2011-11-02, 17:06
Medlem
feldgraus avatar
Misstänkte änna att GAIS gjort av med lite mer pengar än vad man egentligen haft råd med, åtta miljoner back i nuläget och ett eget kapital på bara två miljoner inför säsongen, så nu måste man sälja spelare (eller på annat sätt få in minst sex miljoner) för att inte riskera att bli av med elitlicensen.

/feldgrau
Citera
2011-11-02, 23:51
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Misstänkte änna att GAIS gjort av med lite mer pengar än vad man egentligen haft råd med, åtta miljoner back i nuläget och ett eget kapital på bara två miljoner inför säsongen, så nu måste man sälja spelare (eller på annat sätt få in minst sex miljoner) för att inte riskera att bli av med elitlicensen.

/feldgrau

Var läser du att elitlicensen är hotad?
"– Nej, det är klart att vi tagit mer kostnader än vi tänkt oss. Men det är också många avskrivningar på spelare och olika omständigheter som vi inte kommer att ha 2012. Då ser det betydligt bättre ut. Men om vi inte gör något nu är det klart att vi måste rädda upp de här pengarna nästa år."

Såklart är det lite tråkigt att vi går back om vi inte säljer spelare. Men så funkar det i dem flesta klubbarna i Sverige. Som det låter på Persson så är det ingen fara på taket. Men det är klart att mitt förtroende för Persson är större än vad ditt är för honom. Såklart inget konstigt i det. Misstänker att det stora problemet är lånade spelare samt spelare som blivit skadade under lång tid som vi måste täcka upp för ekonomiskt. Samtidigt måste vi ha en bred trupp för att utmana i toppen.
För mig låter det som att IFK:are vill slå ifrån sig på GAIS ekonomi hela tiden eftersom det går trögt för er själva både utanför och på planen.
Citera
2011-11-03, 00:38
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Var läser du att elitlicensen är hotad?
"– Nej, det är klart att vi tagit mer kostnader än vi tänkt oss. Men det är också många avskrivningar på spelare och olika omständigheter som vi inte kommer att ha 2012. Då ser det betydligt bättre ut. Men om vi inte gör något nu är det klart att vi måste rädda upp de här pengarna nästa år."

Jo, ser du, jag lägger ihop ett och ett. Ett eget kapital inför 2011 på två miljoner kronor, plus en eventuell förlust på uppemot åtta miljoner kronor ger ett negativt eget kapital. Ett negativt eget kapital ger i sin tur rätt stora problem med elitlicensen. Nu är jag inte dum nog att tro att GAIS inte löser det här, men det är ju inte jättebra att tvingas "panik"-sälja någon med bara två månader kvar av året.

Citat:
Misstänker att det stora problemet är lånade spelare samt spelare som blivit skadade under lång tid som vi måste täcka upp för ekonomiskt.

Långtidsskadade spelares löner betalas inte av föreningarna.

Citat:
För mig låter det som att IFK:are vill slå ifrån sig på GAIS ekonomi hela tiden eftersom det går trögt för er själva både utanför och på planen.

Hur går det trögt för oss utanför planen? Det går snarare exceptionellt bra för oss utanför planen, speciellt med hänsyn till hur det gått på planen de senaste två åren.

/feldgrau
Citera
2011-11-03, 11:43
Medlem
Tlagnojs avatar
Bra QE3 för aik med ett resultat efter skatt på 36,4 miljoner. Förra året så blev det -5,7 miljoner. Visst består en stor del av det hela av spelarförsäljning, men räknar man bort den (33,3 miljoner) så är det fortfarande 3,1 miljoner kvar. Förbättring på 8,8 miljoner sen förra året. Detta trots dåliga publiksiffror, förhoppningsvis har styrelsen lyckats med sparpaketen.
Citera
2011-11-03, 12:16
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Jo, ser du, jag lägger ihop ett och ett. Ett eget kapital inför 2011 på två miljoner kronor, plus en eventuell förlust på uppemot åtta miljoner kronor ger ett negativt eget kapital. Ett negativt eget kapital ger i sin tur rätt stora problem med elitlicensen. Nu är jag inte dum nog att tro att GAIS inte löser det här, men det är ju inte jättebra att tvingas "panik"-sälja någon med bara två månader kvar av året.

Långtidsskadade spelares löner betalas inte av föreningarna.

Hur går det trögt för oss utanför planen? Det går snarare exceptionellt bra för oss utanför planen, speciellt med hänsyn till hur det gått på planen de senaste två åren.

/feldgrau

Varför skriver du att våran elitlicens är hotad bara för att vi går back ett år då? Tror nog vi insatta GAISare hade räknat med att vi går minus om vi inte säljer eftersom det har varit så under många år. Läste för övrigt i GP idag att Wanderson affären inte än har slutgjorts till 100% vilket gör att vi har mer pengar där att hämta. Samt att hela Celiks utbildningsbidrag som GAIS får inte heller är inräknat. Skulle vi få sålt Wanderson så kan vi nog till och med gå plus detta året. Sedan tror jag inte vi behöver vara allt för oroliga. Vi har unga spelare som presterat väldigt bra denna säsongen som man hoppas på fortsätter att utvecklas tills nästa år. Och då kan det generera pengar.

Prioritet Finans har väl inte satt er i den bästa situationen eller? Vet såklart inte hur det blir med fortsatt sponsorkontrakt från dem. Det vet du nog bättre. Men vi kan väl ändå komma överens om att det var en del negativ publicitet som detta gav blåvitt?
Citera
2011-11-03, 14:43
Medlem
Bornets avatar
Citat:

/feldgrau

En stor del utav förlusten är avskrivningar på spelare som lämnat klubben/lämnar klubben.
Citera
2011-11-05, 20:48
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Varför skriver du att våran elitlicens är hotad bara för att vi går back ett år då?

För att den är det? Går ni back åtta miljoner i år så riskerar ni att bli av med elitlicensen.

Citat:
Tror nog vi insatta GAISare hade räknat med att vi går minus om vi inte säljer eftersom det har varit så under många år. Läste för övrigt i GP idag att Wanderson affären inte än har slutgjorts till 100% vilket gör att vi har mer pengar där att hämta. Samt att hela Celiks utbildningsbidrag som GAIS får inte heller är inräknat. Skulle vi få sålt Wanderson så kan vi nog till och med gå plus detta året. Sedan tror jag inte vi behöver vara allt för oroliga. Vi har unga spelare som presterat väldigt bra denna säsongen som man hoppas på fortsätter att utvecklas tills nästa år. Och då kan det generera pengar.

Som sagt, jag tror så klart att GAIS löser det. Men du verkar inte riktigt förstå problematiken eftersom du tar upp eventuella framtida inkomster. Vad GAIS tjänar för pengar under 2012 är fullständigt irrelevant för elitlicensen. Det är GAIS ekonomi den 1 januari 2012 som är relevant.

Citat:
Prioritet Finans har väl inte satt er i den bästa situationen eller? Vet såklart inte hur det blir med fortsatt sponsorkontrakt från dem. Det vet du nog bättre. Men vi kan väl ändå komma överens om att det var en del negativ publicitet som detta gav blåvitt?

Vilken situation har de satt oss i? Vi hade i vintras ett eget kapital på 35 miljoner kronor och en mycket sund ekonomi. Detta innan PF överhuvudtaget kom in i bilden. Sen har jag mycket svårt att se att man skulle bryta sponsorkontraktet med tanke på att PF inte är delgivna misstanke om brott eller någonting liknande. Det enda som hänt hittills är att Uppdrag Granskning gjort ytterligare ett snedvridet och sensationssökande program. Det stormade i ett par dagar, nu är det helt dött. Oavsett hur det slutar är IFK Göteborgs ekonomi helgjuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
En stor del utav förlusten är avskrivningar på spelare som lämnat klubben/lämnar klubben.

Inte för att det spelar någon roll, rent ekonomiskt. Eller vad är poängen menar du?

/feldgrau
Citera
2011-11-05, 22:32
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
För att den är det? Går ni back åtta miljoner i år så riskerar ni att bli av med elitlicensen.

Som sagt, jag tror så klart att GAIS löser det. Men du verkar inte riktigt förstå problematiken eftersom du tar upp eventuella framtida inkomster. Vad GAIS tjänar för pengar under 2012 är fullständigt irrelevant för elitlicensen. Det är GAIS ekonomi den 1 januari 2012 som är relevant.

Vilken situation har de satt oss i? Vi hade i vintras ett eget kapital på 35 miljoner kronor och en mycket sund ekonomi. Detta innan PF överhuvudtaget kom in i bilden. Sen har jag mycket svårt att se att man skulle bryta sponsorkontraktet med tanke på att PF inte är delgivna misstanke om brott eller någonting liknande. Det enda som hänt hittills är att Uppdrag Granskning gjort ytterligare ett snedvridet och sensationssökande program. Det stormade i ett par dagar, nu är det helt dött. Oavsett hur det slutar är IFK Göteborgs ekonomi helgjuten.

/feldgrau

Du drar alltså massor av slutsatser av en artikel i Aftonbladet som påpekar att vi just nu riskerar att gå back minus 8 miljoner. För det första så är året inte slut än, vi kan sälja spelare som gör att resultatet blir plus istället. För det andra så riskerar vi inte alls att bli av med våran elitlicens pga detta i och med att vi kommer sälja spelare. Du tar ingen hänsyn till faktan jag publicerar om att vi kommer få pengar för Mervan Celik plus att alla Wanderson pengarna inte är hemma än. På dig låter det som vi har gjort något smutsigt för att få den placeringen i Allsvenskan som vi faktiskt fick. Men det kanske bara är jag som uppfattar det så. Vi har mängder av kvalitet i vårat lag som kan säljas ifall vi skulle vara hårt utsatta ekonomiskt.

Jag har ingen kommentar om hur eran ekonomi sköts och hur mycket pengar ni har i eget kapital. Det ända jag vet är att mina blåvita kamrater inte stod speciellt rakrygga och tuffa när UG skulle sända sitt reportage. Om ni har gjort fel eller inte har jag ingen aning om. Frågan jag ställde var dock om du tyckte att Prioritet finans satt er i en dålig situation ur publicitet perspektiv. Sen spelar det för mig ingen roll ifall ni får in pengar från dem eller inte, när ni inte har ett skott på mål i derbyt så kan jag inget annat än att njuta av ert storhetsvansinne.
Citera
2011-11-05, 23:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
bla bla bla
Citat:
, åtta miljoner back i nuläget och ett eget kapital på bara två miljoner inför säsongen, så nu måste man sälja spelare (eller på annat sätt få in minst sex miljoner) för att inte riskera att bli av med elitlicensen.

/feldgrau
På vad sätt skiljer sig det du säger mot vad Feldgrau sa? Du kanske skulle ta och lugna ner dig lite och läsa vad det är du svarar på innan du svarar.

Observera dom små orden "nuläget" och "sälja spelare".
Citera
2011-11-05, 23:32
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
På vad sätt skiljer sig det du säger mot vad Feldgrau sa? Du kanske skulle ta och lugna ner dig lite och läsa vad det är du svarar på innan du svarar.

Observera dom små orden "nuläget" och "sälja spelare".

Ja men läste du inte vad Bornet skrev? Avskrivningar på spelare som lämnar eller lämnat klubben är det som kostar så mycket. Alltså är det ingen big deal inför nästa säsong förutom att vi kanske går lite minus.
Citera
2011-11-06, 00:59
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ja men läste du inte vad Bornet skrev? Avskrivningar på spelare som lämnar eller lämnat klubben är det som kostar så mycket. Alltså är det ingen big deal inför nästa säsong förutom att vi kanske går lite minus.

Fast det är ju just att ni kanske går lite minus som är en big deal. Ni har inte råd att gå minus mer än två miljoner kronor. Just nu ligger ni åtta miljoner kronor back, med under två månader kvar av året. Att pengar för Celik och Wanderson inte är inne än betyder inte jättemycket, det kan ta rätt lång tid att få in pengar för spelare. Betydligt längre än två månader i alla fall.

/feldgrau
Citera
2011-11-06, 02:27
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Fast det är ju just att ni kanske går lite minus som är en big deal. Ni har inte råd att gå minus mer än två miljoner kronor. Just nu ligger ni åtta miljoner kronor back, med under två månader kvar av året. Att pengar för Celik och Wanderson inte är inne än betyder inte jättemycket, det kan ta rätt lång tid att få in pengar för spelare. Betydligt längre än två månader i alla fall.

/feldgrau
Sitter på phonen nu då mitt utlägg kommer inte bli långt, GAIS kommer gå back 8 mille, och då är Mervans i-bidrag dessutom(!) inräknat i summan. Nog om det. GAIS gör återigen, som förra året, ett katastrofresultat. Likt förra året är en stor del av förlusten avskrivningar. Vi behåller därav en hel del av likviditeten, men läget är allvarligt. Och nej, det är inte Lindome-propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in