Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 21:40
  #53641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Snart kommer väl majoriteten av affärerna stängas, eftersom alla handlar allt på nätet. Är det då säkert att det finaste läget är mitt inne i stan?

Fysiska butiker kommer absolut finnas kvar, om inte för annat så för att plocka upp det man precis köpt online, orka vänta på leverans. Sedan har och kommer retail mixen förändras en del, restauranger och andra aktiviteter kommer stå för en större andel av stadskärnornas omsättning, om e-handel kommer slå mot de fysiska butikerna så är det framförallt de externa handelsområdena som kommer drabbas hårdast, dom erbjuder i regel inget annat än just handel, dessutom är dom oftast inte alls exponerade mot t ex tillresta besökare, och då menar jag turister.

Kollar man på omsättningsutvecklingen... så såg det ut likt nedan för de utvalda stadskärnorna.

Falkenberg 9,4 (procent)

Göteborg 6,6

Uppsala 6,0

Lund 5,2

Karlstad 4,3

Örebro 3,8

Södertälje 3,8

Umeå 3,6

Malmö 2,9

Stockholm 2,2

Västerås 1,7

Sundsvall 0,0

Borlänge −1,4

Eskilstuna −1,4

Uddevalla −2,4

Källa: Fastighetsägarna & WSP, Rapporten ”Cityklimatet 2017”.

Edit:

Genomsnittet för de 50 stadskärnor som ingick i rapporten var 2,5% och detaljhandeln som helhet ökade med 5,0% i landet.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-08 kl. 21:43.
2018-01-08, 21:40
  #53642
Medlem
Jan Jörnmark har skrivit tre artiklar om bostadsutvecklingen i landets tre storstäder.
Här är den första: https://www.di.se/debatt/jan-jornmar...den-dog-del-1/
Dessa bör läsas av den som vill ha mer faktabaserad förståelse.
Han behandlar från ca 1960 och framåt.

Följande är en formulering som tål att begrundas:
Det som sannolikt varit den viktigaste strukturomvandlingen i svensk ekonomi det senaste seklet bortförklaras som en ”bostadsbubbla”. Effekten ser vi början av i den oro som breder ut sig när bubblan eventuellt har skjutits sönder med lika snedvridande kapitalmarknadsregleringar som de vi hade på 1970-talet. Vad den här och de följande artiklarna i serien pekar på är att effekterna av regleringarna kan bli mycket större och mer negativa än någon hittills föreställt sig.
2018-01-08, 21:55
  #53643
Medlem
Snubbla över något intressant. Visste att det var många som dragit tillbaka sina annonser i höst/vinter men något chockad över att det är så många, och i denna lägre prisnivå som vi kikar i. Vi är på jakt efter något större och har därför en profil med sökfilter på Hemnet där i princip alla kommuner i Stockholms län finns med. Det vi letar efter är minst 3 rok med pris upp till max 4,5 MSEK. Vi har tydligen under sen höst och vinter sparat i vårt tycke 57 intressanta objekt såg jag precis. Bland dessa sparade objekt kan man se en logg med ändringar i dessa annonser. 21 stycken av dessa objekt har någon gång under november/december tagits bort och kommit ut nu igen. 21 stycken av 57. Det är rätt saftigt faktiskt. Man ser även priskorrigeringarna i denna logg då vissa inte visar nedgången i annonserna. Även lite chockad över utbudet som kommit över helgen och som har fortsatt även idag. Någon som har koll om det är normala volymer för januari?
2018-01-08, 22:18
  #53644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Frykter tusenvis av jobber kan ryke i byggenæringen
https://e24.no/privat/boligmarkedet/...ingen/24218645

=>
Artikeln ger en intressant siffra över relationen bostadsbyggande och sysselsättning:

"– Hvis vi går ned med 10.000 boliger og det er cirka fire årsverk per bolig, så snakker vi her om 40.000 årsverk, sier Jæger, som anslår det tar et par år før effekten fra 2017-salget når ut i markedet."

Tumregel alltså: 1 bostad=4 årsarbeten

Om Sverige nu bygger 70 000 bostäder per år så kan då var och en räkna ut vad detta betyder i direkt sysselsättning, och sedan blir det mer spekulativt om hur stor den indirekta sysselsättningen är runt omkring detta.
Förresten så kan vi mot detta ställa modulhusproduktionen hos Lindbäcks i Piteå, där man alltså ska kunna producera 2400 hus med sådär 600 anställda.

Där blev det då tvärtom, inte ett hus per fyra årsverken, utan fyra hus per ett årsverke. Skillnaden alltså en faktor 16.

Nu krävs det förstås arbetskraft när modulhusen ska monteras på plats, men detta skvallrar ändå något om den enorma möjlighet som finns att bygga billigare genom industriellt byggande.

=>
Detta tyder på att bolag som Lindbäcks och BoKlok med sina stora fabriksinvesteringar kommer att sopa mattan med bolag som PEAB och JM när priserna börjar pressas nedåt till max.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 22:31.
2018-01-08, 22:43
  #53645
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Varför skulle svenskar dela nation med somalier, afghaner och MENA-folk, men inte med italienare och tyskar? Det finns mycket effektivitetsvinster med ett tätt EU-samarbete. Tänk bara på allt fullständigt meningslöst penningväxlande svenskar håller på med när de handlar med sina svenska bankkort i EUR. Bankerna cashar in non stop.

Men åsätt ett sammanvuxet EU en viss sannolikhet. I ett sådant scenario försvinner allt vad ambassader och utrikespolitik heter från Stockholm, och även en hel del annan nationell förvaltning. Stockholm förblir en vacker stor stad, men ingen huvudstad i dagens mening. Göteborg och Malmö växer nog då i betydelse.

Jag vet inte hur sannolikt detta är på 10 eller 20 års sikt, men det är inte helt osannolikt. Ambassader och utrikespolitik är dyrt, behöver vi detta? Behöver Sverige en ambassad i Helsingfors, och Finland en i Stockholm? Ambassadör=Sändebud, en kvarleva från en svunnen tid utan telefoner och datorer.

Visst kan man gå motsatt väg med stärkta nationalstater, gränser, tullar och många valutor. Men det blir dyrt i så fall.
Folk har inga större problem med varken tyskar eller italienare egentligen däremot med en ännu större byråkrati och mer globalism.
Euron är en flopp och ett tankefel om inte EU är skattefederation, inget Nordeuropeiskt land vill ha det.
Kostnaden för UD och ambassader är penuts statsfinansiellt.

Däremot är U-hjälp dyrt, den kommer minska kraftigt de närmaste 15 åren.

Malmö är en stad som är på väg att kollapsa, GBG tja vi får se, en vacker stad och rider mycket på hamn och industrin.

Svenska priser kan bara gå ned på sikt, att folk inte förstår det är för mig obegripligt.
Sverige har snart spelat bort det som kunde ha gett oss en internationell dragningskraft. Neger och blattekaos har ingen dragningskraft. Det är bara Nya moderater och vänstern som tror det.
2018-01-08, 22:49
  #53646
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur har riskfri realränta varit under 2000-talet jämfört med andra EU-länder?
Har de varit mycket lägre här?

(Eller real bolåneränta om man nu hellre vill prata om det).

Om räntan är låg och inflationen låg, gör det en skuldsättning som skenat iväg betydligt snabbare än lönerna över tid mer uthållig.
Tittar du på CS välståndsundersökning så ligger vi inte fantastiskt bra till, trots bopriserna.
2018-01-08, 22:52
  #53647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Förresten så kan vi mot detta ställa modulhusproduktionen hos Lindbäcks i Piteå, där man alltså ska kunna producera 2400 hus med sådär 600 anställda.

Där blev det då tvärtom, inte ett hus per fyra årsverken, utan fyra hus per ett årsverke. Skillnaden alltså en faktor 16.

Nu krävs det förstås arbetskraft när modulhusen ska monteras på plats, men detta skvallrar ändå något om den enorma möjlighet som finns att bygga billigare genom industriellt byggande.

=>
Detta tyder på att bolag som Lindbäcks och BoKlok med sina stora fabriksinvesteringar kommer att sopa mattan med bolag som PEAB och JM när priserna börjar pressas nedåt till max.
Heh ... utrymmer för förbättringar i prisnivå här också tror jag. Man kan ju ta marginal när man är mer eller mindre först liksom.

Jag tänker mig hur modulsystemet kommer att leta in sig på lägenhetsmarknaden också, och då inte bara betongklossarna som idag.
2018-01-08, 23:01
  #53648
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jan Jörnmark
Dra på fan vilken förmåga du har att hitta dumhuvuden.

Denna Jan Jörnmark tittar alltså på en graf av stillastående reala priser och tror att det är någon slags extrem anomali. Vad det bevisar för oss är att Jan Jörnmark inte har studerat bostadsmarknader överhuvudtaget, utan är en myopisk idiot kognitivt stöpt i senaste tidens utbredda bostadsrally.

Det blir alltså oerhört ointressant att läsa resten. Om man inte är ett dumhuvud själv, det vill säga.
2018-01-08, 23:07
  #53649
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Peab vill ha 100.000:-/m2 för dessa lägenheter i Råsunda, Solna, helt vansinnigt, dom lär få sänka priset minst 30-40% för att ens få någon såld.




.


Det är komiskt när den största gristrynet i tråden börjar låta exakt som mig i mina åsikter ang prisnivåer när slemhog fått rätt och marknaden rasar. Var det inte du som skrek psykfall och idiot till alla som sa bubblan kommer säcka ihop så sent som i våras?
Vissa har testo i kroppen och står rock solid i sina åsikter, vissa andra är som små feminima Vindflöjtlar
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-01-08 kl. 23:13.
2018-01-08, 23:18
  #53650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vad det bevisar för oss är att Jan Jörnmark inte har studerat bostadsmarknader överhuvudtaget, utan är en myopisk idiot kognitivt stöpt i senaste tidens utbredda bostadsrally.

Det blir alltså oerhört ointressant att läsa resten. Om man inte är ett dumhuvud själv, det vill säga.

Snarare den direkta motsatsen.

Han köpte sin bostad på rea när marknaden var som värst under 90-talet har jag för mig.

Edit:
Citat:
Jag blev doktor i ekonomisk historia 1993 och är idag docent. Blev utsedd till årets bäste lärare på Handels i Göteborg 1996 och 2006. På Chalmers fick jag hålla 2007års William Chalmers föreläsning och jag utsågs också till årets bästa lärare på Institutionen för Industriell Ekonomi år 2006. Föreläser på många företag och offentliga institutioner samt skriver krönikor på Göteborgs Postens ledarsida. Har sedan 1999 medarbetat vid uppdateringar av Nationalencyklopedin och i många år varit medarbetare på GTs kulturredaktion.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-08 kl. 23:21.
2018-01-08, 23:20
  #53651
Medlem
Angående att det är så dyrt att hyra så vet jag inte om det stämmer utanför storstäderna...
Tittar lite i min hemstad, ca 60.000 invånare och lite brist på boenden har det varit.
Tar mig själv som exempel...
Jag har haft två hyreslägenheter senaste två åren.
Först en 4:a, 94 m2, centralt. Hyra 7500 sek.
Har nyligen bytt till en aning nyare 4:a i etage, 104 m2, centralt. Hyra 8500 sek.

Hittade nyss en BR 3:a, 85m2, 1.300000 avgift 5000 sek. Med SBAB lån blir utgiften ca 8200 sek med amortering och div avdrag. Ca 15 år gammal men nyrenoverat kök bl.a.

Det kommunala bostadsbolaget har nyligen byggt ganska mycket och erbjuder nybyggda 3r för ca 9-10000 sek.
Lite äldre 3r kan man hyra för ca 6500 sek och uppåt.

De lite äldre lägenheterna med billig hyra är inte lätta att få tag på men att välja mellan att riska 1,3 miljoner för att på så sätt spara en tusenlapp i månaden i utgift jämfört med en ny hyresrätt känns som alldeles för hög risk. Helst i detta läge eller vad tycker ni?
2018-01-08, 23:25
  #53652
Medlem
En titt på Järntorgets projekt Omnia i Sundbyberg med hela 167 (jag får det till 164) lägenheter. Inflyttning inleds i februari. Jag jämför m h a archive.org situationen den 1 mars 2017 och idag:


Hus 11
1 mars: 11 osålda
idag: 11 osålda (23 sålda)

Hus 12
1 mars: 31 osålda
idag: 24 osålda (13 sålda)

Hus 13
1 mars: 27 osålda
idag: 24 osålda (13 sålda)

Hus 21
1 mars: inte släppt
idag: 27 osålda (1 såld)

Hus 22
1 mars: inte släppt
idag: 26 osålda (2 sålda)

52 sålda och 112 osålda får jag det till.

http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/prislista/
https://web.archive.org/web/20170301...ostader/omnia/

=>
Jag upprepar min bedömning efter att ha tittat på JM, Besqab, PEAB och nu då Järntorget:

Det säljs i praktiken ingenting vad gäller nyproduktion i Stockholm. Prissättningen är helt uppåt väggarna. Utbudstsunamin sköljer över land.

På andrahandsmarknaden är det nog mycket bättre fart, men också där är det ju oklart hur mycket som går till avslut, och vilka priserna egentligen är.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 23:43.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback