Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag har den bara på italienska, tror inte den finns på engelska. Riktigt, riktigt skön biografi dock. Han har ju hunnit med en del den där Cassano. Ska nog försöka köpa lite ny litteratur idag, kan alltid vara kul att se fram emot något. Tycker sportböcker generellt sett är svårslaget.
...
Jag har inte läst särskilt många biografier, jag inbillar mig att enskilda fotbollsspelare inte kan ha haft särskilt innehållsrika liv. Särskilt inte när de fortfarande är mitt i karriären. Det finns dock några få undantag och Cassano skulle väl kunna vara en av dem.
Då föredrar jag böcker om pensionerade spelare där även andra (medspelare, motspelare, tränare, fans osv) får komma till tals. Dvs inte de rena reklamböckerna som ofta blir fallet för ännu aktiva spelare.
Men framförallt så gillar jag böcker om calcio som är lite bredare. De kan i och för sig koncentrera sig på ett lag om det är tillräckligt spektakulärt (tänk Grande Torino, Lazio under 1970-talet, osv).
Italien har en fantastisk tradition av insatta journalister som förutom att vara duktiga skribenter dessutom kan sätta in händelser i ett sammanhang.
Jag rekommenderar verkligen John Foots ”Winning at all costs” som är en fantastisk genomgång av calcions och Italiens historia. Den är uppbyggd kring sköna anekdoter, samt avslöjar några anekdoter som inte helt riktiga. När man läst den har man bra koll på calcio.
Nackdelen var som jag skrev i ett tidigare inlägg att han har svårt att placera in Italien i världen. Eftersom han specialgranskat calcio, och därmed sett alla skumraskaffärer så drar han slutsatsen att calcio är smutsig i förhållande till hur den utövas resten av världen.
På samma vis avfärdar han i inledningen Calcio storico som en ren turisthistoria, som inte har något med den moderna fotbollen att göra. Vilket naturligtvis stämmer på så vis att regler, lag och mycket annat kom till Italien från England. Men om han grävt djupare i traditioner från romarriket och medeltiden så hade han funnit många anledningar till varför calcio ser ut som den gör, och vilken betydelse den har för italienarna.