2010-05-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
"Bipolär sjukdom kallas även manodepressiv sjukdom. Sjukdomen är livslång och kännetecknas av att patienten pendlar mellan perioder (skov) av mani (sjuklig upprymdhet) och depression. Mellan skoven har patienten inte symtom. Perioderna av depression eller mani kan få stora konsekvenser för arbets- och familjeliv, samt medföra en risk för självmord, och ökar i sig risken för nya skov. Medicinering för att förebygga skov utgör en hörnsten i behandlingen.
"

"Bipolär sjukdom går inte att bota men med rätt behandling är prognosen god"

Börjar bli jävligt tröttsamt nu med alla påstådda "kirurger" och andra människor med "bred erfarenhet" inom psykiatrin, särskilt när era kunskapsnivåer mer ligger i paritet med det av tex en behandlingsassistent eller vårdare.

Huruvida bipolär sjukdom är botbar eller inte är ju en aktuell debatt inom professionen, fast den antar jag att du inte har följt särskilt noga?

Man vet dock att en andel patienter klarar sig utan behandling. Dessa har i stort sätt alltid bipolär typ 2.

Det är dock omdebatterat om de spontanläker eller om de är feldiagnosticerade från början.

Sedan skulle det vara intressant om du kunde klargöra vad du menar med att neuropsykiatriska funktionsstörningar och personlighetsstörningar klassificeras på samma axel i DSM-systemet?
Citera
2010-05-14, 16:01
Medlem
Tuesdays avatar
Men, varför var RN inte bojad vid häktningen? Kolla bilden.

http://allehanda.se/start/harnosand/...aktas-for-mord
Citera
2010-05-14, 16:03
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red.Cross
Samt att morden i Brattås hade samma modus operandi, men mordvapnet i Brattås har inte hittats vad jag vet. Nu råkar det stå att en yxa har använts i bägge dessa fall men det kanske man ska ta med en nypa salt, har sett i nån artikel att det sägs att en slägga använts i brattåsfallet också.

Om du kan ge mig en beskrivning av ordet modus operandus som är väsentligt utförligare än tillvägagångssätt så skall jag eventuellt ta till mig ordet. Annars tycker jag du skall göra som jag, tala svenska!
Citera
2010-05-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Huruvida bipolär sjukdom är botbar eller inte är ju en aktuell debatt inom professionen, fast den antar jag att du inte har följt särskilt noga?

Man vet dock att en andel patienter klarar sig utan behandling. Dessa har i stort sätt alltid bipolär typ 2.

Det är dock omdebatterat om de spontanläker eller om de är feldiagnosticerade från början.

Sedan skulle det vara intressant om du kunde klargöra vad du menar med att neuropsykiatriska funktionsstörningar och personlighetsstörningar klassificeras på samma axel i DSM-systemet?

Såna där debatter existerar inom i stort sett samtliga områden,så att börja ursäkta sig med att det är en "aktuell debatt" känns inte speciellt vettigt, utgå från det som är fastställt idag, "aspergers" kommer tex inte existera i DSM-V, men "idag" så gör det fortfarande det.

Vad gäller det andra så tog jag fel manual ur bokhyllan, första trycket av DSM-IV översättningen så låg npf under Axel-II men flyttades i andra tryck till Axel-I (bara googla om du känner det nödvändigt)

Intressant f.ö att någon med bred kunskap mer intresserar sig för sån här nitpicking än att försöka slå tillbaka delar av dom idiotiska fördomar som finns mot npf hinder, eftersom mer eller mindre varenda studie som gjorts sammanslår _DEPRESSION_ som den drivande motorn när det går snett för sådana människor.
Citera
2010-05-14, 16:06
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Pedofiler kan - utåt sätt - framstå som oerhört snälla människor. Faktum är att det är mer vanligt än det motsatta...

Med det menar jag inte att det inte kan vara mamman som har skadat RN. Om hon är fruktansvärt kall och hård så kan det nog inte vara lätt för ett barn, särkilt för den förstfödde kanske...
Du får naturligtvis tro hur du vill, du nu vill fastslå att RN:s mamma är den engentliga boven och att RN är ett offer så okej. Men kom gärna ihåg att vi ju faktiskt inte alls vet hur det ligger till med den saken. Att det kan vara så att ingen av föräldrarna är att förebrå och att det faktiskt är något "fel" med RN. Tänk om mamman är lika godhjärtad och klok som du, och så hittar hon den här tråden... Det vore liksom att strö flera kilo salt i såren. Jag är helt säker på att hur bra förälder hon än har varit så sitter hon nu och undrar var och när hon gjorde fel.
Citera
2010-05-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oocean
http://www.facebook.com/profile.php?...4059688&ref=ts

Mördade Linneas facebook?

Sorry om det skrivits om det tidigare.

Ja, tyvärr, har sett att en vän till henne skrivit det på sin wall. Vilken söt flicka...
Senast redigerad av Wildis 2010-05-14 kl. 16:12.
Citera
2010-05-14, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Men, varför var RN inte bojad vid häktningen? Kolla bilden.

http://allehanda.se/start/harnosand/...aktas-for-mord

Kollar man filmen lite längre ner så förstår man att han blir chockad. Himla tumult bland journalisterna..
Citera
2010-05-14, 16:15
Medlem
Nu vill jag på intet sätt tala illa om de döda, men någon som vet om det typ är djävulen mördade brorsan Björn har som bild på sin Facebook eller är det kanske någon fantasyfigur jag inte känner till? http://www.facebook.com/profile.php?...v=info&ref=sgm

Vill som sagt inte svartmåla brorsan, men det kanske fanns vissa konflikter mellan tonåringen Björn och Ragnar och Björn kanske inte alltid var helt schysst mot Ragnar i de lägena?

Vad jag menar är att det förvånar mig att pojken efter beskrivningen av honom som rena mönsterkillen har den typen av facebookbild..
Citera
2010-05-14, 16:17
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Dessverre mange misoppfatninger om psykiatriske diagnoser som har festet seg hos folk. Og så har mange diagnosekriterier blitt endret de siste 15 år. Viten om psyken går heldigvis framover
Psykiatrien utvikles, heldigvis. Men hjernens mange mysterier er ennå et ukjent univers. Tettere samarbeid med biologer kan endre mye i framtiden, tror jeg. [/spoiler]

OT:
Jag tar till mig av din kunskap och njuter speciellt av ditt fina sätt att uttrycka denna kunskap. Nyfiken som jag är, så undrar jag om du deltager från Norge? I like to give you a good Swedish word on your way and Carl Jonas Love Almqvist, (1793-1866) was a Swedish writer & composer and he said: “People are like pianos, they take the tone you touch”.

Citera
2010-05-14, 16:17
Medlem
TMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halgurd
Det känns ju inte särskilt troligt att han tränade där eftersom det gymmet är stängt pga av ombyggnation..
http://www.harnosand.se/simhallen

någon som vet bättrE?

Han tränade på spegeln rätt mycket när det var öppet, de stängde dock i slutet av mars. Enligt rykten tränade han på Högslättens gym efter det.
Citera
2010-05-14, 16:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu vill jag på intet sätt tala illa om de döda, men någon som vet om det typ är djävulen mördade brorsan Björn har som bild på sin Facebook eller är det kanske någon fantasyfigur jag inte känner till? http://www.facebook.com/profile.php?...v=info&ref=sgm

Vill som sagt inte svartmåla brorsan, men det kanske fanns vissa konflikter mellan tonåringen Björn och Ragnar och Björn kanske inte alltid var helt schysst mot Ragnar i de lägena?

Vad jag menar är att det förvånar mig att pojken efter beskrivningen av honom som rena mönsterkillen har den typen av facebookbild..
Det är väl en bild från något dataspel?
Citera
2010-05-14, 16:24
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=Y5noaW57Giw

Pressträff efter häktningsförhandlingarna i Härnösand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem