2020-12-19, 14:11
Medlem
johannespauluss avatar
Då får vi snart summera ytterligare ett år där bubblan inte sprack och vi bolånetorskar blev rejäla vinnare som vanligt.

Bostadsrätter +7%
Villor +11%

Det trycks pengar som aldrig förr och den trenden ser ut att hålla i sig, det blir som vanligt vi bolånetorskar som blir vinnarna med ökade tillgångspriser.

God jul!
2020-12-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Då får vi snart summera ytterligare ett år där bubblan inte sprack och vi bolånetorskar blev rejäla vinnare som vanligt.

Bostadsrätter +7%
Villor +11%

Det trycks pengar som aldrig förr och den trenden ser ut att hålla i sig, det blir som vanligt vi bolånetorskar som blir vinnarna med ökade tillgångspriser.

God jul!

Sitter också med bostadsrätt o sålt nästan alltid med vinster varje gång..

Ofta tänker jag hur fan är det möjligt ?

Hur kan en lgh som kostade 100 tusen 1998 vara värd 1 milj år 2010..För att sen 2020 vara värd 2 milj..

Helt galet eg men folk har råd o billigt att låna är väl svaret
2020-12-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det är höga marginaler så borde nissen kunna producera bostäder och sälja med höga marginaler även om nissen lägger sig under konkurrenterna i pris.
Och kan då öka utbudet samtidigt som nissen blir stenrik.

Varför gör inte ett gäng nissar just det?
Är alla i Sverige förståndshandikappade, eller kan det vara så att marginalerna inte är skyhöga.

Hade lite tråkigt nu en söndag i coronatider så tittade lite på din tes angående att der är produktionskostnaden som driver bostadspriser samt att de som bygger har väldigt små marginaler.

Jag tog fram faktorprisindex samt bostadsprisindex för flerbostadshus (bostadsrätter) från SCB för att jämföra utvecklingen. Jag tog bara med från 1994 och vart femte år fram för att få plats. Sista raden är den procentuella utvecklingen från 1994 till 2019.

Kod:
Faktorprisindex	kostnadsslag	1994M12	1999M12	2004M12	2009M12	2014M12	2019M12	
flerbostadshus	total FPI	690,1	767,5	904,8	1105,2	1219,4	1383,7	100,51%
flerbostadshus	material	867,8	1000,9	1224,5	1589,2	1762	2056,2	136,94%
flerbostadshus	arbetslön	379,9	441,7	504,6	581,8	643,4	711,3	87,23%
flerbostadshus	maskiner	644,1	725,1	782,6	910,4	962,8	1052,9	63,47%
flerbostadshus	trans/drivmed	974,5	1136,9	1407,6	1758,5	1909	2196,4	125,39%
flerbostadshus	omkostnader	772	890,6	1066,1	1248,9	1388,3	1592	106,22%
flerbostadshus	eprenörens kost	674	778,6	931,2	1151,8	1271,9	1450	115,13%
flerbostadshus	byggherrekostn	748,1	676	717,9	777,1	850,4	936	25,12%

Kod:
Byggprisindex	indexslag	1994	1999	2004	2009	2014	2019	
flerbostadshus	anbudspriser	860	1114,7	1377,8	1914,5	2273,8	2812	226,98%
flerbostadshus	pågående priser	863,3	1020,2	1360,9	1817,2	2209,8	2747,4	218,24%
flerbostadshus	funktionsindex	1228,1	1896,2	2077,7	2913	3263,6	3267,9	166,09%
flerbostadshus	kvalitetsindex	141,9	169	149,8	151,2	142,6	115,5	-18,60%

Som ni kan se av siffrorna så liksom-fb helt ute och cyklar som vanligt. Kostnaden för att bygga har ökat med 100,51 % sedan 1994 medan kostnaden ut till kund har ökat med 226,98%. Detta betyder att marginalerna på bygg har mer än dubblats sen 1994. Skillnaden 1994 mellan bygg samt faktorindex var 24.6% medan det år 2019 var 103,22% vilket tyder på enorm lönsamhet i att bygga bostadsrätter.

Hans tes om höga löner och fackförbund som drivit upp kostnaden för att bygga verkar också vara en tes som inte stämmer då lönerna har ökat mindre än totalkostnaden för att bygga.

En intressant sak är att trotts prisökningar så kan man se att kvalitetsindex har sjunkit vilket betyder att vi betalar betydligt mer och får färre kvadratmeter samt sämre kvalité.

Ser man på detta jämfört med statistiken jag sammanförde angående BNP/Bostadsprisindex så är detta ytterligare en indikator på vad som kan kallas för osunt höga priser på bostadsmarknaden.

Edit: Det lite (o)roliga är att en byggarbetare måste jobba 2.5 gång längre tid idag för att ha råd att köpa lägenheten han bygger jämfört med 1994. Har en byggarbetares produktivitet verkligen minskat med 2.5 gång sedan 1994? Reallöneökningar? jo tjena............
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-12-20 kl. 20:36.
2020-12-20, 22:45
Medlem
Citat:

Bostadsrätter +7%
Villor +11%

God jul!
Krävs en riktig svensk för att se sig själv som vinnare långt, långt ned i arbetarklassen. Det är som vanligt; du jämför dig själv med barn från ughanda och papperslösa i rinkeby?

Det finns självklart en modestare sanning i det du skriver, och det är att din bostadsrätt agerar livboj när staten försöker trycka dig under ytan (i något mer utvecklade sammanhang brukar det kallas tex "inflationsskydd"). Det oroväckande missförståndet är att du och så många andra tror att den livbojen tar er någon annanstans än med nödvändighet just precis över ytan. Det är så en stat tillåts fortsätta missköta ett demokratiskt samhälle.
2020-12-21, 00:55
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Krävs en riktig svensk för att se sig själv som vinnare långt, långt ned i arbetarklassen. Det är som vanligt; du jämför dig själv med barn från ughanda och papperslösa i rinkeby?

Det finns självklart en modestare sanning i det du skriver, och det är att din bostadsrätt agerar livboj när staten försöker trycka dig under ytan (i något mer utvecklade sammanhang brukar det kallas tex "inflationsskydd"). Det oroväckande missförståndet är att du och så många andra tror att den livbojen tar er någon annanstans än med nödvändighet just precis över ytan. Det är så en stat tillåts fortsätta missköta ett demokratiskt samhälle.

Jag resonerar inte som dig, rent objektivt kan jag i vissa avseenden hålla med dig om att Sverige kunde varit bättre om andra politiska val gjorts historiskt. Men jag har verkligen noll energi att bry mig, livet är för kort för att irritera sig över ett samhälle som ändå inte kommer att förändras nämnvärt under min tid här.

Mycket handlar om inställning, staten tar en orimligt stor del av min lön, men vad spelar det för roll? Jag tjänar ändå tillräckligt för att kunna göra det jag vill, att jag hade kunnat tjäna 3x i USA gör mig inget. Det här ”what if”-tänket och att allt kan bara bättre än vad det är är förödande.

Bostaden är inte min livboj, det har dock varit den enklaste investeringen att göra då i princip allting har pekat på att bostäder ska gå upp i pris. Det krävs en total jävla blindhet för verkligheten för att ens få för sig att priser på bostäder skulle gå ner de senaste 10 åren. Min livboj är diversifiering skulle jag säga, jag äger mer än en bostad/fastighet och har mitt kapital uppdelat i aktier, räntefonder, fysiska ädelmetaller och krypto.
2020-12-21, 07:37
Medlem
Citat:
Bostaden är inte min livboj, det har dock varit den enklaste investeringen att göra då i princip allting har pekat på att bostäder ska gå upp i pris. Det krävs en total jävla blindhet för verkligheten för att ens få för sig att priser på bostäder skulle gå ner de senaste 10 åren. Min livboj är diversifiering skulle jag säga, jag äger mer än en bostad/fastighet och har mitt kapital uppdelat i aktier, räntefonder, fysiska ädelmetaller och krypto.

Vad är det som har pekat på att just bostäder skulle gå upp i pris de senaste 10 åren? Hur såg din analys ut för 10 år sedan? Minsuräntor? QE? Corona med stimulanser?

Så lägg fram din uppenbara analys du hade för 10 år sedan om bostäders utveckling då för 10 år sedan så hade bostäder gått ner rejält i väst förutom just i Sverige.
2020-12-21, 08:36
Medlem
Citat:
Då agerar du ju mer förnuftigt än du skriver. Det är med nödvändighet aldrig bostadsrätten som gör/kommer göra dig till en "vinnare". Samtidigt som den med nästan samma säkerhet gör att du undviker att drunkna.

Din acceptans för att leva under diktatur, auktoritära ordningar, utbrett slaveri eller vad som nu skulle gälla så länge "ah, jag har det ju rätt bra ändå"... nä, den delar jag verkligen inte. Med det upplägget skulle man ju tycka att diktatur är OK, så länge man råkar vara eller känna diktatorn.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-12-21 kl. 08:39.
2020-12-21, 09:18
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vad är det som har pekat på att just bostäder skulle gå upp i pris de senaste 10 åren? Hur såg din analys ut för 10 år sedan? Minsuräntor? QE? Corona med stimulanser?

Så lägg fram din uppenbara analys du hade för 10 år sedan om bostäders utveckling då för 10 år sedan så hade bostäder gått ner rejält i väst förutom just i Sverige.

Sveriges dysfunktionella bostadsmarknad, prognos för invandring och befolkningsökning har konstant varit högre än prognos för bostadsbyggande. Dessutom har segregantionen bidragit till att områden med hög andel hyresrätter har minskat i attraktivitet.

QE, min analys var att QE kommer urholka fiat och ge ökade tillgångspriser där bostäder ingår.

Låga räntor, redan vid introduktionen av QE skrev många experter om att det på sikt kommer leda till permanent låga räntor. De låga räntorna blir lite av en rävsax, samhället klarar inte av en större räntehöjning, det kommer finnas en politisk vilja att hålla räntorna fortsatt låga för att påverkan på samhället blir för stor vid en höjning.

Billigt att bo, BR och villa är ofta betydligt billigare än HR.

Jag kan verkligen inte förstå hur man givet det jag benämnt ovan skulle göra analysen att priserna ska ner.
Senast redigerad av johannespaulus 2020-12-21 kl. 09:24.
2020-12-21, 09:22
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Då agerar du ju mer förnuftigt än du skriver. Det är med nödvändighet aldrig bostadsrätten som gör/kommer göra dig till en "vinnare". Samtidigt som den med nästan samma säkerhet gör att du undviker att drunkna.

Din acceptans för att leva under diktatur, auktoritära ordningar, utbrett slaveri eller vad som nu skulle gälla så länge "ah, jag har det ju rätt bra ändå"... nä, den delar jag verkligen inte. Med det upplägget skulle man ju tycka att diktatur är OK, så länge man råkar vara eller känna diktatorn.

Nu är ju Sverige inte en ren diktatur, det är vi långt ifrån att vara. Den politik som förs idag har vi röstat för, det tycker jag är rimligt att acceptera.
2020-12-21, 09:40
Medlem
Citat:
Den politik som förs idag har vi röstat för
För det första stämmer det ju inte. Nej, Sverige har inte röstat för att Miljöpartiet ska detaljstyra marknaden. Denna styrning har nog inte mycket mer support än nazismen. Skulle du skriva samma sak om Sverige drevs nazistiskt?

För det andra, menar du att folk överlag önskat sig den demokratiska västvärldens i särklass mest toppstyrda ekonomi, med de i särklass största undertonerna av slaveri? Sitter folk hemma i stugorna och tänker "hmmm... slaveri var ju inte helt fel ändå, vi kanske skulle göra något som approximerar det utan att gå lika långt?". Jag tvivlar. Tvärt om hör jag många prata om att exempelvis värna ägande. Sedan röstar de moderaterna. Detta betyder alltså att de inte förstå vad de rörstar på. Om staten håller marknaden med ett järngrepp och marknaden inte förstår vad den röstar på, vad beror det på?
2020-12-21, 11:58
Medlem
Citat:
Sveriges dysfunktionella bostadsmarknad, prognos för invandring och befolkningsökning har konstant varit högre än prognos för bostadsbyggande. Dessutom har segregantionen bidragit till att områden med hög andel hyresrätter har minskat i attraktivitet.

QE, min analys var att QE kommer urholka fiat och ge ökade tillgångspriser där bostäder ingår.

Låga räntor, redan vid introduktionen av QE skrev många experter om att det på sikt kommer leda till permanent låga räntor. De låga räntorna blir lite av en rävsax, samhället klarar inte av en större räntehöjning, det kommer finnas en politisk vilja att hålla räntorna fortsatt låga för att påverkan på samhället blir för stor vid en höjning.

Billigt att bo, BR och villa är ofta betydligt billigare än HR.

Jag kan verkligen inte förstå hur man givet det jag benämnt ovan skulle göra analysen att priserna ska ner.

Edit: Jag skrev ett rövhållsinlägg och jag är trött på att vara ett rövhål så ändrar det.

God jul!
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-12-21 kl. 12:16.
2020-12-21, 13:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nu är ju Sverige inte en ren diktatur, det är vi långt ifrån att vara. Den politik som förs idag har vi röstat för, det tycker jag är rimligt att acceptera.

2014 infördes ett i praktiken enpartisystem vilket innebar avskaffandet av demokratin. 2018 vägrade Löfven att avgå trots att en riksdagsmajoritet röstade ned honom. MSM lobbade hårt för att det var antidemokratiskt att en majoritet fällde sossarna och till slut bröt C+L sona vallöften och stödde Löfven. Nej, detta är ingen demokrati.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in