Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Är det inte så att IFK får bära GAIS och ÖIS på sina ekonomiska axlar? Har för mig att det gnälldes mycket från IFKare att det var någon orättvis intäktsfördelning. Att inte äga arrangemangen är en stor nackdel som du säger. Vi AIKare har ju samma avtal på Råsunda tyvärr. Själva Arenareklamen måste väl ändå tillvissdel gå till IFK eller är det "fast" reklam som ni får dela med de övriga hyresgästerna?
Mjo, det "orättvisa" ligger främst i att hyresavgiften till Higab inte är fast utan till stor del är beroende av antalet åskådare. När nu Higab vill höja hyrorna läste jag någonstans att det skulle medföra en kostnad på (om jag mindes siffrorna rätt) ytterligare 3-4 miljoner för IFK och runt 2 miljoner för Gais och Öis. Frågan är då vad det är som är så mycket dyrare för Higab när Blåvitt spelar för 14 000 i snitt gentemot Gais och Öis inför 5 000. Det är fortfarande lika många sektioner öppna (så vitt jag vet), planen slits lika mycket och jag har svårt att tro att den ökade bemanningen som behövs i kiosker och biljettkassor är såpass stor att den motiverar att man ökar hyreskostnaden nästan linjärt mot antalet åskådare. Dessutom kompenseras den ökade bemanningen i kiosker och motsvarande mot att Higab tar den största delen av intäkterna från just kioskerna.
Kort och gott betalar vi Blåvita åskådare, när vi köper biljett, korv och öl, på sätt och vis en del av hyran för våra alliansbröder. Dessutom ägs arenabolaget Gamla Ullevi AB till 91 % av Higab och till 3 % vardera av allianslagen. Så vid en eventuell vinst på driften av arenan delas även vinsten lika mellan klubbarna trots att IFK ensamma står för den största delen av den eventuella vinsten.
Jag har inte full koll på reklamen men jag tror att den är samma för alla tre allianslag och att det är Higab som sålt den för samtliga arrangemang på arenan. Åbro (tvi

) har t ex reklam på arenan när vi spelar. Vi har inget samarbete överhuvudtaget med Åbro. Det är dock möjligt och troligt att viss reklamplats lämnas åt våra egna sponsorer.
De kommande åren blir intressanta. Dels har alliansen (den politiska, inte den fotbollsgöteborgska...) här i stan, eller i alla fall moderaterna, gått ut och sagt att man vill skänka arenan till alliansen (fotbolls...). Dels har kommunen redan tidigare sagt att man kan tänka sig att överlåta hela driften till klubbarna inom ett par år. Förhoppningsvis är det även vad som kommer att ske.
/feldgrau