2022-04-16, 19:20
Medlem
Citat:
Rivas upp??

De husen är väldigt enkelt åtgärdade. Bara att koppla in 1-2 LVP så är uppvärmningskostnaden halverad. Payofftid < 2 år.

Alternativt installera FVP eller BVP. Då sänker man energiförbrukningen mer. Men då blir det större investeringar och längre återbetalstid.
FVP kan vara enkelt på en enplansvilla. Bara dra ventilationskanaler på vinden.
BVP behöver inte heller vara märkligt. Ifall man passar på att lägga in värmegolv. Kostar några hundra per kvm. Värmegolv är lite eftertraktat så det plus BVP lär vara en investering man får tillbaka. Men det är klart det är en del cash out när man göra det.
Alternativt några konvektorelement. Men jag skulle ju rekommendera värmegolv.
Med FVP och BVP får man billigare varmvatten också. Kan vara motiverat om man har många långa duschar.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
På vilket sätt är det enkelt att sätta in FVP i en enplansvilla som värms med elradiatorer?
Oh no
2022-04-16, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Bullshit som vanligt. Du kan få ett tillsvidare kontrakt, om du vill kalla det sub let får du göra det men det handlar om samma sak dvs andra hand, det är det enda som finns, och det kan du få i Stockholm typ direkt

Antingen hyr du något i Köpenhamn eller så köper du det . Något mellanting som 'förstahandskontrakt' kan du glömma.

Att Lunds universitet kan fixa nåt möjligen men det är en helt annan sak. Då måste du dels vara inte bara omtyckt utan dessutom framgångsrik och duktig

Det är extremt ovanligt med tills vidare kontrakt på Sthlms andrahandsmarknad. Oddsen att du ska kunna bo 5 år i samma andrahandslägenhet är kanske 1 på 10. Det går inte att jämföra med privata värdar som finns i andra länder. Där är alla lägenheter tills vidare och tidsbegränsat enbart på andrahandsmarknaden, precis som i Stockholm där bara andrahandsmarknaden finns att tillgå
2022-04-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är extremt ovanligt med tills vidare kontrakt på Sthlms andrahandsmarknad. Oddsen att du ska kunna bo 5 år i samma andrahandslägenhet är kanske 1 på 10. Det går inte att jämföra med privata värdar som finns i andra länder. Där är alla lägenheter tills vidare och tidsbegränsat enbart på andrahandsmarknaden, precis som i Stockholm där bara andrahandsmarknaden finns att tillgå
Du förhandlar för dåligt. Det handlar bara om ovana. Gå in hårt och säg att du vill hyra i femton år så får du ett kontrakt på fem då som kan vara guld värt men visst. om inte din arbetsgivare hjälper dig kan det bli tufft,
2022-04-17, 00:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
På tal om ingenting grävde jag lite i FB-arkiven och hittade ännu äldre spådomar om bostadsmarknaden än den här tråden. Man slås av att jargong och åsikter inte skiljer sig så mycket åt på 15 år!

Det handlade om obskyra priser i innerstaden och hur den där mytiska räntan på 7% skulle kunna knäcka marknaden

(FB) Bostadsbubbla på Stockholms lägenheter? (2007)

Citat:
Det man kan göra i detta läge är att spekulera. Om vi ponerar att den svenska räntan höjs till engelsk nivå t.ex närmare 7% boränta så kommer nog många yngre få det svettigt.

(FB) Bostadsbubbla på Stockholms lägenheter? (2009)

Citat:
Jag ser inte ett fall på 40-50% som osannolikt. Snarare sannolikare med ett rejält fall än att vi har ytterligare tio år med stigande bostadspriser.

Oh my sweet summer child

(FB) Bostadsbubbla på Stockholms lägenheter? (2007)

Citat:
Man kan ju alltid hoppas. Är man så dum så att man köper små ettor på under trettio kvm för över miljonen så ska man fan i mig ha det!
Hur jävla dum i huvudet är man då?

Nu tycker jag vi håller tummarna för att marknaden rasar totalt långt däruppe på Sveriges baksida och isolerade avkrok. Idioti ska straffas.

The more things change, the more they stay the same...
2022-04-17, 00:41
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Någon som stack ut hakan förra året och vill bli citerad här i tråden om sådär 15-20 år är Balders VD för övrigt. https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/selin-da-ar-priset-per-kvadratmeter-1-miljon/

Citat:
Naturligtvis kommer en lägenhet på Strandvägen kosta 1 miljon kvadratmetern när jag blir gammal, jämfört med dagens cirka 200.000

Om inkomsterna stiger runt 3–5 procent per år, befolkningen ökar och människor lägger lite större andel av sina pengar på bostaden, kanske priserna trendar på 5–7 procent. Beroende på tillväxt och inflation borde värdet dubblas på tio år. Att en lägenhet på Strandvägen är fyra gånger så dyr om 20 år är alltså ingenting konstigt. Det vore nästan orimligt att tro något annat.
2022-04-17, 00:47
Medlem
dummy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Någon som stack ut hakan förra året och vill bli citerad här i tråden om sådär 15-20 år är Balders VD för övrigt.
Sedelpressarna börjar tystna nu och pengarna kanske brinner upp snart så...
2022-04-17, 07:42
Avslutad
Citat:
Du förhandlar för dåligt. Det handlar bara om ovana. Gå in hårt och säg att du vill hyra i femton år så får du ett kontrakt på fem då som kan vara guld värt men visst. om inte din arbetsgivare hjälper dig kan det bli tufft,

Bullshit. Av förklarliga skäl vill inte privatpersoner skriva upp sig på 10 eller 15 åriga kontrakt när de hyr ut sin BR. Eftersom det är förbjudet att göra vinst på uthyrning av HR är det ingen som gör det. Ingen jävel äger en BR I Sthlms innerstad med ambition att hyra ut den resten av livet. Dessutom har de allra flesta BRFer en massa regler som omöjliggör uthyrning mer än ett eller ett par år.

Du vet mycket väl att du snackar skit och trollar.
2022-04-17, 09:28
Medlem
Citat:
Bullshit. Av förklarliga skäl vill inte privatpersoner skriva upp sig på 10 eller 15 åriga kontrakt när de hyr ut sin BR. Eftersom det är förbjudet att göra vinst på uthyrning av HR är det ingen som gör det. Ingen jävel äger en BR I Sthlms innerstad med ambition att hyra ut den resten av livet. Dessutom har de allra flesta BRFer en massa regler som omöjliggör uthyrning mer än ett eller ett par år.

Du vet mycket väl att du snackar skit och trollar.
Vem snackar om BR? Bostadsrättsinnehavare är ett speciellt släkte ja Låt inte de svärta diskussionen. Det är ett gäng orcher som inte fattar nånting om nånting.

Det finns andra mycket mer effektiva kanaler vilket du vetat om om du någonsin varit något så när insatt men det är du inte.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-17 kl. 09:33.
2022-04-17, 09:59
Avslutad
Citat:
Vem snackar om BR? Bostadsrättsinnehavare är ett speciellt släkte ja Låt inte de svärta diskussionen. Det är ett gäng orcher som inte fattar nånting om nånting.

Det finns andra mycket mer effektiva kanaler vilket du vetat om om du någonsin varit något så när insatt men det är du inte.

Ok så det handlar inte om BR eller HR som hyrs ut i andra hand..visa gärna ett par annonser på Lgh som går att hyra innanför tullarna tills vidare utan våntetid och tidsbegränsning via dina "effektiva kanaler"
2022-04-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ok så det handlar inte om BR eller HR som hyrs ut i andra hand..visa gärna ett par annonser på Lgh som går att hyra innanför tullarna tills vidare utan våntetid och tidsbegränsning via dina "effektiva kanaler"
Om du är i desperat behov och din arbetsgivare är i desperat behov av din kompetens kan vi säkert ordna något

Jag skulle ju koncentrera mig på hyresrättsinnehavare om du vill prata med en jordnära person som inte har storhetsvansinne, det är allt jag menar men visst, du väljer själv.

Innanför tullarna? Tyvärr blir det nog Hässelby men gröna linjen brukar väl gå i tid.

Jag vet inte hur långt du skulle komma med att kräva en lgh på Manhattan eller Chelsea. Du skulle hamna i Queens eller Haringey. Så orättvist

Nu har jag dock en känsla av att du aldrig behöver ställas inför dylika val
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-17 kl. 10:23.
2022-04-17, 10:25
Avslutad
Citat:
Om du är i desperat behov och din arbetsgivare är i desperat behov av din kompetens kan vi säkert ordna något

Innanför tullarna? Tyvärr blir det nog Hässelby men gröna linjen brukar väl gå i tid.

Jag vet inte hur långt du skulle komma med att kräva en lgh på Manhattan eller Chelsea. Du skulle hamna i Queens eller Haringey. Så orättvist

Nu har jag dock en känsla av att du aldrig behöver ställas inför dylika val

Jag kan skicka länkar till lägenheter i såväl centrala Helsingfors, Köpenhamn, New York eller London som hyrs ut på obegränsad tid med tillträde omedelbart. Skicka mig länkar på lägenheter innanför tullarna som man kan hyra på obegränsad tid ej i andra hand. Gör du inte det visar du bara att du är en total pajas.

Jag bor i en stor våning i centrala Sthlm med utsikt över takåsar så nej jag kommer inte ha behov av att hyra här.
Senast redigerad av flanders 2022-04-17 kl. 10:30.
2022-04-17, 10:31
Medlem
Citat:
Jag kan skicka länkar till lägenheter i såväl centrala Helsingfors, Köpenhamn, New York eller London som hyrs ut på obegränsad tid med tillträde omedelbart. Skicka mig länkar på lägenheter innanför tullarna som man kan hyra på obegränsad tid ej i andra hand. Gör du inte det visar du bara att du är en total pajas.
Få se? Det skulle vara intressant. Obegränsad tid säger du? Ja vem blir inte intresserad av det. De kommer vara lika lite eller mycket obegränsad tid som något jag kan visa dig.

Om jag trodde att du hade pengar så hade jag kanske rekommenderat denna

https://unity-living.com/se/

Faktiskt den enda annonsen på hela internet som erbjuder någon att hyra på obegränsad tid och den är svensk.

men nu ska du ju sunka dig runt världen i dina obegränsade i tid lägenheter så då vill jag se exempel på sådana. Du snackar nämligen så jävla mycket skit
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-17 kl. 10:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in