Citat:
Ursprungligen postat av Blacklash
Nu har vi förvisso råd att betala mer men vem kommer ha råd att köpa av oss.
Det där är en fråga som alla köpare av bostad i tillväxtregion bör fråga sig. Men människan är kortsiktig till sin natur och utgår ifrån hur läget är just idag, precis som bankerna gör. Har jag jobb idag? Hur mycket tjänar jag idag? Hur stora kostnader har jag idag? Hur mycket är bostaden värd på marknaden idag?
Nu tillhör ju Lund en av de starkaste tillväxtregionerna i Sverige. Om du jämför med t ex Tomelilla så är skillnaden enorm, priser på 1/5 med 5 mils pendlingsavstånd från Lund. Tacka IT och läkemedelsföretagen för detta... Astra, Sony Ericsson, Axis m.fl. Placera ett av dessa på Österlen och priserna i Tomelilla skjuter i höjden. Inget fel alls på Tomelilla annars. Det är bara läget som avgör, folk hatar tydligen att pendla längre sträckor, i synnerhet i Skåne.
En sak du bör lägga till i din analys är att hushållens köpkraft har ökat. Man får mer för pengarna i dag än förr. Det man fick lägga på t ex dyr utlandssemester kan man idag lägga på t ex bostad. Köpkraften har sedan 1973 ökat med mellan 41 % (arbetare) och 55 % (tjänstemän). (
källa)