2014-08-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Kan du ge något eller några exempel på scenarion där räntan sticker iväg utan att vi kravlat oss up ur krisen?

Hyperinflationen i Tyskland, inte särskilt mkt högkonjunktur där.
2014-08-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Hyperinflationen i Tyskland, inte särskilt mkt högkonjunktur där.
Jag tror att du missförstått diskussionen, vi talar om Sverige, i dag och inom en överskådlig framtid. Kan du ge exempel på scenarion (motivera varför du tror att de skulle kunna inträffa) som skulle innebära stigande ränta utan att krisen är över?

Eller menar du att du ser tecken på att hyperinflation skulle uppstå i Sverige, eller i annat land som skulle resultera i högre räntor i Sverige?
2014-08-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Jag tror att du missförstått diskussionen, vi talar om Sverige, i dag och inom en överskådlig framtid. Kan du ge exempel på scenarion (motivera varför du tror att de skulle kunna inträffa) som skulle innebära stigande ränta utan att krisen är över?

Eller menar du att du ser tecken på att hyperinflation skulle uppstå i Sverige, eller i annat land som skulle resultera i högre räntor i Sverige?

Det är precis det som kan hända, vi hamnar i enorma trubbel med ekonomisk härdsmälta, devalvering och kraftigt stigande räntor. Hände senast på 90-talet i Sverige och händer just nu i Argentina.

Höga räntor innebär inte högkonjuktur, jag fattar inte varför så många likställer de två.
Senast redigerad av Askarsson 2014-08-04 kl. 14:29.
2014-08-04, 14:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Kolla in städer som exempelvis Borlänge. En villa kostar ca 3-4 MSEK.

Hur i helv är detta möjligt? 50000 invånare och lätt att hitta lägenhet. Om det inte är billiga krediter som fått upp priserna i Stockholm så är det definitivt det i städer som Borlänge.

Struntprat och snömos. Inte ens den dyraste villan i hela Borlänge kommun som finns till försäljning nu kostar 4 miljoner kronor. Det finns bara tre (3) villor som kostar tre miljoner, resten (ett femtiotal) kostar mindre. En av Borlänges dyrare villor är exempelvis denna nyrenoverade, jättefina 1930-talsvilla: http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-ostermalm-borlange-kommun-domaregatan-8-5930472
Vad tror du att en sådan villa skulle kosta att nyproducera inklusive allt?
2014-08-04, 14:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så vad är då poängen att binda? Det enda du gör är att betalar mer för samma sak och när bindningstiden gått ut så har du kvar lånet ändå. (Räntechock?!?!) Är det inte klokare att amortera på dina lån och köra rörligt istället?
Poängen är att det går att bygga scenarion där det är en plusaffär att binda om du under en kortare period har extrema kostnader vid tailevents.

Men kan som sagt inte heller se det uppstå i praktiken.

Citat:
Höga räntor innebär inte högkonjuktur, jag fattar inte varför så många likställer de två.
Hör hur N. N. Talebs vän skriker "its not the same thin'!" hela vägen hit.
Senast redigerad av Trillske 2014-08-04 kl. 14:39.
2014-08-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Håller med, sådana orter har säkert dragit pga billigare krediter och för att folk här Hur det stiger i storstäder. Känner inte till Borlänge visserligen men mindre orter är också i regel mycket mer beroende av en eller några få företag.

Första gången du håller med mig.. skål för det :-)
2014-08-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Struntprat och snömos. Inte ens den dyraste villan i hela Borlänge kommun som finns till försäljning nu kostar 4 miljoner kronor. Det finns bara tre (3) villor som kostar tre miljoner, resten (ett femtiotal) kostar mindre. En av Borlänges dyrare villor är exempelvis denna nyrenoverade, jättefina 1930-talsvilla: http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-ostermalm-borlange-kommun-domaregatan-8-5930472
Vad tror du att en sådan villa skulle kosta att nyproducera inklusive allt?

Kolla slutpriser på Booli istället.
2014-08-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Det är precis det som kan hända, vi hamnar i enorma trubbel med ekonomisk härdsmälta, devalvering och kraftigt stigande räntor. Hände senast på 90-talet i Sverige och händer just nu i Argentina.
Skulle du kunna beskriva lite mer ingående vilka likheter du ser mellan Sverige 1990 och Sverige 2014, eller mellan Sverige och Argentina, samt vad du ser för tecken på att Sverige kommer återgå till fast växelkurs så att devalvering kan ske?

Själv tycker jag att det låter väldigt osannolikt.

Citat:
Förmodligen för att det är undantagsfall när det inte är så. Vad jag inte fattar är hur du kan se devalvering som ett trovärdigt scenario inom en överskådlig framtid, har du lust att utveckla?
2014-08-04, 18:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Håkan Svärdman, välfärdsanalytiker på Folksam, tycker att äldre ska få slippa att betala reavinstskatten, eller flyttskatten som den numera kallas. Han motiverar sitt förslag med att: Framtidens äldreomsorg kräver mer resurser och de flesta bedömer att de äldre måste stå för en större del av finansieringen själva. Resurser som ofrånkomligt kommer att vara mycket begränsade.

Ja där ser man, kåken eller bostadsrätten är i princip redan intecknad för framtida kostnader inom äldrevården. Den del av bostaden som kvarstår när lånen för ungarnas bostadsrätt på Söder är avdragna vill säga.

Herr Svärdman kommer till motivet längre ner i artikeln, när de humanistiska argumenten väl är avklarade. Rätten att slippa flyttskatten ska naturligtvis villkoras med att man skaffar ett trygghets- eller serviceboende, eller att man tecknar en livränteförsäkring. Hos Folksam då får man anta.

Artikeln: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-aldre-slippa-reavinstskatten_3788958.svd
2014-08-04, 18:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Kolla slutpriser på Booli istället.

Ja, precis samma historia där. En försvinnande liten del av villorna har kostat över tre miljoner. Ungefär fyra procent av villorna har gått för över tre miljoner. Du inser väl att det finns större och lyxigare bostäder i alla städer och att detta inte på något sätt är representativt för genomsnittspriserna?
2014-08-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, precis samma historia där. En försvinnande liten del av villorna har kostat över tre miljoner. Ungefär fyra procent av villorna har gått för över tre miljoner. Du inser väl att det finns större och lyxigare bostäder i alla städer och att detta inte på något sätt är representativt för genomsnittspriserna?

Jag pratar inte genomstnittspriser, men bara att det finns normala villor med ca 150 kvm som går för 4 mille är för mig ett mysterium i en håla som Borlänge.

Ta den här till exempel, en halv mil utanför Borlänge i Torsång, visserligen nära Dalaälven, men ser inte ut att vara så mycker mer än en vanlig Faluröd kåk med vita knutar. Jag hajar bara inte vem som köper dessa.

http://www.booli.se/bostad/villa/torsang/torsang+103/1150822

Men du verkar känna till Borlänge bättre, är det kanske Dalmasarnas Beverly Hills?
2014-08-05, 12:10
Medlem
Citat:
Jag pratar inte genomstnittspriser, men bara att det finns normala villor med ca 150 kvm som går för 4 mille är för mig ett mysterium i en håla som Borlänge.

Ta den här till exempel, en halv mil utanför Borlänge i Torsång, visserligen nära Dalaälven, men ser inte ut att vara så mycker mer än en vanlig Faluröd kåk med vita knutar. Jag hajar bara inte vem som köper dessa.
Om det rör enstaka exempel eller mindre förekomst handlar det bara om att vissa har andra preferenser än vad du har.
Eller anser du dig förstå varför folk betalar fantasibelopp för antikviteter med inget eller ringa bruksvärde? Eller varför folk åker till andra sidan jordklotet för att ligga på en badstrand eller titta på några jeppar som sparkar boll? Eller köper en Ferrari.

Detta framstår som stolligt för alla som inte råkar ha preferenser för det. Men att enstaka individer vill ha något och är beredd att betala multum för det har inte med hela marknaden att göra. Du får titta på medianpriset i Borlänge i stället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in