2021-02-13, 12:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Med den lönen är man nog med bland de 1% högst avlönade i världen. Och det uppnått utan någon anmärkningsvärld ansträngning i de flesta fall. Låter väldigt privilegierat.
En snabb googling visar att en person med en årsinkomst på 58000 dollar i USA ligger i den 63:e percentilen. Bara i USA finns alltså långt fler än 100 miljoner (!) med en högre inkomst. Bara det är betydligt mer än 1% av världens befolkning. Ditt inlägg var alltså lika mycket skräp som allt annat du vräker ur dig på det här forumet. Epitetet "Flashbacks sämsta debattör" passar dig utmärkt.
2021-02-13, 12:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Med den lönen är man nog med bland de 1% högst avlönade i världen. Och det uppnått utan någon anmärkningsvärld ansträngning i de flesta fall. Låter väldigt privilegierat.

Det relevanta är ju såklart hur långt pengarna räcker i den ekonomiska miljö man tjänar in lönen, som bekant är det mesta rätt dyrt i Stockholm och även om en person med en lön på 40 tkr tjänar relativt bra sett till andra länder är den disponibla inkomsten efter genomsnittliga basmånadsutgifter ganska låg för många. Många med en lön på 40 tkr är nog glada om de kan spara 3 tkr per månad efter kostnader för uppehälle, att de tjänar mer än folk i många andra länder är ju inte till så stor glädje om allt är dyrare.

Sedan tjänar bra många fler än 1% av världens befolkning +40000 SEK.
2021-02-13, 19:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
En snabb googling visar att en person med en årsinkomst på 58000 dollar i USA ligger i den 63:e percentilen. Bara i USA finns alltså långt fler än 100 miljoner (!) med en högre inkomst. Bara det är betydligt mer än 1% av världens befolkning. Ditt inlägg var alltså lika mycket skräp som allt annat du vräker ur dig på det här forumet. Epitetet "Flashbacks sämsta debattör" passar dig utmärkt.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2082385/We-1--You-need-34k-income-global-elite--half-worlds-richest-live-U-S.html
34 kUSD per år krävdes 2012. Har väl ökat en del. Men har man 40 kSEK/månad lär man fortfarande kvala in. Speciellt om vi lägger på arbetsgivaravgift. Bör man göra till en del när man jämför med USA.

Råder väl inget tvivel om att jag är den värsta debattören för de som irrar omkring i en fantasivärld. Jag skjuter ju ned virrpannorna hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det relevanta är ju såklart hur långt pengarna räcker i den ekonomiska miljö man tjänar in lönen, som bekant är det mesta rätt dyrt i Stockholm och även om en person med en lön på 40 tkr tjänar relativt bra sett till andra länder är den disponibla inkomsten efter genomsnittliga basmånadsutgifter ganska låg för många. Många med en lön på 40 tkr är nog glada om de kan spara 3 tkr per månad efter kostnader för uppehälle, att de tjänar mer än folk i många andra länder är ju inte till så stor glädje om allt är dyrare.
Ja, speciellt bostad är dyrare i Stockholm. Men för den som kan ta sig till medelinkomst är det en bättre deal att vara i Stockholm än i en mindre ort.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Sedan tjänar bra många fler än 1% av världens befolkning +40000 SEK.
Du får gärna skaka fram stöd för det. Du kan ju begrunda att man inte behöver ha många kronors inkomst för att höra till övre halvan.
2021-02-14, 10:34
Medlem
Citat:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Det du glömmer i din uträkning här är att familjen som flyttar från Sollentuna till Piteå fortfarande kommer att jobba som undersköterska och bilmeck och därför ha samma (om inte sämre för undersköterskan) löner i Stockholm som i Piteå. Man får ju inte automatiskt ett flashigt jobb som konsult med 50k/mån bara för att man beger sig till de norra förorterna i Stockholm, det är väldigt få som har de lönerna överlag.
2021-02-14, 12:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det du glömmer i din uträkning här är att familjen som flyttar från Sollentuna till Piteå fortfarande kommer att jobba som undersköterska och bilmeck och därför ha samma (om inte sämre för undersköterskan) löner i Stockholm som i Piteå. Man får ju inte automatiskt ett flashigt jobb som konsult med 50k/mån bara för att man beger sig till de norra förorterna i Stockholm, det är väldigt få som har de lönerna överlag.
Jag glömmer inte det. Det var därför jag formulerade mig som jag gjorde.
För en usk som fortsätter att vara usk så är Piteå bättre. Det är en konsekvens av det jag skrev.
Men för den driftige och duglige så finns bättre möjligheter i Stockholm. Så det är sannolikt att denne kan få det bättre i Stockholm. Trots högre bostadspriser.

Medelinkomsten visar att den med medelinkomst i Sollentuna har en bättre ekonomi än en i Piteå, bostadspriser inkluderat. Det är tom så att markpris kan öka mer i Stockholm innan man når break even. Sedan kanske inte Piteå är rätt jämförelseobjekt. Med mer relevanta jämförelseobjekt är antagligen priserna i Stockholm på break even.
2021-02-14, 14:37
Medlem
elbels avatar
Experter som använder ordet bubbla, kan man ta dem seriöst?
Så svårt är det inte att förklara centralbanker, långa/korta räntor och bostadskris
2021-02-14, 15:51
Avslutad
Citat:
Detta är så klart helt sant, men ur ett internationellt perspektiv häpnadsväckande när man läser det. 40.000 kr/månad är verkligen inte mycket pengar (idag). Att svenskar upplever sig vara priviligerade och att ha "kommit någonstans" för att de har uppnått en sådan lönenivå är fullständigt absurt.

Om man får 40tkr brutto som arbetstagare så innebär runt 53tkr i ”verklig lön”. Alltså är det en årslön på runt 65k dollar. Det är en VÄLDIGT hög lön, även i usa.
2021-02-14, 15:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Om man får 40tkr brutto som arbetstagare så innebär runt 53tkr i ”verklig lön”. Alltså är det en årslön på runt 65k dollar. Det är en VÄLDIGT hög lön, även i usa.
Vad fan spelar det för roll? Det viktiga som arbetstagare är väl vad man får betalt, och ännu viktigare hur långt man faktiskt kommer med sin lön?
2021-02-14, 16:04
Avslutad
Citat:
Vad fan spelar det för roll? Det viktiga som arbetstagare är väl vad man får betalt, och ännu viktigare hur långt man faktiskt kommer med sin lön?

Det är du som yrar här. Vad du får betalt beror på vad du presterar. För att du verkar vara lite långsam så tar vi ett enkelt exempel:

Johan har en snickarfirma. Johan anställer John som får 40tkr brutto. John måste generera minst 53tkr varje månad för att Johan inte ska förlora pengar på att ha John som anställd. Johns riktiga lön är alltså 53tkr. Eller ännu enklare: skulle vi ha 0% skatt så skulle lönen motsvara 53tkr.

Detta exempel brukar jag dra för mina syskonbarn i dagis när jag förklarar löner och skatter.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-02-14 kl. 16:06.
2021-02-14, 16:09
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det är du som yrar här. Vad du får betalt beror på vad du presterar. För att du verkar vara lite långsam så tar vi ett enkelt exempel:

Johan har en snickarfirma. Johan anställer John som får 40tkr brutto. John måste generera minst 53tkr varje månad för att Johan inte ska förlora pengar på att ha John som anställd. Johns riktiga lön är alltså 53tkr.

Detta exempel brukar jag dra för mina syskonbarn i dagis när jag förklarar löner och skatter.
Det är jag som är korkad? Om du (försöker) läsa mitt första inlägg så ser du att jag drev med att svenskar känner sig priviligerade när de har en månadslön på ynka 40.000 kronor, som i själva verket inte alls räcker särskilt långt. Att arbetsgivaren måste betala 53.000 kronor för att jag ens ska tjäna 40.000 kronor ändrar inte ett piss på den saken. Begriper du nu?
2021-02-14, 16:11
Avslutad
Citat:

Johan har en snickarfirma. Johan anställer John som får 40tkr brutto. John måste generera minst 53tkr varje månad för att Johan inte ska förlora pengar på att ha John som anställd. Johns riktiga lön är alltså 53tkr. Eller ännu enklare: skulle vi ha 0% skatt så skulle lönen motsvara 53tkr.

Citat:
Det är jag som är korkad? Om du (försöker) läsa mitt första inlägg så ser du att jag drev med att svenskar känner sig priviligerade när de har en månadslön på ynka 40.000 kronor, som i själva verket inte alls räcker särskilt långt. Att arbetsgivaren måste betala 53.000 kronor för att jag ens ska tjäna 40.000 kronor ändrar inte ett piss på den saken. Begriper du nu?

Hela diskussionen är 40tkr i en internationell kontext. Och det är en väldigt hög lön, även i USA. Problemet är att svenska makthavare har lurat såkallade vuxna i vuxendagiset Sverige att skatterna på inkomst är 30%. Stort lol.
2021-02-14, 16:17
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Hela diskussionen är 40tkr i en internationell kontext. Och det är en väldigt hög lön, även i USA. Problemet är att svenska makthavare har lurat såkallade vuxna i vuxendagiset Sverige att skatterna på inkomst är 30%. Stort lol.
Bara en total idiot jämför löner mellan länder på det sättet. "I Sverige kan jag få 40.000 kronor för det här jobbet, men det kostar i själva verket arbetsgivaren 53.000. I Danmark får jag motsvarande 50.000 kronor, vilket är mindre än 53.000".

Att 40.000 kronor före skatt inte är en "väldigt hög lön" i USA har jag redan visat (man hamnar i den 63:e percentilen). Det är bara att scrolla upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in