Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Känner du personligen dessa 20 nordgermaner i Rinkeby med svenska namn? Är det barnfamiljer? Tvärtom så är nog dessa 20 personer som bor där socialt störda. Det var en journalist som bosatte sig i Tensta ett halvår med familjen och
skrev en bok om det. De fåtal svenskar som bor kvar är pensionärer som bott där större delen av sina liv och vägrar flytta. De är en utdöende minoritet. Journalistboken är väldigt PK, men det framgår ändå vad journalisten och hans fru egentligen tycker om området. Självklart bodde de inte kvar efter boken var klar.
Citat:
Jag vet i varje fall 20 nordgermaner med svenska namn som bor i motsvarande områden.
Detta betyder inte att alla bor i Rinkeby.
Motsvarande områden är Tensta, Husby, Hjulsta eller Botkyrka i Stockholm. Biskopsgården och Angered i Göteborg.
Jag bor själv i ett motsvarande område, främst eftersom jag tycket det vore vansinne att köpa en lägenhet just nu.
På gymnasiet var det en i min klass som hade bott i något motsvarande område när han var på handbollsturnering. Några lokala förmågor hade stirrat på dem när de var ute och gick på kvällen. De hade blivit livrädda och sprungit därifrån. Där har du socialt störd, han bör undvika att bo i förorter. Och kanske undvika annat än madrasserade rum.
För oss andra går det lite bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
När din dotter har slutat skolan i innerstan vill hon leka med en klasskompis som bor i närheten, dom går hem till henne och äter även middag där innan hon åker/går hem. Vill du att din dotter ska gå hem några hundra meter i innerstan med mycket folk i rörelse eller ta tuben ut till Rinkeby och promenera hem? Ja, självklart är det fullt möjligt att göra så, men jag vet ingen svensk medelklassperson som skulle göra så.
Vill du att hon ska gå ensam på folktomma bakgator inne i stan eller genom Rinkeby tillsammans med kompisar?
Jag skulle inte vilja att hon gick genom stan mitt i natten.
Betyder detta att området är obeboeligt?
Jag påstår inte att det är bra områden att bo i. Jag förstår att man vill undvika förorter med mycket invandrare. Men de är inte obeboeliga.