Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 12:10
  #53713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det inte många fall där renoveringen inte alls är en bra investering? Nu ska varenda Svensson byta till öppen planlösning och köks-ö. Trots att deras gamla kök bara är 10 år gammalt. Om 10 år när de säljer så vill kanske inte folk ha den där ön längre, eller att man kan se från kylskåpet till tvn i vardagsrummet. Betalar sig verkligen en renovering på 150 000 kr då tillbaka? Dessutom ska läggas till en ränta på ca 2-3%. Man kan ju knappast i annonsen säga "nyrenoverat kök 2018". Är skillnaden mellan ett kök som är 10 år gammalt och ett kök som är 20 år gammalt värt 170 000 (med ränta) extra i en villa som kostar säg 4 miljoner?
Jo, helt riktigt. Nytt kök är oftast en modeaccessoar som inte behövs. Man skall lägga pengarna så sådant som verkligen gör nytta. Då får man igen pengarna. Jag har en idiotisk garageuppfart som är lång men bara en bil bred. Tar jag bort lite gräsmatta man man parkera på snedden och vips har mitt hus 3-4 P-platser. Ibland kan även lyx löna sig. Jag satte in fiber för 20 tusen men tror att detta är ett krav för barnfamiljer så tappet för att inte ha fiber blir mer än 20 tusen om jag säljer. Men oftast kan man snåla.

Mitt originalkök från 1974 bytte jag som sagt själv. En annan sak jag fixade var garageportarna. Dessa är slagportar och hängde ner lite så det knappt gick att öppna för de tog i tröskeln. Jag la in brickor under gångjärnen och målade om. Fungerar perfekt och ser snyggt ut om än 70-tal. Men området är inte i statusklassen så köpare accepterar sådana lösningar.

Men många accepterar inte sådant, av prestigeskäl eller för att tummen sitter mitt i handen. Jag kunder inget heller om bygg men det finns ju ByggaHus. Häng där och lär dig i stället för att betala Netflix och kolla Game of Thrones.
2018-01-09, 12:11
  #53714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Är det bara jag som reagerar på att vi har faktiskt gått upp i pris för 2017 bostadsmässigt? Anledningen till varför det ser ut att vara ett sådant tapp är för att priserna gick upp galet mycket fram till hösten under sommaren. Riktigt larvigt med folk som hävdar 40 t/kvm på söder. Ni inser att ca 30 % av alla ungdomar i stockholm fortfarande bor hemma? Och försöker spara ihop pengar för att fixa boende, varav såvitt jag vet vill i princip alla bo i staaaden.

https://www.hyresgastforeningen.se/c...nas-boende.pdf (s. 6). Det är 75 000 personer bara där. 90-talisterna börjar nu få bra jobb också och pengarna börjar rulla in/färdigutbildade. Det är många som är påväg ut i bostadsmarknaden. Priserna kommer aldrig nå så lågt. En ungdom med jobb behöver i sådana fall endast 180 000 kr för kontantinsatsen för en 30 kvm. För 20 kvm 120 000 kr. Plus att man kan ta vanliga lån för sin kontantinsats/csn lån med inga kostnader för att bo hemma. För att inte prata om alla resterande ungdomar i landet som vill flytta till Stockholm.

Att medlet för 2017 > 2016 framgår av husmask men är typ helt ointressant. Att ATH bär upp årsstatistiken är extremt antiförvånande. Däremot är det oärligt av Booli och Schibsted att gå ut med så förvirrande statistik utan att nämna det månadsbaserade prisläget ...

I andra nyheter börjar försäljningen komma igång igen och nästa vecka kommer va den första med signifikant antal avslut.
2018-01-09, 12:11
  #53715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanso
Jag köpte 27kvm för 88.000kr kvm mitt i centrala södermalm slutet av 2017. Vilket jag måste anse som ett riktigt fynd.
För kort tid för att bedöma, vi får se om ett år.
2018-01-09, 12:13
  #53716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanso
Nya siffror: Bred prisuppgång 2017
https://www.di.se/nyheter/nya-siffro...suppgang-2017/

Succéår för bostadsmäklarna trots prisfallet
https://www.di.se/nyheter/succear-fo...ts-prisfallet/

Jag sitter tryggt i min bostadsrätt på Södermalm

Man ska aldrig räkna med att man sitter tryggt så länge räntan är låg man ska sitta tryggt även när bostadens värde sjunker och räntan går uppåt.
2018-01-09, 12:18
  #53717
Medlem
Börsen verkar tycka att krisen är över för bostadsutvecklare.

https://twitter.com/ensoldyrkare/sta...67046391631872
2018-01-09, 12:23
  #53718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det inte många fall där renoveringen inte alls är en bra investering? Nu ska varenda Svensson byta till öppen planlösning och köks-ö. Trots att deras gamla kök bara är 10 år gammalt. Om 10 år när de säljer så vill kanske inte folk ha den där ön längre, eller att man kan se från kylskåpet till tvn i vardagsrummet. Betalar sig verkligen en renovering på 150 000 kr då tillbaka? Dessutom ska läggas till en ränta på ca 2-3%. Man kan ju knappast i annonsen säga "nyrenoverat kök 2018". Är skillnaden mellan ett kök som är 10 år gammalt och ett kök som är 20 år gammalt värt 170 000 (med ränta) extra i en villa som kostar säg 4 miljoner?
Allting är väl inte en investering.
En bostad är i första hand till för att bo i.
Har man råd och vill ha ett nytt fint kök så är väl det bra.
Men sen brukar det ändå alltid löna sig att äga jämfört med att hyra. OM man inte köper alldeles för dyrt, vilket jag är rädd för att det är just nu. Men det är ju väldigt dyrt att hyra också..svår rävsax för alla unga. Själv hade jag väldig tur och köpte min första bostad 1997. Då var det ruggigt billigt, det konstiga var då att de flesta inte vågade investera, det var ju därför priserna var låga.
Men vore jag ung idag skulle jag ändå köpa, man måste ju leva.
Men måste man bo i Stockholm?
2018-01-09, 12:24
  #53719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Är det bara jag som reagerar på att vi har faktiskt gått upp i pris för 2017 bostadsmässigt? Anledningen till varför det ser ut att vara ett sådant tapp är för att priserna gick upp galet mycket fram till hösten under sommaren. Riktigt larvigt med folk som hävdar 40 t/kvm på söder. Ni inser att ca 30 % av alla ungdomar i stockholm fortfarande bor hemma? Och försöker spara ihop pengar för att fixa boende, varav såvitt jag vet vill i princip alla bo i staaaden.

https://www.hyresgastforeningen.se/c...nas-boende.pdf (s. 6). Det är 75 000 personer bara där. 90-talisterna börjar nu få bra jobb också och pengarna börjar rulla in/färdigutbildade. Det är många som är påväg ut i bostadsmarknaden. Priserna kommer aldrig nå så lågt. En ungdom med jobb behöver i sådana fall endast 180 000 kr för kontantinsatsen för en 30 kvm. För 20 kvm 120 000 kr. Plus att man kan ta vanliga lån för sin kontantinsats/csn lån med inga kostnader för att bo hemma. För att inte prata om alla resterande ungdomar i landet som vill flytta till Stockholm.
Kvinnor per åldersgrupp, eftersom det är de som flyttat mest:


Sveriges kvinnor per åldersklass (tusental):

16-åringar: 51
17-åringar: 51
18-åringar: 50
19-åringar: 51
20-åringar: 51
21-åringar: 54
22-åringar: 58
23-åringar: 63
24-åringar: 66
25-åringar: 69
26-åringar: 71
27-åringar: 72
28-åringar: 69

Stora barnkullar+Kreditexpansion->Högkonjunktur->Inflyttning till Stockholm

Det är slut med det nu.

Kvinnorna per årskull i 25-28-årsåldern är alltså 40% fler än kvinnorna i 16-20-årsåldern.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-09 kl. 12:29.
2018-01-09, 12:33
  #53720
Avstängd
Mertillens avatar
I år hittills en topp på 9,39% jämfört med december 2016 så inte konstigt med fortsatt stigande bopriser. Inflationssiffror 2011-2017:

December 2011 - december 2014: i snitt inflation 4,32% (ökningen av penningmängden och måttet M3)
December 2015 - november 2017: i snitt inflation 8,17%, nästan en ökning med det dubbla.

Länken:
http://www.statistikdatabasen.scb.se...c-75913a1f3e01

Sedan december 2010 har penningmängden ökat med 50% eller i snitt en årlig inflation på 7,11%. Som jag ser det skyddar sig svenskarna mot inflation (utan att de fattar det) med sina köp av bostäder. Inflationen, vars storlek hela tiden förnekas, leder svenskarna till risktagande på bostadsmarknaden. Samtidigt inte konstigt med massinvandring och inför framtiden försämrade pensioner. Det är ju inte bara privatpersonerna i Sverige som skuldsätter sig och konsumerar. Staten, kommunerna och landstingen gör ju samma sak, konsumerar (för mycket och på fullkomligt onödiga saker).
2018-01-09, 12:34
  #53721
Medlem
Intressant. Verkar som att bostadsmarknaden för singlar är mättad i Stockholm. Nu börjar man vända sig till familjer.


Ny taktik mot krisen: Slår ihop mindre lägenheter till större

Projektutvecklingen av bostadsrätter har som bekant bromsat in. Utvecklarna tar sedan några månader till nya grepp för att få fart på försäljningen. I Norra Djurgårdsstaden försöker Erik Wallin slå ihop mindre lägenheter till större.


https://www.fastighetsvarlden.se/not..._content=entry
2018-01-09, 12:39
  #53722
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tanso
Nya siffror: Bred prisuppgång 2017
https://www.di.se/nyheter/nya-siffro...suppgang-2017/

Succéår för bostadsmäklarna trots prisfallet
https://www.di.se/nyheter/succear-fo...ts-prisfallet/

Jag sitter tryggt i min bostadsrätt på Södermalm

Tre kvartal av fyra var ju uppgång men det gick snabbt ner sista kvartalet. första kvartalet 2018 börjar ju lika nattsvart som 2017 slutade.

Aja nu har jag lagt ett bud på en lägenhet 20% lägre än vad dom gick för på toppen i somras och mäklaren lät lite väl nöjd men trodde inte säljaren skulle ta det, men jag talade med honom och han bekräftar väl det vi talade om i tråden att förväntningarna från mäklarnas sida är lägre än vad säljarnas är ännu.

Budet jag har lagt ligger väl i höjd med starten på 2014 nivåer så kommer räkna på en nedgång på ytligare 5000-6000:-/m2 för lägenheten och det är ju några hundra tusen men objektet är rätt denna gång så var svårt att hålla sig borta.
2018-01-09, 12:43
  #53723
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Vad tror ni om kvaliteten på de fastigheter som byggs i dag och under de senaste 10 åren? Riskerar man att köpa fuskbyggen som medför större renoveringar/åtgärder?

Tror man räknar på en livslängd på 30-50 år innan större renoveringar, men verkar som det kan vara lite väl högt ändå enligt Erik Stenberg, lektor i arkitektur och vice föreståndare för KTH:s centrum för hållbart samhällsbyggande. Han talar om i bästa fall så får man räknar på 15-20 år:

https://www.kth.se/blogs/reaktion/20...er-i-kvalitet/
2018-01-09, 12:52
  #53724
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tre kvartal av fyra var ju uppgång men det gick snabbt ner sista kvartalet. första kvartalet 2018 börjar ju lika nattsvart som 2017 slutade.

Aja nu har jag lagt ett bud på en lägenhet 20% lägre än vad dom gick för på toppen i somras och mäklaren lät lite väl nöjd men trodde inte säljaren skulle ta det, men jag talade med honom och han bekräftar väl det vi talade om i tråden att förväntningarna från mäklarnas sida är lägre än vad säljarnas är ännu.

Budet jag har lagt ligger väl i höjd med starten på 2014 nivåer så kommer räkna på en nedgång på ytligare 5000-6000:-/m2 för lägenheten och det är ju några hundra tusen men objektet är rätt denna gång så var svårt att hålla sig borta.

Låter som läge att villkora budet i några dagar, sedan sänka ytterligare om de inte nappat då.

Finns fler fisk i sjön...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback