Citat:
Skäms på er. Cimmerian och de andra äter ju upp er till frukost!
Ursprungligen postat av Dogdylan
Skäms på er. Cimmerian och de andra äter ju upp er till frukost!
Nu är ju inte jag så inblandad i just IQ-dispyten. Jag sluter mig dock till att svarta generellt har lägre IQ än vita (vilket inte gör dem till sämre människor för just den sakens skull), och har egentligen endast hittat två "bort"-förklaringar av detta: nämligen det befängda "testerna-är-anpassade-till-vita", vilket, om det är sant, egentligen visar oss "rasister" rätt. Och så dålig-kost-argumentet.
IQ är väl egentligen tämligen ointressant såvida det inte uppvisas häpnadsväckande låga genomsnittvärden? Jag menar, vad hade den genomsnittlige berber-Egyptiern i IQ om han hade tagit ett av våra moderna IQ-tester? Och ändå skapade de gamla egyptierna ett fungerande samhälle med tillhörande högkultur och avancerad arkitektur.
Enligt mig så HJÄLPER det ett folk att ha högre IQ, men det behöver nödvändigtvis inte göra att folket i fråga bygger bättre, tryggare och effektivare samhällen. Vi vita verkar har en fallenhet, genom alla tider, för att skapa infrastruktur, lagar och ordning - och jag tror att just denna DRIFTEN att skapa ordning och reda är något som allra mest har hjälpt oss vita i våra samhällsbyggen. Sätt vita på en skitplats, och de börjar genast förbättra saker och ting för att allt ska fungera smidigare.
Med svarta? Tja, jag antar att bilderna av Johannesburg FÖRR (under vitt styre) och NU säger det mesta. Det ligger faktiskt något i indelning av olika folk som antingen Kulturskapande (ett fåtal folkslag), Kulturbärande (de flesta folkslag faller under denna kategori) och Kulturförstörande (här återfinns ett fåtal folkslag).
Jag blev dock intresserad av en mening i det du citerar, men kan inte för mitt liv begripa vad meningen EGENTLIGEN säger:
The researchers also claim that African IQ test scores cannot be interpreted in terms of lower intelligence levels, as these scores have different psychometric characteristics than western IQ test scores.
Kan du, DogDylan, förklara för mig vad detta betyder?