2021-02-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De är idioter, som kunnat bo på Manhattan eller i London Paris istället.
Att inte förstå detta är inte riktigt samma sak som att vara idiot. Skulle rent av föreslå att genomsnittlig svensk uppriktigt tror att svensk medelklass har det bättre än amerikansk medelklass osv. Vilket är rätt sjukt. Men det är för att de saknar information, de har ingen erfarenhet, hör vad de hör från den lokala marknadsföringsapparaten. De har bara upplevt en liten (väldigt märklig) bubbla.

Det är ju detta som gör corona-effekten så speciell. Till och med jag som i det närmsta skäms för den här staden och inte trodde jag skulle köpa något här igen någonsin köper boende. För corona flyttade mobiliteten så pass att jag har behov av ett sådant.

Tänk då någon som redan innan satt fast i en myopisk liten bubbla och inte fattade relativa alternativ.

Är med på vad du menar, men det är samtidigt inte konstigt att det blir som det blir när allt relateras till den lilla pricken på karten. Då är ett alternativ billigt för att ett bredvid är dyrt.
2021-02-11, 12:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Att inte förstå detta är inte riktigt samma sak som att vara idiot. Skulle rent av föreslå att genomsnittlig svensk uppriktigt tror att svensk medelklass har det bättre än amerikansk medelklass osv. Vilket är rätt sjukt. Men det är för att de saknar information, de har ingen erfarenhet, hör vad de hör från den lokala marknadsföringsapparaten. De har bara upplevt en liten (väldigt märklig) bubbla.

Det är ju detta som gör corona-effekten så speciell. Till och med jag som i det närmsta skäms för den här staden och inte trodde jag skulle köpa något här igen någonsin köper boende. För corona flyttade mobiliteten så pass att jag har behov av ett sådant.

Tänk då någon som redan innan satt fast i en myopisk liten bubbla och inte fattade relativa alternativ.

Är med på vad du menar, men det är samtidigt inte konstigt att det blir som det blir när allt relateras till den lilla pricken på karten. Då är ett alternativ billigt för att ett bredvid är dyrt.
Jag håller med, och har också förståelse för vad som pågår, men tycker synd om de inblandade som stiger på tåget sist, precis innan det smäller.

Du har också noterat corona som magiskt nog ökat bubblan. De/vi ytterst få som verkligen har råd att köpa numera på Söder har faktiskt mer pengar över än någonsin, inga resor evenemang middagar på 1 år och vi har 100.000 kr till att handla för. Vad är under corona värt något? Vårt boende. Så corona ökade Stockholms-priserna i Sverige, istället för att sänka. Vilket är totalt vansinne, Stockholms innerstad är och kommer alltid att vara det mest corona-drabbade stället av alla. man tvingas umgås nära med folk i tbanan men man kan inte längre gå på evenemang och restauranger, det som var anledningen till att bo i innerstan. Allt är sämre efter corona, och ändå steg priserna. Ett bevis på bubbla, folk kan inte tänka längre.

Det är samma effekt på börsen. Den djupaste, snabbaste recessionen sedan 1930 höjer börskurserna. Världen är upp och ner. Och det är svensson som fyller på brasan under påverkan av nollränta som gör pengar värdelösa och investeringar oändligt värdefulla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-11 kl. 12:14.
2021-02-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Förklara gärna problemet med det?
På Manhattan bygger man nya hus lite hela tiden, högre och högre hela tiden.
I Stockholm är ytan rätt begränsad och det byggs otroligt lite i jämförelse. Efterfrågan är fortfarande otroligt stor i Stockholm och utbudet/utrymmet begränsat. Då följer priserna. Inget konstigt med det egentligen? Finns fler som vill bo på Manhattan kanske, men utbudet följer uppenbarligen efterfrågan på ett annat sätt där.

Nu måste du ju skämta? Stockholm är en grå och ointressant stad, full med blattar, ingen som helst internationell dragningskraft annat än några kulturhistoriska sevärdheter. Vi har lägre löner än i New York men du tycker trots detta att det är rimligt att Södermalm och Manhattan har samma bostadspriser? Det är ju sån sjuk bubbla så det finns inte.
2021-02-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, det är bara att titta på hur mycket M1 som omsätts. Genom åren har andelen omsatt M1 bara minskat och minskat.
Yes stämmer.
2021-02-11, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Allt du skriver är en bubbla, om du tänker efter.

Förr, innan bostadsbubblan, så tänkte man så här: under hela mitt liv som högavlönad kan jag spara ihop 4mkr. Om jag lånar mer än så kommer jag när jag dör att ägas av banken. Det vill jag inte. jag kommer därför inte att betala mer för mitt boende än jag kan betala av lånet på 25 år.
Den som faktiskt tänker lär ju inse att man inte har några synpunkter när man är död.

Ang det där med att spara ihop så kan jag rekommendera två inlägg jag nyligen gjorde. Där just detta framkommer tydligt. (Ingen som har kommenterade de inläggen. Och det är troligen för att det är mängder av siffror där. Och de tillgodogörs av folk som klarat grundskolematte. Inget för de som bara går på känsla).
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Du får gärna visa hur du kommer fram till en bubbla där.

Citat:
Det är faktiskt de senaste köparna på Söder som satt ribban. De är idioter, som kunnat bo på Manhattan eller i London Paris istället.
De flesta skulle kunna inse att det blir för långa restider att bo på Manhattan, i London eller Paris när man jobbar i Stockholm. Varför tänkte du inte på det?

Nej detta är det vanliga här. Folk kan inte acceptera andras preferenser.

Du har ju själv pratat om att köpa en bostad i Stockholm. Vad skall du göra det för. Kramfors är mycket billigare. Eller Falun.
2021-02-11, 20:03
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De flesta skulle kunna inse att det blir för långa restider att bo på Manhattan, i London eller Paris när man jobbar i Stockholm. Varför tänkte du inte på det?

Nej detta är det vanliga här. Folk kan inte acceptera andras preferenser.

Du har ju själv pratat om att köpa en bostad i Stockholm. Vad skall du göra det för. Kramfors är mycket billigare. Eller Falun.
Det är inte att jag vill få Stockholmare till Manhattan. Jag bara påpekar det absurda i att Stockholmare lurats tro att Stockholm ska ha lika dyra bostäder som världsmetropolen New York. Det är som om Volvo skulle ta samma pris som Ferrari. Det skulle du också kunna göra en tråd med 125.000 inlägg om. En Volvo har fyra hjul och borde kosta 1.8 mkr. Med handplockad statistik och dina formler kan du bevisa det.

Jag flyttar till Stockholm i sommar och kommer att köpa 2 bostäder. Det är inte så att jag är lidande av det, jag har tjänat ca 15mkr på min bostad genom att byta upp mig sedan absoluta botten 1994 när jag satte in 1mkr i en vacker 3:a på Frejgatan i Stockholm. Jag kan köpa vad som helst till bubbelpris i Stockholm, jag har ändå fått det för 1mkr. Jag argumenterar för den yngre generationen födda 1990 eller senare som måste slanta upp 8mkr i Huddinge och lurats tro att det är det korrekta värdet. men det är en bubbla och priset kommer att halveras när räntorna går upp. De kommer att förlora hela sin livstidslön på ett enda hus.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-11 kl. 20:06.
2021-02-11, 20:37
Medlem
Citat:
Att inte förstå detta är inte riktigt samma sak som att vara idiot. Skulle rent av föreslå att genomsnittlig svensk uppriktigt tror att svensk medelklass har det bättre än amerikansk medelklass osv. Vilket är rätt sjukt. Men det är för att de saknar information, de har ingen erfarenhet, hör vad de hör från den lokala marknadsföringsapparaten.

Intressant, min amerikanska kollega som flyttade hit med sin man från Manhattan där hon bott och arbetat senaste 10 åren säger precis det motsatta. Hon brukar skämta om att enklaste sättet att uppnå the American dream är att flytta till Sverige. Flera av hennes väninnor var tex mer eller mindre tvungna att bli hemmafruar pga extremt höga dagiskostnader, något som satte käppar i såväl deras framtida karriärer som psykiska välmående. Sen för att inte tala om den orimliga arbetsbelastning en, sjuka arbetstiderna, avsaknaden av trygghet på arbetsplats i form av uppsägningstid, kostnad för utbildning, sjukvård, avsaknaden av föräldraledighet för pappan, den höga brottsligheten etc och då skulle jag nog ändå klassa henne som övre medelklass.
2021-02-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Intressant, min amerikanska kollega som flyttade hit med sin man från Manhattan där hon bott och arbetat senaste 10 åren säger precis det motsatta.
Herregud. Du hittar en person som trivs bättre här än de trivdes i USA. Jag har också hittat ett litet fåtal sådana. En har exempelvis social fobi, och tycker det är fantastiskt att man inte förväntas prata med folk i Stockholm.

Fattar du hur många turkar det finns i det här landet som mer än allt annat vill tillbaka Turkiet och slippa "skithålet Sverige"? Betyder det att Turkiet är helt överlägset ställe att bo på?

Men blir ju på riktigt orolig över mängden folk i den här tråden som tror att kuriosa små anekdoter är användbara.

EDIT: Kort, så det inte blir någon märklig spinoff på detta bredvid poängen (poängen att anekdoter är ointressanta). Manhattan är en finansiell knytpunkt, med enormt mycket kapital och enormt stora möjligheter att göra kapital. Därför är det dyrt. Inte för att det är någon slags allmän dröm att bo där. Generellt är det inte så fint att bo i dessa knytpunkter. Detsamma gäller hela LA, och idag även SF. Det finns otroligt många delar av USA där USAs medelklass når en standard svensk överklass saknar. Manhattan är inte en av dessa platser.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-02-11 kl. 21:05.
2021-02-11, 21:58
Medlem
Citat:
Det är väl ändå du som gafflar?

Vad är din åsikt om att den nybyggda 3:a på Söder som jag länkar till kostar 156.000 kr per kvm, samma som på Manhattan?

Ingen behöver ha någon åsikt om vad marknaden sätter för pris och om du tror att det var det som hände i "the big short" så kanske du ska se om den.
2021-02-11, 21:59
Medlem
Citat:
Öh, nej. Är det barn som sitter här inne och bara gissar?

För privatpersoner brukar banken inte gå med på det, nej.
2021-02-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
För privatpersoner brukar banken inte gå med på det, nej.
SBAB i princip auto-godkänner det, och det är ju den styrande banken här.
2021-02-11, 23:12
Medlem
Citat:
SBAB i princip auto-godkänner det, och det är ju den styrande banken här.

Nej jag kan garantera dig att SBAB inte auto-godkänner belåning av flera bostadsrätter. Banker är irriterande skeptiska till speckning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in