2010-05-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Under den korta perioden Ragnar spelade fotboll i samma lag som mig så förstod iaf inte jag att han hade nån sjukdom, trodde bara att var lite tillbakadragen av egen vilja (som man ofta är i början i ett nytt lag).

Fast nu när man fått veta hur pass sjuk han är så faller bitarna på plats, men nu var det så pass länge sedan.

Den här tillbakadragenheten som hela tiden beskrivs, den kan vara Aspbergerrelaterad antar jag (?) men likväl ett tecken på en människa som blivit så sviken att han/hon inte vågar ta risken att närma sig andra och riskera att bli sviken igen (åtsidosatt tll förmån för gulligare personer typ syskonen). Jag förmodar att han utvecklat någon slags personlighetsstörning iaf och att det började i barndomen.
Citera
2010-05-14, 11:55
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Men saknades det inte en yxa? Annars verkar det som ett orimligt antagande från alla håll att det skulle vara Tors eget redskap, åker man för att döda någon så har man nog med sig ett vapen. Åker man inte för att döda någon så lär det inte ha varit Ragnar överhuvudtaget.

Dock sas det från början att BÅDE kniv och yxa använts, yxan kom inte ut förrän typ ett dygn senare, innan dess var det kniv och ett trubbigt föremål som sas vara mordvapnen. Om man ska gå efter teorin att barnen dog först så kan han ha använt kniven då, och yxan till mannen som var betydligt större och starkare. Jag utgår ifrån att, om nu uppgiften att det var planerat stämmer, så ville han inte lämna några vittnen. Illa knivskadade kan överleva, men en yxmassaker är svårt att ta sig levande ifrån.

Jag strävar f.ö inte efter att återuppleva mitt förflutna, det är alldeles för hemskt.

Hade tillvägagångssättet inte varit desamma i de båda fallen så hade nog alla redan avskrivit honom som gärningsman i Brattås. Men eftersom de båda gärningarna är väldigt lika tillsättet så är det lika bra att vänta på DNA-jämförelse (och spekulera lite under tiden vi väntar).
Citera
2010-05-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och nyckelordet är känt sig sviken. Vissa personer kan man bekräfta hur mycket som helst och de känner sig ändå kränkta och åsidosatta. Ta bara rasistkortet som langas fram i de flesta sammanhang, t ex "jag känner mig kränkt för att jag inte fick spela basket i den utstyrsel jag ville".

Att vara kränkt jämfört med att känna sig kränkt - det kan vara en himmelsvid skillnad däremellan.

Att känna sig kränkt är en subjektiv bedömning, vilket innebär = att vara kränkt.
Det är inte samma sak som att "känna sig tjock" men ha ett BMI som en vandrande pinne. Det är en självupplevt psykiskt tillstånd.
Citera
2010-05-14, 11:59
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
detta har jag missat.
men som du säger troligtvis berodde det på skolan, han skulle gå ut nian och ville inte byta skolklass då!
mamman flyttade i juli 2005, då var han klar med åttan och skulle börja 9? eller?
Nej, han bör ha varit 17 för 5 år sedan eftersom han är 21 idag.
Citera
2010-05-14, 11:59
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warinworld
Allt är mammans fel. Skyll på mamman. Hade kärringen haft vet och stänga igen fittan hade detta aldrig hänt.

Jag hoppas du skämtar. På pöbeln låter det ju som om hon var nån sorts jävla slampa. Men så är det inte. Du kan lika gärna skylla på hennes män som försöker så sin vildhavre över bygden utan att ta ansvar för konsekvenserna. Den här typen av familjebildning är högst normal, det finns ingenting remarkabelt med den överhuvudtaget.
Citera
2010-05-14, 12:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Att känna sig kränkt är en subjektiv bedömning, vilket innebär = att vara kränkt.
Det är inte samma sak som att "känna sig tjock" men ha ett BMI som en vandrande pinne. Det är en självupplevt psykiskt tillstånd.
Fast nog måste du hålla med om att man kan känna sig kränkt utan att ha blivit utsatt för en i syfte kränkande handling....
Citera
2010-05-14, 12:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast nog måste du hålla med om att man kan känna sig kränkt utan att ha blivit utsatt för en i syfte kränkande handling....

Absolut. Men i det här sammanhanget blir det ju en fars. Det är som en sketch från Lorry.

Intervjuaren: Men.... Varför högg du ihjäl dina syskon och din styvfar med en yxa?

Ragnar: - Jag kände mig kränkt.
Citera
2010-05-14, 12:06
Medlem
Citat:
Alldeles säkert
men barn och vuxna ska antas hantera sina känslor därvidlag på helt olika sätt
det är väl det som definierar skillnaden mellan barn och vuxen?
Citera
2010-05-14, 12:06
Medlem
cochrans avatar
Citat:
blomvattnare Kan betyda att han inte har haft några problem att få ihop de där pengarna. Han kan ha samlat på sig under en tid

Det du pekar på är hans aktieintresse.
För att göra stora vinster genom aktieaffären krävs en hel del eget investeringskapital att starta med. Betydligt mer än t.ex. 100.000:- och ett aktivt "bevakande" av de bolag man investerat i/är intresserad av och snabba köp/säljorder. Efter vad som framkommit om inkomst av tjänst tror jag inte heller han hade någon större kreditvärdighet.

I och för sig tekniskt möjligt att även med mindre invest.kapital göra "stora" nettovinster genom aktieaffärer, men inte så lätt i praktiken
Senast redigerad av cochran 2010-05-14 kl. 13:03. Anledning: Tillägg
Citera
2010-05-14, 12:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Nej, han bör ha varit 17 för 5 år sedan eftersom han är 21 idag.
nu har jag hittat, han e född juli 88, då juli 2005 fyllde han 17, ok,
då 2004 var han klar med grundskolan och 2005 gått ut 1 ring gymnasium
bytte han inte gymnasiet 3 ggr?
Citera
2010-05-14, 12:08
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Ragnar bodde tydligen ett par år med styvpappan efter att mamman flyttat, enligt artikel i Expressen.

Därefter flyttade han till mamman, som det verkar i artikeln efter bråk i sin styvfamilj. Tror han upplevde en stor kränkning och svek, kände sig åter värdelös som han gjort hela livet (egen utsaga), när han (med tvång?) fick lämna sin f.d. familj och sin f.d. "plastpappa".

Bodde MB kvar i huset i Häggdånger, en då van miljö för RN? Kanske flyttade sonen till mamman i centrala Härnösand när MB flyttade till Älandsbro, norr om staden? Om boendeuppgiften stämmer vill säga.

Enligt någon lokaltidningsartikel från idag spelade RN poker med framgång, så pengar kan ha kommit från flera håll.
Citera
2010-05-14, 12:08
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Hade tillvägagångssättet inte varit desamma i de båda fallen så hade nog alla redan avskrivit honom som gärningsman i Brattås. Men eftersom de båda gärningarna är väldigt lika tillsättet så är det lika bra att vänta på DNA-jämförelse (och spekulera lite under tiden vi väntar).

Eller hur?
Är det bara jag som ser likheter mellan R o denna fantombild? I och för sig ser han väldigt gammal ut på denna bild, gärningsmannen alltså..... men R ser lite lillgammal ut tycker jag.

http://svt.se/2.55868/1.1804194/fant...4194&lpos=bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in