2012-06-22, 02:43
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Pratade med en gammal släkting.
Han byggde hus på 50-talet. Arbetarlön och hemmafru. Ensamförsörjare alltså. Var vanligt då.
2v-lön på drygt 400, årslön på ca 11000.

Dom lånade 45000. Så lånet var drygt 4 ggr årslönen. Topplånet var borgenslån (ca 15000).
Huset var dyrare än så. Dels hade dom sparat en del och så gjorde dom en hel del jobb själva.
Det var bara sparbanken som gick med på att låna ut. Bankerna var mer försiktiga då. (Inget SBAB som ställde till det).

Om man försöker översätta det till dagens förhållanden så kan vi kanske anta 28K som vanlig lön och två arbetande. Då blir det en årslön för hushållet på 672 K. Dvs ett motsvarande lån skulle då bli 2755 KSEK. Antar vi att lånet är 85% av priset blir det senare 3241 KSEK.

Och det kan man väl få ett hus för i en medelstor svensk stad. Icke lyxutrustat. För det var inte 50-tals huset.
Haha, du räknar bort den lilla detaljen att det räckte med att en arbetade ihop huset förr
Dom lånade 4x årslönen en knegarlön idag = 300k/år x4 = 1.2M... Räcker till en 2:a i Tensta?
2012-06-22, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Haha, du räknar bort den lilla detaljen att det räckte med att en arbetade ihop huset förr
Dom lånade 4x årslönen en knegarlön idag = 300k/år x4 = 1.2M... Räcker till en 2:a i Tensta?

Du missar också saker.
Bara för att få lite perspektiv: Jag sitter och läser en serietidning från 1963. Dåtidens prislapp på den är 95 öre..., och då har den fler sidor, och märkbart bättre tecknarkvalité än serietidningar idag. Här jämför ni köpkraft med 1950 som var ännu tidigare... ska ni räkna på sådant, så går det inte med så enkla modeller.
Senast redigerad av vonEisen 2012-06-22 kl. 10:29.
2012-06-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Du är väldigt otydlig på vad det är som du invänder mot och vad det har för relevans.

Jag räknade på hushållets inkomster då och hushållets inkomster nu. Om du menar att det är fel får du klargöra hur du kommit fram till det.
2012-06-22, 11:48
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Du är väldigt otydlig på vad det är som du invänder mot och vad det har för relevans.

Jag räknade på hushållets inkomster då och hushållets inkomster nu. Om du menar att det är fel får du klargöra hur du kommit fram till det.
Möjligtvis att två i hushållet jobbar och har i snitt 28k i inkomst om man är 40-plussare och bor i Stockholm eller annan storstad. Men i resten av landet tjänar de flesta med vanliga jobb under 28k per person och i många fall jobbar minst en inte heltid.
2012-06-22, 11:50
Medlem
Citat:
Antar vi att lånet är 85% av priset blir det senare 3241 KSEK.

Och det kan man väl få ett hus för i en medelstor svensk stad. Icke lyxutrustat. För det var inte 50-tals huset.
Här hittade jag något motsvarande:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hagaberg-jonkopings-kommun-per-rosios-vag-3b-3895238?&partner_id=eniro
Dock endast 1900 KSEK. Men man måste kompensera en del för att detta hus har slitage.

Det jag pekar på med det här är att folk har lånat till hus förr, och mängden man lånar sett till hushållets inkomst kanske inte skiljer så mycket från förr.

Sedan finns det andra saker som skiljer. Men inte just att man lånar, och hur mycket.
2012-06-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Möjligtvis att två i hushållet jobbar och har i snitt 28k i inkomst om man är 40-plussare och bor i Stockholm eller annan storstad. Men i resten av landet tjänar de flesta med vanliga jobb under 28k per person och i många fall jobbar minst en inte heltid.
28K är estimerat från SCB och är vad de benämner arbetarlön. (Estimeringen är att det deras historiska redovisning inte gick ända fram till 2012).
Om du menar att något är fel med det så får du gärna plocka fram bättre data. Gärna från SCB.

Att två arbetar idag är tämligen vanligt. Hemmafru är ganska sällsynt nuförtiden kan jag berätta.

Stockholm har det aldrig varit tal om. Förstår inte var du fått det ifrån. Jag vill minnas att jag skrev mellanstor svensk stad.

Och var du fått 40+ ifrån förstår jag inte.
2012-06-22, 13:03
Medlem
Citat:
28K är estimerat från SCB och är vad de benämner arbetarlön. (Estimeringen är att det deras historiska redovisning inte gick ända fram till 2012).
Om du menar att något är fel med det så får du gärna plocka fram bättre data. Gärna från SCB.

Att två arbetar idag är tämligen vanligt. Hemmafru är ganska sällsynt nuförtiden kan jag berätta.

Stockholm har det aldrig varit tal om. Förstår inte var du fått det ifrån. Jag vill minnas att jag skrev mellanstor svensk stad.

Du glömmer också inte den lilla detaljen att du måste utbilda dig fler år nu. Dvs du börjar inte att tjäna dessa pengar så tidigt som förr. Samt att när kvinnan får barn så går det bort många år av inkomst. Det verkar också ganska mycket med 28 efter skatt för båda.
Senast redigerad av estone 2012-06-22 kl. 13:06.
2012-06-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Du glömmer också inte den lilla detaljen att du måste utbilda dig fler år nu. Dvs du börjar inte att tjäna dessa pengar så tidigt som förr. Samt att när kvinnan får barn så går det bort många år av inkomst. Det verkar också ganska mycket med 28 efter skatt för båda.
Ja, gymnasium är väl rimligt att räkna med nu. Så det blir lite kortare tid för att spara ihop till kontantinsats. Dock var ersättningen på 40-talet för unga ganska låg vad jag hört från de som var med på den tiden, så möjligheterna till att spara de första åren var små. Så jag tror inte skillnaden map det är så stor.

I det fallet jag talade om så byggdes huset innan de skaffade barn. Så det motsvarande fallet idag handlar om två heltidsarbetande.

28 K handlar om månadslön brutto. Möjligen är det för mycket. Om någon har ett bättre värde så kan vi ta det. (Gärna från SCB eller liknande källa).
2012-06-22, 14:14
Medlem
Jag räknade 28 netto. Om det är brutto så blir det ännu värre. Då tar det ännu längre tid att betala ett 3 miljoners hus.
2012-06-22, 14:16
Medlem
Citat:
Tittade runt lite och 28K verkar vara i mesta laget. I alla fall om man skall se till nominella löner. Kan väl bli annat med ob-tillägg och övertid.

Men vi kan väl sänka lönen till 26K. Då blir det 624 per år. Motsvarande lånesumma skulle då bli 2558 KSEK. Och ett huspris på 3010 KSEK.

-------------
Huset som byggdes då på 50-talet hade 3 rum och kök. Släktingarna var bekymrade för skuldsättningen och ekonomin. Och menade att de skulle få ha det ena rummet avstängt (dvs en uppvärmt).
Nu gjorde de i stället så att de hade rummet uthyrt ett tag till en studerande.

Innan tonåringarna drar för mycket slutsatser ska jag nämna att en gammal kollega berättade en gång att han med fru och litet barn bodde i en etta med utedass. Det var i början på 60-talet i Enskede.
2012-06-22, 14:23
Medlem
SparkMans avatar
Citat:

Du får gärna skicka en källhänvisning för dessa 28k "arbetarlöner". När jag gjorde en sökning på genomsnitts-grundlönen för samtliga yrken (inkl. chefsjobb), åldersgrupper, osv fick jag fram 27.800kr. Då är detta alltså medellön. Medianlönen är betydligt lägre eftersom de som plockar hem flera miljoner om året i lön inte drar upp snittlönen i samma utsträckning.
2012-06-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag räknade 28 netto. Om det är brutto så blir det ännu värre. Då tar det ännu längre tid att betala ett 3 miljoners hus.
Det jag vill peka på är att folk har belånat husköp. Och här fick jag en datapunkt från 50-talet.
Då belånade den familjen sig till drygt 4 ggr årslönen.

Dvs det verkar ha varit så i 50 år. Och är alltså ingen nytt påfund.
Men belåning till hundra procent som skett är däremot ett senare påhitt.
Och amorteringsfrihet är ett senare påhitt.

Skulle du låna på den tiden fick du först spara ihop en slant. Och ville du konsumera upp lönen fick du bo kvar som inneboende eller i hyresrätt. Och det är väl en skillnad mot nu när många ondgör sig över det sk bolånetaket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in