Citat:
Beroende på vad du räknar med i socioekonomi förstås, men fattigdom, dålig utbildning, förtryck, förändrade miljöer, droger, kriser, rasism, kolonialismen förstås. Finns en massa olika orsaker som kan förklara mycket.
Majoriteten av forskare som sysslar med genetik och medicin (eller om du vill kalla det rasforskning) anser inte att man kan tala om olika människoraser ur ett biologiskt perspektiv.
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Beroende på vad du räknar med i socioekonomi förstås, men fattigdom, dålig utbildning, förtryck, förändrade miljöer, droger, kriser, rasism, kolonialismen förstås. Finns en massa olika orsaker som kan förklara mycket.
Majoriteten av forskare som sysslar med genetik och medicin (eller om du vill kalla det rasforskning) anser inte att man kan tala om olika människoraser ur ett biologiskt perspektiv.
Jag ska nu ta det ytterst uppseendeväckande händelsespelet på Oprahs skola som exempel (ett fall som knappast har sin motsvarighet i ett fattigt Väst-land) och titta lite närmare på dina faktorer (vi drar oss till minnes att Orpahs skola i SA blev drabbade av våldtäkter, och att hälften av våldtäkterna begicks av lärare mot minderåriga):
Fattigdom: Lärarna bör väl inte var SÅ fattiga att de våldtar?
Här måste tilläggas att jag ÄNNU inte fått en logiskt koppling mellan fattigdom och brottet våldtäkt, men strunt i det nu. Vidare:
Dålig Utbildning: Lärarna i en skola startad av Oprah själv lär inte ha haft dålig utbildning, snarare
kan man misstänka att lärarna handplockats enkom för denna skola.
Förtryck: Är det Apartheid, ett årtionde tidigare, som triggade någon sorts våldtäkts-
beteende mot svarta minderåriga? Förklara det den som kan.
Förändrad Miljö: Kopplingen till våldtäkt ännu oklar - för mig i alla fall.
Droger: Kanske gick samtliga av lärar-våldtäktesmännen på droger. Kanske.
Kriser: Personlig kris för de inblandade lärarna ledde till våldtäkt på minderåriga?
Rasism: Vetskapen att vissa vita är rasister ledde till våldtäkt på minderåriga?
Kolonialism: Se "Förtryck" ovan.
Jo, kanske kan det du listade "förklara mycket", men INGET av det förklarar brottet våldtäkt - speciellt eftersom de flesta våldtäkter i Afrika trots allt utförs på svarta kvinnor, flickor och flickebarn, vilket utesluter hämndmotivet.
Majoriteten säger du? Jag VET att det här är lite tjatigt, men kan du.... eh... nämna tre av dessa forskare - kanske ge en länk till något som är relevant för vårt samtalsämne?