2010-07-10, 11:28
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jodå, jag är mycket väl medveten om hur amortering fungerar. Tror du att den genomsnittlige Svensson är det? Skulle dom få det förklarat för sig att med den amorteringstakten så är lånet betalt och klart om hundra år så skippar dom nog amortering och lever vidare i tron att värdeökningen ger så pass mycket att amortering inte behövs. Så har det fungerat det senaste 10 åren.
Folk idag tittar på total månadsutgift, något annat begriper dom inte.

Okej, jag fattade det som att du tyckte det var konstigt att din månadsutgift blev läger efter att man infört bolånetaket. Jag tror nog de flesta egentligen förstår vad amortering är men bolånen är idag så stora att de inte på långa vägar kommer kunna betalas tillbaks under en livstid och då struntar folk hellre i att amortera alls. Sen räknar alla på att göra flera 100 000 kr i vinst som de kan använda som insats i nästa, dyrare, bostadsköp. Detta förväntas pågå i all evighet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
När det gäller räntan, så krävde banken att man skulle klara 7% redan när jag köpte.

Detta hör man ofta folk säga. Faktum är att banken räknar på att du ska kunna betala dina räntekostnader om du lever på existensminimum, eller strax däröver. Det är nog inte så många som är sugna på att leva på havregrynsgröt och blodpudding bara för att de ska få bo i stockholms innerstad. Dvs bostadspriserna kommer justeras ner vid stigande ränta även om folk teoretiskt skulle klara av den. Dessutom finns det en risk att banken kräver att du börjar ammortera av lånet om säkerheten, dvs bostaden, börjar sjunka under lånets storlek. Detta hände redan hösten 2008 då jag personligen vet om folk som fått lämna sina lägenheter för att de inta hade råd att få ner lånen till vad lägenheten verkligen var värd. Att det blir såhär beror på en oerhörd kortsiktighet från banker och vissa köpare.
Senast redigerad av Liston Crest 2010-07-10 kl. 11:35.
2010-07-10, 14:18
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Medellön 22000 respektive 23000 någonting för de yrkena i stockholm. Så det blir några tusingar till
18000 och 17300 efter skatt. Så råd har de allt.

Vad är det man kallar sådana famlijer DINCO eller något sådant, Double income no kids.
Om de inte hade barn då.
Men alla är ju inte i den sitsen.

Jag skrev att dom fåt ut 37000, du skrev 35300. Det är väl knappast ett par tusen mer?
2010-07-10, 14:28
Medlem
Citat:
Omkring 12 procent av låntagarna har en belåningsgrad på över 90 procent av bostadens marknadsvärde, omkring 20 procent har en belåningsgrad över 85 procent, allt enligt FI. Vi står inför en rejäl kris i Sverige, festen är slut.

12% och >90%, jag antar att det är av bankens totala lånestock då och inte antalet lån de senaste 5-10 åren?
2010-07-10, 14:33
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Jag skrev att dom fåt ut 37000, du skrev 35300. Det är väl knappast ett par tusen mer?
Jo
2010-07-10, 14:38
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Jo

På vilket sätt då?
2010-07-10, 15:34
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Vilket trams, enbart i Värtahamnen planeras 10 000 nya lägenheter. Det är ett mycket centralt och bra läge.

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Exploateringskontoret/Ovriga-byggprojekt-i-innerstaden/Hjorthagen-Vartahamnen-Frihamnen-Loudden/

Exakt samma trams som du kör med var argumenten under det sena 80-talet. Tidigt 90-tal sjönk priserna hejdlöst, det finns folk som fortfarande sitter i skuld tack vare idiotiska bostadsaffärer då.

För mig är resonemang som MrOaki kommer med det slutgiltiga beviset på att bubblan ska brisera. Det finns inte längre några ekonomiska teorier eller historiska fakta som på något sätt kan stödja den irrationella prisnivån. Då skapas helt enkelt irrationella argument. Detta beror inte på dumhet utan enbart pga psykologiska mekanismer.

MrOaki är inte ensam, han har sällskap av en majoritet (som det brukar vara innnan det smäller). Var på bröllop för ett tag sedan och höll på att smälla av när folk pratade om bostadspriser och pengar. Försökte då och då sticka in med lite helt rationella frågor kring deras irrationella kommunikation och blev då bemött av en aggressiv underton. Folk är rädda och skapar ett skyddsnät av lögner för att slippa ta in verkligheten.

Det är först när lögnerna blir för uppenbara och rädslan släpps lös som det stora fallet kommer. För att detta ska ske krävs en inledande ganska moderat nedgång vilket redan är på väg.
Senast redigerad av Mesmero 2010-07-10 kl. 15:40.
2010-07-10, 16:10
Medlem
Jag blir mest orolig när folk börjar dra den gamla floskeln om att denna gång är det faktiskt annorlunda. Då har man som vanligt inte lärt sig av historien.
2010-07-10, 17:17
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
12% och >90%, jag antar att det är av bankens totala lånestock då och inte antalet lån de senaste 5-10 åren?

När FI gjorde stickprov på marknaden i februari 2010 framkom dessa siffror.

Mer finns att läsa i denna pdf fil.

http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/20_Rapporter/2010/bolanerapport_16feb102.pdf

Skuldkvoten är också ett gigantisk problem när priserna börjar sjunka. Med det extrema skuldberget vi har så kommer varje procent på bostadspriset innebära rena tortyren för bankerna. Frågan är hur länge dom törs sitta kalla och vänta? Riksbanken kommer inte att förse dom med fler gratis miljarder när resten av världen sakta men säkert börjar ticka på uppåt.
2010-07-10, 20:11
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Var på bröllop för ett tag sedan och höll på att smälla av när folk pratade om bostadspriser och pengar. Försökte då och då sticka in med lite helt rationella frågor kring deras irrationella kommunikation och blev då bemött av en aggressiv underton. Folk är rädda och skapar ett skyddsnät av lögner för att slippa ta in verkligheten.

Det är först när lögnerna blir för uppenbara och rädslan släpps lös som det stora fallet kommer. För att detta ska ske krävs en inledande ganska moderat nedgång vilket redan är på väg.

Stämmer bra. Innan IT-bubblan brast var det många journalister som inte ville ta in vart det bar, utan snarare tipsade om de bästa aktieklippen och lyfte IT-företagen till skyarna. Anledningen var att många av journalisterna själva var kraftigt involverade genom investering i IT-aktier.

De som säger att "vi räknade på 7% ränta och vi klarar minsann det också!" har missat det faktum att vid en nödvändig flytt kommer de att försättas i ekonomisk knipa. Förutom arbetslöshet (som kan drabba alla) finns karriärskäl (erbjudan om attraktivt jobb på annan ort) samt familjeskäl (längtan till hemort, skilsmässa m.m.). De flesta av dessa har knappt amorterat något, och ligger troligen på en belåningsgrad på 85% eller högre. Säljer de sin bostad för 70% av inköpsvärdet kan det i många fall handla om en kvarskuld på runt en halv miljon för villaförsäljning i attraktivt storstadsområde (visserligen före förlustavdrag men också före mäklaren har tagit sin del).

Något som många av dessa också vägrar att inse vid 7% ränta är att de inte vill leva ett liv där det allra mesta av hushållets inkomst går åt till att överhuvudtaget kunna bo kvar i sin bostad. Vissa kan bli frustrerade och i längden sälja med kraftig förlust. Är detta ett problem för oss som inte har köpt bostad i dag? Självklart inte... Det finns två tydliga grupper som väger emot varandra - de som inte vill köpa idag är som hungriga vargar medan de som nyligen har köpt är illsinnigt övervakade som åtråvärda byten. Enligt en undersökning i våras har bara 20% av alla barnfamiljer i Stockholm och Malmö råd att köpa villa. Säger ju ganska mycket.

Det naturliga prisfallet i bostadsmarknaden började för två år sedan när bostadsmarknaden blev allt mer trög - säljare satte priser som köpare inte accepterade, och säljare accepterade inte köpares bud. De flesta nyproducerade villor och lägenheter stod tomma. Men finanskrisen med de radikala räntesänkningarna dopade bostadsmarknaden för ett tag. Det vi snart kommer att se är en återgång till där vi var sommaren 2008. Bostadsmarknaden blir allt trögare, det tar längre tid att få såld sin bostad till önskvärt pris och en del accepterar prut (vilket i dagsläget är ovanligt). Finansinspektionens lite hårdare tag medverkar till viss grad att kyla av marknaden en del och om de också skärpen amorteringskraven (något som banker har föreslagit) lär vi snart se tydliga resultat.

En sak man ska veta är att endast de som har köpt bostad de senaste 6-7 åren är de som ekonomiskt de facto drabbas av ett prisras på bostadsmarknaden. För övriga är en räntehöjning ingenting som påverkar - de köpte sin bostad betydligt billigare än idag och kan vid ett prisfall på bostadsmarknaden köpa ny bostad för ungefär samma pris.

Någon som vet hur många bostadsförsäljningar som har skett sedan 2003/2004? Jag antar att statistiken bör finnas fritt tillgänglig någonstans (orkar inte söka just nu).
2010-07-11, 01:05
Medlem
FaderMovitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
En sak man ska veta är att endast de som har köpt bostad de senaste 6-7 åren är de som ekonomiskt de facto drabbas av ett prisras på bostadsmarknaden. För övriga är en räntehöjning ingenting som påverkar - de köpte sin bostad betydligt billigare än idag och kan vid ett prisfall på bostadsmarknaden köpa ny bostad för ungefär samma pris.

Det här är faktiskt intressant. Om folk agerar som de flesta säger att de gör, "bostad köper man för att bo i" så är det precis som du säger. Folk kommer bara tjäna på lägre priser så länge de planerar att byta upp sig. Om de däremot köper av spekulationsskäl, de vill känna sig rikare, kunna plocka ut mer cash i nya lån på bostadens nya, högre värde, ja då är det inte så.

Jag tror att spekulationsdelen av bostadspriser väger in till en rätt hög grad när många köper bostäder. Och därför tror jag också att bostadspriserna kommer falla rätt mycket när priserna väl vänder, för då kommer "spekulationsvärdets" del av bostadspriserna vips att försvinna.
2010-07-12, 13:57
Medlem
fitz-humes avatar
Diagram över prisutvecklingen på hus sedan 1997 i några länder:
http://i31.tinypic.com/2m85u7k.jpg

Det enda land som verkar ha en någorlunda vettig utveckling är Schweiz.

Ni kan själva jämföra med fler länder här:
http://www.economist.com/node/14438245?story_id=14438245
2010-07-12, 16:05
Medlem
magusmaximuss avatar
Sedan marknaden toppade februari har priserna på bostadsrätter i Stockholms innerstad fallit med 10-15 procent.

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/bolanetaket-pressar-bostadspriserna_2173007.e24

Och snart kommer bolånetaket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in