Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Kanske du ska se Big Short EN gång? Jag har sett den 3 gånger. Före år 2008 satte marknaden priset 5mkr på en nybyggd villa i Florida. När man fick låna gratis. Efter år 2008 satte marknade priset till 0mkr, när man inte längre fick låna. Vad tycker du om den "marknaden", kan du se att "marknaden" förändras om man får låna gratis?
Det är din insiktslöshet hos 100.000 pers som bygger bubblan.
Vad fan, säg inte att jag är insiktslös när du är så jävla okunnig i frågan men ändå står på dig. Skärp dig!
Det är en av mina absoluta favoritfilmer och jag har säkert sett den 15 gånger och jag säger det igen: se den igen. Läs boken (eller annat om kreditkrisen.)
Det handlade om att du hade återförsäljarinstitutioner som Freddie Mac och Fannie Mae som utan att behöva ha risk i sina böcker över huvud taget gav ut lån till _alla_ som bad om ett. De betalade inte en låg ränta, de betalade nämligen inte alls för de hade i oerhört hög grad varken jobb eller var kreditvärdiga. Liar loans. Du kanske minns Ninja-loans från scenen i baren med de två mäklarna?
Oavsett, lånen såldes på bankens baksida, alltså helt värdelösa lån eftersom de som skulle betala aldrig gjorde det. Dessa såldes som normal-säkra bolån (mortgages alltså, säkerställda) till hus som gav ut olika former av instrument för att investera säkert till en rejäl kupong.
Kassaflödet från de här instrumenten paketerades återigen och i flera steg i form av CDO:er, osv. DÄR har du det som hände och det kunde hända dels på grund av återförsäljningen, dels på grund av förståndshandikappade sätt att räkna på risk, korrumperade kreditvärderingsinstitut och en massa andra saker.
Det var de sakerna som gjorde att det uppstod en kreditbubbla. Alla fick låna, alla ville köpa lånen.
De sakerna händer inte på det sättet i Sverige, dels för att de inte kan hända på samma sätt och dels för att det inte ser ut så.