2020-11-10, 22:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Jag tycker ovanstående exempel visar på rätt stora skillnader i räntekostnad men det spelar mindre roll.
Dock ganska lite jämfört med nominell ränta. Jag har upplevt 14.75%. Och nu hör jag man kan få ca 1.1%.

Den reala svänger runt 0. Största avvikelsen är just efter 90-talskrisen då bankerna behövde stärka sig och konkurrensen om låntagarna var svagare. Och risken var nog större en tid. Bortser du från den effekten så är den just runt 0.

Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Vad är mer intressant är ditt påstående att det byggpriser snarare än påverkan i efterfrågan som driver bostadspriser. Jag kom att tänka på SEBs bostadsbarometer som borde vara helt meningslös enligt dig, eftersom de vänder sig till hushållen (efterfrågan) för att försöka uppskatta var bostadspriser är på väg. De skulle självklart gått och frågat byggbolagen om vad de tror om konstruktionspriserna istället.

Du borde kontakta SEB - och samtliga andra aktörer på marknaden som bevakar denna - och förklara hur fel hela industrin har.
Vad mer specifikt har dom fel i menar du? Du var inte så tydlig med det.

Vad hushållen tror är ganska meningslöst. Det är just blind tro om framtiden.

Du har helt rätt i att byggföretagen har ganska bra koll på byggnadskostnad för den närmaste framtiden.

Stiger bostadspriserna mer än produktionskostnaden så ökar bostadsproduktionen. Efter en tid. Just den tidsfördröjningen verkar många invändare ha svårt att förstå.
Det motsatta gäller också. Bostadsproduktionen minskar om bostadspriserna inte stiger i takt med produktionskostnaden. Efter en tid. Det är tidsfördröjningar i produktionsapparaten.

Sedan 2017 har också produktionen minskat. Producenterna har ganska hygglig koll på vilka markplättar som det finns lönsamhet i att bebygga. Och de markplättarna minskar i antal med stagnerande priser, och stigande lönekostnader.

Dessutom finns en dynamik i var olika producenter bygger. Om A bygger i ett område är det ingen ide för andra att starta ett bygge där. Iom att A blir färdig först kommer A att sluka "alla" som kan tänka sig att bo där till nyproduktionspris. Skulle B bygga där står dom utan köpare eller hyresgäster, under lång tid.

Detta är ganska enkelt. Men verkar ohyggligt svårt att ta in för en del. Men invändarna verkar alltid vara på slagordsnivå.
2020-11-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Trots att att dem innehar medlemskap i Intellektuella eliten TM har deras domdedagsprofetior, tio år senare, fortfarande inte slagit in. Nästan så att ni trumpar självaste Trumpen!
Något som med särkild tydlighet visar hur efterbliven du är, är det faktum att jag inte hittar någon skribent som domedagat om detta för 10 år sedan. Gör du, eller ska vi enas om detta så du kan börja kompensera för det?
2020-11-11, 00:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Något som med särkild tydlighet visar hur efterbliven du är, är det faktum att jag inte hittar någon skribent som domedagat om detta för 10 år sedan. Gör du, eller ska vi enas om detta så du kan börja kompensera för det?
Det här borde väl duga: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
det inte är 25% ras som man bör förvänta sig, det är 50 - 75%.

Om bostadspriserna faller till 75% av produktionskostnaden så får man väl säga att det kvalificerar som en domedag. Då har man en situation där kanske halva befolkning dött eller flyr landet.
2020-11-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Senaste inlägg här av den användaren var 2010-04-27. Ni pratar om folk som deltar i någon slags diskussion.

Ni är så provocerande hjärndöda.
2020-11-11, 01:23
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Senaste inlägg här av den användaren var 2010-04-27. Ni pratar om folk som deltar i någon slags diskussion.

Ni är så provocerande hjärndöda.

System lojala bolånetorskar. Landet håller på gå åt helvetet (ekonomiskt, demografiskt, industriellt) och dessa skojare klappar åt denna utveckling samt tycker att inget är fel!
2020-11-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
det inte är 25% ras som man bör förvänta sig, det är 50 - 75%.

Om bostadspriserna faller till 75% av produktionskostnaden så får man väl säga att det kvalificerar som en domedag. Då har man en situation där kanske halva befolkning dött eller flyr landet.
Det kommer inte att tillåtas att eliten flyr landet och bidrsgsysgarna har inget val. Dessutom är upplåning inget problem enligt MMT så länge man besitter reservvalutan. I ett sådant scenarion lär valutakontroll med inväxlingstvång (som vi hade i slutet på 1940-talet) återinföras samt att SBAB får en speciell relation för att garantera bostadskreditförsörjningen och stötta priserna.

Trots sådana åtgärder lär levnadsstandarden vara högre i Sverige än i Venezuela och där har halva befolkningen varken dött eller lämnat la det.

Men visst lär det bli jobbigt. Men Sverige är i så gott skick att endast ett massivt prisfall knappast sänker hela landet.
2020-11-11, 07:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
System lojala bolånetorskar. Landet håller på gå åt helvetet (ekonomiskt, demografiskt, industriellt) och dessa skojare klappar åt denna utveckling samt tycker att inget är fel!
Ni har sagt det från dag ett i denna tråd. Kan du precisera när det kommer att hända? Är det om 10-20 år?
2020-11-11, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jo det är betydligt fler än 1% som är medvetna om hur "detta system" funkar. Majoriteten av kontributörer i den här tråden, inklusive du, verkar lida av någon form av storhetsvansinne där dom tillskriver sig den intellektuella eliten på 1% och anser att ingen annan än dom själva förstår.

Trots att att dem innehar medlemskap i Intellektuella eliten TM har deras domdedagsprofetior, tio år senare, fortfarande inte slagit in. Nästan så att ni trumpar självaste Trumpen!

Jag lovar dig att 99% av befolkningen har ingen aning om hur nya pengar skapas. Det handlar inte om intelligens utan det handlar om ignorans.

Jag tillskriver mig inte själv någon "1% elit" som du påstår utan jag tillhörde de 99% innan jag började plugga ekonomi och helt plötsligt förstod hur sjukt bisarrt det monetära system vi använder idag är.

Ett helt inlägg från dig som är ad hominem och bidrar noll till diskussionen i denna tråd........ Grattis du är en idiot.
2020-11-11, 08:06
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ni har sagt det från dag ett i denna tråd. Kan du precisera när det kommer att hända? Är det om 10-20 år?

Förfallet började decennier tillbaka men ökade drastiskt under Carl Bildt på 90-talet och nådde ännu högre nivåer under Göran Persson som kom in i super nivåer under Reinfeldt. När, hela systemet brakar loss har jag inget datum på och har inte antyd heller. Tro inte att vi kan leva gott med FIAT pengar för evigt, speciellt när Sverige börjar hamna efter med industrin, minskad konkurrenskraft, utbildning, infrastruktur osv. Bolånetorskar och systemlojala amatörer kommer drabbas värst när etablissemanget inte kan längre stimulera denna ohållbara systemet med oändligt påhittade FIAT dasspapper. Reell tillväxt skapas inte med att importera världens slödder och trycka massa nya siffror på skärmen.
2020-11-11, 08:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Förfallet började decennier tillbaka men ökade drastiskt under Carl Bildt på 90-talet och nådde ännu högre nivåer under Göran Persson som kom in i super nivåer under Reinfeldt. När, hela systemet brakar loss har jag inget datum på och har inte antyd heller. Tro inte att vi kan leva gott med FIAT pengar för evigt, speciellt när Sverige börjar hamna efter med industrin, minskad konkurrenskraft, utbildning, infrastruktur osv. Bolånetorskar och systemlojala amatörer kommer drabbas värst när etablissemanget inte kan längre stimulera denna ohållbara systemet med oändligt påhittade FIAT dasspapper. Reell tillväxt skapas inte med att importera världens slödder och trycka massa nya siffror på skärmen.
Om du inte tror vi kan fortsätta leva gott så borde du ha någon ide om när det blir problem.

Det finns ingen anledning att tillverka något själva när någon annan är villig att göra det åt oss för lite dasspapper.

Jag är av åsikten att vid en eventuell kollaps. Då är det kontosparare som åker på smällen.
2020-11-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om du inte tror vi kan fortsätta leva gott så borde du ha någon ide om när det blir problem.

Det finns ingen anledning att tillverka något själva när någon annan är villig att göra det åt oss för lite dasspapper.

Jag är av åsikten att vid en eventuell kollaps. Då är det kontosparare som åker på smällen.

Ja det är alltid intressant att se domedags förespråkarna här inne:

-Vakta era får, kollapsen kommer. FIAT pengarna kommer att bli värdelösa! Lita inte på riksbanken!

- Jaha vad ska vi göra då?

- Sälj huset! Betala av lånen och spara pengarna i madrassen!

- Men vänta skulle inte pengarna bli värdelösa? Blir inte papperspengarna i madrassen värdelösa då också? Och lånen, de blir också värdelösa! Borde jag inte låna så mycket som möjligt då och köpa fast egendom?

- Du har köpt Illuminatis propaganda!
2020-11-11, 09:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Ja det är alltid intressant att se domedags förespråkarna här inne:

-Vakta era får, kollapsen kommer. FIAT pengarna kommer att bli värdelösa! Lita inte på riksbanken!

- Jaha vad ska vi göra då?

- Sälj huset! Betala av lånen och spara pengarna i madrassen!

- Men vänta skulle inte pengarna bli värdelösa? Blir inte papperspengarna i madrassen värdelösa då också? Och lånen, de blir också värdelösa! Borde jag inte låna så mycket som möjligt då och köpa fast egendom?

- Du har köpt Illuminatis propaganda!

Jag har missat hur Illuminati tycker man ska placera.

Pengar i madrassen är som bekant värdelöst. Guld är förstås ett alternativ. Fast jag litar inte riktigt på en marknad som är så dominerad av centralbankerna med centraliserad handel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in