2012-12-18, 19:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
SEB:s officiella förklaring, osund utlåning:

I Sverige har vi successivt gått från en spara- till en låneekonomi, Det tycker vi inte är sunt. Vår rådgivning tar utgångspunkt i att bolån ska amorteras. Det är ett sätt för kunderna att bygga upp en buffert i sin privatekonomi, säger han.
- Mats Torstendahl, som är chef för SEB:s kontorsrörelse, http://www.seb.se, 2012-12-14

SEB lär knappast ta ett sånt här beslut utan att vara övertygade om att det är till ekonomiskt gagn för dom.
2012-12-18, 20:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Måttligt stigande arbetslöshet (varslen är inte i närheten av vad de var 2008) och nära på noll-ränta - Om priserna kommer sjunka så kommer det ske väldigt långsamt då få "måste" sälja.

Utbudet kommer sjunka och färre affärer kommer att göras.

Exakt vad som kommer hända är svårt att säga men då det behövs mer och mer lägenheter (rent matematiskt), säljarna inte vill sälja för det köparna vill betala och inte behöver det heller.

Här är "varselvågen":

http://3.bp.blogspot.com/-RGcEWFie0xE/UMl_RdGjIKI/AAAAAAAAOzg/16fitBqeZqU/s1600/varsel_201211.png

Runt 9000 varslade i November.

Få av de som befinner sej på bostadsmarknaden lär tvingas sälja såvida de inte tvingas byta bostad p g a skilsmässa, sjukdom, barn etc, så lär du märka att få vill eller kan skuldsätta sej för att betala nuvarande priser.

Ha inte fokus på de som befinner sej på bostadsmarknaden utan på de som ska inträda på densamma. Ungdomsarbetslösheten har aldrig varit högre än nu och få lär väl tro att de i framtiden lär erhålla samma löneutveckling som de äldre generationerna? Skolan klarar inte av att leverera välutbildade studenter längre. Standarden sjunker. Det är denna yngre generation som i framtiden ska låna och hålla uppe nuvarande priser samt amortera av dem innan de hinner bli pensionärer. Dessutom spara till sin egen pension utöver detta.
Senast redigerad av Rektangel 2012-12-18 kl. 20:15.
2012-12-19, 01:26
Medlem
Gargameliks avatar
Idag var det 3:e gången som man sänkte räntan och reaktionen blev att kronan samma dag stärktes mot både USD och EUR.
2012-12-19, 01:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
SEB:s officiella förklaring, osund utlåning:

I Sverige har vi successivt gått från en spara- till en låneekonomi, Det tycker vi inte är sunt. Vår rådgivning tar utgångspunkt i att bolån ska amorteras. Det är ett sätt för kunderna att bygga upp en buffert i sin privatekonomi, säger han.
- Mats Torstendahl, som är chef för SEB:s kontorsrörelse, http://www.seb.se, 2012-12-14

Det är den officiella anledningen, ja, men givetvis har SEB inte någon moralisk kompass som värnar om den svenska ekonomin i stort. Varje bank gör det som gynnar denne, och SEB:s strategi har i flera år varit att ta bolånekunder från de andra bankerna. Med bra villkor lyckades de väldigt väl. Nu känner de sig klara, och vill därför matta av expansionen genom att höja ribban för nya kunder medan befintliga kunder fortfarande har samma goda förmåner. Den dagen SEB vill minska sin bolånestock, kommer de försämra också för de som redan har lån i banken.
2012-12-19, 06:09
Medlem
Citat:
Idag hände det. Riksbanken sänkte reporäntan med 0,25 procentenheter till 1,00 procent.
Ingen rolig anledning att fira, men personligen tycker jag det var bra att de äntligen gjorde något för sysselsättningens skull. Ingves fortsätter att uttrycka sin ovilja att sänka men i handling gör han det ändå. Ekonomer på både SEB och Swedbank spår redan att konjunkturen kommer tvinga Ingves att sänka till 0,75 nästa år. Känns inte som att det är upplagt för snabba prisras nu på bomarknaden, utan snarare en segdragen nedgång, eller vad tror ni andra?

Du får gärna förklara hur detta skapar "sysselsättning". OM jag har ett företag så lär få beslut hänga på räntan upp till 5%. Och sen bygger man för morgondagen, och där hör vi ju tongångar som gör att jag ionte direkt skulle satsa på elintensiv industri eller arbetstillfällen förutom mcjobs.

Bankerna är bara parter i målet och sen ser de ju hur deras krediter till företag och medelklass hotas.
Klart de ska få lite indirekta hjälpbidrag, marknad, vad är det? Jo, att vara minst sämst!
Markandsivrarna skulle nog få en annan ton om de plötligt satt med 2 millar back på sin säkra investering...
2012-12-19, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Idag var det 3:e gången som man sänkte räntan och reaktionen blev att kronan samma dag stärktes mot både USD och EUR.

Som sagt, ett unikt läge, de som påstår sig fatta bör komma ut ochj lägga halsen på bilan om de "glömmer" att redovisa alternativcase.
2012-12-19, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
SEB lär knappast ta ett sånt här beslut utan att vara övertygade om att det är till ekonomiskt gagn för dom.

Ja, jag postade bara SEB:s officiella förklaring för att jag tycker det är komiskt vilken kovänding de gjort. Sent ska syndaren vakna.
Jag tänker inte påstå att jag vet varför SEB kom med de kraven exakt nu. Du har fått svar från andra i denna tråden om det. Kortsiktigt kan det kanske vara till gagn för dem att vara första bank att gå ut med den typen av krav, men med tanke på att det är en riktig kovändning, så kan det precis lika gärna vara att de ser sig tvugna, oavsett gagn, att gå mot hårdare krav.
2012-12-19, 07:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

Handla på ryktet och sälj på fakta? Gammalt talesätt på börsen och tyder på att detta inte direkt var ett överraskande beslut utan redan var inprisat? Nu spekuleras det huruvida det kommer ytterligare räntefall till våren men betänk att detta är ett svaghetstecken för Sverige som visar att det verkligen behövs räntesänkningar för att inte ytterligare påfresta konjukturen och bostadsmarknaden under den närmaste framtiden. Euron har troligvis redan gått igenom sin skärseld.

På tre månader har euron mycket riktigt stigit från drygt 8,45 till dagens 8,70-8,75.

http://www.google.com/finance?q=eursek&ei=gWDRUKhG5oLAA5IG

Senast redigerad av Rektangel 2012-12-19 kl. 07:44.
2012-12-19, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Du får gärna förklara hur detta skapar "sysselsättning". OM jag har ett företag så lär få beslut hänga på räntan upp till 5%. Och sen bygger man för morgondagen, och där hör vi ju tongångar som gör att jag ionte direkt skulle satsa på elintensiv industri eller arbetstillfällen förutom mcjobs.

Jag ser ränte-sänkningen som en nödåtgärd för att dämpa fallet i sysselsättning under en lågkonjunktur. Helt enkelt ett försök att parera konjunkturcykeln. Inte något mirakelrecept på hur man skapar sysselsättning, som du tycks tro.
Senast redigerad av vonEisen 2012-12-19 kl. 10:24. Anledning: Felstavning. pararera
2012-12-19, 11:29
Medlem
Citat:
Jag ser ränte-sänkningen som en nödåtgärd för att dämpa fallet i sysselsättning under en lågkonjunktur. Helt enkelt ett försök att parera konjunkturcykeln. Inte något mirakelrecept på hur man skapar sysselsättning, som du tycks tro.

Om man gör det i rätt tid så kan det hjälpa. Nu lär sänkningen inte påverka särskilt mycket. Riksbanken velar och tvekar in i det längsta att sänka räntan trots att deras egna undersökningar visar att de senaste månadernas väntande kostat 50-75.000 jobb.

Det var samma visa 2008 - riksbanken reagerade allt för sent.

Här är en intressant artikel om hur ändringar i hyreslagen ska göra så att det blir lönsammare att bygga hyreshus:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/boende/article15954766.ab

Dock förstår jag inte hur detta ska påverka. Det råder redan idag i princip fri hyressättning på nybyggda hyresrätter och det byggs fortfarande knappt nått.
2012-12-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
I Norge har man under senaste åren hittat stora gasfyndigheter och inte befattat sig med EU-maffian, de kan svälja högre bostadspriser i takt med ökade reallöner. Har du tittat på fler europeiska marknader/västvärldsmarknader/världsmarknader?

Självklart ser det dystert ut i många områden i Europa, men i Sverige verkar det inte ens stabilisera sig utan bara forsätta upp(storstäderna), och vad tror du skulle utlösa en krasch?

Arbetslösheten är hög, men inte extrem.

Räntorna är låga och lär vara så flera år till.

Bostadsbrist i storstäderna.

Tror vi kan glömma någon större nedgång det närmaste året/åren.
2012-12-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Här är en intressant artikel om hur ändringar i hyreslagen ska göra så att det blir lönsammare att bygga hyreshus:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/boende/article15954766.ab

Dock förstår jag inte hur detta ska påverka. Det råder redan idag i princip fri hyressättning på nybyggda hyresrätter och det byggs fortfarande knappt nått.
Det är inte fri hyressättning på nybyggda hyresrätter, det kan tyckas som det för att nya hyresrätter är så himla mycket dyrare än äldre hyresrätter, men anledningen är så enkel att det är svindyrt att bygga nytt i dag att det är där hyrorna hamnar med hyresregleringar. Anledningen till att det är så dyrt är för att kraven är så höga. Anledningen till att det inte byggs så mycket är alltså att det inte är lönsamt då det tar för lång tid att få tillbaka investerat kapital.

Detta vill man alltså lösa genom att förändra regleringarna så att de ska försöka spegla marknadsmässiga hyror (hur jävla lurad är man inte om man väljer det framför att ta bort regleringarna?), och vill inte ens diskutera möjligheten att låta bygga hus som inte har stor hiss till samtliga våningar, där inte samtliga våtutrymmen är rullstolsanpassade, med mera. Sverige är det enda land jag känner till där samtliga nybyggda lägenhetshus skulle kunna förvandlas till ålderdomshem för handikappade genom att bara plocka bort trösklarna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in