Resultat: .
0%
röster
2011-08-19, 16:28
Medlem
Är riktigt glad över att Juventus värvade Vidal! Han var grym igår. Synd att de inte fått med sig Michel Bastos bara.
2011-08-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92
Precis som det står i rubriken letar jag efter biografier om italienska fotbollsspelare. Spelare som antingen är italienare och spelat i Italien eller utländska spelare som gjort avtryck på ett eller annat sätt inom den italienska fotbollen. Vore riktigt tacksam för tips! Tyvärr behärskar jag inte italienska fyllt ut så vill att böckerna ska vara på engelska eller såklart gärna svenska också

Har redan läst Paolo di Canios biografi som var riktigt intressant! Därför jag blev sugen på att läsa fler.

Kidnappar Pupone92s trådstart eftersom jag gärna ser den här tråden som tillräckligt bred att kunna ta upp alla aspekter av calcio, inklusive litteratur.

Jag vet att 4522 skrivit om biografier (Nacka, Cassano, Liedholm osv), och zach har koll på Disamore osv…

Alla nedanstående exempel är från calcio-tråden…

2011-08-15, min semesterlitteratur:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

2010-12-31, 4522 nämner ett antal böcker inte minst biografier:

Citat:
Ursprungligen postat av 4522

2010-12-27, mitt inlägg om Disamore av Lernby. Men läs gärna inläggen av zach om denna bok. Briljanta!

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Osv osv…
2011-08-19, 21:01
Medlem
menopels avatar
Verkar som om Romas tre värvningar som det snackats om kommer blir Kjaer (Någon som kan berätta om han är ngt o ha? Jämfört med Mexés?), Osvaldo (Tycker inte det är en uppgradering från Vucinic snarare tvärtom), och Casemiro/Sissoko(Hade gärna sett Sissoko men har iofs aldrig sett Casemiro spela så ska inte uttala mig).

Någon som har några tankar kring detta?

Mitt tips!

1. Milan
2. Napoli
3. Juventus
4. Roma (Hoppas, hoppas att dom inte floppar!)
5. Inter
6. Lazio
7. Udinese
8. Genoa
9. Fiorentina
10. Catania
11. Cesena
12. Palermo
13. Chievo
14. Parma
15. Bologna
16. Atalanta
17. Cagliari
18. Lecce
19. Novara
20. Siena
Senast redigerad av menopel 2011-08-19 kl. 21:16.
2011-08-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menopel
Verkar som om Romas tre värvningar som det snackats om kommer blir Kjaer (Någon som kan berätta om han är ngt o ha? Jämfört med Mexés?), Osvaldo (Tycker inte det är en uppgradering från Vucinic snarare tvärtom), och Casemiro/Sissoko(Hade gärna sett Sissoko men har iofs aldrig sett Casemiro spela så ska inte uttala mig).

Det sägs att Porto har accepterat ett bud på 11M för Fernando. Jag har inte sett Fernando spela, men av vad jag har läst så är han tydligen riktig grym spelförstörare (som kan ta bort en del defensivt ansvar från Daniele) så det låter riktigt bra. Sabatini försöker också värva Casemiro samtidigt, men det kan tydligen hända i vinterfönstret om inte nu.

Jag håller med om att Osvaldo verkligen inte är en uppgradering från Vucinic, och jag förstår inte hur han ska passa in som en ytteranfallare i ett 4-3-3 men han har tydligen utvecklats rejält i sin tid i Spanien jämfört med Italien, där han floppa i princip varenda klubb han var i.

Kjaer var ju ganska hyllad under sin tid i Palermo men jag vet inte hur han har presterat i Wolfsburg, de var nära nedflyttning. Enligt en artikel av Wolfsburg-redaktionen i SF så var det tydligen bara han och hans mittbackskollega Friedrich som kunde hålla en någorlunda jämn nivå även om dessa var "darriga" emellanåt.

Hur som helst tror jag att han skulle kunna lära sig enormt mycket med Juan som sin mentor.
2011-08-19, 21:34
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Slå på Eurosport 2 nu så får du se Kjaer spela. Han har redan hunnit med att halka som sista man vilket ledde till kvittering, sen var han och köpte pölsa när Bobadilla skojade med honom.

Nu stod han för en idiottackling också.

Ingen höjdarinsats alltså
2011-08-19, 21:48
Medlem
På tal om självbiografier; vet någon var jag kan få tag i Cassanos böcker på engelska eller eventuellt svenska i Sverige?
2011-08-19, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Allt hänger på hur Sabatini värvar nu. Vi behöver klass i mittfältet, vi behöver teknik. Får vi inte in nån grym mittfältare eller dugliga tekniska spelare för bredden så kommer projektet gå åt helvete. Du behöver bra, tekniska spelare för att spela tiki-taka.

Det är skrämmande lite tid kvar av mercaton och man har undrat vart fan är alla dessa pengar vi har blivit utlovade för spelarköp, men nu när Di Benedetto äntligen blivit officiell president igår så får vi hoppas att Sabatini får fram de pengar vi tycks ha saknat av nån jävla anledning.

Kjaer sägs vara i praktiken helt klar för Roma, där man betalar nu 2M för ett års lån med köpoption på 8M. Nu behöver vi slå på stort i mittfältet och anfallet. HÄMTA KLASS FFS!

Även en anfallare behövs, helst Nilmar och sälj Borriello. Porto sägs ha accepterat ett bud på 11€ miljoner för Fernando och Kjaer är klar men Wolfsburg behöver ha en ersättare klar för att övergången skall offentliggöras. Sabatini sägs jobba med att hämta Casemiro och Osvaldo ryktet är fortfarande igång.
2011-08-19, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Kan inte för mitt liv begripa hur Ambrosini är aktuell för Milan och än mindre Serie-A-fotboll överhuvudtaget. Pinsamt värdelös.

Ambrosini är en väldigt underskattad spelare. Han börjar bli till åren men inte konstigt att han varit i Milan ända till nu, han är en duktig spelare(kanske inte senaste tiden menmen...)

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Tvärtemot er som kapar så är jag fortsatt hoppfull. Förrutom intressanta nyförvärv så växer framförallt Viviani in i rollen som en framtida startspelare, och Greco verkar ha LEs förtroende. Ge laget lite tid och jag är övertygad om att det här kommer bli bra, och att LE skulle få sparken...? Finns inga indikationer på att någon ovanför honom tror på omedelbar framgång så... Nej.

Med Kjaer och en mittfältare så börjar även jag bli mer hoppfull på sistone. Vi rullade mycket boll mot SK Slovan och jag är nöjd med att LE har förtroende för Okaka(har väntat på hans genombrott och tror den kommer denna säsongen). Stark, Kan möta boll, kommer förbi sin motståndare samt kommer ur svåra situationer med boll; en teknisk Borriello med andra ord. Bojan imponerade igår måste jag säga då jag är ganska skeptisk vad gäller värvningen av honom. Jag är helt säker att vi tar det på hemmaplan.

Viviani sägs ju vara nya De Rossi, tyckte att han inte alls påminner om De Rossi och igår var hans spelarinsats inget att hurra för...

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Jag hoppas att Fabio Simplicio verkligen får chansen att bli en nyckelfigur för Romas offensiva spel den här säsongen. En spelare som jag var oerhört imponerad av under tiden i Palermo då han faktiskt i långa perioder tillhörde seriens främsta skulle jag vilja påstå. Simplicio, Pizzarro & De Rossi är befintliga mittfältare vars form kan vara avgörande för om Luis Enriques taktik blir kanon eller kalkon.

Den andre brassen, Rodrigo Taddei, har jag inget till övers för längre. Han var bra förr men jag tycker att han har blivit fruktansvärt kass på senare tid. När det gäller Taddei så plockar jag fram sågen faktiskt. När vi snackade Milans vänsterback Antonini så är det mer en komplementspelare & reserv det rör sig om, som jag ändå tror kan fylla viss funktion i laget, medan Taddei nu borde gjort sitt i Roma. Sen har den där sanslösa filmningen i eget (!!) straffområde på San Siro mot Inter satt sig på näthinnan för mig. Det var i den där sjukt målrika matchen.

Zach har tidigare refererat till Spallettis taktik som något i stil med "offensiv fotboll utan forwards". Den gamla traditionen kan man nog smidigt tillämpa en Tiki Taka-variant på. En spelare av Simplicios karaktär borde kunna funka mycket bra som en del i detta när ett flertal offensiva mittfältare kommer vara på plan samtidigt. Luis Enrique själv var ju en spelare som ofta hade en roll som liknar den som Simplicio gärna har, dvs en offensiv mittfältare som arbetar & löper mycket i just offensiven men ändå inte tvingas gå så himla långt ner i försvar.

Simplicio är inte den han var i Palermo, han är absolut en andvändbar truppmedlem som jag inte har emot som startspelare. Han är inte dock den offensiva spelare som löper och driver med bollen då han slavar mycket vid press samt så har han inte fått mycket yta förra säsongen att använda. Han har även blivit slö sen den tiden...
Vi får se om han klarar av sådan fotboll dock så tror jag inte det, i alla fall inte som någon offensiv nyckelfigur.

Taddei får du gärna såga hur mycket du vill, även LE har insett att Taddei har något på plan att göra
2011-08-20, 01:30
Medlem
Citat:
Verkar som om Romas tre värvningar som det snackats om kommer blir Kjaer (Någon som kan berätta om han är ngt o ha? Jämfört med Mexés?)

Av det jag sett av honom verkar han vara nåt för Rioma: http://www.youtube.com/watch?v=sHrjiyVS2Vk&feature=player_embedded
2011-08-20, 09:34
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scampia
På tal om självbiografier; vet någon var jag kan få tag i Cassanos böcker på engelska eller eventuellt svenska i Sverige?

Jag har den bara på italienska, tror inte den finns på engelska. Riktigt, riktigt skön biografi dock. Han har ju hunnit med en del den där Cassano. Ska nog försöka köpa lite ny litteratur idag, kan alltid vara kul att se fram emot något. Tycker sportböcker generellt sett är svårslaget.

Marotta säger att två, kanske tre, nya namn ska ansluta till Juventus innan fönstret stänger. Ska bli intressant att se vilka det blir. En lär vara mittback i alla fall. Kanske Alex? Hade inte blivit så chockad om så var fallet. Lugano känns lite mer svårjobbad.

Och sen har vi det här med Zarate som är en ganska intressant soppa. När han är bra så är han riktigt jävla bra men det är ändå en lös kanon på däck. Man vet aldrig var man har honom. Varken sportsligt eller mentalt. Nu snackas det om att Inter är sugna, Arsenal har även nämnts i diskussionerna. Jag vet inte om han är redo för ett storlag än.
2011-08-20, 09:41
Medlem
Citat:
Jag har den bara på italienska, tror inte den finns på engelska. Riktigt, riktigt skön biografi dock. Han har ju hunnit med en del den där Cassano. Ska nog försöka köpa lite ny litteratur idag, kan alltid vara kul att se fram emot något. Tycker sportböcker generellt sett är svårslaget.
...
Jag har inte läst särskilt många biografier, jag inbillar mig att enskilda fotbollsspelare inte kan ha haft särskilt innehållsrika liv. Särskilt inte när de fortfarande är mitt i karriären. Det finns dock några få undantag och Cassano skulle väl kunna vara en av dem.

Då föredrar jag böcker om pensionerade spelare där även andra (medspelare, motspelare, tränare, fans osv) får komma till tals. Dvs inte de rena reklamböckerna som ofta blir fallet för ännu aktiva spelare.

Men framförallt så gillar jag böcker om calcio som är lite bredare. De kan i och för sig koncentrera sig på ett lag om det är tillräckligt spektakulärt (tänk Grande Torino, Lazio under 1970-talet, osv).

Italien har en fantastisk tradition av insatta journalister som förutom att vara duktiga skribenter dessutom kan sätta in händelser i ett sammanhang.

Jag rekommenderar verkligen John Foots ”Winning at all costs” som är en fantastisk genomgång av calcions och Italiens historia. Den är uppbyggd kring sköna anekdoter, samt avslöjar några anekdoter som inte helt riktiga. När man läst den har man bra koll på calcio.

Nackdelen var som jag skrev i ett tidigare inlägg att han har svårt att placera in Italien i världen. Eftersom han specialgranskat calcio, och därmed sett alla skumraskaffärer så drar han slutsatsen att calcio är smutsig i förhållande till hur den utövas resten av världen.

På samma vis avfärdar han i inledningen Calcio storico som en ren turisthistoria, som inte har något med den moderna fotbollen att göra. Vilket naturligtvis stämmer på så vis att regler, lag och mycket annat kom till Italien från England. Men om han grävt djupare i traditioner från romarriket och medeltiden så hade han funnit många anledningar till varför calcio ser ut som den gör, och vilken betydelse den har för italienarna.
2011-08-20, 09:59
Medlem
Citat:
...
Och sen har vi det här med Zarate som är en ganska intressant soppa. När han är bra så är han riktigt jävla bra men det är ändå en lös kanon på däck. Man vet aldrig var man har honom. Varken sportsligt eller mentalt. Nu snackas det om att Inter är sugna, Arsenal har även nämnts i diskussionerna. Jag vet inte om han är redo för ett storlag än.
Lazio kommer definitivt att tappa en dimension om de gör sig av med Zarate.

Ligastarten närmar sig och rent spontant är det framförallt Napoli och Juventus som har stärkt sina lag.

För Cagliaris del så inleds säsongen med att mästarna kommer på besök. Båda lagen spelar med Allegris 4-3-1-2, där mittfältet är det enda som är någorlunda jämnbördigt. Fast det är klart, Milan har ju ingen Cossu!

Därefter räknar jag med att Cagliari ska avslöja Romas tiki taki. Åtminstone om de spelar så som de kan och borde göra på bortaplan, mot ett lag som gillar att hålla i bollen och passa runt. Utmaningen för Cagliari är om Agazzi klarar trycket.

Men vafan jag går händelserna något i förväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in