Resultat: .
0%
röster
2011-09-22, 19:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Om det var en bra eller dålig mercato beror helt på från vilket håll man ser det.

Jag håller med om att dagens Milan inte är på samma nivå som tidigare upplagor ur en internationell synvinkel, men det är fortfarande ett topplag i Serie A. Dom har gjort en bra mercato i det att dom förstärkt truppen utan att tappa någon av sina viktigare spelare, även om det med största sannolikhet inte räcker till för att göra dom till utmanare om CL-titeln. Och det har kostat väldigt lite pengar.

Roma har däremot i mina ögon gjort en dålig mercato. Det kvittar om truppen har blivit starkare när dom har betalat sjuka överpriser för spelare som Osvaldo och helt oprövade spelare som Bojan (som var en rekordusel deal över lag).
För samma pengar som Roma slänger ut på Osvaldo så plockade Milan in Cassano, Nocerino, Aquilani, med pengar kvar för att betala deras löner i ett par år. Utan tvekan en bättre affär.

Japp, håller med de två specifika spelarna. Men att få in en Stekelenburg för 6 miljoner euro, Pjanic för 9-10 och Juan Angel för inte speciellt mycket är i mina ögon bra gjort. Även Kjaer och Gago kan nog räknas som bra affärer. Klar förstärkning av truppen medan Milan är status quo.
2011-09-22, 20:13
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Förstår verkligen inte varför vi som supportrar ska på något sätt negligera CL när det är en sjukt stor och viktig turnering för klubbarna. Om någon anlägger rätt perspektiv på saker och ting är det väl snarare vi som är "fixerade vid CL" då vi faktiskt till viss del talar om italiensk fotbolls överlevnad som stor och mäktig kraft att räkna med. Pengarna från CL är de facto en viktig del i klubbarnas ekonomi och avgör därmed till viss del hur bra klubbarna i förlängningen är.

Pastore, Sanchez, Eto'o, Menez (sevärd i sina stunder åtminstone) och snart Sneijder har lämnat Serie A som har blivit omsprunget av Bundesliga och franska ligan ligger inte långt efter. När ska annars kritiken komma om inte nu?

I övrigt sysslade väl 4452 med någon form av analys på vad som är ligans problem... Väntar med spänning!
Det har ju stötts och blötts ett par gånger i tråden redan men återigen: framgång i CL till vilket pris för supportrarna? Topfotbollen är en ekonomisk karusell som många inte vill åka med i längre då konkurrenskraftighet i CL kostar. Marginalkostnaderna för toppspelare är som du vet oerhörda. Långsiktigt tycker jag inte att det är någon idé att försöka värva sig till superstjärnor när det gäller att lyfta klubbar och inte för att komplettera eller möjligtvis spetsa till. Konstgjord andning är inte vad italiensk fotboll behöver, utan det behöver komma upp ännu en fantastisk inhemsk generation.

Och de där pengarna man vinner i CL är väl inte livsnödvändiga, om man inte vill tävla i CL. Definitionen på en ond cirkel!

Citat:
Japp, håller med de två specifika spelarna. Men att få in en Stekelenburg för 6 miljoner euro, Pjanic för 9-10 och Juan Angel för inte speciellt mycket är i mina ögon bra gjort. Även Kjaer och Gago kan nog räknas som bra affärer. Klar förstärkning av truppen medan Milan är status quo.
Jag noterar att folk har börjat använda Manchester City som någon måttstock för vad en "bra" och "dålig" silly är. Naturligtvis kan man ju hävda att alla mercaton som inte resulterar i minst ett par världsklasslirare är dåliga, men den krassa verkligheten är att långt ifrån alla lag kan spendera von Anka-summor på spelare år ut och år in och där får helt enkelt truppbreddande och kompletterande men bra värvningar för mindre pengar ses en godkänd silly.

Om Milan hade värvat Messi, Ronaldo, Aguero, Xavi mfl idag och gått i konkurs om fem år, hur bra hade då mercaton varit?
2011-09-22, 20:18
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Jag noterar att folk har börjat använda Manchester City som någon måttstock för vad en "bra" och "dålig" silly är. Naturligtvis kan man ju hävda att alla mercaton som inte resulterar i minst ett par världsklasslirare är dåliga, men den krassa verkligheten är att långt ifrån alla lag kan spendera von Anka-summor på spelare år ut och år in och där får helt enkelt truppbreddande och kompletterande men bra värvningar för mindre pengar ses en godkänd silly.

Om Milan hade värvat Messi, Ronaldo, Aguero, Xavi mfl idag och gått i konkurs om fem år, hur bra hade då mercaton varit?

Nja, jag har själv varit tveksam till att Roma har värvat så många lirare vilket jag skrivit tidigare om i tråden. Men i min mening är inte detta en Man City-mercato. För vad är det som Roma har värvat? Det är inga färdiga världsspelare för 400 miljoner stycket direkt, snarare har man värvat unga spelare som har god potential att blomma ut till bra (och mycket bra) spelare (Pjanic, Kjaer, Bojan (så jävla usel deal bara...), Angel och Borini) ihop med en rutinerad räv i Heinze och en stabil målvakt för tio år framåt i Stekelenburg. Vari ligger Man City-tänket? Har du problem med att en italiensk klubb för en gångs skull satsar någorlunda långsiktigt?

Och min kritik mot Milan grundar sig inte i det som du verkar antyda, men problemet var att de inte behövde bredd, de behövde spets. Nu satsade de på bredd av olika anledningar, säkert goda, men resultaten blir därefter... Jag tror dock fortfarande på ligaseger så mina tidigare inlägg i tråden kan verka motsägelsefulla men i CL har man ingen vidare suck och det är där min kritik kommer mot mercaton.

Håller i övrigt med dig att man inte ska ge sig in i någon vansinnig transferkarusell men att lägga ut 20-25 miljoner på en up and coming passningsskicklig mittfältare hade väl inte varit helt tokigt?
Senast redigerad av snillet_1 2011-09-22 kl. 20:21.
2011-09-22, 20:20
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Nja, jag har själv varit tveksam till att Roma har värvat så många lirare vilket jag skrivit tidigare om i tråden. Men i min mening är inte detta en Man City-mercato. För vad är det som Roma har värvat? Det är inga färdiga världsspelare för 400 miljoner stycket direkt, snarare har man värvat unga spelare som har god potential att blomma ut till bra (och mycket bra) spelare (Pjanic, Kjaer, Bojan (så jävla usel deal bara...), Angel och Borini) ihop med en rutinerad räv i Heinze och en stabil målvakt för tio år framåt i Stekelenburg. Vari ligger Man City-tänket? Har du problem med att en italiensk klubb för en gångs skull satsar någorlunda långsiktigt?
Jag var visst lite otydlig, håller på lite i köket parallellt. Jag pratade mer om din sågning av Milans mercato.

Edit: såg att du editerade in det nu. Fortsättning följer..

Citat:

Och min kritik mot Milan grundar sig inte i det som du verkar antyda, men problemet var att de inte behövde bredd, de behövde spets. Nu satsade de på bredd av olika anledningar, säkert goda, men resultaten blir därefter... Jag tror dock fortfarande på ligaseger så mina tidigare inlägg i tråden kan verka motsägelsefulla men i CL har man ingen vidare suck och det är där min kritik kommer mot mercaton.
Milan vann ju som sagt ligan, varför skulle de behöva spets? Visst skulle de ha kunna slagit till med en lite dyrare skrytvärvning men vad hade det hjälpt? Naturligtvis går det tyngre nu när Zlatte är skadad och övriga spelare som levererade i våras inte levererar för tillfället men det gör väl inte mercaton till dålig?

Citat:
Håller i övrigt med dig att man inte ska ge sig in i någon vansinnig transferkarusell men att lägga ut 20-25 miljoner på en up and coming passningsskicklig mittfältare hade väl inte varit helt tokigt?
Jag är inte alls tillräckligt insatt i Milans ekonomi för att veta om de i dagsläget har musklerna för att punga ut den summan för en spelare utan nöjer mig med att konstatera att "inte helt tokigt" naturligtvis beror på klubbens finansiella situation.
Senast redigerad av P.G 2011-09-22 kl. 20:31.
2011-09-22, 20:37
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Milan vann ju som sagt ligan, varför skulle de behöva spets? Visst skulle de ha kunna slagit till med en lite dyrare skrytvärvning men vad hade det hjälpt? Naturligtvis går det tyngre nu när Zlatte är skadad och övriga spelare som levererade i våras inte levererar för tillfället men det gör väl inte mercaton till dålig?

Jag är inte alls tillräckligt insatt i Milans ekonomi för att veta om de i dagsläget har musklerna för att punga ut den summan för en spelare utan nöjer mig med att konstatera att "inte helt tokigt" naturligtvis beror på klubbens finansiella situation.

Som sagt, min kritik grundar sig ur ett CL-perspektiv där de uppenbarligen har ett uttalat mål att gå långt (Zlatan vill jävligt gärna det skulle jag tro).

Det är möjligt att det kan bli ekonomiskt svårt men man får komma ihåg att man vinner också på att få in en bra spelare som kan lyfta laget. Man lyckas bättre i sina tävlingar och i slutändan kan alltså det ekonomiska resultatet bli positivt i den värvningen.
2011-09-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Tror inte Allegri är rätt man att leda Milan med sin Cagliari-taktik....

Anledningen till att Milan vann scudetton förra året var pga den mängd individuella prestationer från spelare som Zlatan, Pato och Robinho.

Här verkar du glömma bort att det var just det starka försvarsspelet med extremt få insläppta mål som gjorde att de där individuella prestationerna blev just avgörande.

Kolla här på mina tabeller över Topp 8-lagen.

Gjorda mål:
Inter 69
Milan 65
Udinese 65
Napoli 59
Roma 59
Palermo 58
Juventus 57
Lazio 55

Skillnaden är alltså inte särskillt stor. Milan är inte bäst & har endast 14 mål till godo på det sämsta laget.

Insläppta mål:
Milan 24
Napoli 39
Lazio 39
Inter 42
Udinese 43
Juventus 47
Roma 52
Palermo 63

Milan är överlägsna. Hela 15 mål till godo på tvåan. Otroliga 39 mål till godo på det sämsta laget.

Jag tror inte att många lag har tre spelare med så pass fria roller som Milan har. Det är faktiskt ganska offensivt. Om man håller så tätt bakåt som Milan gjorde så nog fan ska tre storstjärnor i fria offensiva roller kunna lägga in några avgörande bollar oavsett om Pirlo är skadad ibland & Seedorf är dålig stundtals.

Arrigo Sacchi & Fabio Capello skulle nog knappast gett tre spelare sådan frihet, utan det skulle pressas & man skulle försvara som ett lag. Ni som förutsätter att Milan hör hemma i världstoppen missar kanske att det var just med en urstark defensiv som man skaffade sig den ställningen. Man spelade 4-4-2 där mittfältarna ofta var Evani-Rijkaard-Albertini-Donadoni. Även den mest offensive här, Donadoni, gjorde ett fullgott arbete bakåt.

Sen var Carlo Ancelotti såklart mer offensiv med Seedorf, Rui Costa & Pirlo som nyckelspelare.
2011-09-22, 22:42
Medlem
zachs avatar
Man skulle ju kunna tro att ett vidöppet försvar borde betyda manskapet är på nån annan plats, typ framåt, men trots 2 backar så saknas all önskvärd tyngd offensivt. Och händer gör ungefär ingenting.

Är inte långt ifrån storsläggan nu, men ger Luis nån vecka till, men är nog läge ringa upp hjärncellerna nu... Osvaldo, Totti, Borriello. Ett anfall som framställer en Finlandsfärjas handbromsvändning som något graciöst och smidigt. Fattar inte hur karln tänker... Vart fan är Bojan, Caprari och Borini???

Tappad poäng hemma mot förmodligen sämsta laget i ligan. Och ska fan ha tur vi fick med oss ett kryss......
2011-09-22, 22:47
Medlem
snillet_1s avatar
Det är Arsenal-fotboll fast ännu sämre. Rulla, rulla, rulla boll men inte ska vi hota i boxen...

Det som oroar mig mest är inte resultatet, det är spelet. Det är en sak om vi faktiskt skapar en del chanser men hade vi ens en chans utöver målet? Alltså, en riktig chans? Tveksamt... Siena skapade massor och kunde gott gjort 3-4 mål med lite bättre avslut. Galet...
2011-09-23, 00:02
Medlem
snillet_1s avatar
Bara några år sedan... http://www.youtube.com/watch?v=e1asOkDS-Hs , http://www.youtube.com/watch?v=7Il4qQA1gB4&feature=related , http://www.youtube.com/watch?v=woQwPoohs3Q&feature=related

Vi måste hitta en utåtriktad tränare som kan införa glädje och attityd i truppen. Trött på alla dessa Ranieris (gjorde förvisso en grym säsong med Roma) och liknande typer... LE utstrålar bara negativitet från bänken.
Senast redigerad av snillet_1 2011-09-23 kl. 00:25.
2011-09-23, 01:48
Medlem
Calogeros avatar
Skall innan jag återigen berömmer Simon Kjaer betona att jag är otroligt missnöjd över dagens resultat. Ifall jag inte gör det blir jag väl attackerad återigen. ( ) (LÄGG MÄRKE TILL BLINK-I-ÖGAT SMILEYN). 1-1 mot Siena hemma är under all kritik, och jag har jävligt svårt att motivera Perrotta som högerback, Osvaldo från start (som trots att han gör ett mål inte alls platsar i Roma) och att Pizarro blir utbytt. Som tur vad gjorde dock Fernando Gago ett väldigt bra inhopp. Men som sagt, ett kryss hemma mot Siena är aldrig acceptabelt och nu torde inte Enrique sova gott. Dags att återkomma till Simon Kjaer. Är det fortfarande omotiverat att hylla vår nye superdansk? Svårt att se någon säga emot nu. Forza Simone Kajer (som vår walesiske kommentator skulle sagt).
2011-09-23, 08:48
Medlem
David Pruttons avatar
Att hylla Simon Kjaer står inte på något sätt i ett motsatsförhållande till att tycka Roma famlar i verkligt djupt vatten just nu.

Som flertalet varit inne på så tycker jag att Luis Enriques laguttagningar framstår som rena skämtet, den offensiven han mönstrade igår är inget annat än ett taffligt farsförsök.

Alla som såg matchen vet att Roma skapade, förutom sitt mål inget alls framåt, nota benne, INGET alls. Hemma mot Siena...

Däremot hade Siena en handfull kvalificerade målchanser och borde faktiskt ha vunnit matchen med normal utdelning.

Jag är/var beredd att ge Roma tid för jag inser att det är mycket som ska falla på plats, men efter de senaste matchernas uttagningar så måste man ställa sig frågandes till spanjorens taktiska färdigheter, gårdagens lag och spel var inte värdigt Roma och jag vågar inte tänka hur sanna Romanistas ser på föreställningen. Jag som hobbysupporter skäms i alla fall - det säger faktiskt en hel del då man varit med om mycket genom åren....

Överdriver? Kanske, men jag hade förhoppningar på att Roma 2.0 skulle innebära något nytt, jag ser bara samma otroligt ineffektiva och långsamma lag som tidigare - bara det att det är än mer profillöst (Menez, Vucinic).
Just bristen på energi, fart och spelglädje tycker jag är det mest oroväckande.
Senast redigerad av David Prutton 2011-09-23 kl. 08:58.
2011-09-23, 09:36
Medlem
cyberkalles avatar
Får man gå helt offtopic här?

Är det någon av er som har erfarenhet av öringfiske i Umbrien/Toscana? Hittade en gammal fisketidning på jobbet och där fanns det en artikel om fiske i Nera och visst vi har bättre fiske här uppe men tänkte göra en riktig upplevelseresa som innefattar fiske, mat, vin och fotboll.
Hade varit trevligt att fånga några Michelangeloöringar någon gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in