2010-07-28, 11:18
Medlem
Rizados avatar
Det finns mycket guld i elektronik. Att säga att guld inte har något annat användningsområde än smycken och investeringar är helt fel.
2010-07-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ätaguld
Så länge man inte räknar med valutans förlorade köpkraft så är det ointressant eftersom det inte säger något om det reala värdet för bostaden. Säg t.ex att din bostad stiger 50% i sek och guld, mat, energi stiger 100% i sek under samma tid. Är du fortfarande glad för att din bostad steg 50% i sek?

I princip allt guld som tagits upp ur marken finns idag kvar någonstanns då det inte konsumeras.

Ja, jag är glad för all värdestegring. Dessutom kan en 50 procentig ökning vara bra, om andra fastigheter ökar mindre. Om bostadsmarknaden har annan prisutveckling än tex KPI så kan det betyda att det finns avvikelser i efterfrågan. Dessutom spelar min löneökning roll i sammanhanget.
2010-07-28, 17:15
Medlem
Citat:
Så länge man inte räknar med valutans förlorade köpkraft så är det ointressant eftersom det inte säger något om det reala värdet för bostaden. Säg t.ex att din bostad stiger 50% i sek och guld, mat, energi stiger 100% i sek under samma tid. Är du fortfarande glad för att din bostad steg 50% i sek?

I princip allt guld som tagits upp ur marken finns idag kvar någonstanns då det inte konsumeras.

Guld som ligger gömt, där inget vet var, påverkar utbudet negativt. Guldpriset är styrt av utbud och efterfrågan.
2010-07-28, 17:24
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Knappast. Förbrukningsvaror är en sak, guld en annan. Guld används nu som förr för att lagra rikedom i ett beständigt format. Det är klart som korvspad att guldpriset har rusat de senaste två-tre åren eftersom andra investeringsobjekt (fastigheter, aktier) har fallit och åtaganden från en rad banker har visat sig inte vara värda papperet de skrevs på. Men att jämföra guldpriset med priset på några andra förbrukningsartiklar (t.ex bostadsrätter) är inte särskilt relevant.

just därför är det en bra tillgång att mäta värden i, istället för pappersvaluta. Varför är det mer relevant att räkna priserna i papper som inte har något realt värde? Vad som är intressant är hur bopriser utvecklas mot mat/energi/konst/värdebevarare(guld) etc.
2010-07-28, 17:26
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfinbird
Ja, jag är glad för all värdestegring. Dessutom kan en 50 procentig ökning vara bra, om andra fastigheter ökar mindre. Om bostadsmarknaden har annan prisutveckling än tex KPI så kan det betyda att det finns avvikelser i efterfrågan. Dessutom spelar min löneökning roll i sammanhanget.

okej, jag tror inte du hänger med på vad jag menar. Du skriver att du är glad för all "värdestegring", men i mitt exempel var det ingen real värdestegring, din bostad steg i en valuta som förlorade mer i värde än vad din bostad steg under samma period = värdeminskning.
2010-07-28, 17:29
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfinbird
Guld som ligger gömt, där inget vet var, påverkar utbudet negativt. Guldpriset är styrt av utbud och efterfrågan.

Ja guld styrs av utbud & efterfrågan som allt annat, men mängden guld som finns är fortfarande konstant (bortsett från ~1% ökning pga gruvproduktion) även om utbud & efterfrågan fluktuerar.
2010-07-28, 20:21
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
okej, jag tror inte du hänger med på vad jag menar. Du skriver att du är glad för all "värdestegring", men i mitt exempel var det ingen real värdestegring, din bostad steg i en valuta som förlorade mer i värde än vad din bostad steg under samma period = värdeminskning.
Istället vill du jämföra bopriset med en vara som ökat mer i pris? En prisökning som delvis beror på spekulation.
2010-07-28, 20:45
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Eftersom guld har varit pengar i flera tusen år och det finns en konstant mängd (guld konsumeras ej) med endast <1% årlig inflation så känns det mer korrekt att mäta huspriser i guld än i fiat valuta (som har en konstant hög inflation). Guld priset har sedan 2007 ökat med 100% i sek.

Att bopriser stiger i en fiat valuta som tappar sitt värde är totalt ointressant.

Ge mig en graf som visar på hur bopriserna rört sig i förhållande till ett index mat/guld(pengar)/energi (gärna beräknat utan hedonics och andra knep för att dölja inflationen).
Även om mängden guld är konstant så varierar intresset i att köpa guld. Att guldet stigit så mycket som det gjort på senare år beror på att det råder en finanskris och det då är naturligt att man säkrar sina tillgångar i guld. Och därmed är också guldet inget vidare att ha som referens. Det bästa är att jämföra mot KPI och då ser man direkt att vi har en bostadsbubbla.
2010-07-28, 23:18
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Om pengar minskar i värde är ju det naturliga att man säkrar i reala tillgångar. Fastigheter är verkligen exempel på en real tillgång.

För dem som inte har några lån, inte behöver fler hus eller fler bilar och har några miljoner som ligger och skräpar på banken är det naturligtvis nära till hands att köpa på sig guld när hela världen skriker att sedelpressarna går varma.

Mark har blivit dyrare, skog har blivit dyrare, lägenheter och villor har blivit dyrare, guld och silver har blivit dyrare. Reala tillgångar.

Men lönerna ligger ju kvar? Här i Sverige ja, i Kina och Indien har de rört på sig ganska bra de senaste tio åren. Vår produktionsförmåga har relativt sett försvagats och därmed vår relativa lön.
2010-08-08, 21:19
Medlem
Azuchi-Momoyamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Men lönerna ligger ju kvar? Här i Sverige ja, i Kina och Indien har de rört på sig ganska bra de senaste tio åren. Vår produktionsförmåga har relativt sett försvagats och därmed vår relativa lön.
Vart har du läst/hört att lönerna i de asiatiska länderna du nämner (Indien, Kina) utvecklats positivt (för löntagarna) de senaste tio åren? Eller tolkar jag "rört på sig ganska bra" fel? Hur har de rört sig? Jag vill se det i siffror, skulle du kunna hänvisa till det? Jag misstror dig inte men vill gärna se siffror och härleda till att läsa mer.
2010-08-08, 21:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Om pengar minskar i värde är ju det naturliga att man säkrar i reala tillgångar. Fastigheter är verkligen exempel på en real tillgång.
Men fastigheter har ju stigit i pris bara därför att det råkar vara lätt att belåna dem högt. Eftersom staten och banksystemet inflaterar sönder pengarnas köpkraft, så tjänar man på att "ligga kort" i pengar, alltså att ha skulder. En fastighet är en möjlighet att tjäna på inflationen, och därför har deras pris stigit så kraftigt så länge. Det är belåningsbarheten som ger fastigheternas övervärden med denna statliga inflationspolitik, inte att de består av sten och trä. Prisbubblan är allt annat än real, den rövslickar politikernas godtyckliga och fiktiva penningpolitiska nycker högst nervöst.

Vad tror du skulle hända med bostadspriserna om Carl Bildt återigen dikterade att räntan måste vara 500%? Det finns ingenting realt alls med det där med bostadspriser. Det finns inte ens någonting ekonomiskt över det hela. Det hela är bara slumpmässig planekonomi. Fastighetspriserna kan miljardfaldigas på en millisekund, om politikerna skulle hitta på att göra så med ett pennstreck. Allt är nervöst högriskcentraliserat till några vansinniga herrars godtycke. Såsom det alltid är med all politik, t.s. från marknad som ju är spontant självstabiliserande.
Senast redigerad av Fri 2010-08-08 kl. 21:38.
2010-08-16, 14:48
Bannlyst
Lasse Kongos Bostadstracker
Följer prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholms innerstad
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/

Vet dock inte hur tillförlitlig den här statten är

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in