Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Ja, det finns det. Men jag tror du läste mitt inlägg lite för snabbt där. Jag skrev om svarta som grupp betraktat. Och som grupp betraktat är de inte speciellt framgångsrika någonstans på jorden eller i tiden.
Jag vet för lite om samtliga negergrupper på jorden i dåtid som nutid för att uttala mig med säkerhet. Hur har du skaffat dig denna kunskap ?
Citat:
2) Men demokrati har aldrig varit en förutsättning för vår utveckling - tvärtom figurerar många våra största tänkare inom ramen för absoluta monarkier. Den industriella revolutionen och jordbruksrevolutionen skedde i en tid där inga demokratier fanns på jorden.
Fram till upplysningen och den vetenskapliga revolutionen får man nog tillskriva kristendomen ett stort inflytande. Framförallt utrotandet av analfabetism och präglandet av en allmän rättsuppfattning. Två viktiga ingredienser i framväxandet av ett modernare samhälle. Jag kan dock inte uttala mig om
exakt hur viktig kristendomen var för Europas försprång inom vissa områden gentemot andra kontinenter. ATT den spelat en viktig roll är dock alldeles säkert.
Citat:
Jag tycker inte vi börjar bli bra på demokrati alls - vad menar du egentligen med det?
Vissa mäter jämställdhet och det är ju starkt korrelerat med demokrati. Där ligger Sverige i topp. Danskar påstås vara världen lyckligaste folk. Hade de varit de om de levat i Iran ? Sen behöver man kanske inte nämna: tryckfrihet, låg korruption, oberoende domstolar...etc etc. Dessa saker är underförstådda i resonemanget.
Citat:
Demokratierna har, likt andra system före dem, börjat förlora sin vitalitet. Detta är tydligt. Om 50 år kommer det inte att finnas kvar några demokratier som fungerar som dagens.
Allting följer samma mönster: nyskapat och vitalt, kraftfullt - redo att slåss för sin existens > Mellanperioden: frid och fröjd, uppbyggnad, stabilisering - första tecknen till korruption > Ingen kraft kvar, tänkandet har ersatts med svävande idéer och ingen vill egentligen ta ansvar för någonting - folket fjärmas från makten, som blir mer och mer arrogant och föraktfull/rädd för folket. Tecken till maktfullkomlighet.
Det här är faktiskt ett intressant resonemang, jag har funderat i liknande banor själv. Men om en sak kanske vi kan vara överrens ? Det rasistiska apartheidsystemet i sydafrika gjorde inte sydafrika till ett vitalt demokratiskt samhälle. Rasism, vare sig den är statligt sanktionerad eller yttrar sig på individnivå fungerar hämmande på samhällsutvecklingen.
Citat:
3) De "goda krafterna" är inte nödvändig för utveckling - Europa är ett levande bevis för detta, likaså gamla Grekland och otaliga andra högkulturella exempel.
Det här är en enskild stor och svår fråga, men låt mig förtydliga. Med goda krafter avser jag en viss form av fördelningspolitik i den meningen att de styrande krafterna i olika länder, vare sig de är självutnämnda monarker eller folkvalda, har ett intresse av att bygga välfärd åt sin befolkning. Utan statliga investeringar i infrastruktur och reformer (skattepengar som går tillbaks till befolkningen) är utveckling omöjlig ! Europa under medeltiden har faktiskt sett få exempel på rena envåldshärskare. Makten var nästan alltid delad mellan de tre stånden och kungen. Här ska man återigen inte förringa kyrkans roll i denna maktbalans. Detta har varit som jag har läst och förstått det hela en mycket viktig ingrediens i Europas utveckling och tvingade kungarna i Europa att tidigt fördela skatterna på ett klokt sätt. Om man jämför detta med situationen i Afrika så inser man att där fanns inte alls samma förutsättningar. Ingen stor och stark kyrka som förenar människor, ingen adel och borgare som kungar behöver dela makten med, samt många exempel på rena envåldshärskare som endast skott sig själv och sitt hov. Lägg till ett mer problematiskt klimat (sämre agrara förutsättningar), många fler språk och kulturer, många länder helt utan kust (sämre möjligheter till handel = utveckling) och du kanske inser varför Afrika kommit på efterkälken. I modern tid har det dessutom funnits ett incitament för många länder och företag att se till att vissa länder i Afrika förblir på efterkälken eftersom det då blivit både billigare och lättare att komma åt deras naturtillgångar. Man kan utan att överdriva säga att "de onda krafterna" uppburits och gynnats i vissa länder.
Citat:
Europa har haft pestutbrott med jämna mellan rum fram till 1700-talet, som får malaria att framstå som en lätt nysning.
Googlar man på digerdöden så får man siffrorna 75 miljoner dödsfall mellan 1340-1740.
Googlar man på malaria framkommer siffror som 500 miljoner insjuknande människor med över 1 miljon dödsfall
per år ! Och då har vi inte googlat på länder som dessutom har > 15% HIV smittade. Här är en talande bild:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:HIV_Epidem.png
Man måste också nämna TBC som åter blivit ett stort problem i många länder. Fågelinfluensan orsakade knappt 200 mänskliga dödsfall under fyra år, under samma period dog
8 000 000 i tuberkulos:
http://www.lakareutangranser.se/PressInfo/Debatt/TBC-Glomd-sjukdom-dodar-miljontals-/
Hajar du problemläget ? Och då har vi inte kommit in på alla krig och etniska konflikter som också pågått och pågår på den afrikanska kontinenten...
Citat:
När vi tittar på icke-vitas problem så glömmer vi oftast bort hur jävligt vi själv har haft det. Och det är ett misstag, och ger en felaktig bild av både oss och dem vi jämför oss med.
Läs om föregående stycken och reflektera lite över hur nutid/dåtid ser ut/sett ut i Afrika och fråga sen dig själv ärligt om du tycker det känns relevant att tala om digerdöden och världskrigen.
Citat:
Att andra folkslag på andra tider tämjde elden betyder inte att de var kapabla att konstruera en masugn, att de uppfann hjulet medan vi var barbarer betyder inte att de uppfann bilen, att de använde ångmaskiner betyder inte att de hade de egenskaper som vi hade och som ledde till industriella revolutionen, att de utvecklade matematiken betyder inte att de gjorde tekniska innovationer eller byggde rymdskepp eller utvecklade kvantfysik, att de var duktiga på läkekonst betyder inte att de uppfann genetiken och DNA-forskningen, att de skapade alfabetet och musik betyder inte att de fick sin Mozart. Etc.
Kort sagt: allt som fört oss fram till det vi kallar den moderna världen, med alla dess livsviktiga och förunderliga upptäcker, finns på vita människors meritlista. Ingett annat folkslag kommer i närheten av våra prestationer - och jag anser att liksom vi måste erkänna Persernas överhöghet när det begav sig, måste vi våga erkänna vår egen överlägsenhet idag och 500 år tillbaka.
Äras den som äras bör.
Jag personligen kan inte ta åt mig äran av vad andra människor åstadkommit. Vare sig de är vita, röda, svarta, gula eller azkhenazijudar och det kan inte heller du göra. Är du en bättre människa än valfri neger i Zimbabwe för att Einstein var en jude och hade vit hy ? Eller för att Nobel uppfann dynamiten ?
Utveckling bygger på att använda kunskap och upptäckter som andra gjort och förfina dessa. Därför är det ingen slump att den vetenskapliga revolutionen skedde i Europa och ingen lärd förnekar detta. Läs om föregående stycken och reflektera eller läs för all del en kurs i idéhistoria. Jag är övertygad om att du både skulle klara det och finna det mycket intressant.