2010-05-14, 16:24
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nu kan jag ha missat något men vad jag förstått så har bägge barnen blivit dödade inne i huset och deras pappa utanför, sen har han släpats ner i källaren.
jag har också fått denna uyppfatning

MEN, då undrar jag hur kunde LGS hitta alla tre?, för han sa till polisen att det finns 3 personer!

om han kommer in i huset först då skulle han missa MB eller?
om han såg spår på altanen och följde spåret till källaren, hur hittar han barnen?

eller har alla 3 släpats till källaren???=
Citera
2010-05-14, 16:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Nu ska vi inte överdriva här, du får ställa saker i rätt proportion. Föräldrarna är i femtioårsåldern, äldsta barnet över tjugo. RN bör ha varit i 6-7 års åldern när föräldrarna separerade. Han bör rimligtvis ha haft ungefär femton år på sig att vänja sig vid situationen. Jag tycker inte alls att det är så att mamman "drar vidare rätt vad det är", den här typen av familjekonstellation är snarare ganska vanlig. Det är inte helt lätt alltid, att hitta rätt.

Ett barn kan inte vänja sig vid att bli övergiven. Ragnar har fått en alvarlig störning och han är ännu bara 21 år har han hela det negativa bagaget kvar att bearbeta. Skulle han träffat en tjej så kunde besvikelsen och känslan av övergivenhet, så småningom gå över, men troligen skulle hans första tjej fått det mycket svårt. Det skulle troligen ha krävts flera kraschade förhållanden, innan han kunnat se sansat på sin relation.

Han borde ha fått komma till en psykolog som långvarigt, under flera år kunnat bearbetat hans djupa ångest och rädsla för förlust. Förlust som för honom är en lika stark upplevelse av förlust som att en anhörig dör.

Hämnden är inte riktad i först hand mot hans styvpappa 1 eller mot styvsyskonen, utan mot mamman och i någon mån mot styvpappa 2 och hans biologiska far.

RN är omvittnat intelligent han är väl medveten om vem som får lida de värsta kvalen och det är inte de döda det är hans mamma. Hon får för resten av livet bära med sig det fruktansvärt tragiska händelse då hon förlorade sina barn. Hon kommer endast att under mycket korts stunder ha något annat i tankarna än, morden och vad gjorde jag för fel hur kunde det gå så här..

Man kan säga RN;s biologiska mamman fick ett straff värre än döden.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka

MEN, då undrar jag hur kunde LGS hitta alla tre?, för han sa till polisen att det finns 3 personer!

om han såg spår på altanen och följde spåret till källaren, hur hittar han barnen?

Citat:
Ragnar Nilsson misstänks sedan ha gömt undan Mats och syskonen i källaren.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...reds-fler-mord
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Men, varför var RN inte bojad vid häktningen? Kolla bilden.

http://allehanda.se/start/harnosand/...aktas-for-mord

– Det berodde på att vi visste att mannen inte mådde bra, så vi tog det försiktigt, säger Bertil Månsson.

Åhfan!
Citera
2010-05-14, 16:30
Medlem
Citat:

Han hade ju släpat Mats till källaren iaf. Fanns väl en helvetes massa blod i anslutning till källaren så han gick väl dit o kikade får man förmoda...
Citera
2010-05-14, 16:31
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatojuice
– Det berodde på att vi visste att mannen inte mådde bra, så vi tog det försiktigt, säger Bertil Månsson.

Åhfan!
Men här kommenteras ju att förhandlingen tog sådan tid trots att han hade erkänt.

Citat:
Trots att han erkänt tog förhandlingen en och en halv timma.
Citera
2010-05-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ett barn kan inte vänja sig vid att bli övergiven. Ragnar har fått en alvarlig störning och han är ännu bara 21 år har han hela det negativa bagaget kvar att bearbeta. Skulle han träffat en tjej så kunde besvikelsen och känslan av övergivenhet, så småningom gå över, men troligen skulle hans första tjej fått det mycket svårt. Det skulle troligen ha krävts flera kraschade förhållanden, innan han kunnat se sansat på sin relation.

Han borde ha fått komma till en psykolog som långvarigt, under flera år kunnat bearbetat hans djupa ångest och rädsla för förlust. Förlust som för honom är en lika stark upplevelse av förlust som att en anhörig dör.

Hämnden är inte riktad i först hand mot hans styvpappa 1 eller mot styvsyskonen, utan mot mamman och i någon mån mot styvpappa 2 och hans biologiska far.

RN är omvittnat intelligent han är väl medveten om vem som får lida de värsta kvalen och det är inte de döda det är hans mamma. Hon får för resten av livet bära med sig det fruktansvärt tragiska händelse då hon förlorade sina barn. Hon kommer endast att under mycket korts stunder ha något annat i tankarna än, morden och vad gjorde jag för fel hur kunde det gå så här..

Jag har också tänkt på detta när någon ihärdigt skrivit att mamman skonats ifrån Ragnar, vilket enligt den personen skulle tyda på en bra mor-sonrelation. Men mamman har straffats hårdast av alla menar jag. De döda lider inte, men mamman som både närt en mördare vid sin barm och som förlorat sina barn pga denne mördare får leva med allt detta. Hon har bara Ragnar kvar nu. Hon är hänvisad till Ragnar. Alla konkurrenter är borta, kvar finns bara hennes förstfödde mördare Ragnar. Cirkeln är sluten.
Citera
2010-05-14, 16:36
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det finns inget objektivt sätt att bedöma "en dålig uppväxt" på. Till och med ungar som utsatts för grov misshandel och sexuella övergrepp kan sammanfatta sin uppväxt som "bra" - och deras subjektiva upplevelse är mer betydelsefull för deras framtida psykiska hälsa än vad de faktiskt utsatts för.

Samtidigt kan en känslig unge som växer upp under relativt sett goda förhållanden uppfatta kränkningar och övergrepp som ingen annan uppfattar som varande kränkningar och övergrepp. Det finns inte två syskon som får exakt samma uppväxt, eftersom de är individer och relationer mellan människor, t ex föräldrar och barn, aldrig är identiska.

Man får inte heller glömma att barn lever i en större värld än bara familjen. Ungar blir mobbade, bortglömda, missförstådda och slagna av andra ungar, lärare, släktingar etc, och det kan lämna djupa spår i ett känsligt sinne.

Sist men inte minst finns det ungar som föds med anlag att utveckla en patologisk personlighet. I Sverige tror vi att om man tar en näve ogräsfrö och sår dem i tillräckligt bra jord, så växer det upp vete. Sorry, men det är bullshit.

Enkla, linjära samband finns inte när det gäller människor och mänskligt beteende. Det är det som gör oss så spännande, oförutsägbara och potentiellt farliga.

Mycket bra uttryckt. Inte för att likna människor med en sjukdoms- eller funktionshindersbild vid ogräs, men det finns genetisk problematik som man inte förmår förändra hur bra uppväxt man än ger barn.

Att tro att det räcker med en kärleksfull uppväxt för att vaccinera barn mot psykisk sjukdom, empatistörningar och ondska är som att tro att det räcker med bra mat, motion och tillräckligt med sömn för att förhindra all sorts kronisk somatisk sjukdom.
Citera
2010-05-14, 16:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Hon får för resten av livet bära med sig det fruktansvärt tragiska händelse då hon förlorade sina barn. Hon kommer endast att under mycket korts stunder ha något annat i tankarna än, morden och vad gjorde jag för fel hur kunde det gå så här..

Tanken har slagit mig om frågan om hans motiv. Eller snarare om hans tankar i skuldfrågan. Vet han överhuvudtaget om att han har gjort något fel? Förstår han att man inte bara kan döda folk sådär, alldeles oavsett hur kränkt han känner sig? Inser han vidden av konsekvensen av sina handlingar? Förstår han att mamman kommer att lida evinnerliga kval?

Och sen? Vad trodde han skulle hända efteråt? Att morsan skulle bli glad? Eller helt förstörd? Vad ville han uppnå? Vad fan trodde han? Att han skulle leva livets glada dagar i Rio de Janeiro, och åt helvete med den där jävla familjen? Fuck you, liksom?
Citera
2010-05-14, 16:41
Citat:

OK, förklara då för mig varför han yxar ihjäl styvpappa 1 som hans mamma hade lämnat för en annan karl. Vari ligger hämnden mot mamman där?
Citera
2010-05-14, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag har också tänkt på detta när någon ihärdigt skrivit att mamman skonats ifrån Ragnar, vilket enligt den personen skulle tyda på en bra mor-sonrelation. Men mamman har straffats hårdast av alla menar jag. De döda lider inte, men mamman som både närt en mördare vid sin barm och som förlorat sina barn pga denne mördare får leva med allt detta. Hon har bara Ragnar kvar nu. Hon är hänvisad till Ragnar. Alla konkurrenter är borta, kvar finns bara hennes förstfödde mördare Ragnar. Cirkeln är sluten.

Eh? Hennes nuvarande karl finns väl kvar? Hade Ragnar velat radera ut alla konkurrenter hade han väl tagit forskaren med? Din teori förklarar inte varför han högg ihjäl styvpappa nr 1 som mamman hade lämnat för sin nuvarande man.
Citera
2010-05-14, 16:42
Bannlyst
Citat:

Det var som någon annan skrev mycket blod runt nästan hela huset vad jag förstått. Sen är det så olika bud VAR barnen fanns, det nämns olika våningsplan först, sen olika rum...men helt klart verkar det vara att alla hittades i källaren och där kan det finnas olika rum. Har hört att det var som en lägenhet där nere.
LGS följde väl spåren och hittade dem där nere. Han var ju blodig han också så han har väl försökt att hjälpa dem i hopp om att de fortfarande levde..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in