Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag kan verifiera samtliga min påståenden men kan du inte bara googla och själv konstatera detta helt själv..?
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/rantebevis/rantebevis.jsp
Tycker att det låter utmärkt att du kan verifiera. Jag ser fram emot att du gör det.
Fast jag förstår inte varför du har med en länk till räntebevis. Det har inte med saken att göra vad jag kan se. (Räntebevis är Nordeas hedge mot utställda CDS:er på företagen ifråga).
Citat:
Anledningen till att likviditeten minskar beror på att folk amorterar av sina skulder och därav anledningen till att de valutor som kreditexpansionen utgick ifrån nu efterfrågas samt driver ner tillgångsvärden rent generellt och internationellt. Därför är dollarn nu stark och hur euron utvecklas vet jag inte men båda valutorna har ett deflationscenario framför sej men två valutor kan rimligen inte falla mot varandra samtidigt. CASH IS KING.
Du skriver igen att likviditeten har minskat. Men trots att jag frågat berättar du inte vad det är för likviditet du menar har minskat. Varför vill du inte berätta vad du uttalar dig om?
På börserna har likviditeten ökat. Men det är knappast den likviditeten du menar.
Och skulle det vara M1 som jag frågade tidigare. Så ser jag inte att den minskar.
Nu nämner du USD här och i FEDs senaste redovisning stiger M1 (och M2) med över 4% i årstakt (baserat på kvartal).
Och i Sverige stiger också M1 med mer än 4% per år.
Den fakta jag får fram stämmer inte med dina påståenden. Därför vore det väldig bra om du kunde skaffa fram lite stöd för dessa.
Citat:
Olja,guld,råvaror samt aktieinnehav är utsatta för viss prispress och så även bostadspriser när bankerna rent generellt inte kan ge mer kredit annat än utöver vad de får in i löpande amorteringar den andra vägen.
Jag bemödar mej inte att länka till hur guld och oljepriset utvecklats eftersom detta kan du faktiskt göra helt själv om du inte noterat detta när du tankat din bil den senaste månaden.
Jag känner till guld- och olje-priser. Men det framgår inte varför du väljer att nämna dessa.
Citat:
Dessutom bör du känna till att stora banker i västvärlden just nedgraderas p g a av kreditexpansionen vilket inte precis talar för ytterligare kreditexpansion för att hålla upp de tillgångsvärden som traditionellt belånats och tagits i pant för ytterligare kreditexpansion.
Visst känner jag till nedgraderingarna. Och de skäl för dessa som anförs. Och jag anser också att nedgraderingarna är skäliga. Men för t ex de svenska bankerna är det inte kreditexpansionen som är skälet utan bankernas fördelning av sin finansiering.
Citat:
Hört talas om leverage och den nuvarande situationen deleverage som just innebär en efterfrågan av likvida medel i syfte att amortera,samt att detta pressar ner tillgångsvärden och att ett deflationscenario uppstår i takt med att penningmängden minskar?
Jag känner mycket väl till koncepten leverage och deleverage.
Ska jag tolka det som att du menar att M1 minskar?
Citat:
Folk efterfrågar nu likvida medel för att minska sin belåning och bjuder ut tillgångar samtidigt som även penningmängden minskar p g a konkurser. Folk drar ner på sin konsumtion och arbetslösheten ökar,vilket i sin tur skapar en självgående spiral där centralbankerna försöker parera genom en låg ränta. Detta samtidigt som företag får svårt att erhålla banklån och nu emitterar egna obligationer och efterfrågar likviditet som driver upp de räntor som centralbankerna inte kan kontrollera.
Det skulle underlätta om du kunde visa att emitterad volym företagsobligationer stiger och att volymen av företags banklån minskar.
Sedan får du gärna visa hur penningmängden minskar vid en konkurs.
30-åringen har FED svårt att styra. När jag nu tittade har räntan fallit en hel del det senaste året. Fallit alltså. Inte stigit. Om nu folk ville ha avista i stället för obligationerna skulle räntan stigit. Men nu har den fallit.