Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 11:00
  #53701
Medlem
tansos avatar
Nya siffror: Bred prisuppgång 2017
https://www.di.se/nyheter/nya-siffro...suppgang-2017/

Succéår för bostadsmäklarna trots prisfallet
https://www.di.se/nyheter/succear-fo...ts-prisfallet/

Jag sitter tryggt i min bostadsrätt på Södermalm
__________________
Senast redigerad av tanso 2018-01-09 kl. 11:05.
2018-01-09, 11:03
  #53702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Alla inlägg jag skrivit i denna tråd visar sig stämma mycket bra än så länge. Ny artikel som säger exakt det jag sagt (Fast jag har get mer konstruktiva förklaringar till varför det aldrig egentligen funnits någon Bubbla i Stockholm):

https://www.aftonbladet.se/minekonom...r-skakigt-2017

Men för all del, låt oss fortsätta lyssna på amatörmässiga konspirationsteoretiker i tråden i stället haha.

Aftonbladet skriver...
<<
Län / medelslutpris 2017 i kr / förändring jämfört med 2016
>>
...vilket är nåt helt annat än att påstå att priserna skulle vara högre 1 jan 2018 än 1 jan 2017.

Se t ex (samma data från booli)
https://rogerkratz.github.io/BooliStat/
2018-01-09, 11:08
  #53703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det inte många fall där renoveringen inte alls är en bra investering? Nu ska varenda Svensson byta till öppen planlösning och köks-ö. Trots att deras gamla kök bara är 10 år gammalt. Om 10 år när de säljer så vill kanske inte folk ha den där ön längre, eller att man kan se från kylskåpet till tvn i vardagsrummet. Betalar sig verkligen en renovering på 150 000 kr då tillbaka? Man kan ju knappast i annonsen säga "nyrenoverat kök 2018". Är skillnaden mellan ett kök som är 10 år gammalt och ett kök som är 20 år gammalt värt 150 000 extra i en villa som kostar säg 4 miljoner?
Med renovering bör man nog mena det underhåll som behövs för att inte bostaden skall förfalla. Och det kan väl vara en dålig ide i en avfolkningsbygd. Men annars är det nog en bra ide.

Men det du tänker på är nog det man kan kalla modernisering, vilket då skulle vara en standard/värdehöjande åtgärd. Och sådana får man nog inte tillbaka hela summa på, om man anlitar hantverkare för rubbet. Men skall ju betala vinstskatt på moderniseringen.

Däremot så höjer man sin boendestandard under de år man bor där. Och delar av moderniseringen lär man få tillbaka. Hur många % man får tillbaka beror nog på vad andra anser om det man gjorde och hur lång tid som gått.

(Vi kan se hur bubbelpratarna i tråden pratar ned bostäder som inte moderniserats. Och benämner dessa "råtthål").
2018-01-09, 11:18
  #53704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Var det så att en BR innebar ca 3000/mån lägre boendeutgift (dock som kräver viss reduktion för att bli helt jämförbar) och du drar slutsatsen att det är en bubbla för BR och skillnaden i boendeutgift egentligen borde varit mycket större?

Hur tänkte du i så fall?

Det går väl inte att jämföra avgiften mot hyran rakt av. Hyresrätt är fullservice. Jag har varit tvungen att betala ny duschkabin, ny diskmaskin, ny tvättmaskin och torktummlare, nya tapeter, och nu snart nytt golv i kök/hall och renovering av trappa inne i huset. Utslaget på hela perioden blir det mycket väl 1500 kr/mån. Det borde helt klart vara större skillnad mellan hyra och avgift.

Särskilt som kostnaden för bostadsrätten skulle gått upp rejält om räntan varit mer "normal", alltså 5% åtminstone, vilket jag tog för givet att den skulle bli efter några år. Föreningen hade då fått höja avgiften dessutom på grund av hög belåning.

Nu visade det sig vara fel i efterhand givetvis. I verkligheten har hyran för radhuset jag jämförde med gått upp betydligt mer än vad min avgift gjort. Nu finns det inget ledigt där om man loggar in på Stångåstaden men tror att det är 14500kr/månad ungefär nu. Klart att det varit mycket förmånligare att bo i bostadsrätten jämfört med om jag hyrt. Särskilt som jag utnyttjat skillnaden i kostnad till att amortera rätt rejält (klumpsummor då och då).

Det visste jag ju inte när jag köpte dock. Ibland har man fel helt enkelt. Det hindrar inte att värdet på huset kan sjunka under vad jag köpte det för i framtiden om nu räntorna börjar sticka iväg. Eftersom både jag och föreningen amorterat rätt rejält medans vi bott där så är jag inte lika orolig nu (varken för föreningens eller min ekonomi) som jag var då även om prisbubblan skulle vara mycket värre nu.

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig och vem som får rätt helt enkelt.
2018-01-09, 11:22
  #53705
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tanso
Nya siffror: Bred prisuppgång 2017
https://www.di.se/nyheter/nya-siffro...suppgang-2017/

Succéår för bostadsmäklarna trots prisfallet
https://www.di.se/nyheter/succear-fo...ts-prisfallet/

Jag sitter tryggt i min bostadsrätt på Södermalm

Japp, ingen fara på taket. Det kan bara gå upp! Och om inte annat så på årsbasis. Du kan nu även m gott samvete låna upp lite till godtycklig konsumtion? Givet att du numera har något sådant utrymme förstås: http://www.penates.se/stockholm-sode...bostadsratter/
2018-01-09, 11:35
  #53706
Medlem
Ytterligare ett stort projekt i Sundbyberg är Einar Mattssons "Stadshuslunden". Totalt verkar det handla om 198 bostadsrätter i sex hus. Inflyttning våren 2018.

I försäljningslistan ligger just nu 104 objekt, och statusen är följande:

Såld: 38
Bokad: 2
Säljs senare: 7
Ledig: 57


http://stadshuslunden.se/lagenheter-...nhetsvaljaren/
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-09 kl. 11:37.
2018-01-09, 11:41
  #53707
Medlem
Är det bara jag som reagerar på att vi har faktiskt gått upp i pris för 2017 bostadsmässigt? Anledningen till varför det ser ut att vara ett sådant tapp är för att priserna gick upp galet mycket fram till hösten under sommaren. Riktigt larvigt med folk som hävdar 40 t/kvm på söder. Ni inser att ca 30 % av alla ungdomar i stockholm fortfarande bor hemma? Och försöker spara ihop pengar för att fixa boende, varav såvitt jag vet vill i princip alla bo i staaaden.

https://www.hyresgastforeningen.se/c...nas-boende.pdf (s. 6). Det är 75 000 personer bara där. 90-talisterna börjar nu få bra jobb också och pengarna börjar rulla in/färdigutbildade. Det är många som är påväg ut i bostadsmarknaden. Priserna kommer aldrig nå så lågt. En ungdom med jobb behöver i sådana fall endast 180 000 kr för kontantinsatsen för en 30 kvm. För 20 kvm 120 000 kr. Plus att man kan ta vanliga lån för sin kontantinsats/csn lån med inga kostnader för att bo hemma. För att inte prata om alla resterande ungdomar i landet som vill flytta till Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Mercatoria 2018-01-09 kl. 11:53.
2018-01-09, 11:49
  #53708
Medlem
Einar Mattsson har också mega-projektet Haga Nova med ca 275 lägenheter. Inflyttningar i oktober 2017 samt 3 februari 2018.

Det mesta sålt, men kvarvarande med annan status:

Säljs senare: 39
Ledig: 33

http://haganova.se/lagenheter-priser/lagenhetsvaljaren/
2018-01-09, 11:59
  #53709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Lindbäcks bygger ut sin produktionskapacitet med 200% och BoKlok med 50%. Det är nog inte för att sälja dyrare än andra, utan jag tror att det är för att de är konkurrenskraftiga mot det icke-industriella byggandet.


Har du en aning hur mkt boklok lägger över byggnationskostnader på blivande köpare? Eller som vanligt rapar du upp negativa siffror?

Jag kan instämma med många att mr alpha101 kan vara jobbig med sina tusentals inlägg.. men du är fan inte långt ifrån nu med alla dina andrahands data..

Ja det stämmer att jag spekulera och ja jag sitter på en boklok och andra objekt. Så jag vet vad de egentligen tar för betalt för sina objekt tillskillnad från dig som bara gå på google data.. kort och gott kommer jag att göra pengar på denna som mina andra objekt också. Men du bör nog granska din data lite mer än.. boolis.. för dem stämmer inte!! Ja jag sålde ett objekt i december där slutpriset inte överensstämmer med senaste budet... finns det en bubbla? Ja men vad är alternativet? Vänta på 50% ras... lycka till er som stå utanför marknaden.. ni hade/har chansen att fynda nu!!
__________________
Senast redigerad av Mais82 2018-01-09 kl. 12:02.
2018-01-09, 12:03
  #53710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Med renovering bör man nog mena det underhåll som behövs för att inte bostaden skall förfalla. Och det kan väl vara en dålig ide i en avfolkningsbygd. Men annars är det nog en bra ide.

Men det du tänker på är nog det man kan kalla modernisering, vilket då skulle vara en standard/värdehöjande åtgärd. Och sådana får man nog inte tillbaka hela summa på, om man anlitar hantverkare för rubbet. Men skall ju betala vinstskatt på moderniseringen.

Däremot så höjer man sin boendestandard under de år man bor där. Och delar av moderniseringen lär man få tillbaka. Hur många % man får tillbaka beror nog på vad andra anser om det man gjorde och hur lång tid som gått.

(Vi kan se hur bubbelpratarna i tråden pratar ned bostäder som inte moderniserats. Och benämner dessa "råtthål").
Då föreslår jag att vi kallar det underhåll FÖRUTOM i de fall där underhållet blivit så eftersatt att det verkligen handlar om en renovering, typ vid stora stomskador. Själv köpte jag mitt hus 2012 och bytte året efter yttertak för 80kkr och satte ytterligare ett år senare in bergvärme för 125kkr. Allting av kända företag och med kvitto. Taket nödvändigt eftersom det läckte (synliga fläckar på vinden) och bergvärmen eftersom huset drog 3.5-4 kbm olja om året enligt tidigare ägare. Detta är då investeringar som man räknar hem på några år.

Jag bytte även köket och där kan man tala om renovering eftersom jag även hade in elektriker för att byta äldre standard och utsliten materiel som uttag och brytare. Men köket fick jag gratis mot demontering och bortforsling, var ett fint HTH-kök från 1989. Bytte golv själv och tapetserade. Satte upp köket själv. Total kostnad 15 tusen eller så samt tre veckors semester. Men jag tror jag får igen pengarna om man jämför med originalköket från 1974.

Men många gör inte så här, de räknar inte cost/benefit utan byggarbetena styrs av personlig smak, mode och att hänga med i grannarnas "renoverings"tempo. Och då blir det svårt att räkna hem. Men nödvändigt undehåll och sådant som minskar driftskostnaderna får man ju oftast igen.
2018-01-09, 12:06
  #53711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Fysiska butiker kommer absolut finnas kvar, om inte för annat så för att plocka upp det man precis köpt online, orka vänta på leverans. Sedan har och kommer retail mixen förändras en del, restauranger och andra aktiviteter kommer stå för en större andel av stadskärnornas omsättning, om e-handel kommer slå mot de fysiska butikerna så är det framförallt de externa handelsområdena som kommer drabbas hårdast, dom erbjuder i regel inget annat än just handel, dessutom är dom oftast inte alls exponerade mot t ex tillresta besökare, och då menar jag turister.

Kollar man på omsättningsutvecklingen... så såg det ut likt nedan för de utvalda stadskärnorna.

Falkenberg 9,4 (procent)

Göteborg 6,6

Uppsala 6,0

Lund 5,2

Karlstad 4,3

Örebro 3,8

Södertälje 3,8

Umeå 3,6

Malmö 2,9

Stockholm 2,2

Västerås 1,7

Sundsvall 0,0

Borlänge −1,4

Eskilstuna −1,4

Uddevalla −2,4

Källa: Fastighetsägarna & WSP, Rapporten ”Cityklimatet 2017”.

Edit:

Genomsnittet för de 50 stadskärnor som ingick i rapporten var 2,5% och detaljhandeln som helhet ökade med 5,0% i landet.
Blev lite förvånad över siffran för Västerås city, här läggs nu många butiker ner i city . Men det är väl restaurangerna som ökar och alla de nya nagelsalongerna. Det nya köpcentrat utanför city verkar gå mycket bättre. Det händer mycket nu och vanor förändras blixtsnabbt. Men jag tror dock att Stockholms innerstad kommer lyckas behålla sin attraktionskraft. Det finns ju fina områden som Östermalm med vackra gamla hus med högt i tak och charm Vad gäller Västerås tror jag centrum på sikt kommer att flytta lite ut mot de nybyggda områdena vid Mälarstranden.
2018-01-09, 12:07
  #53712
Medlem
tansos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Japp, ingen fara på taket. Det kan bara gå upp! Och om inte annat så på årsbasis. Du kan nu även m gott samvete låna upp lite till godtycklig konsumtion? Givet att du numera har något sådant utrymme förstås: http://www.penates.se/stockholm-sode...bostadsratter/

Jag köpte 27kvm för 88.000kr kvm mitt i centrala södermalm slutet av 2017. Vilket jag måste anse som ett riktigt fynd.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback