus
5. Napoli
6. Fiorentina
7. Roma
8. Lecce
9. Palermo
10. Udinese
11. Genoa
12. Parma
13. Catania
14. Atalanta
15. Cagliari
16. Chievo
17. Cesena
18. Novara
19. Bologna
20. Siena

Helvete vad högt upp Lecce hamnade till slut. Iofs tycker jag dom har ett bra lag, det jag dock saknar är en Chevanton. Eller; en tio år yngre Chevanton, såklart. Eller Chevanton som Chevanton. Huvudsaken är att deras anfallsuppsättning består av medelmåttan Corvia, en viss Ofere, Muriel som är väldigt ung och inte visat något på europeisk mark, egentliga kantspelaren Pasquato och så gamle Di Michele. Di Michele var lysande förra säsongen, men är 35 år. Finns även en italiensk ungdomslandslagsanfallare vid namn Falcone också, men hoppet står till att Corvia blommar ut efter typ 10 år som "lovande Serie A-spelare". I övrigt; ett rätt schysst lag.

Eusebio Di Francesco ny tränare också. Fick lämna Pescara trots bra resultat, de ville ha Zeman istället. Fast det är ju inte så illa som det låter, Pescara visste att han skulle lämna för en större klubb rätt snart. Di Francesco är väl just nu mest känd som "den där Romamittfältaren", men han spelade under Zeman och klassas också lite som den nya Zeman i sin tränarstil. Han jobbar under nya sportchefen Carlo Osti, och jag vill inte minnas att han gjorde något bautajobb när han var i Atalanta.
2011-09-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Brescia - Empoli har precis startat och i Empoli hittar du bl a den Nacka-födde rumänska afrobrasseitalienaren Nicolao Dumitru.

Annars bör ju Modena - Pescara vara sevärd. Pescara har Juventus utlånade ungtupp Ciro Immobile, som hittills har gjort 3 mål och 1 assist på 2 matcher. Jag har ingen aning om han är särskilt talangfull eller inte, det enda jag vet är att han var en riktig bomber i ungdomslagen.
I Modena spelar Federico Carraro, som jag tror Fiorentina-folket har stora förhoppningar på. Men jag kanske blandar ihop honom med någon annan.

Torino - Varese kan nog också vara intressant.
Ciro gjorde mål igen för tredje matchen i rad (fyra mål sammanlagt). Men efter två utvisningar och ett mål emot sig på övertid så förlorade Zemans Pescara med 3-2. Börjar likna förra säsongen hos Foggia, där Zeman hade väldigt mycket "otur"...

Torino leder, med Bianchi på bänken…

Inget lag kommer att ha full pott efter tre matcher. Jämn och bra serie…

Nu när jag öppnat min andra flaska vin och läst inlägget ännu en gång, så kan jag konstatera att det, Totti och zach växer…

Vafan vilket fantastiskt inlägg!
2011-09-04, 22:25
Medlem
4522s avatar
Jag hakar väl på då, även om det är extremt svårt i år. Här har ni facit.

Det om det.
Senast redigerad av 4522 2011-09-04 kl. 23:05.
2011-09-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
…
16. Cagliari - Hallå eller?! 1.70 Andrea Cossu räddar er med nöd och näppe. Anfallet är med nöd och näppe värdigt ett Serie B-lag. Holländska kebabturkar blandat med exotiska videosydamerikaner.
….
Vafan?

Videosydamerikaner!

Vafan!

Ibarbo kommer att göra stor succé. Jag kallar honom mittfältare men, Cellino envisas med att kalla honom anfallare.

Du kommer ihåg Ibarbo? Mannen som Udinese för mindre än två år sedan såg som en blandning av Asprilla, Vieira och Asamoah…
http://www.gazzetta.it/Calcio/22-07-2009/next-generation-50835307844.shtml

Nu har han nyss fyllt 21 år och är redo att ta plats i Serie A…

El Kabir, Ribeiro, Larrivey kämpar om platsen bredvid Nene, som var portugisisk skytteliga segrare 2009.

Men allvarligt så har du såklart rätt. Det är Cossu som ska rädda Cagliari. Igen…

Men där är gott om kvalitet, och framförallt moral.
2011-09-04, 22:47
Bannlyst
Man bara måste älska Brilles fylleinlägg. Tror inte jag har gapskrattat så här mycket i hela mitt liv. Fyfan vad ni förgyller tråden.
2011-09-04, 23:00
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vafan?

Videosydamerikaner!

Vafan!

Ibarbo kommer att göra stor succé. Jag kallar honom mittfältare men, Cellino envisas med att kalla honom anfallare.

Du kommer ihåg Ibarbo? Mannen som Udinese för mindre än två år sedan såg som en blandning av Asprilla, Vieira och Asamoah…
http://www.gazzetta.it/Calcio/22-07-2009/next-generation-50835307844.shtml

Nu har han nyss fyllt 21 år och är redo att ta plats i Serie A…

El Kabir, Ribeiro, Larrivey kämpar om platsen bredvid Nene, som var portugisisk skytteliga segrare 2009.

Men allvarligt så har du såklart rätt. Det är Cossu som ska rädda Cagliari. Igen…

Men där är gott om kvalitet, och framförallt moral.

Men för helvete Brillan, självklart hinner du citera mitt inlägg innan jag lyckats editera bort mitt dubbla nöd och näppe! Har du inget liv? Eller hur snabb är du människa? I klass med Suazo kanske? Snabb men enkelspårig...

... In vino veritas.

Kom på att man måste tippa skytteligan också:

1. Matri
2. Di Natale
3. Zlatan

Förövrigt är Corradi både bäst och snyggast i Serie A. Trots att han är klubblös.
Senast redigerad av 4522 2011-09-04 kl. 23:06.
2011-09-05, 00:22
Medlem
Zlatan vs Klose.
2011-09-05, 08:09
Medlem
zachs avatar
För att backa upp mitt tidigare inlägg så citerar jag gårdagens corriere dello sport:

I tifosi in coro: giu le mani dal capitano.
Parla Ranieri: un giocatore straordinario e non un mangia-allenatori.

Rör inte vår kapten säger fansen och det Ranieri säger bekräftar det jag tidigare sa, att Totti inte någon som avsätter tränare.

Och det sägs att Baldini skickat sms till Totti, men att det oxå är enda kontakt någon kostymklädd tagit med honom. Inte ett ord från Sabatini eller Di Benedetto, inte direkt iaf, utan dom pratar via press (även om Sabatini så poetiskt säger att han föredrar mindre snack offentligt och mer verkstad). Luis Enrique beskrivs mest som en barnunge som pissat in sitt revir. Att sträcka ut en hand verkar vara för honom främmande.
Och Totti... Han säger inget. Och han svarar inte på meddelandena från Baldini. Han ska vara less för mycket, men nu dessutom för att ingen har kulor nog att prata med honom mano a mano.

Det här börjar växa till gigantiska proportioner och tar ingen tag i det här så.......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in