Citat:
Ursprungligen postat av 21Nyheterna
1) Jag tycker dina generaliseringar haltar rätt betänkligt. Det finns ju många exempel på framgångsrika negrer både i länder i vilka de lever som minoritet och men även majoritet. Varför länder sub-sahara fungerar sämre har många förklaringar tror jag.
2) Demokrati och mänskliga rättigheter som vi ser som självklart i vår del av världen har inte funnits särskilt länge på den europeiska kontinenten heller. Men nu med lite erfarenhet av det statsskicket börjar vi bli ganska bra på det.
3) Jag är övertygad om att länder sub-sahara också kan fixa det om de goda krafterna släpps fram i dessa länder. Men det finns starka ekonomiska intressen till att så inte sker. Studera t.ex vapenhandeln och du får en fördjupande bild. Glöm inte heller bort hur många liv som går åt i Aidsepidemin och Malaria. Att skylla alla problem i Afrika på låg IQ tycker jag inte håller. Det finns 54 länder och 1800 språk i Afrika, klart som fan att det därmed finns en oerhörd potential för diverse problem.
4) Vad beträffar de kulturella prestationerna hos olika folk. Hur långt tillbaks i tiden ska man gå tycker du ? Är det ok att erkänna Babyloniernas, Persernas, Mongolernas, Kinesernas och Arabernas storhet i förhistorisk tid ?
1) Ja, det finns det. Men jag tror du läste mitt inlägg lite för snabbt där. Jag skrev om svarta som grupp betraktat. Och som grupp betraktat är de inte speciellt framgångsrika någonstans på jorden eller i tiden.
2) Men demokrati har aldrig varit en förutsättning för vår utveckling - tvärtom figurerar många våra största tänkare inom ramen för absoluta monarkier. Den industriella revolutionen och jordbruksrevolutionen skedde i en tid där inga demokratier fanns på jorden. Jag tycker inte vi börjar bli bra på demokrati alls - vad menar du egentligen med det? Demokratierna har, likt andra system före dem, börjat förlora sin vitalitet. Detta är tydligt. Om 50 år kommer det inte att finnas kvar några demokratier som fungerar som dagens.
Allting följer samma mönster: nyskapat och vitalt, kraftfullt - redo att slåss för sin existens > Mellanperiode: frid och fröjd, uppbyggnad, stabilisering - första tecknen till korruption > Ingen kraft kvar, tänkandet har ersatts med svävande idéer och ingen vill egentligen ta ansvar för någonting - folket fjärmas från makten, som blir mer och mer arrogant och föraktfull/rädd för folket. Tecken till maktfullkomlighet.
3) De "goda krafterna" är inte nödvändig för utveckling - Europa är ett levande bevis för detta, likaså gamla Grekland och otaliga andra högkulturella exempel. Europa har haft pestutbrott med jämna mellan rum fram till 1700-talet, som får malaria att framstå som en lätt nysning. Vi har varit fragmenterade i hundratals och åter hundratals små riken och stadstater, som hela tiden har bekämpat varandra - vid ett flertal tillfällen har dess konflikter flammat upp i enorma krig med många länder inblandade, varvid Europa lagts i ruiner. Vi har haft fruktansvärda svältår med jämna mellanrum. Allt detta har vi haft - och det i ett grymt klimat som i sig har stått för tusentals dödsoffer varje år fordom. Vad är Afrikas problem jämfört med detta? Och ändå - så har vi haft en högkultur i 1000 år, medan allt detta har pågått.
När vi tittar på icke-vitas problem så glömmer vi oftast bort hur jävligt vi själv har haft det. Och det är ett misstag, och ger en felaktig bild av både oss och dem vi jämför oss med.
4) Det är inte bara okej, det finns inget annat alternativ än att erkänna det assyriska rikets totala dominans på 700-talet f.kr. Likaså babyloniernas överhöghet, perserna etc. Bara en dåre förnekar verklighetens faktum.
Men det intressanta är att folk som vägrar erkänna vitas 500 år långa överhöghet, som spottar på själva nämnandet av detta, inte har några problem med att nästan föraktfullt kasta andra folks forna överhöghet i ansiktet på oss - som om forna tiders överlägsenhet gentemot vita skulle radera ut vår överlägsenhet gentemot alla andra folkslag på jorden idag. Varför är det så svårt för vissa att erkänna faktum?
Att andra folkslag på andra tider tämjde elden betyder inte att de var kapabla att konstruera en masugn, att de uppfann hjulet medan vi var barbarer betyder inte att de uppfann bilen, att de använde ångmaskiner betyder inte att de hade de egenskaper som vi hade och som ledde till industriella revolutionen, att de utvecklade matematiken betyder inte att de gjorde tekniska innovationer eller byggde rymdskepp eller utvecklade kvantfysik, att de var duktiga på läkekonst betyder inte att de uppfann genetiken och DNA-forskningen, att de skapade alfabetet och musik betyder inte att de fick sin Mozart. Etc.
Kort sagt: allt som fört oss fram till det vi kallar den moderna världen, med alla dess livsviktiga och förunderliga upptäcker, finns på vita människors meritlista. Ingett annat folkslag kommer i närheten av våra prestationer - och jag anser att liksom vi måste erkänna Persernas överhöghet när det begav sig, måste vi våga erkänna vår egen överlägsenhet idag och 500 år tillbaka.
Äras den som äras bör.