2012-10-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Kolla sunkhak i s-tälje..
Kanske det blir 4 mil men du kan klara dig på 2-2,5msek.

Det är dock ju lite "skummit.
Botkyrka har delar som är OK men uselt läge framöver, vi har ju politiker.
S-tälje...ett skämt!
Självbyggshusen i Gubbängen, vällingby, älvsjö etc...de är de som gäller, du kan få ruckel för 3 millar.
Men då är nästan det hyrtomt.
Man kan ha massor av synpunkter. Läge, planlösning mm i all oändlighet.
Men nu var villkoret bara att det skulle vara beboeligt inom 3 mils radie. Och det är lätt att uppfylla.
2012-10-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det är alltid bättre om någon annan har lånen. Hyra slår ägande av bostäder 9 ggr av 10 men som det är idag måste man antagligen betala överhyra eller köpa sin bostad om man inte bor långt från de platser man vanligen vill bo på.
Det säger dock ingenting om boende kontra fastighetsbolag. (Du kanske tog ett egocentriskt perspektiv men frågan var ställd ur ett systemperspektiv).
2012-10-06, 13:47
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det säger dock ingenting om boende kontra fastighetsbolag. (Du kanske tog ett egocentriskt perspektiv men frågan var ställd ur ett systemperspektiv).
Det bästa är givetvis om jag får välja själv, jag vill inte ha lån på ett par miljoner så jag väljer att hyra. Ur ett systemperspektiv är problem med bostäder och allt som kommer av det endast ett symptom på att systemet misslyckats stort med sin politik.

Om jag kunde skulle jag försöka äga mitt boende utan en massa trams som fastighetsskatt, tomträtter och annat som hittats på för att ta mina pengar. Givetvis skulle jag arbeta för att bli lånefri om jag behövde ta lån. Hurvida det är bra eller dåligt för systemet om jag står utan lån rör inte mig i ryggen då systemet inte är bra för mig som det ser ut idag. Det mesta handlar om hur staten skall få del av min produktion via skatter och avgifter vilket är väldigt dåligt för mig om jag vill leva utan att arbeta och betala skatt.
2012-10-06, 15:06
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Hade du sagt 1 mil eller 3M så hade det kanske stämt.

Har har du ett för 2.975 inom ca 2mil.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-botkyrka-kommun-alvagen-9a-4280155
Botkyrka är inte direkt beboeligt om du är svensk, vilket avspeglar sig i priset...
Senast redigerad av Gargamelik 2012-10-06 kl. 15:13.
2012-10-07, 09:01
Medlem
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/cervenka-varlden-ar-pantsatt_7557438.svd#xtor=AD-500-

Intressant artikel av Andreas Cervenka..

Något som vi (de flesta) här redan visste, men undrar verkligen om centralbankerna lyckas nysta upp denna kaosartade situation? Finns det verkligen nån annan lösning än att chockhöja / successivt höja räntan? Finns det nån statistik på hur många som ens amorterar på sina lån?
2012-10-07, 10:16
Bannlyst
Vad skulle hända om sossarna avvecklar RUT och ROT-avdragen?
2012-10-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Botkyrka är inte direkt beboeligt om du är svensk, vilket avspeglar sig i priset...
Dock helt ovidkommande. Huset är beboeligt, och är med väldigt god marginal inom dina gränser.
Hade du skrivit 5 km hade det kanske varit en riktig observation. Men nu skrev du 3 mil och då avviker dina föreställningar rejält från verkligheten.

Vad gäller området så råkar jag ha en kollega boende i Uttran (och det är en Svensk). Hade det varit något problem för honom att bo där hade jag hört det.
2012-10-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det bästa är givetvis om jag får välja själv, jag vill inte ha lån på ett par miljoner så jag väljer att hyra. Ur ett systemperspektiv är problem med bostäder och allt som kommer av det endast ett symptom på att systemet misslyckats stort med sin politik.

Om jag kunde skulle jag försöka äga mitt boende utan en massa trams som fastighetsskatt, tomträtter och annat som hittats på för att ta mina pengar. Givetvis skulle jag arbeta för att bli lånefri om jag behövde ta lån. Hurvida det är bra eller dåligt för systemet om jag står utan lån rör inte mig i ryggen då systemet inte är bra för mig som det ser ut idag. Det mesta handlar om hur staten skall få del av min produktion via skatter och avgifter vilket är väldigt dåligt för mig om jag vill leva utan att arbeta och betala skatt.
Dels var det mycket "jag" i det. Dels ser jag inte riktigt något om skillnaden ur ett systemperspektiv ifall privatpersonerna har skulden eller ett fastighetsbolag har skulden.
2012-10-07, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HansKrontjack
Vad skulle hända om sossarna avvecklar RUT och ROT-avdragen?

Intressant fråga! Gissningsvis en frammarsch för egenarbete och svartarbete, men vad det betyder för bostadspriserna vågar jag inte sia om. En effekt är dock hundra procent säker, och det är att det skulle påverka hur SCB beräknar KPI.
2012-10-07, 21:38
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Dock helt ovidkommande. Huset är beboeligt, och är med väldigt god marginal inom dina gränser.
Hade du skrivit 5 km hade det kanske varit en riktig observation. Men nu skrev du 3 mil och då avviker dina föreställningar rejält från verkligheten.

Vad gäller området så råkar jag ha en kollega boende i Uttran (och det är en Svensk). Hade det varit något problem för honom att bo där hade jag hört det.
Nej för f-n, ett hus i Botkyrka är inte beboeligt om du är svensk
Beboeligt menar jag att huset ska inte vara ett ruckel, men även att villaområdet inte ska vara omringat av ghetton. Men ok, det verkar gå att få villor under 5M i Uttran med omnejd, dock är vi väldigt nära 3mil radien och vi har en hel del ghetton i närheten. Jag tror i långa loppet att hela söder om Stockholm är kört och skulle aldrig köpa där.
Senast redigerad av Gargamelik 2012-10-07 kl. 21:46.
2012-10-08, 09:59
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Finns det någon avgörande skillnad om folk hyr av ett fastighetsbolag som har belånat kasernerna med 70%, eller om det är boende som själva (t ex via borätter) sitter med 70% belåning.

Eller är det likvärdigt?
Så länge skulderna betalas är det nog likvärdigt ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Men ifall de pantsatta bostäderna sjunker i pris blir det en annan femma. Fastighetsbolag kan gå i konkurs, banken tar då över deras tillgångar och får se sig i månen efter resten av pengarna. Privatpersoner kommer att krävas på pengar av banken ända till döddagar, även ifall de sålt av sin bostad på grund av att de inte klarade av ränta och amorteringar.
2012-10-08, 15:45
Avslutad
Citat:
Finns det någon avgörande skillnad om folk hyr av ett fastighetsbolag som har belånat kasernerna med 70%, eller om det är boende som själva (t ex via borätter) sitter med 70% belåning.

Eller är det likvärdigt?

Vet inte om det är så avgörande, men skillnad finns:
För ett fastighetsbolag eller en bostadsrättsförening så är lånen tillräckligt stora för att det ska vara en poäng att hålla på med räntederivat eller ränteswappar, men det är ju inget som den genomsnittlige villaägaren sysslar med, eller har tillräckliga kunskaper om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in