2013-03-27, 09:19
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisa.berggren
Vad har Cornucopia haft fel i som han inte själv erkänt?

Fel och fel. Personligen tycker jag han verkar ha ett näst intill fanatiskt och sexuellt intresse för bostadsbubblan. Herregud, karln framstår mer som en predikande pastor än en analyserande ekonom.
2013-03-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Fel och fel. Personligen tycker jag han verkar ha ett näst intill fanatiskt och sexuellt intresse för bostadsbubblan. Herregud, karln framstår mer som en predikande pastor än en analyserande ekonom.

Problemet är att han bor långt ute på landet i ett hus han köpt för en spottstyver. Han vill inte bo inne i staden och har inget behov av det och iom hans otroligt dåliga förmåga att sätta sig in i hur andra har det så utgår han från att ingen vill eller behöver bo i staden. Varför skulle de göra det när inte han gör det? Han har ju aldrig fel?

Han har ju berättat att han förlorade några hundra tusen på en lägenhetsaffär i Göteborg på 90-talet. Han verkar vara en sådan person som inte kan ta att någon annan kan tjäna pengar på något han själv inte klarar av. Hur skulle andra kunna tjäna pengar på sin bostad när inte han klarade det?

Sen vrider/vänder/plockar ut/ignorerar han data och statstik för att stärka hans påstående.

Om medelpriset på villor gått upp 2% så är ju medelvärdet kasst då ingen handlar villor till medelpris och det är helt irrelevant för att sedan i nästa inlägg höja en sänkning av KPI med 0.1% som den absoluta sanningen och beviset för att allt det han påstår är sant.

Han verkar inte heller vilja förstå/vilja förstå att majoriteten av hans läsare/kommentatorer sympatiserar med SD. Flera omröstningar har stängts av och modifierats då SD fick för höga siffror.
2013-03-27, 18:24
Medlem
MrOaikis avatar
Ska vi ta och sätta upp några nya datum och kriterier för att se vems teori som stämmer? Jag gjorde det för många månader sedan, och det visade sig onekligen att jag i det tidsspannet hade rätt om att ingen bristande bubbla är i sikte. Prisökningar, ja.

Så… Vad ska ske när för att ni som talar om bubblor ska anse att ni har fel?
2013-03-27, 20:28
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Samma med Dagens Industri (dom är troligen ännu värre), anledningen är helt enkelt att bostäder är Svennes i särklass största investering och intresset är därför väldigt stort = mycket pageviews = mer reklam visas = mer intäkter.
2013-03-27, 20:37
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ska vi ta och sätta upp några nya datum och kriterier för att se vems teori som stämmer? Jag gjorde det för många månader sedan, och det visade sig onekligen att jag i det tidsspannet hade rätt om att ingen bristande bubbla är i sikte. Prisökningar, ja.

Det har ju hittills bara blivit allt billigare att hyra några miljoner av banken, så självklart går priserna upp. Nu får TCO-Svenne låna till 2.5%, det händer roliga saker när räntan börjar närma sig 0%.
2013-03-28, 00:59
Medlem
bill claytons avatar
Det finns inte så lite frågetecken känner jag omkring om vad det är som kommer att få bostadsbubblan att brista?

Vad är det mest troliga scenariot? Är det när ekonomin tar fart och riksbanken höjer reporäntan för att hålla inflationen nere, eller är det om arbetslösheten börja stiga, och då framför allt ifall medelklassen i storstadsregionerna känner av en stigande arbetslöshet?

Jag vet att det inte finns någon här som är en spågumma och som med bestämdhet kan säga när eller hur eller om bubblan spricker överhuvudtaget, men vad tror ni det är som kan vara den utlösande faktorn för att bubblan ska brista och när är det troligt att det skulle ske?

Och vilka konsekvenser får det för landets ekonomi om låt oss säga att bostadspriserna går ner med 30-40% i en mycket rask takt, blir det samma kris som i början på 90-talet eller blir konsekvenserna värre eller mildare jämfört med då?

Spelar inte regeringen ett mycket högt spel om dom spekulerar i att bostadsmarknaden inte kraschar, eller kan dom vara trygga med att inget drastiskt inträffar och att priserna kommer stabilisera sig på en mycket hög nivå ungefär som i dagsläget?
2013-03-28, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det har ju hittills bara blivit allt billigare att hyra några miljoner av banken, så självklart går priserna upp. Nu får TCO-Svenne låna till 2.5%, det händer roliga saker när räntan börjar närma sig 0%.

Ja, ska man tro KI:s prognos från igår (27/3), så tror KI att Riksbanken lämnar reporäntan oförändrad till det andra kvartalet 2015, då en period av räntehöjningar inleds.
I så fall dröjer det minst tre år till (år 2016?), innan vi får se hur Svenskarna klarar högre räntor.
Senast redigerad av vonEisen 2013-03-28 kl. 07:01. Anledning: flyttade ett komma
2013-03-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Spelar inte regeringen ett mycket högt spel om dom spekulerar i att bostadsmarknaden inte kraschar, eller kan dom vara trygga med att inget drastiskt inträffar och att priserna kommer stabilisera sig på en mycket hög nivå ungefär som i dagsläget?

Politikerna tänker inte längre än till valet 2014.
2013-03-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Problemet är att han bor långt ute på landet i ett hus han köpt för en spottstyver. Han vill inte bo inne i staden och har inget behov av det och iom hans otroligt dåliga förmåga att sätta sig in i hur andra har det så utgår han från att ingen vill eller behöver bo i staden. Varför skulle de göra det när inte han gör det? Han har ju aldrig fel?

Han har ju berättat att han förlorade några hundra tusen på en lägenhetsaffär i Göteborg på 90-talet. Han verkar vara en sådan person som inte kan ta att någon annan kan tjäna pengar på något han själv inte klarar av. Hur skulle andra kunna tjäna pengar på sin bostad när inte han klarade det?

Sen vrider/vänder/plockar ut/ignorerar han data och statstik för att stärka hans påstående.

Om medelpriset på villor gått upp 2% så är ju medelvärdet kasst då ingen handlar villor till medelpris och det är helt irrelevant för att sedan i nästa inlägg höja en sänkning av KPI med 0.1% som den absoluta sanningen och beviset för att allt det han påstår är sant.

Han verkar inte heller vilja förstå/vilja förstå att majoriteten av hans läsare/kommentatorer sympatiserar med SD. Flera omröstningar har stängts av och modifierats då SD fick för höga siffror.

Ja han förvränger och ljuger en del. Sen har han exakt som du säger stängt massor av invandrarkritiska kommentarer istället för svara, för han vet att det inte finns något svar. Han blev ju rejält uppläxad förut.

Citat:

Yes priserna går rejält uppåt igen, och budfesten har startat igen. Men klart det är jobbigt att stå på sidan och titta på när svensson gör flera hundratusen på att bara bo billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av T
Politikerna tänker inte längre än till valet 2014.

Politiskt självmord att ta i bostadsfrågan.
2013-03-29, 11:22
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Ja han förvränger och ljuger en del. Sen har han exakt som du säger stängt massor av invandrarkritiska kommentarer istället för svara, för han vet att det inte finns något svar. Han blev ju rejält uppläxad förut.
Han har väl en rätt så rund inkomst från sin blogg? Mycket av det han skriver rör han nog inte i ryggen utan allt handlar om att få läsare och vissa ämnen drar till sig besökare som en sockerbit gör med flugor. Han bor ute i skogen och har ingen som helst koll på något vad jag förstår utan verkar mest mässa på om sådant ni kan höra på vlogar på youtube med en svensk twist på innehållet. För mig känns bloggen som slöseri med tid och det är helt bortkastat att läsa något på den. Har själv bara fluktat på den och jag kan inte förstå hur den blivit så stor som folk gör den till.

Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Politiskt självmord att ta i bostadsfrågan.
Det är en väldigt lättlöst fråga som troligen skulle kunna dras igenom över en 10 års period utan större smärtor för folk som sköter sin ekonomi. Problemet är att det är väldigt effektivt att göra någons hem till ett fängelse; när någon bor bra, har barnen i en bra skola, nära till jobbet och service, mm är det knappast troligt att de moppsar upp sig. De blir lydiga och gör som de säger och man kan sakta men säkert nagga kanterna på deras ekonomi och frihet för att när de är så naggade att de är obetydliga dra ner dem i fördärvet.

Sedan missar många att typerna i riksdagen är helt oberoende av bostadsmarknaden då de får en lägenhet att bo i. De behöver aldrig stå i köer som andra eller ta lån utan ges nycklar och kan knalla på glatt.
2013-03-29, 13:10
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

Jag förstår att du stirrar dig blind på en enda variabel och försöker se en korrelation. Men det är väl rekordlåg ränta i hela Europa? Och priserna har fallit uppemot 50% på vissa håll. I USA har priserna fallit mer än 50% på alla överetablerade håll medan priserna har ökat i NY och några andra "metropolitan areas". I Sverige har priserna ökat i Stockholm och Göteborg, stått still på andra håll i landet och minskat i Malmö. Så… Din gemensamma nämnare räntan har ju ingen som helst korrelation om du ser på världen. Däremot har bostadsbrist och ekonomisk utveckling haft oerhört betydelse.
2013-03-29, 22:05
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Jag förstår att du stirrar dig blind på en enda variabel och försöker se en korrelation.
Säg till när räntan går upp och priserna fortsätter upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in