2010-05-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men för i helvete. Sluta nu att glorifiera denne mördare. Det var "smart" att lämna bilen vid norska gränsen? Ja, eftersom han fick bensinstopp var det ju smart av honom att inte släpa bilen med sig ändå, eller hur tänkte du nu?

Jag är övertygad om att mycket av det Ragnar gjort utförts i affekt och inte alls varit så välplanerat som vissa tycks vilja få det till, det här är nämligen ingen midsomerdeckare. Han har säkerligen handlat mycket på instinkt och i panik. Han har släkt i Umeå (via nuvarande styvfarsan) och vet att det finns en hamn här, alltså har han fått det till att bli "smart" att försöka smyga ombord på ett fartyg och fly landet. Men eftersom polisen omgående började söka i Umeåtrakten, kanske hans planering inte var så planerad.

Jag tror att han verkligen fick bensinstopp. Han hade absolut ingen koll på bensinmätaren och att dumpa bilen vid norska gränsen var en slump. Likaså hur han tog sig vidare. Att välplanera saker handlar om att skaffa biljett, tanka bilen tillräckligt och på förhand utse en färdväg. Inte att irra runt på måfå.

Glorifiera, hur tänker du då ??? Ju mer välplnerat det var destå värre. Hade det gjorts i affekt så hade det kanske kunnat klassas som dråp, men ett välplanerat trippelmord är bland det värsta i svensk kriminalhistoria.
Citera
2010-05-16, 17:37
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det är ju klart dumt. Men iofs skulle man kanske kunna säga att det delvis kan ha handlat om "otur". Han hade ju släpat sina offer ned i källaren, dvs "gömt" dem där och på så sätt kanske tänkt att det inte var så dumt att ta Mats bil eftersom ingen s a s visste att Mats var dödad. Nu vekar det iofs lika puckat att han skulle trott att han vann tid på att han dumpat kropparna i källaren då det fanns blodiga släpspår som ledde utifrån huset och in. Hade han på något sätt tvättat bort blodet hade det kanske gått an, men det här är ytterligare tecken på att Ragnars plan inte alls var särskilt brilliant menar jag, utan mer kaotisk.

Han täckte väl över blodet kan tänkas. Slängde över en filt eller liknande.
Citera
2010-05-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Skillnaden mellan dina och mina sagesmän, är att jag vet vilka det är och skulle jag, om det gällde, kunna åka hem till och klämma sanningen och skiten ur. Vad du tror är inte viktigt för mig.
Nu för tillfället är det du som för spelet, tigrispanthera
och det ser ut som en win-win
alltså, du kan alltid säga "vad var det jag sa'!!?"
knepig sits det här
jag respekterar fullt ut att du tar alla möjliga hänsyn till efterlevande
alltså kan man inte fråga mer - eller hur
har du ess i ärmen eller bluffar du?

Vad motiv och annan kunskap beträffar så är det i högsta grad troligt att familjen vet ganska exakt.
Familjens stora chock är väl att han faktiskt gjorde det.
(Det kan f.ö. ha handlat om något relativt bagatellartat i andras ögon, vilket ju också har påpekats här)
Planen kan ha varit "djävulsk" i meningen att han själv verkligen ville skapa något helvetiskt; men den kan ha varit "djävulsk" i annan mening.
Vilken tolkning föreslår du?

Det är mindre troligt att menigheten kommer att få alla detaljer om motiv och plan; sannolikt kommer man att släppa några väl formulerade men svepande drag ur hela bilden.
Citera
2010-05-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norSk,-
För er som undrat vad RN's pappa arbetar med så kan jag säga att han är bonde. Mer tänker jag inte säga.

Han är dagislärare.
Citera
2010-05-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Låt säga att resan till Chile är fejkad, han var någon annanstans de där tre veckorna och rekade ut ett gömställe någonstans i världen där han tänkt gömma sig efter morden. Låt säga att han planerade att stjäla MBs bil efter mordet och köra bilen mot Norge för att leda polisen åt det hållet. Låt säga att han var säker på att få lift med långtradare mot norrlandskusten efter han hade dumpat bilen. Låt säga att han hade bokat plats på alt sett ut något sätt att smita ombord på en båt i Umeås hamn. Då är det bara den sista delen av planen som gick fel, inte allt. I övrigt var det en ganska bra plan.

Verkar något osannolikt. Förövrigt spelar det egentligen inte så stor roll hur bra planen var. Det intressanta ur straffsynpunkt är att det fanns en plan och att mördaren förmodligen tyckte att den var bra.
Citera
2010-05-16, 17:54
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
R.N har utom allt rimligt tvivel haft ihjäl sina halvsyskon och deras pappa. Han har tillika erkänt gärningen. Det ni spekulerar om kan man likna vid det gamla talesättet: Att vilja men inte kunna.

Maken till meningslös debatt har jag aldrig skådat. Tror ni på fullt allvar att ni för fallet framåt?

Nej, men vad får dig att tro att vi tror det?
Citera
2010-05-16, 17:56
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
R.N har utom allt rimligt tvivel haft ihjäl sina halvsyskon och deras pappa. Han har tillika erkänt gärningen. Det ni spekulerar om kan man likna vid det gamla talesättet: Att vilja men inte kunna.

Maken till meningslös debatt har jag aldrig skådat. Tror ni på fullt allvar att ni för fallet framåt?
Tror du på fullt allvar att det är därför människor sitter här och diskuterar?
Får jag också föreslå , eftersom vi i denna tråden tycks reta upp dig, att du hädanefter läser på ett annat forum?
Senast redigerad av Cating 2010-05-16 kl. 18:03.
Citera
2010-05-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckligHest
Han är dagislärare.

Han är även någon form av getfarmare/bonde.
Citera
2010-05-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Glorifiera, hur tänker du då ??? Ju mer välplnerat det var destå värre. Hade det gjorts i affekt så hade det kanske kunnat klassas som dråp, men ett välplanerat trippelmord är bland det värsta i svensk kriminalhistoria.

Enligt vissa är ju det här så välplanerat att det till och med tyder på en exeptionell begåvning hos mördaren, det är mest det jag inte får ihop.

Jag själv har otroligt svårt att se detta som välplanerat. I någon form finns alltid en plan, men enligt mig tyder hela efterspelet på förvirring. Möjligt att Ragnar planerat själva yxmörderiet rätt noggrannt: Klockan då och då kommer halvsyskonen hem ifrån skolan och då ska jag stå där med yxan och sedan kommer Mats och då ska jag säga till honom att komma in på gården och yxa honom också". I den månen är det ju välplanerat och kallblodigt, men sedan tror jag faktiskt inte Ragnar haft så stor koll eller att den "kollen" satts ur spel då han säkert farit illa mentalt av att se sig själv göra det han gjorde. Han har mer farit som en vindflöjel. Jämför t ex med den förmodat skyldige Mats Alm, som iofs åkte dit när han återvände till liket, men där finns en rätt genomarbetad plan med lögner, massmedialt utspel, utflykt till Sthlm och annat efter mordet.

Om morden ska anses vara extraordinärt grymma eftersom mördaren haft stor chans att komma undan brottet genom att på ett välplanerat sätt ta sig utomlands är mitt svar nej, det var det inte. Det var ett rätt mediokert flyktförsök.
Senast redigerad av Wildis 2010-05-16 kl. 18:11.
Citera
2010-05-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har inga sagesmän utan går på det som står i tidningar och i tråden. Skillnaden mellan oss är att du påstår dig veta mer än oss andra - men vill inte redovisa källa. Jaja, det har man sett förr.

plus att han svävar ut som om han var hög
Citera
2010-05-16, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Nej, men vad får dig att tro att vi tror det?
Nu var det inte dig jag specifikt syftade på 60-talist.
Citera
2010-05-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Tror du på fullt allvar att det är därför människor sitter här och diskuterar?
Får jag också föreslå , eftersom vi i denna tråden tycks reta upp dig, att du hädanefter läser på ett annat forum?
Är det inte bra att det finns olika åsikter på tråden?
Ska alla här inne tycka lika för att få vara med?

Ni som skriver mycket på flashback är ungefär lika mycket överseende med avvikande åsikter mot "gänget" som aftonbladet och expressen är bra tidningar.

topic: Jag tror Ragnar(jävla namn på en tjugoettåring) är skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in