Resultat: .
0%
röster
2012-12-18, 17:26
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Allt som allt, det har varit en underbar backlinje att följa. Känns trist att den nu kommer till vägs ände, men så är det. För övrigt är ju grunderna på vilka Grava & Cannavaro åtalas rent horribla.

Jag såg ett påstående om att huvudvittnet(?) hade ändrat sin version hela fem gånger.

Citat:
Cannavaro's lawyer has confirmed they will appeal the decision. Matteo Gianello who apparently told Grava and Cannavaro of the plan to fix changed his version of events 5 times. The 1st time he said he spoke with Cannavaro during training.. The last version said that they spoke after training. Several holes in Gianellos argument.

https://twitter.com/Minarzouki

Även:
Citat:
Ursprungligen postat av Footballa-Italia
Paolo Cannavaro's lawyer his hit out at former Napoli goalkeeper Mattia Gianello for the inconsistent allegations aimed at his client.

The Partenopei captain has been banned for six months alongside vice-captain Gianluca Grava for failing to report the shot-stopper for an alleged incident of match-fixing in 2010 before a game against Sampdoria.

But the centre-back's legal representative has criticised Gianello for changing his story.

“Gianello gave several different versions of the story,” he told Sky Sport Italia. “And every single one of them we have contested.

“Even of the day of the trial he revealed that he had spoken with Grava and Cannavaro in a different place to what had been previously claimed.”

http://www.football-italia.net/28581/cannavaro-lawyer-hits-out-gianello
---

Mycket konstigt i de här domarna på senare tid, även Conte-avstängningen luktade skumt från långt håll.
Senast redigerad av snillet_1 2012-12-18 kl. 17:34.
2012-12-18, 18:06
Bannlyst
Det var nån som tog upp ifall man hade åkt till Italien.

Jag var nere i Sicilien, lite i södra Italien och sen i Milano. Fick ett helt ok intryck men kulturen på vissa geografiska platser skiljer sig enormt. Befolkningen i de södra delarna gick ju inte ens att skilja från vanliga blattar i Sverige. I Milano däremot kändes det som att vara i en valfri västlig stad.

Jag har alltid gillat italiensk fotboll men då och då haft ett sämre öga till italiensk kultur, hur man ser på familj osv. Det förekommer vissa slängar av hederskultur i Italien där kvinnor är hårt hållna tills dom gifter sig/flyttar ut, inte lika brutalt som i MENA men det finns hela tiden där. Och italienares kvinnosyn är riktigt skev.
2012-12-18, 18:41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossoBiancoVerde
Haha, Cannavaro blir alltså avstängd i 6 månader för att ha "misslyckats med att rapportera korruptionsbevis"? Och jag som redan hade det tufft i Fantacalcio.

Frågan är ju dock hur Napoli som lag kan straffas med två minuspoäng bara för att deras målvakt försökte rigga matchen, men utan att lyckas med det? Får FIGC verkligen göra så?
Jarå, det kan mycket väl vara lagligt. Nu har jag ingen aning om hur det ser ut i verkligheten, men man kan ju exempelvis tänka sig att klubbarna har tecknat "avtal" med förbundet och ligasystemet där det specas att de är ytterst ansvariga för spelare, supportrar, sina arena osv.
2012-12-18, 20:05
Medlem
Klopeks avatar
Tråkigt för Napoli och tråkigt för Italienska fotbollen att Grava och Cannavaro blir avstängda i 6 månader.

2 minuspoäng inte mycket att säga om. Men Grava och Cannavaro hade ju enbart inte "rapporterat" något dom visste om. Böter och 3 matchers avstängning vardera för spelarna hade varit ett mer rättvist straff säger jag med Juventus ögon.

Såg ju Napoli som titelutmanare men med tanke på dom två senaste förlusterna, minuspoäng och två backar avstängda så blir det nog att bara hoppas på en CL plats. Känns som allt går emot Napoli just nu.

Tycker inte riktigt om det att stänga av spelare under så långa perioder när det är enskilda personer som ofta inte ens är inblandande och helt oskyldiga. Förstör ju bara fotbollen. Kan dom inte ge saftiga böter istället.
2012-12-18, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek

Tycker inte riktigt om det att stänga av spelare under så långa perioder när det är enskilda personer som ofta inte ens är inblandande och helt oskyldiga. Förstör ju bara fotbollen. Kan dom inte ge saftiga böter istället.

Hade ingen av spelarna fått bestraffning hade det klagats om att förbundet var för flata osv osv.
2012-12-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek

Men nu var dom delaktiga iom att dom sket i att rapportera försök till fusk. Fusk som vi alla (antagligen) här inne hatar och vill ha bort eftersom man skäms över det dom håller på med. Hela landets fotboll är smutsig men man försöker iaf att göra lite rent.
2012-12-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Men nu var dom delaktiga iom att dom sket i att rapportera försök till fusk. Fusk som vi alla (antagligen) här inne hatar och vill ha bort eftersom man skäms över det dom håller på med. Hela landets fotboll är smutsig men man försöker iaf att göra lite rent.

Vad fanns att rapportera om? Matteo Gianello spelade inte ens den där matchen mot Sampdoria. Jag kollade precis in matchen på Youtube & det är Morgan De Sanctis som står i mål. Gianello spelade inte en enda minut den säsongen. Genom segern säkrade Samp en kvalplats till CL, kanske försökte man genom några mellanhänder, som en reservmålvakt, kunna göra det enklare för sig genom att ha några motståndare mutade.

Hur som helst så var Gianello reservmålvakt i många år i Napoli. Kanske var Cannavaro & Grava nära vän med honom. Skulle de då rapporterat honom för ett förslag han kom med angående en match han ändå inte själv skulle spela? Han var tredjemålvakt & satt förmodligen inte ens på bänken.

Om alla som någon gång hört eller sett något skulle fällas för att de inte skvallrat så skulle väl hälften av ligans spelare stängas av.

Som en anekdot kan jag tillägga att det var Gianello som stod i den legendariska matchen borta mot Hellas Verona 2007 när Napoli säkrade uppflyttning till Serie A & samtidigt, som en sagolik bonus, sparkade ner värsta rivalen Hellas till Serie C1. I alla fall satte man en av de sista spikarna i deras kista. Gianello gjorde då en stormatch.

Alltså, det har ju med laganda att göra & sånt. Har man en bra laganda så springer man inte runt & rapporterar varandra.
Senast redigerad av Vivoli 2012-12-18 kl. 21:55.
2012-12-19, 00:45
Medlem
Erosenins avatar
Efter Violas seger mot Siena i helgen vill jag passa på att hylla en (för mig) levande legend, Luca Toni.
Toni spenderade sina första 6 år i en handfull olika klubbar i de lägre ligorna i Italien.
Han köptes så småningom av Brescia där han under två säsonger bildade anfallspar med en av de allra största - R. Baggio. Här blev det 15 mål på 44 matcher. Alltså inget häpnadsväckande facit med tanke på vad som komma skall.
Under de kommande 8 säsongerna stänker han in 135 mål på 207 matcher (0.65 mål per match) fördelat under sin tid i Palermo, Fiorentina och Bayern. Vidare så fick han guldskon under sin första säsong i Fiorentina där han gjorde 31 (!) mål - den enda Italienaren som fått denna utmärkelsen.

Nu, 2012. Nu bär han återigen den lila tröjan. I somras dog Tonis första barn under förlossningen (efter vidare sökning ser jag att detta tagits upp tidigare i tråden).
Hans första match efter tragedin är ett inhopp mot Catania på Artemio Franchi. Toni har knappt varit på planen i en minut innan han hittar nätet. Glädjen han visar upp efter målet är helt underbar.
Och nu senast två mål mot Siena. Grazie, Luca!
2012-12-19, 16:05
Medlem
David.s avatar
Det börjar närma sig halvtidsvila i Lazio - Siena och jag börjar direkt tänka på ägarstrukturer. Jag skrev i matchtråden att Siena blivit en kepsklubb vilket säkerligen kan härröras till att Valentina Mezzaroma har fått mindre utrymme i klubben. Hon har ju nämligen spenderat ganska mycket tid på Coverciano de senaste månaderna och Massimo har väl sannolikt varit den som fattat de viktiga besluten i hennes ställe. Det är åtminstone så man kan tolka tränarvalet om man dömer via yttre faktorer... och det gör vi ju. Valentina (vi är så tjenis att vi bara kallar varandra vid förnamn) fick ju faktiskt sin licens som sportdirektör för bara någon vecka sedan och man kan väl förvänta sig en comeback av det större slaget inom den närmsta tiden. Åtminstone hoppas man det av rent estetiska skäl.

- d

Edit 1: Här visar Valentina alltså grabbarna hur ett par riktiga dojor ska se ut. http://www.resport.it/Contenuti/Cache/valentina_mezzaroma7_Contenuti_Notizie_81857_300_6 60_3_4_7_91_90.JPG Ds.

Edit 2: Valentina var ju ute i januari förra året & tjatade om Luca Toni men tvingades också avfärda affären med att han nog skulle vara för dyr. Precis som Erosenin här på forumet så kan hon också se kvalitet i fotbollsspelare & inte bara pälsar. Det bådar gott.
Senast redigerad av David. 2012-12-19 kl. 16:15.
2012-12-19, 16:19
Medlem
snillet_1s avatar
På tal om Lazio, jag läste tidigare en intressant, kritisk artikel om Lotito på SoloCalcio. Klargörande för mig på flera punkter. Jag bemödar mig inte att kopiera osv, utan ni får helt enkelt klicka på nedanstående länk. Det rör sig bland annat om märkliga ekonomiska prioriteringar, behandlingen av trogen klubbpersonal och en ungdomsverksamhet som förfaller.

Citat:
När Alessandro Nestas brorson Gianmarco Nesta , född 2000, skulle leta ny klubb sökte han sig först till Lazio. Han spelar numera i Roma. Nestas brorson, I Roma. Innan övergången gick i lås tillfrågades nämnde Volfango Patarca, Gianmarcos rådgivare, om hur han såg på konkurrensen mellan Romklubbarna:
- Att se Gianmarco i Romas tröja vore som ett hårt slag i magen, en förlust för alla, men det är inte upp till mig att bestämma, sa Patarca i intervjun med sslaziofans.it.
- Mitt hjärta säger Lazio, men inte mitt huvud. Det finns en stor risk att han går förlorad. Från 93-kullen och uppåt är Lazios ungdomsverksamhet en katastrof.

http://www.solocalcio.se/2012-12-19/verkligheten-snart-ikapp-claudio-lotitos-projekt
Senast redigerad av snillet_1 2012-12-19 kl. 16:22.
2012-12-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Haha, enligt wikipedia så har inte heller Chievo någon gemellaggi då man verkar gå obemärkt förbi fotbollsfansen i Italien Man ska dock ha "vänner" i AlbinoLeffe, Pescara, Grosseto och Monza. Klasslag!
Vafan, lag som Chievo, AlbinoLeffe o dylikt räknas fan inte i detta sammanhang. Men Cagliaris enda vän har traditionellt varit Foggia. Men i somras så fick de akuta pengaproblem, och började i ett desperat knep dilla om cash i samband med att Cagliari hämtade hem Sau. De fick såklart inga men det skulle kunna vara så att vänskapen fick sig en törn, även om den vilat tungt på personliga kontakter och därför inte borde påverkas alltför mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av David.
Det börjar närma sig halvtidsvila i Lazio - Siena och jag börjar direkt tänka på ägarstrukturer. Jag skrev i matchtråden att Siena blivit en kepsklubb vilket säkerligen kan härröras till att Valentina Mezzaroma har fått mindre utrymme i klubben. Hon har ju nämligen spenderat ganska mycket tid på Coverciano de senaste månaderna och Massimo har väl sannolikt varit den som fattat de viktiga besluten i hennes ställe. Det är åtminstone så man kan tolka tränarvalet om man dömer via yttre faktorer... och det gör vi ju. Valentina (vi är så tjenis att vi bara kallar varandra vid förnamn) fick ju faktiskt sin licens som sportdirektör för bara någon vecka sedan och man kan väl förvänta sig en comeback av det större slaget inom den närmsta tiden. Åtminstone hoppas man det av rent estetiska skäl.

- d

Edit 1: Här visar Valentina alltså grabbarna hur ett par riktiga dojor ska se ut. http://www.resport.it/Contenuti/Cache/valentina_mezzaroma7_Contenuti_Notizie_81857_300_6 60_3_4_7_91_90.JPG Ds.

Edit 2: Valentina var ju ute i januari förra året & tjatade om Luca Toni men tvingades också avfärda affären med att han nog skulle vara för dyr. Precis som Erosenin här på forumet så kan hon också se kvalitet i fotbollsspelare & inte bara pälsar. Det bådar gott.
På tal om ägarstruktur och Valentina…

Fick mig att rota lite i arkivet. Från 2010-10-14:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Calcio & donne.

Visst, skulle vi kunna snacka om Rosella Sensi eller Francesca Menarini som ju är/var presidenter för Roma respektive Bologna. Eller kanske Giusy Achilli eller Valentina Maio som styrde Pavia och Lanciano? Nja vi kanske börjar närma oss så smått med Valentina, men inte riktigt tillräckligt för att fördjupa oss i ämnet.
http://www.sportlive.it/pictures/20100906/valentina_maio.jpeg

Däremot så har vi såklart Ilaria D'Amico som arbetat på "Sky Calcio Show" sedan 2003. Jag ser det ytterst sällan men tycker faktiskt om både programmet och Ilaria.
http://www.sportlive.it/gallery/foto/calcio/foto-ilaria-damico/ilaria_damico_tacchi.jpeg
..
Och naturligtvis en kort uppföljning på vad som hänt de senaste dryga två åren. Valentina Maio är fortfarande president för Virtus Lanciano, som ju numera spelar i Serie B.

Så här glad blev hon i somras då de blev klara för Serie B (2:02)
http://www.youtube.com/watch?v=ZJM_09M9v8s

Så här umgås hon med fansen(1:04)
http://www.youtube.com/watch?v=6_OwgLB0kdg
2012-12-19, 20:25
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Efter Violas seger mot Siena i helgen vill jag passa på att hylla en (för mig) levande legend, Luca Toni.
Toni spenderade sina första 6 år i en handfull olika klubbar i de lägre ligorna i Italien.
Han köptes så småningom av Brescia där han under två säsonger bildade anfallspar med en av de allra största - R. Baggio. Här blev det 15 mål på 44 matcher. Alltså inget häpnadsväckande facit med tanke på vad som komma skall.
Under de kommande 8 säsongerna stänker han in 135 mål på 207 matcher (0.65 mål per match) fördelat under sin tid i Palermo, Fiorentina och Bayern. Vidare så fick han guldskon under sin första säsong i Fiorentina där han gjorde 31 (!) mål - den enda Italienaren som fått denna utmärkelsen.

*Host* http://en.wikipedia.org/wiki/2006%E2%80%9307_European_Golden_Shoe *host*

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in