Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Det du glömmer i din uträkning här är att familjen som flyttar från Sollentuna till Piteå fortfarande kommer att jobba som undersköterska och bilmeck och därför ha samma (om inte sämre för undersköterskan) löner i Stockholm som i Piteå. Man får ju inte automatiskt ett flashigt jobb som konsult med 50k/mån bara för att man beger sig till de norra förorterna i Stockholm, det är väldigt få som har de lönerna överlag.
Jag glömmer inte det. Det var därför jag formulerade mig som jag gjorde.
För en usk som fortsätter att vara usk så är Piteå bättre. Det är en konsekvens av det jag skrev.
Men för den driftige och duglige så finns bättre möjligheter i Stockholm. Så det är sannolikt att denne kan få det bättre i Stockholm. Trots högre bostadspriser.
Medelinkomsten visar att den med medelinkomst i Sollentuna har en bättre ekonomi än en i Piteå, bostadspriser inkluderat. Det är tom så att markpris kan öka mer i Stockholm innan man når break even. Sedan kanske inte Piteå är rätt jämförelseobjekt. Med mer relevanta jämförelseobjekt är antagligen priserna i Stockholm på break even.