2012-10-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Vet inte om det är så avgörande, men skillnad finns:
För ett fastighetsbolag eller en bostadsrättsförening så är lånen tillräckligt stora för att det ska vara en poäng att hålla på med räntederivat eller ränteswappar, men det är ju inget som den genomsnittlige villaägaren sysslar med, eller har tillräckliga kunskaper om.
Hm, kan du ge exempel på konstruktioner med räntederivat eller ränteswappar som fastighetsbolag ägnar sig åt. Och vad som driver dom till det.

(Jag håller med om att ett fastighetsbolag skulle kunna göra det, och att borättsinnehavare inte gör det. Men skuldsättningen är den samma, och det var konsekvensen av det jag var ute efter).
2012-10-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Nej för f-n, ett hus i Botkyrka är inte beboeligt om du är svensk
Beboeligt menar jag att huset ska inte vara ett ruckel, men även att villaområdet inte ska vara omringat av ghetton. Men ok, det verkar gå att få villor under 5M i Uttran med omnejd, dock är vi väldigt nära 3mil radien och vi har en hel del ghetton i närheten. Jag tror i långa loppet att hela söder om Stockholm är kört och skulle aldrig köpa där.
Men nu hade du inga sådana bivillkor med i ditt påstående. Och inte heller att huset skulle vara beboeligt av just dig. Så jag ser inte annat än att du hade rejält fel där.

Vad du, med dina bivillkor hade kunnat göra var att lista upp de kanske 10 bostäder som kan komma ifråga för dig, och säga att ingen av de kan man köpa för under 5 M. Och då hade du säkert haft rätt.

Men det är väldigt långt mellan det och det du skrev.
2012-10-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Så länge skulderna betalas är det nog likvärdigt ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Men ifall de pantsatta bostäderna sjunker i pris blir det en annan femma. Fastighetsbolag kan gå i konkurs, banken tar då över deras tillgångar och får se sig i månen efter resten av pengarna. Privatpersoner kommer att krävas på pengar av banken ända till döddagar, även ifall de sålt av sin bostad på grund av att de inte klarade av ränta och amorteringar.
Fastighetsbolaget får betala en högre ränta för den risken.

--------------------------
Sist jag kollade fanns det fastighetsbolag som var belånade till ca 70%. Och då skulle man kunna tänka sig att det är lika mycket eller lite bekymmersamt som att villaägare och borättsinnehavare (inkl föreningens lån) ligger på samma nivå.
2012-10-08, 23:43
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men nu hade du inga sådana bivillkor med i ditt påstående. Och inte heller att huset skulle vara beboeligt av just dig. Så jag ser inte annat än att du hade rejält fel där.
"Beboeligt" är ju en definitionsfråga, i mitt begrepp menade jag implicit att det inte skulle vara i ett ghetto. Från wiki:
Citat:
(om en plats) som är lämplig för att bo eller bygga bostäder på.
Som skötsam svensk som sätter mina barns uppväxt och skolgång högst, är varken Harlem eller Botkyrka lämpliga. Men ok, det går absolut att få tag i ej fallfärdiga hus om du kan bo i- eller nära "utsatta" områden (läs: dina barn kommer få usel skolgång, lära sig blattesvenska och våld kommer alltid vara nära).
Senast redigerad av Gargamelik 2012-10-08 kl. 23:46.
2012-10-09, 12:48
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Dels var det mycket "jag" i det. Dels ser jag inte riktigt något om skillnaden ur ett systemperspektiv ifall privatpersonerna har skulden eller ett fastighetsbolag har skulden.
Ur ett systemperspektiv vill du inte att individer skall ha skulder utan att de skall ligga i juridiska personer. Det är väldigt skadligt om du har en skuldsatt befolkning medan skuldsatta bolag bara kan förklaras i konkurrs när de inte håller sig. Sätter du en individ i en skuld på 2 miljoner kan de ge upp helt då det inte är rimligt att de någonsin skall kunna betala tillbaks skulden och därför inte bryr sig om att ens försöka.
2012-10-09, 15:11
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
"Beboeligt" är ju en definitionsfråga, i mitt begrepp menade jag implicit att det inte skulle vara i ett ghetto. Från wiki:

Som skötsam svensk som sätter mina barns uppväxt och skolgång högst, är varken Harlem eller Botkyrka lämpliga. Men ok, det går absolut att få tag i ej fallfärdiga hus om du kan bo i- eller nära "utsatta" områden (läs: dina barn kommer få usel skolgång, lära sig blattesvenska och våld kommer alltid vara nära).
Trams, det går att bo i både Botkyrka och Rinkeby som skötsam svensk. Ungarna behöver inte gå i kommunal skola heller.
2012-10-09, 15:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Trams, det går att bo i både Botkyrka och Rinkeby som skötsam svensk. Ungarna behöver inte gå i kommunal skola heller.
Bor du i ett dåligt område sabbar du dina barns framtid om du inte föder in dem i ett kontaktnät de sedan kan få jobb genom. Det är inte en tillfällighet att du hittar svennar från Tullinge i bolagsstyrelser och blattar från Fittja i kön på socialkontoret.
2012-10-09, 15:44
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Bor du i ett dåligt område sabbar du dina barns framtid om du inte föder in dem i ett kontaktnät de sedan kan få jobb genom.
De kan åka till en annan skola så de träffar rätt personer och inte umgås med barn till bidragstagare.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det är inte en tillfällighet att du hittar svennar från Tullinge i bolagsstyrelser och blattar från Fittja i kön på socialkontoret.
Nej, och jag tror inte att familjer slumpmässigt placerades i Fittja eller Tullinge. Lika lite som man får hög IQ av att vara med i Mensa.
2012-10-09, 20:41
Bannlyst
Det måste finnas någon ände på allt det här?

Ekonomin är ju nedkyld just nu.
2012-10-11, 01:05
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Barnen kommer få avsevärt sämre uppväxt även om de går i privat skola inne i stan. Du tänkte också hämta din tonårsdotter med bil inne i stan varenda kväll, eller ska hon åka sent själv med tuben till Rinkeby i vacker svensk sommarklänning och promenera hem? Senaste decenniet har det pågått en historisk white-flight i Stockholm just pga att det i realiteten inte går att bo i vissa områden (börjar bli ganska många nu).
2012-10-12, 18:09
Medlem
montevideoss avatar
The Rich Get Richer Explained

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xA_glFb0oWs#!

European Crisis Explained

http://www.youtube.com/watch?v=aKpE0HqJtow&feature=relmfu
2012-10-12, 18:31
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Barnen kommer få avsevärt sämre uppväxt även om de går i privat skola inne i stan. Du tänkte också hämta din tonårsdotter med bil inne i stan varenda kväll, eller ska hon åka sent själv med tuben till Rinkeby i vacker svensk sommarklänning och promenera hem? Senaste decenniet har det pågått en historisk white-flight i Stockholm just pga att det i realiteten inte går att bo i vissa områden (börjar bli ganska många nu).
Detta betyder alltså att det (som svensk) inte går att bo i Rinkeby? Märkligt eftersom jag har exempel på motsatsen. Jag vet i varje fall 20 nordgermaner med svenska namn som bor i motsvarande områden. Om man inte är socialt störd så verkar man klara sig utmärkt.

På dagen hade det gått bra att ta tuben hem till Rinkeby. (Finns det ens villor i Rinkeby? Spånga kanske duger?)
Jag skulle inte vilja att min imaginära tonårsdotter gick hem genom stan på kvällen heller. Betyder det att det inte går att bo i innerstan?
Senast redigerad av PastorPrimarius 2012-10-12 kl. 18:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in