Resultat: .
0%
röster
2011-10-30, 15:54
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Njä jag håller inte riktigt med dig. Studerar man matcherna så tycker jag alla "tekniska fel" Vucinic bidrar med orsakar mer problem för laget än de ca femton mål han gör. Del Piero är gammal, men han bidrar med en hel del skicklighet och rutin. Matri är ju förstavalet och skall så vara, Quagliarella räknar jag inte med ännu innan han visat att han är redo efter sina skadebekymmer.

Tekniska fel och tappade bollar är något som jag tycker att skall räknas med i bedömningen av en anfallare. Att lättvinnligt ge bort bollar och inte anstränga sig för att återvinna dem blir mycket kostsamt för ett lag i längden. Mål räknas ju främst och rätt så, men man måste också se till helheten vad en spelare bidrar med i övriga spelet. Fotbollen idag kräver så mycket av alla spelare på plan att man inte har råd att ge bort "possession".

Skumt resonemang du för. På vilket sätt är Del Piero en magnifik possession-spelare i dagsläget? På vilket sätt saknar Vucinic skicklighet och rutin? Du tycker inte det är okej för anfallare att misslyckas med dribblingar och liknande? Kanske dags att bänka Zlatan...

Jag kan dock hålla med om att Vucinic inte har haft en flygande start i Juventus men i mina ögon är han given i startelvan, han är helt enkelt en spelare man måste ge tid och frihet åt. Snart kommer han briljera
Senast redigerad av snillet_1 2011-10-30 kl. 16:03.
2011-10-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Edit: För övrigt måste Asamoah bli uppköpt nästa sommar.
Hoppas inte det, jag vill gärna se att han blommar ut till fullo i Udinese först. Men om en italiensk klubb skulle köpa honom så känns Milan som en trolig destination. Hans dynamik hade passat perfekt på deras mittfält.
2011-10-30, 16:01
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Hoppas inte det, jag vill gärna se att han blommar ut till fullo i Udinese först. Men om en italiensk klubb skulle köpa honom så känns Milan som en trolig destination. Hans dynamik hade passat perfekt på deras mittfält.

Milan var också min omedelbara tanke. Asamoah verkar skicklig i båda riktningarna och det är något de verkligen behöver.
2011-10-30, 16:03
Medlem
Citat:
Milan var också min omedelbara tanke. Asamoah verkar skicklig i båda riktningarna och det är något de verkligen behöver.
När jag tänker efter så tror jag t om att de la ett skambud på honom i somras. Kommer inte ihåg om det var något konkret men intresset finns nog där.
2011-10-30, 16:12
Medlem
kliimaxs avatar
Citat:
Skumt resonemang du för. På vilket sätt är Del Piero en magnifik possession-spelare i dagsläget? På vilket sätt saknar Vucinic skicklighet och rutin? Du tycker inte det är okej för anfallare att misslyckas med dribblingar och liknande? Kanske dags att bänka Zlatan...

Jag kan dock hålla med om att Vucinic inte har haft en flygande start i Juventus men i mina ögon är han given i startelvan, han är helt enkelt en spelare man måste ge tid och frihet åt. Snart kommer han briljera

Nu menade jag inte direkt att Del Piero är en förträfflig bollhållare och därför tycker jag också Juventus har ett svagt anfall. Jag stör mig lite på att Vucinic något oförtjänt i mina ögon prenumererar på andra anfallsplatsen bakom Matri. Med tekniska fel avser jag inte enbart misslyckade dribblingar utan även ren bollteknik, där tycker jag Vucinic är mycket slarvig. Han har även en gnällig inställning som tär på lagsammanhållningen i lägen då det behövs en Del Piero-typ på planen. Ibrahimovic delar några av dessa brister och det är just de samt hans oförmåga att lyckas i avgörande stormatcher som gör att jag inte ser honom som en topp-10 anfallare i världen.

Kanske jag är väl nitisk, men hoppas du förstår min point!
2011-10-30, 16:44
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vucinic är samme Vucinic som i Roma... världsklass var 3:e match, däremellan är det mindre imponerande. Tyvärr vet man inte vilken match han kommer att vara världsklass i, så det är lika bra att ta ut honom varje match. Sedan kan man plocka av honom redan i halvtid om man märker att han inte är "på". Men som sagt, högstanivån är världsklass. Typisk jugge, skulle jag vilja säga.

- F.G
2011-10-30, 18:03
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Jag tycker försvaret är svagare. Man har ingen riktigt vänsterback efter att man obegripligt skeppade iväg Ziegler så fort han visade sig i Turin och Chiellini borgar helt enkelt inte för stabilitet. Men Barzagli spelar bra fotboll. Där är den verkliga stöttepelaren i dagens Juventus-försvar.

Chiellini är ligans bäste defensiva ytterback. Att säga att han inte borgar för stabilitet känns märkligt i det läget. Visst, bollbehandlingen är katastrofalt oestetisk, det ger jag dig. Detta kan möjligen ge ett intryck av att här har vi en herre som inte vet vad han sysslar med, men som sagt... det finns ingen bättre stopper längs flankerna. Huvudspelet, aggressiviteten, fysiken, hjärtat.

Men ja, backlinjen är extremt känslig för skador. Formationen Licht-Bonucci-Barzagli-Chiellini var ett genidrag som jag hoppas att Conte hade i åtanke innan han skickade Ziegler. Problemet är att så fort en av dessa åker på en långtidsskada så får vi istället njuta av någon av herrarna De Ceglie, Grosso, Sörensen, Motta.

Hej då Scudetto-drömmar, CL-platser och hej hattrick i 7:e-platser.

Citat:
Anfallet ser ju grymt ut? Matri, Vucinic och Quagliarella är alla tre bland de bästa i Serie A. Peta Vucinic för Del Piero skulle jag aldrig göra. Dels för att Del Piero helt enkelt inte är lika bra längre och för att Vucinic är en spelare som kan göra mål från ingenting och han är god för cirka 15 ligamål per säsong.
Håller med. Finns ingen anledning att ändra på något i anfallet för stunden. Amauri, Toni och Iaquinta skall lastas av helst i vinter men senast i sommar. Quagliarella skall behållas och ges chansen om Matri behöver avlastning. Vucinics kreativa ådra behövs på planen.

Krasic, Elia och Quagliarella kommer alla få sina chanser, säsongen är lång.
2011-10-30, 18:12
Medlem
Cesena har sparkat Giampaolo efter dagens 2-0 förlust mot Parma (där Giovinco också hann med att bränna en straff). Inte speciellt förvånande då Cesena gått oerhört trögt i säsongsinledningen, man har faktiskt inte ens lyckats skrapa ihop en enda vinst på hela 9 matcher. Detta med lirare som Eder, Mutu, Candreva, Parolo och Comotto i laget...och nu ligger man ohjälpligt sist i tabellen.

Förslag på eventuella tränarkandidater?
Senast redigerad av Calciatore 2011-10-30 kl. 18:14.
2011-10-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Problemet är att så fort en av dessa åker på en långtidsskada så får vi istället njuta av någon av herrarna De Ceglie, Grosso, Sörensen, Motta.

Påtal om Motta, vad fan hände med denna spelare? Kommer ihåg att han kom in från ingenstans till Roma under vinterfönstret när vi hade helt sjuka skadeproblem under 08/09-säsongen och han fullkomligt dominerade ju Romas högerkant de första två-tre månaderna (han var MotM mot Arsenal första mötet och bäst efter Riise under andra mötet) innan han åkte på en utvisning mot Sampdoria, då svalnade han av efteråt men gjorde det bra som jag kommer ihåg det.

Sedan kom Ranieri in i bilden och gav han snålt med speltid och när han väl spelade blandade han bra insatser med mindre bra insatser. Sedan stack han till Juve efter en misslyckad blind budgivning av Roma med Udinese och sen dess har han nästan bara försvunnit från radarn, den tidigare landslagsaktuella Motta.

Kan möjligen 4522 ge oss lite mer information om Motta och hans tid i Udinese?
2011-10-30, 18:14
Medlem
Jaxxx tog i matchtråden upp Inters försäljning av Andrea Pirlo till lokalrivalen Milan som en av de sämsta affärerna genom tiderna. En av de bästa ur Milan-synvinkel förstås. Pirlo byttes bort mot den argentinske vänsteryttern med ligans krångligaste namn, Andres Guglielminpietro + 2,8 miljoner Euro. Ett fiasko för Inter. Dock så vet man ju aldrig hur Pirlo hade lyckats om han aldrig hade bytt position & placerats i den spelfördelarroll han fick. Han var inte någon framträdande spelare i ett Inter som värvat oerhört mycket spelare så det är möjligt att det mest skulle blivit bänken för honom under de förutsättningarna.

En annan superaffär som Milan gjort var när man under vintern 1999 plockade in just Guglielminpietro (även om hans namn lät som en riddare från renässansens Italien så kom han att bara kallas Guly). Om det på FB talats om ett Milan i kris på senare tid så var det absolut ingenting mot hur läget var vid 90-talets slut. Milan som dominerat världsfotbollen under 90-talet var nu ett mittenlag i Serie A.

95/96 vann man ligan som vanligt. Sen hände något: 96/97: 11a, 97/98: 10a. Har för mig att man under dessa säsonger även sladdade runt på nedre halvan & Gunnar Nordahls son Thomas satt i Uno Kryss Due-studion & led, även om han var professionell så märkte man ändå att han led med Milan. Detta förstärktes ju av att två svenska spelare (Jesper Blomqvist & Andreas Andersson) totalfloppade hos Milan vid den tiden.

98/99 började lika jävla illa som föregående två miserabla säsonger. Betänk att dagens Milan är ju ändå fortfarande ett topplag i Italien & ingen kan väl påstå att Milan dominerat världsfotbollen under 2000-talet även om man var i CL-final några gånger. Här snackar vi alltså om ett fall från absolut världsdominant till att vara mittenlag i Serie A.

Halvvägs in på säsongen kom Guly in som en slitande, avig vänsterytter. Han var definitivt en spelare som tände laget, en frisk fläkt. Våren 1999 spelade han en fotboll som han aldrig skulle göra igen. Minns själv hur han sprang, vände & vred, slet som fan & bara matade inlägg på inlägg mot Oliver Bierhoff & andra. Milan reste sig ur askan & stod för en av tidernas värsta spurter. Otroligt nog vann man alla de sista 7 matcherna & gick om Lazio i sista omgången med en ynka poäng. Givetvis satte Guly segermålet i sista matchen.

Milan anno 98/99 har kallats för det sämsta Milan-lag som vunnit scudetton. Säga vad man vill om Gulys något mediokra karriär i övrigt men han måste betraktas som en extremt viktig spelare för Milans historia. Man var verkligen på väg ner i skiten & storhetstiden höll på att rinna bort...så går man plötsligt genom serien & tar scudetton. När Guly sen var förbrukad lurade man till sig Pirlo & förlängde därmed storhetstiden med ännu ett decennium.
2011-10-30, 18:19
Medlem
Calogeros avatar
Ganska bra sammanfattat av Fula Gubben ang. Mirko V. Insatser som mot Sporting Lissabon och Chelsea i Champions League kommer jag aldrig att glömma, men i princip hela förra säsongen var en enda lång väntan på det nya Juventuskontraktet. I alla fall kändes det så, för särskilt intresserad ut såg han inte.

-------------

På tal om något helt annat, Fiorentina har precis den offensiven jag hade velat se i Roma. Alberto Gilardino (tyvärr opassligt långtidsskadad) är kanske den mest pålitliga målskytten i hela Serie A, med reservation för Di Natale såklart. Jovetic är helt underbar att skåda, skulle inte förvåna mig ifall han spelar i Milans ställ nästa säsong. Kryddat med en Cerci som ser ut att bli den spelaren alla förutspådde att han skulle bli i Roma samt Lazzari som höll en väldigt hög nivå på Sardinien känns det som en kvartett som absolut kan räcka till i alla fall någon form av Europaspel. Lazzari gjorde förövrigt mål för Viola idag, nu har jag inte världens koll på hur han skött sig i Fiorentina men kan han vara ett nytt exempel på en spelare som faktiskt presterar även när han lämnat Cagliari?

Till sist, någon som vet ifall Albin Ekdal kommer att spela från start ikväll?
Senast redigerad av Calogero 2011-10-30 kl. 18:25.
2011-10-30, 18:20
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Cesena har sparkat Giampaolo efter dagens 2-0 förlust mot Parma (där Giovinco också hann med att bränna en straff). Inte speciellt förvånande då Cesena gått oerhört trögt i säsongsinledningen, man har faktiskt inte ens lyckats skrapa ihop en enda vinst på hela 9 matcher. Detta med lirare som Eder, Mutu, Candreva, Parolo och Comotto i laget...och nu ligger man ohjälpligt sist i tabellen.

Förslag på eventuella tränarkandidater?

Jag tror det var rätt att man agerade "redan" nu. Spelartruppen finns för att rädda kvar laget i serien och 29 matcher kvar att kriga om poäng bör gå, men man måste ändra inställning. Det är dags att börja spela cyniskt. Riktigt cyniskt. För de matcher jag har sett har visserligen varit underhållande men det böljar för mycket fram och tillbaka och Cesena tycks aldrig ta kontroll över händelseförloppet. Förödande i en liga som den italienska...

Svennis är ju ledig om han kan tänka sig att gå ner i lön...

---
Enligt Football-Italia startar Ekdal ikväll men de har sällan rätt, så vem vet... Brolle, kanske?
Senast redigerad av snillet_1 2011-10-30 kl. 18:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in