Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Idag hände det. Riksbanken sänkte reporäntan med 0,25 procentenheter till 1,00 procent.
Ingen rolig anledning att fira, men personligen tycker jag det var bra att de äntligen gjorde något för sysselsättningens skull. Ingves fortsätter att uttrycka sin ovilja att sänka men i handling gör han det ändå. Ekonomer på både SEB och Swedbank spår redan att konjunkturen kommer tvinga Ingves att sänka till 0,75 nästa år. Känns inte som att det är upplagt för snabba prisras nu på bomarknaden, utan snarare en segdragen nedgång, eller vad tror ni andra?
Du får gärna förklara hur detta skapar "sysselsättning". OM jag har ett företag så lär få beslut hänga på räntan upp till 5%. Och sen bygger man för morgondagen, och där hör vi ju tongångar som gör att jag ionte direkt skulle satsa på elintensiv industri eller arbetstillfällen förutom mcjobs.
Bankerna är bara parter i målet och sen ser de ju hur deras krediter till företag och medelklass hotas.
Klart de ska få lite indirekta hjälpbidrag, marknad, vad är det? Jo, att vara minst sämst!
Markandsivrarna skulle nog få en annan ton om de plötligt satt med 2 millar back på sin säkra investering...