Citat:
Dock ganska lite jämfört med nominell ränta. Jag har upplevt 14.75%. Och nu hör jag man kan få ca 1.1%.Den reala svänger runt 0. Största avvikelsen är just efter 90-talskrisen då bankerna behövde stärka sig och konkurrensen om låntagarna var svagare. Och risken var nog större en tid. Bortser du från den effekten så är den just runt 0.
Citat:
Vad mer specifikt har dom fel i menar du? Du var inte så tydlig med det.Vad är mer intressant är ditt påstående att det byggpriser snarare än påverkan i efterfrågan som driver bostadspriser. Jag kom att tänka på SEBs bostadsbarometer som borde vara helt meningslös enligt dig, eftersom de vänder sig till hushållen (efterfrågan) för att försöka uppskatta var bostadspriser är på väg. De skulle självklart gått och frågat byggbolagen om vad de tror om konstruktionspriserna istället.
Du borde kontakta SEB - och samtliga andra aktörer på marknaden som bevakar denna - och förklara hur fel hela industrin har.
Du borde kontakta SEB - och samtliga andra aktörer på marknaden som bevakar denna - och förklara hur fel hela industrin har.

Vad hushållen tror är ganska meningslöst. Det är just blind tro om framtiden.
Du har helt rätt i att byggföretagen har ganska bra koll på byggnadskostnad för den närmaste framtiden.
Stiger bostadspriserna mer än produktionskostnaden så ökar bostadsproduktionen. Efter en tid. Just den tidsfördröjningen verkar många invändare ha svårt att förstå.
Det motsatta gäller också. Bostadsproduktionen minskar om bostadspriserna inte stiger i takt med produktionskostnaden. Efter en tid. Det är tidsfördröjningar i produktionsapparaten.
Sedan 2017 har också produktionen minskat. Producenterna har ganska hygglig koll på vilka markplättar som det finns lönsamhet i att bebygga. Och de markplättarna minskar i antal med stagnerande priser, och stigande lönekostnader.
Dessutom finns en dynamik i var olika producenter bygger. Om A bygger i ett område är det ingen ide för andra att starta ett bygge där. Iom att A blir färdig först kommer A att sluka "alla" som kan tänka sig att bo där till nyproduktionspris. Skulle B bygga där står dom utan köpare eller hyresgäster, under lång tid.
Detta är ganska enkelt. Men verkar ohyggligt svårt att ta in för en del. Men invändarna verkar alltid vara på slagordsnivå.