2010-02-11, 15:57
Medlem
feldgraus avatar
Malm FF har slppt sin rsredovisning fr 2009. Intressant lsning minst sagt. Dubblade matchintkter frn 18 till 37 mkr och "sponsor+SEF"-intkter som kade frn 48 till 60 mkr. En nettoomsttning exklusive spelartransfers p 136 mkr (kning frn 89 mkr) vilket r rekord inom svensk klubblagsfotboll. Kostnaderna p 182 mkr r inte s intressanta d det r en hel del engngskostnader som ligger inbakade dr i och med den nya arenan.

Det ska bli intressant att se om Blvitt lyckats komma i nrheten av liknande siffror i och med att vi ocks ftt en ny arena. Vra siffror fr 2008 var 75 mkr i omsttning exklusive transfers samt matchintkter p 21 mkr och "sponsor+SEF"-intkter p 42 mkr.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2010-02-11 kl. 16:04.
Citera
2010-02-11, 17:24
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Malm FF har slppt sin rsredovisning fr 2009. Intressant lsning minst sagt. Dubblade matchintkter frn 18 till 37 mkr och "sponsor+SEF"-intkter som kade frn 48 till 60 mkr. En nettoomsttning exklusive spelartransfers p 136 mkr (kning frn 89 mkr) vilket r rekord inom svensk klubblagsfotboll. Kostnaderna p 182 mkr r inte s intressanta d det r en hel del engngskostnader som ligger inbakade dr i och med den nya arenan.

Det ska bli intressant att se om Blvitt lyckats komma i nrheten av liknande siffror i och med att vi ocks ftt en ny arena. Vra siffror fr 2008 var 75 mkr i omsttning exklusive transfers samt matchintkter p 21 mkr och "sponsor+SEF"-intkter p 42 mkr.

/feldgrau

Jkligt intressanta siffror Malm FF presenterar. En dubbling av matchintkterna r ruskigt bra jobbat ven fast de har en ny arena. Tror iof mycket av intkterna ligger i slda loger. Ngon som vet hur biljettpriserna skiljer sig frn fregende r? Dock ska man vl ta i beaktning att de hade ett med MFF mtt mtt dligt publiksnitt frra ret. Tror deras kade sponsorintkter ocks har mycket med den nya arenan att gra. Antagligen har de slt mer reklamplatser p just arenan, frgan r om de rknar in namnet Swedbank (p arenan) som en sponsorintkt?

Vad gller Gteborg r jag vertygad om att de kommer ka omsttningen rtt kraftigt. Ni hade ett snitt p 9 632 r 2008 och frra ret landa det p 13 813. Antar att biljettpriserna kade en aning? Sen finns det vl en del loger som blivit slda? Men andra sidan ger vl inte GBG sin arena som MFF tillvis del gr och planhyran borde vara hgre n de var p gamla ullevi.

Egen arena r utan tvekan den rtta vgen att g fr klubbar i Sverige om man vill konkurrera med klubbar som Kpenhamn och ta sig till Champions League.
Citera
2010-02-11, 18:24
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Vad gller Gteborg r jag vertygad om att de kommer ka omsttningen rtt kraftigt. Ni hade ett snitt p 9 632 r 2008 och frra ret landa det p 13 813. Antar att biljettpriserna kade en aning? Sen finns det vl en del loger som blivit slda? Men andra sidan ger vl inte GBG sin arena som MFF tillvis del gr och planhyran borde vara hgre n de var p gamla ullevi.

Ja, biljettpriserna mer n dubblades i princip (fast det r svrt att jmfra platser mellan Gamla och Nya Ullevi) och om det stmmer som sagts att villkoren r mycket mer frdelaktiga p nya arenan s borde vi ligga i nrheten av dubblade matchintkter, tycker man. Det vi frmst frlorar p att inte ga hela skiten r intkter frn kiosker, loger (bara en del av logerna har IFK ftt slja sjlva) och arenareklam (s sponsorintkterna lr inte ha kat s jttemycket, ven om det s klart r frdelaktigt ven fr sponsorer att vi har en ny arena). andra sidan har vi inte heller tidigare haft de rttigheterna s det r inte frlorade pengar p s stt.

Just nu frhandlar man med Higab om att sjlva f ta hand om hela alltet i utbyte mot en marknadsmssig hyra, d man knner att man skulle lyckas bttre med att slja konceptet n vad Higab gjort (som inte lyckats slja ut alla loger och reklamplatser). Vad vi dremot slipper r ju den stora utgift som MFF tagit (182 miljoner i kostnader r enormt mycket fr en allsvensk klubb, tur d att de slde Toivonen och fick pengar fr Zlatan som gjorde att omsttningen gick ver den siffran) i och med att de byggt och ger arenan sjlva.

/feldgrau
Citera
2010-02-11, 18:58
Medlem
Hur ser garfrdelningen ut fr den nya arenan i Malm?
Citera
2010-02-11, 19:00
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ja, biljettpriserna mer n dubblades i princip (fast det r svrt att jmfra platser mellan Gamla och Nya Ullevi) och om det stmmer som sagts att villkoren r mycket mer frdelaktiga p nya arenan s borde vi ligga i nrheten av dubblade matchintkter, tycker man. Det vi frmst frlorar p att inte ga hela skiten r intkter frn kiosker, loger (bara en del av logerna har IFK ftt slja sjlva) och arenareklam (s sponsorintkterna lr inte ha kat s jttemycket, ven om det s klart r frdelaktigt ven fr sponsorer att vi har en ny arena). andra sidan har vi inte heller tidigare haft de rttigheterna s det r inte frlorade pengar p s stt.

Just nu frhandlar man med Higab om att sjlva f ta hand om hela alltet i utbyte mot en marknadsmssig hyra, d man knner att man skulle lyckas bttre med att slja konceptet n vad Higab gjort (som inte lyckats slja ut alla loger och reklamplatser). Vad vi dremot slipper r ju den stora utgift som MFF tagit (182 miljoner i kostnader r enormt mycket fr en allsvensk klubb, tur d att de slde Toivonen och fick pengar fr Zlatan som gjorde att omsttningen gick ver den siffran) i och med att de byggt och ger arenan sjlva.

/feldgrau

r det inte s att IFK fr bra GAIS och IS p sina ekonomiska axlar? Har fr mig att det gnlldes mycket frn IFKare att det var ngon orttvis intktsfrdelning. Att inte ga arrangemangen r en stor nackdel som du sger. Vi AIKare har ju samma avtal p Rsunda tyvrr. Sjlva Arenareklamen mste vl nd tillvissdel g till IFK eller r det "fast" reklam som ni fr dela med de vriga hyresgsterna?

Men Malms utgift kommer lna sig i lngden om de nu behller/kar sin publik. Sedan har de ju i princip inga konkurrerande arenor nr det vankas stora arrangemang som konserter o dyl. Fast jag har fr mig att Malm som klubb bara ger 25% av arenan n s lnge. Sedan r Peab gare till 50% och ngot annat bolag till 25%. Men fr att locka publik mste de nog brja komma hgre upp i den allsvenska tabellen.
Citera
2010-02-11, 19:02
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tridde
Hur ser garfrdelningen ut fr den nya arenan i Malm?

Peab AB 50 %
Malm FF 25 %
Erling Plsson Teknik & Fastighets AB 25 %

Enligt wiki.
Citera
2010-02-11, 19:22
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
r det inte s att IFK fr bra GAIS och IS p sina ekonomiska axlar? Har fr mig att det gnlldes mycket frn IFKare att det var ngon orttvis intktsfrdelning. Att inte ga arrangemangen r en stor nackdel som du sger. Vi AIKare har ju samma avtal p Rsunda tyvrr. Sjlva Arenareklamen mste vl nd tillvissdel g till IFK eller r det "fast" reklam som ni fr dela med de vriga hyresgsterna?

Mjo, det "orttvisa" ligger frmst i att hyresavgiften till Higab inte r fast utan till stor del r beroende av antalet skdare. Nr nu Higab vill hja hyrorna lste jag ngonstans att det skulle medfra en kostnad p (om jag mindes siffrorna rtt) ytterligare 3-4 miljoner fr IFK och runt 2 miljoner fr Gais och is. Frgan r d vad det r som r s mycket dyrare fr Higab nr Blvitt spelar fr 14 000 i snitt gentemot Gais och is infr 5 000. Det r fortfarande lika mnga sektioner ppna (s vitt jag vet), planen slits lika mycket och jag har svrt att tro att den kade bemanningen som behvs i kiosker och biljettkassor r spass stor att den motiverar att man kar hyreskostnaden nstan linjrt mot antalet skdare. Dessutom kompenseras den kade bemanningen i kiosker och motsvarande mot att Higab tar den strsta delen av intkterna frn just kioskerna.

Kort och gott betalar vi Blvita skdare, nr vi kper biljett, korv och l, p stt och vis en del av hyran fr vra alliansbrder. Dessutom gs arenabolaget Gamla Ullevi AB till 91 % av Higab och till 3 % vardera av allianslagen. S vid en eventuell vinst p driften av arenan delas ven vinsten lika mellan klubbarna trots att IFK ensamma str fr den strsta delen av den eventuella vinsten.

Jag har inte full koll p reklamen men jag tror att den r samma fr alla tre allianslag och att det r Higab som slt den fr samtliga arrangemang p arenan. bro (tvi ) har t ex reklam p arenan nr vi spelar. Vi har inget samarbete verhuvudtaget med bro. Det r dock mjligt och troligt att viss reklamplats lmnas t vra egna sponsorer.

De kommande ren blir intressanta. Dels har alliansen (den politiska, inte den fotbollsgteborgska...) hr i stan, eller i alla fall moderaterna, gtt ut och sagt att man vill sknka arenan till alliansen (fotbolls...). Dels har kommunen redan tidigare sagt att man kan tnka sig att verlta hela driften till klubbarna inom ett par r. Frhoppningsvis r det ven vad som kommer att ske.

/feldgrau
Citera
2010-02-12, 20:12
Medlem
Angende MFFs siffror s talade jag med en polare som hade varit p ett seminarium med VD Pelle Svensson eller vad han heter.

Dr pratade VD:n om att ett av mlen ver en 10-rsperiod var att konkurrera med Danmark och Norge vad gller ln - detta med eller utan artistskatt. Djrv mlsttning helt klart men r det ngra som har frutsttningar att gra det r det ju MFF. Trkigt men sant...
Citera
2010-02-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Angende MFFs siffror s talade jag med en polare som hade varit p ett seminarium med VD Pelle Svensson eller vad han heter.

Dr pratade VD:n om att ett av mlen ver en 10-rsperiod var att konkurrera med Danmark och Norge vad gller ln - detta med eller utan artistskatt. Djrv mlsttning helt klart men r det ngra som har frutsttningar att gra det r det ju MFF. Trkigt men sant...
Grunden finns ju helt klrt dr fr att MFF ska lyckas med det. Bara hoppas att drmmen blir verklighet s man fr njuta av ngra r med framgngar framver och slippa harva runt i mittentrsket..
Citera
2010-03-01, 19:54
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

/feldgrau

Nu har IFK Gteborg slppt sin verksamhetsberttelse fr 2009. Precis som fr MFF dubblades i princip matchintkterna, frn 20,6 mkr till 38,1 mkr, men till skillnad frn MFF kunde vi (som vntat) inte riktigt anvnda den nya arenan fr att ka "sponsor+SEF"-intkterna, som bara kade frn 41,9 mkr till 43,4 mkr, d vi inte ger ngon strre del i de fr sponsorer intressanta delarna av arenan. Omsttningen p driften uppgick till 97,5 mkr (rekord fr IFK s vitt jag vet) exklusive spelarfrsljningar fr 23,8 mkr (halva vergngssumman fr Wernbloom och Bjrsmyr samt vidarefrsljningsinkomst fr Marcus Berg). Resultatet blev positivt, 13,9 mkr tack vare dessa frsljningar och egna kapitalet uppgr nu till 34,7 mkr.

/feldgrau
Citera
2010-03-01, 19:59
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Nu har IFK Gteborg slppt sin verksamhetsberttelse fr 2009. Precis som fr MFF dubblades i princip matchintkterna, frn 20,6 mkr till 38,1 mkr, men till skillnad frn MFF kunde vi (som vntat) inte riktigt anvnda den nya arenan fr att ka "sponsor+SEF"-intkterna, som bara kade frn 41,9 mkr till 43,4 mkr, d vi inte ger ngon strre del i de fr sponsorer intressanta delarna av arenan. Omsttningen p driften uppgick till 97,5 mkr (rekord fr IFK s vitt jag vet) exklusive spelarfrsljningar fr 23,8 mkr (halva vergngssumman fr Wernbloom och Bjrsmyr samt vidarefrsljningsinkomst fr Marcus Berg). Resultatet blev positivt, 13,9 mkr tack vare dessa frsljningar och egna kapitalet uppgr nu till 34,7 mkr.

/feldgrau
Fan vad avundsjuk man r
Citera
2010-03-01, 20:17
Medlem
Citat:

/feldgrau

G lsning.

5 dagar kvar till supercupmatchen p Rsunda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in