Citat:
Ursprungligen postat av brum brum
1) Att de ska ha kommit på ett spel anser jag inte bevisa att de skulle vara några speciella snillen, sen "högst strategiskt och matematiskt" njaee..
Jag säger inte att man måste vara ett snille för att komma på ett spel. Däremot krävs det snille för att spela det. Du kanske ska ta en match med din mattesnubbe i Kalaha...
Citat:
2) Som jag citatet från mitt tidigare inlägg som handlade om boken som han föreläser om, "I agree that the author generally stayed within the bounds of reasonableness in describing what are called fractal structures in African design, but only if you stay within the bounds of a few iterations of shrinking self-similarity being sufficient to have a structure be considered a fractal."
Visst, men jag är inte så imponerad av fraktalerna utan mest av den binära talgeneratorn. De hittade helt enkelt en matematisk princip och du verkar så insnöad i tanken att en afrikan inte kan göra det. Hur ärligt är det?
Citat:
3) Nu handlar tråden om den svarte mannen, och inte om araberna och folken från mellanöstern.
Jag tog bara upp det där som ett exempel på när man letar efter bevis på det man så gärna vill vara sant. När det kom till den där konsten och mönstrena så var kritiken mot just det i "arab-fallet" att man troligtvis "läste in lite för mycket i mönstrena".. Men men..
Som sagt, man läste inte in "lite för mycket". Har man minsta kunskap om arabisk kultur så vet man att mönstrena är matematiska. Förövrigt är det du som tog upp araberna. Det har gjorts flera ggr i tråden och ärligt talat så måste man ha skygglappar på för att inte inse hur viktig arabvärlden har varit för oss.
Citat:
Jag har inget emot att acceptera att babylonierna utvecklade den första elementära algebran, inte heller har jag problem att acceptera att de hade andra baser än tio i sitt talsystem (vilket kan tyckas låta väääldigt komplicerat för dig), däremot var det de och hinduerna som tog fram "positionssystemet" (om man nu kan benämna det så) för siffrorna vilket underlättar vid beräkningar av större tal(grekerna hade ett additivt), sen och att de höll på med nån form av astronomi osv. Bra för dem. Bra för oss, men det var fortfarande inte Bubba som gjorde det..
Mmm, jag är så dum och har ingen kunskap om matte att det är helt utanför min tankeförmåga. Som jag sa i mitt inlägg. Det bevisar bara att afrikanerna ville konceptualisera stora tal. Inte något som jag förväntar mig se av vildar som bara vill knulla och döda vill säga.
Citat:
Inte för att förringa deras(babylonierna) bidrag till historien, men först och främst så togs deras rudimentära algebra fram för syftet att användas främst i handeln, inte vetenskap. Det var grekerna som först tog fram matematiken som en vetenskap och utvecklade den. Om du läser dina egna google-länkar hittar man ju att de till och med beskriver hur araberna(eller större delen perser i arabiska kalifatet) använde sig av grekernas matematik, de översatte verk av grekerna och fortsatte på deras spår.
Hur tror du att man använder matematik idag? Är det något man sysslar med utan praktiska tillämpningar? Hur tänker du egentligen...?
Tror du någon europeisk matematik är unik? De översatte arabiska verk och fortsatte på deras spår. Pappskalle, du säger emot dig själv.
Matematiken bevisar bara att möten mellan kulturer driver utvecklingen framåt.
Citat:
Sen är det grekerna som börjar ta med att man måste logiskt bevisa att ens satser håller för alla heltal exempelvis. Grekerna införde stringens i ämnet så att säga..
Det stämmer. I den grekiska världen var fortfarande Alexandria i Egypten som var centrum för den grekiska matematiken. Satans araber, snor ju allt.
Lite offtopic. För hundra år sen ansåg man inte att grekerna var vita men blev snabbt välkomnade in i gemenskapen efter att man insett hur stor deras betydelse är för europa.
Citat:
Men den matematiska analysen, och tillämpningen av matematik som göra att du kan läsa det här, åka i din bil, flyga i ett flygplan, se på andra galaxer osv det är tyvärr vita europeiska gubbjävlar som har sett till. Inte neger-gubbar som äter barn och slår dank hela dagarna under ett träd.
Du kanske ska tacka min landsman för några av grundprinciperna bakom Eniac:
John Atanasoff.
Förövrigt var astronomi heller inte ett västerländskt ämne, utan man gjorde beräkningar med hjälp av stjärnors position över hela världen.
Pallar inte mer, det är så självklart i alla kretsar utom just flashbacks inavelsforum att matematik inte är en enbart europeisk konstruktion.