2021-02-14, 16:47
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Bara en total idiot jämför löner mellan länder på det sättet. "I Sverige kan jag få 40.000 kronor för det här jobbet, men det kostar i själva verket arbetsgivaren 53.000. I Danmark får jag motsvarande 50.000 kronor, vilket är mindre än 53.000".

Att 40.000 kronor före skatt inte är en "väldigt hög lön" i USA har jag redan visat (man hamnar i den 63:e percentilen). Det är bara att scrolla upp.

Skillnaden mellan USA och Sverige är att här får man gratis utbildning, samt bidrag och lån.
Det får man inte i USA.
2021-02-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Herregud. Du hittar en person som trivs bättre här än de trivdes i USA. Jag har också hittat ett litet fåtal sådana. En har exempelvis social fobi, och tycker det är fantastiskt att man inte förväntas prata med folk i Stockholm.

Fattar du hur många turkar det finns i det här landet som mer än allt annat vill tillbaka Turkiet och slippa "skithålet Sverige"? Betyder det att Turkiet är helt överlägset ställe att bo på?

Men blir ju på riktigt orolig över mängden folk i den här tråden som tror att kuriosa små anekdoter är användbara.

EDIT: Kort, så det inte blir någon märklig spinoff på detta bredvid poängen (poängen att anekdoter är ointressanta). Manhattan är en finansiell knytpunkt, med enormt mycket kapital och enormt stora möjligheter att göra kapital. Därför är det dyrt. Inte för att det är någon slags allmän dröm att bo där. Generellt är det inte så fint att bo i dessa knytpunkter. Detsamma gäller hela LA, och idag även SF. Det finns otroligt många delar av USA där USAs medelklass når en standard svensk överklass saknar. Manhattan är inte en av dessa platser.

Hon är väldigt mkt mer social än gemene svensk men visst.

I och med att du inte bemödade dig att besvara på något av alla de punkterna jag hade som på ett sätt kan definiera vad en bra standard är får du gärna exemplifiera hur medelklassen i USA når en standard som svensk överklass saknar?

PS: Aspudden är inte en av dem dyrare stadsdelarna i Stockholm...
2021-02-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Hon är väldigt mkt mer social än gemene svensk men visst.
Du gav mig en anekdot. Jag gav dig en annan anekdot. Poängen var att anekdoter inte är intressanta. Det krävs en alldeles speciell form av kognitiv utmaning för att då börja tjaffsa om att din anekdot inte är likadan som min anekdot. Detta besvarar även varför jag inte ger mig på resten av ditt inlägg.

För kurios information (notera nu att det inte har med poängen att göra): personer som upplevs direkt obehagliga socialt i USA kan fortfarande vara mer socialt utvecklade än genomsnittlig Stockholmare. Så stor skillnad är det på dessa kulturer.
2021-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
Du gav mig en anekdot. Jag gav dig en annan anekdot. Poängen var att anekdoter inte är intressanta. Det krävs en alldeles speciell form av kognitiv utmaning för att då börja tjaffsa om att din anekdot inte är likadan som min anekdot. Detta besvarar även varför jag inte ger mig på resten av ditt inlägg.

För kurios information (notera nu att det inte har med poängen att göra): personer som upplevs direkt obehagliga socialt i USA kan fortfarande vara mer socialt utvecklade än genomsnittlig Stockholmare. Så stor skillnad är det på dessa kulturer.

Jag gav dig mer än en anekdot och du kommer vevandes med ett ganska så starkt påstående helt utan att backa upp det:

Citat:
Det finns otroligt många delar av USA där USAs medelklass når en standard svensk överklass saknar. Manhattan är inte en av dessa platser.

Men i och med att du inte verkar ha bemödat dig att läsa vad jag skrev så upprepar jag här igen, en här gången i punktform:

*Extremt hög kostnad för dagis, tex North Carolina som är en bra proxy då deras kostnad är average av vad det kostar i hela landet: 670usd/månad och barn medans median income för en familj i North Carolina ligger på 4500USD/månad, det är ca 17% av medianfamiljens inkomst för 1 barn.
*Extrement många har inte råd med ovan vilket leder till att kvinnor ofta blir ofrivilliga hemmafruar som i sin tur gör att många mår psykiskt dålig och dem försämrar markant möjligheterna till bättre karriärer
*Orimliga arbetsbelastnning
*Orimiliga arbetstider
*Väldigt få betalada semesterdagar vs våra lagstadgade 5 veckor
*Avsaknaden av trygghet på arbetsplats i form av tex uppsägningstid
*Kostnad för utbildning
*Kostnad för sjukvård, har du tur och arbetar på en bättre arbetsplats kan arbetsgivaren stå för en försäkring, väldigt många har dock inte sådan tur
*Avsaknaden av föräldraledighet för pappan
*Den höga brottsligheten
*Sverige på plats nr 7 och usa på plats nr 17 i FNs Human Development Index (he index considers the health, education and income in the country to provide a measure of human development which is comparable between countries and over time.) http://hdr.undp.org/en/composite/HDI
*Väldigt mycket högre löneskillnader mellan män och kvinnor
*Sverige betydligt mer jämställt mellan könen enligt FNs Gender Equality Index, återigen Sverige på plats nr 7 och USA på plats nr 17, http://hdr.undp.org/en/composite/GII
*Markant högre fattigdom i USA
*Gini koefficient: Sverige 0.275 vs USA 0.390 https://data.oecd.org/inequality/poverty-rate.htm

Jag väntar fortfarande på att du ska visa hur USAs medelklass inte bara har en bättre standard än våran medelklass utan för att använda dina ord; en bättre standard än vad svensk överklass lyckas uppnå.

PS: Aspudden är inte ett av dem dyraste och finaste omårdena i Stockholm, hur mkt du än vill få det att framstå som det.
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-02-14 kl. 20:01.
2021-02-14, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Bara en total idiot jämför löner mellan länder på det sättet. "I Sverige kan jag få 40.000 kronor för det här jobbet, men det kostar i själva verket arbetsgivaren 53.000. I Danmark får jag motsvarande 50.000 kronor, vilket är mindre än 53.000".

Att 40.000 kronor före skatt inte är en "väldigt hög lön" i USA har jag redan visat (man hamnar i den 63:e percentilen). Det är bara att scrolla upp.

LOL

40tkr/månad i Sverige motsvarar 65k/år USD i usa. Du måste jämföra HELA bruttolönen. En bruttolön på 40tkr på pappret motsvarar i verkligheten 52tkr. Varför är detta så svårt att förstå för sossar?
2021-02-14, 20:16
Medlem
Citat:
PS: Aspudden är inte ett av dem dyraste och finaste omårdena i Stockholm, hur mkt du än vill få det att framstå som det.
Aspudden ligger 20% under innerstan din fattiga lilla apa. Alltså de facto ett av de dyraste områden. Ledsen att dra in din socioekonomiska status, men man blir oerhört less på hur ni vevar sönder den här tråden.
2021-02-14, 20:32
Medlem
Citat:
Aspudden ligger 20% under innerstan din fattiga lilla apa. Alltså de facto ett av de dyraste områden. Ledsen att dra in din socioekonomiska status, men man blir oerhört less på hur ni vevar sönder den här tråden.

Återigen kommer du inte med något för att styrka ditt påstående om att USAs medelklass har en bättre standard än svensk överklass, om det är sant borde det vara hur enkelt som helst för dig att skjuta ner min lista som visar motsatsen.

Som vanligt när du blir trängd eller inte har svar på tal ska du övergå till meningslösa personangrepp (ja dem är extra meningslösa då du inte har en aning om vem jag är eller hur min sociala eller för den del ekonomiska situation ser ut. Jag är verkligen inte rik men med en bruttolön på 58k som 30åring skulle jag kalla mig allt annat än fattig).
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-02-14 kl. 20:34.
2021-02-14, 20:37
Medlem
Jag kommer inte att läsa din lista, ingen kommer läsa din lista.
2021-02-14, 20:47
Medlem
Om det inte är personangrepp och svordommar så är det ett konstant derailande av diskussioner när du inte har svar på tal. Grattis, det enda du lyckats visa är hur obildad du faktiskt är. Med det sagt så kan vi då slå hål på din "trådsanning":

Citat:
Det finns otroligt många delar av USA där USAs medelklass når en standard svensk överklass saknar. Manhattan är inte en av dessa platser.

PS: Om du inte vill få den här tråden "söndervevad" kanske du inte ska komma med såpass starka påståenden när du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om.
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-02-14 kl. 21:23.
2021-02-14, 20:59
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
LOL

40tkr/månad i Sverige motsvarar 65k/år USD i usa. Du måste jämföra HELA bruttolönen. En bruttolön på 40tkr på pappret motsvarar i verkligheten 52tkr. Varför är detta så svårt att förstå för sossar?
Är du helt jävla tappad? Hur kan du ens tro att jag är sosse?

Vem har påstått att arbetsgivare inte är belastade med höga dolda (för den anställde) lönekostnader? Tror du att du är ensam om att känna till det? Men vare sig det är arbetsgivarens fel eller inte att han inte kan bära en högre lönekostnad än 52.000 kr/mån, så får arbetstagaren bara ut 40.000 kr i månaden (före skatt, naturligtvis). Dessa 40.000 kr/mån måste en arbetstagare jämföra med bruttolöner i andra länder, där definitionen av detta är hur mycket får jag ut i månaden före skatt, inte med vilken lönekostnad belastar jag min arbetsgivare. Jag förstår inte hur detta kan vara så jävla svårt att begripa.
2021-02-14, 21:04
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Skillnaden mellan USA och Sverige är att här får man gratis utbildning, samt bidrag och lån.
Det får man inte i USA.
Det är helt sant, men det får man i stora delar av västvärlden (och Asien). USA och Storbritannien är rätt unika i det avseendet.
2021-02-14, 21:04
Medlem
Citat:
Om det inte är personangrepp och svordommar så är det ett konstant derailande av diskussioner när du inte har svar på tal. Grattis, det enda du lyckats visa är hur obildad du faktiskt är. Med det sagt så kan vi då slå hål på din "trådsanning":

PS: Om du inte vill få den här tråden "söndervevad" kanske du inte ska komma med såpass starka påståenden när du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om.
Du är en fattig medelålders man som tror att du helt plötsligt inte är fattig för att du har en medioker bruttoinkomst? Och skriver en massa om Manhattan och Aspudden hit och dit? Vad i helvette är detta ens? Tycker du att det är ett kul skämt eller något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in