Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det som sker, för vissa ungdomar, är att föräldrarna ställer upp med kontantinsats. Antingen lånar ut eller skänker.
För de föräldrar som köpt en bostad för säg 20 år sedan så har de stigande priserna skapat ett hyggligt låneutrymme, som här kan utnyttjas för för en kontantinsats (ifall föräldrarna inte har ett sparande).
Rent ekonomiskt är 150KSEK inget större bekymmer för föräldrarna. Säg att en ungdom kostar 4KSEK i månaden i drift (mat+annat). Då når föräldrarna break even efter drygt 3 år.
Är det nu tillräckligt många föräldrar som ställer upp så kommer medellösa ungdomar inte att sänka priserna. Jag vet inte hur många föräldrar som ställer upp men jag känner till sådana fall. Det verkar inte vara ovanligt.
Detta förutsätter ju självklart att:
1. Föräldrarna har haft en bostadskarriär sedan tidigare
2. Föräldrarna inte har lånat på bostaden för att konsumera
3. Föräldrarna fortsätter mata sina barn med silversked och riskerar att "offra" sig själva en vacker dag
4. Ungdomarna faktiskt kostar 4k/månad och föräldrarna ser det som en vinst att betala boendet (eller en del av boendet) för sina barn
5. Att tillräckligt många föräldrar uppfyller kraven på tidigare nämnda punkter
När alla punkter har filtrerat bort större delen av Sveriges föräldrar så återkommer vi till det läget där ungdomar inte har tillräckligt med sparkapital för att upprätthålla dagens prisnivåer (självklart förutsatt att inflationen inte ätit upp värdet av bostaden som jag kanske tidigare glömt att nämna).
Vi alla har våra egna erfarenheter och hört olika (och lika) historier. Jag har hört om både ungdomar som fått hjälp av föräldrar och som inte har fått det. I mitt fall har jag inte fått hjälp med någonting (förutom lite "gratis" service på bilen [tjänster och gentjänster kallas det]) ekonomiskt, mer än att de lovat ställa upp som borgensmän ifall det behövs. Detta trots att mina föräldrar har gjort närmare "1,5 miljon i vinst" (inget är realiserat) på sitt hus.
Utöver detta har jag även hört historier om personer som planerar att använda sitt hus som bankomat på ålderns höst och sedan sälja när det inte går att plocka ut mer pengar för att gå jämt ut. På detta sättet kommer inte några barn/ungdomar få ett öre i hjälp.
Sen får vi inte glömma att se till den statistiken som presenteras. Senaste åren har skulderna ökat dubbelt så mycket som värdet på fastigheterna. I dagsläget ökar skulderna och värdet på fastigheterna minskar sakta. Man behöver inte vara en raketforskare för att dra slutsatsen att trenden pekar mot något negativt.