2013-08-02, 10:10
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Bopriserna är upp 9.5% på 7 månader i Stockholms innerstad, bananas.
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/2013/08/juli-2013.html

Skulle min lägenhet ligga i Stockholm skulle den med gällande priser kosta 4,2 mille och ge mig en månadskostnad på cirka 20papp. I dagsläget betalar jag under 5k.

Hmm, om man skulle ta och köpa aktier i inkasso-bolag? Kan bli en het framtidsbransch när bolånepellarna sitter med miljonskulder och värdelösa lägenheter.
2013-08-02, 13:09
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Skulle min lägenhet ligga i Stockholm skulle den med gällande priser kosta 4,2 mille och ge mig en månadskostnad på cirka 20papp. I dagsläget betalar jag under 5k.

Hmm, om man skulle ta och köpa aktier i inkasso-bolag? Kan bli en het framtidsbransch när bolånepellarna sitter med miljonskulder och värdelösa lägenheter.

Hahaha vad du låter bitter din smällfeta banjospelande bonnläpp utan tänder, du behöver inte fundera på vad lägenheter i Sthlm kostar eftersom du inte ens platsar att åka hit som turist, stanna i din jävla bonnhåla din inavlade retard. 66.000:-/m2 är svinbilligt för en bostad inom tull, nyinflyttad utbildad svensson behöver bara lägga 20% av nettolönen på boende - billigt sa Bull, väldigt billigt sa Bill.
2013-08-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Mitt påstående om att räntesubventioner (observera obestämd pluralis) är en resursomfördelning från löntagare till storkapital gäller subventioner av ränta på kredit generellt. Jag försökte mig på en generell redogörelse för mitt resonemang. Tycker det även är applicerbart på de subventioner du redogör för. Principen att krediterna blir större gäller fortfarande och därmed även intäkterna. Det kredittagaren inte betalade i räntan omfördelade ju staten med skattemedel?
Den är tyvärr alltför svepande. Lägger man sig på den nivån kan man påstå nästan vad som helst. Du gör mängder av dolda antaganden som jag tvivlar på att du kan styrka.
Att jag efterfrågar en mer detaljerad beskrivning är för att dessa skall synliggöras.

Citat:
Jag läste om stadshypoteket men jag är inte med på hur det förändrar min tes om omfördelning. Om du har tålamod får du gärna förklara var denna befintliga avista kom från? Observera att jag inte försöker tjafsa emot utan förstå.
Att krediten är nyskapad (eller inte är) är ovidkommande för mitt huvudsakliga argument att skattebetalarna betalar skillnaden mot vad kredittagaren betalar i ränta och vad kreditgivaren får betalt i ränta. Mer som en obehaglig notering. Men som sagt kan du förklara när skulden uppstår vore jag tacksam.
Det handlar egentligen om att du förde resonemang om nyskapad avista. Stadshypoteket var inte bank och deras aktivitet skapade inte nytt betalmedel. Ditt resonemang kan således inte baseras på att det skapas nytt betalmedel.
Den statliga räntesubventionen utgick inte till topplånet som lånades i bank.
Om du nu är införstådd med detta så behöver vi inte fortsätta den frågan.

Avistan skapades genom deposit i någon okänd förfluten dit. Kan ha varit på 50-talet. Och skvalpar nu runt i olika transaktioner.

För att ge en hint om flödet:
* Din arbetsgivare gjorde jobb och fick avista som ersättning. Den användes för att betala ut din lön OCH inbetalning till din tjänstepension.
* Din tjänstepensionsförvaltare använde avistan till att köpa bostadsobligationer från Stadshypoteket.
* Stadshypoteket lånade ut avistan till mig som köpte ett nytt hus. (Och att jag gjorde det var endast för att räntesubventionerna gjorde det till att tolerabelt alternativ. Annars skulle det inte ha inträffat).
* Min lånade avistan går till nyanställda byggjobbare och sedan tar staten den i skatt.
* Den skattade avistan använder staten sedan till räntesubventioner till mig, och går som räntebetalning till din tjänstepension. Där den sedan används för köp av nya bostadsobligationer.
* När du sedan tar ut pensionen säljs bostadsobligationerna och den erhållna avistan betalas ut till dig som du använder på förlustelser.

Som du ser är det inte riktig uppenbart att storkapitalet lägger beslag på räntesubventionen.

Citat:
Kredittagaren får en lägre räntekostnad och kan därmed ta större lån utan att kreditgivarens ränteintäkter minskar (betalas av löntagarna), större lån = större intäkter. Vad saknas?

Ja ovanstående låter ju som önskvärda (ur centralplanerarnas perspektiv, sen ska jag inte säga mer om det då jag misstänker att det kan vara OT) effekter men hur de är kopplade till diskussionen om resursomfördelning vet jag inte, heller inte hur de är kopplade till det jag ifrågasatte i min första post nämligen om en kreditmarknad kan anses fri med statliga ingripanden som till exempel den subvention du beskriver ovan? Det saknar jag fortfarande ett svar på.
Tanken var att om du också accepterade dessa som konsekvenser av räntesubventionerna så kan du numrera upp dom och använda som axiom i en logisk/matematisk bevisning som visar att storkapitalet är mottagare.

Jag är tämligen övertygad om att du inte går i land med det. Och av skälet att du helt enkelt får svårt att visa att storkapitalet är förmånstagaren när du lämnar de mer svepande påståendena och går in i den mer detaljerade verkligheten.

De läsare som på något sätt fått för sig att jag försvarar räntesubventionerna i fråga får se över sin förmåga till läsförståelse. Jag har inte uttalat någon egen preferens.
2013-08-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hahaha vad du låter bitter din smällfeta banjospelande bonnläpp utan tänder, du behöver inte fundera på vad lägenheter i Sthlm kostar eftersom du inte ens platsar att åka hit som turist, stanna i din jävla bonnhåla din inavlade retard. 66.000:-/m2 är svinbilligt för en bostad inom tull, nyinflyttad utbildad svensson behöver bara lägga 20% av nettolönen på boende - billigt sa Bull, väldigt billigt sa Bill.
Jag förmodar att du varken är utbildad eller bor i Stockholm. 66'/kvm är över snittet i samtliga områden innanför tullarna. För det heter innanför tullarna, inte innanför tull. Och hade du varit utbildad skulle du nog känt till att hur stor del av lönen som "behöver" gå till boende är ett otroligt konstigt sätt att uttrycka sig.

Vi tar en narkossköterska som efter tio år i Uppsala precis fått jobb på KS i Solna och vill bo söder om sjukhuset. De tjänar ungefär 30 000 i månaden brutto. Visa mig gärna ett urval av bostadsrätter innanför tullarna som kostar 66 000 per kvadrat och har en total månadskostnad på under 4 500 per månad. För att göra det lite enklare för dig kan vi till och med strunta i kvm-priset och inkludera hyresrätter tillgängliga inom ett år, samt andrahandsmarknaden om du vill.
2013-08-02, 14:32
Medlem
Ludermassignegers avatar
Gjorde en snabb googling på vad lägenheter kostar i Manhattan, och genomsnittspriset per m² ligger på ca 78k/m².

Min grundskolematte säger mig att med nuvarande trend för Sthlms-området är vi där om ca 1,72 år.

Börjar det inte bli tämligen absurdt även för er bolånenissar snart eller måste vi upp i Hong Kong-priser
för att det ens ska börja te sig sinnessjukt även för den mest indoktrinerade låneslaven?
2013-08-02, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag förmodar att du varken är utbildad eller bor i Stockholm. 66'/kvm är över snittet i samtliga områden innanför tullarna. För det heter innanför tullarna, inte innanför tull. Och hade du varit utbildad skulle du nog känt till att hur stor del av lönen som "behöver" gå till boende är ett otroligt konstigt sätt att uttrycka sig.

Vi tar en narkossköterska som efter tio år i Uppsala precis fått jobb på KS i Solna och vill bo söder om sjukhuset. De tjänar ungefär 30 000 i månaden brutto. Visa mig gärna ett urval av bostadsrätter innanför tullarna som kostar 66 000 per kvadrat och har en total månadskostnad på under 4 500 per månad. För att göra det lite enklare för dig kan vi till och med strunta i kvm-priset och inkludera hyresrätter tillgängliga inom ett år, samt andrahandsmarknaden om du vill.

Inte för att jag håller med TVG23000 att det är svinbilligt och en superaffär att köpa nu och i all framtid (och han kunde definitivt uttrycka sig lite smidigare), men han har rätt på ett par punkter.

I t.ex Vasastan är det senast rapporterade snittet faktiskt 66K/m2.
"Inom tull" är för mig som Stockholmare ett lika vedertaget begrepp som "innanför tullarna".
2013-08-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Inte för att jag håller med TVG23000 att det är svinbilligt och en superaffär att köpa nu och i all framtid (och han kunde definitivt uttrycka sig lite smidigare), men han har rätt på ett par punkter.

I t.ex Vasastan är det senast rapporterade snittet faktiskt 66K/m2.
"Inom tull" är för mig som Stockholmare ett lika vedertaget begrepp som "innanför tullarna".
Det var som fan, priserna har ökat bra snabbt på sistone alltså. Men snittpris kan knappast anses vara "svinbilligt", vilket var vad han hävdade

Var kommer du ifrån? Är du av yngre modell? Själv är jag både tillverkad och slussad i stan och kan inte påstå att jag någonsin hört det.
2013-08-02, 15:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

30x66.000X,85=1.683.000kr - ränta 3% X0,7 = 2.945kr i nettoräntekostnad per månad, avgift till förening ca 1500kr, summa per månad 4.445kr i nettoboendekostnad sättes i relation till bruttolön 30 som ger netto ca 22. Således 4.445kr / 22.000kr = 20,2% (snitt över tid 27,5%) och sjuksköterskan bor i en hipp o snajdig liten etta på 30m2 mitt på häftiga Fridhemsplan och har lagt in cash 150k och lånar 150k av pappa. Sjuksköterskan har 17.555kr kvar att leva på per månad, väljer själv hur mycket som går till smink, sprit, mat, resor, amortering, etc. Frågor på det?
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-02 kl. 15:17.
2013-08-02, 15:25
Avslutad
Citat:
Det var som fan, priserna har ökat bra snabbt på sistone alltså. Men snittpris kan knappast anses vara "svinbilligt", vilket var vad han hävdade

Var kommer du ifrån? Är du av yngre modell? Själv är jag både tillverkad och slussad i stan och kan inte påstå att jag någonsin hört det.

Det TVG23000 gör är att räkna på enbart månadskostnad med dagens låga ränta och ränteavdrag och jämför det med (nyproducerade) hyresrätter. Då är det visserligen inte särskilt dyrt per månad just nu, men dessa villkor kommer inte att hålla för evigt.

Jag är infödd Stockholmare, men knappast av yngre modell.
2013-08-02, 15:32
Medlem
Citat:
30x66.000X,85=1.683.000kr - ränta 3% X0,7 = 2.945kr i nettoräntekostnad per månad, avgift till förening ca 1500kr, summa per månad 4.445kr i nettoboendekostnad sättes i relation till bruttolön 30 som ger netto ca 22. Således 4.445kr / 22.000kr = 20,2% (snitt över tid 27,5%) och sjuksköterskan bor i en hipp o snajdig liten etta på 30m2 mitt på häftiga Fridhemsplan och har lagt in cash 150k och lånar 150k av pappa. Sjuksköterskan har 17.555kr kvar att leva på per månad, väljer själv hur mycket som går till smink, sprit, mat, resor, amortering, etc. Frågor på det?
Hon lever alltså utan el och bryter mot lagen då hon saknar hemförsäkring? Du glömde driftkostnad, vilken brukar höftas till 750 - 1 000 spänn (el, internet, telefon, TV, hemförsäkring), och var såldes din 30-kvadratare med så låg månadsavgift till det kvadratmeterpriset?

Det är inga problem med glädjekalkyler. Det blir svårare i verkligheten...
2013-08-02, 15:33
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:

Vi vänder på steken: Räntorna höjs och och sjuksköterskan tvingas betala 6% i ränta. Eftersom räntorna höjts går inte fabror banken med på amorteringsfria lån längre utan vill vara på den säkra sidan. Med imam Reinfeldts arbetslinje räknar vi på att sjuksköterskan får en amorteringstid på 40 år eftersom hon ska jobba tills hon är 70(minst) för att försörja Mahundas och Ali baba i förorten som inte har några planer på att förvärvsarbeta utan tänkte tillbringa resten av livet på skinnsoffan tuggandes khat.

Ränta (efter avdrag): 5.890,5
Avgift: 1.500
Amortering (ingen kostnad, jag vet, men det påverkar hennes disponibla inkomst): 3.506,25
Totalt: 10.896,5

Nu hamnar vi istället på ca 50% av lönen som måste gå till bostaden. Räknar man inte med amorteringen hamnar vi på 34%.

Ungefär den här situationen tror jag är ett troligare scenario om ett par år.
2013-08-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det TVG23000 gör är att räkna på enbart månadskostnad med dagens låga ränta och ränteavdrag och jämför det med (nyproducerade) hyresrätter. Då är det visserligen inte särskilt dyrt per månad just nu, men dessa villkor kommer inte att hålla för evigt.
Hehe, jag minns 93/94 när "12 % ränta" hamnade på plus-sidan när man jämförde bolån

Citat:
Jag är infödd Stockholmare, men knappast av yngre modell.
Det var som fan. Där fick man för att man trodde man kände sin hemstad (Vasastan, för övrigt.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in