2013-03-15, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Nya svenska boprisrekord:
http://www.di.se/artiklar/2013/3/14/bopriserna-fortsatter-uppat/
http://www.metro.se/bostad/boratter-har-aldrig-varit-dyrare/EVHmcn!8FJVaaTJTG4Ts/

BR-priserna i Stockholm är upp med +1.4% på en månad, på 3 månader +4%. Det ger en årstakt på +12-16.8% på redan rekordhöga nivåer. De lägre räntorna har börjat slå igenom, liksom TCOs deal för sina +1M medlemmar som får låna hos SEB för 2.5%. Detta kan nog fortsätta hela 2013 och 2014 eftersom alla makthavare är handlingsförlamade på svenskt gummiryggsmanér.

Metro konstaterar också att folk fortsätter använda bostaden som bankomat för renoveringar, bilköp och ren konsumtion som resor:
http://www.metro.se/nyheter/nu-blir-bostaden-var-bankomat-igen/EVHmcn!2UFfolxRElCU/

Samtidigt i sydöstra Sverige:

Sydsvenskan:
Borättspriserna i Malmö står och stampar medan det råder all-time-high-stämning i Stockholm och Göteborg. Stort utbud och att det är svårare för Malmököparna att klara kontantinsatsen är två förklaringar till skillnaderna... http://www.sydsvenskan.se/bostad/malmos-bopriser-star-still/
2013-03-15, 11:04
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Samtidigt i sydöstra Sverige:

Sydsvenskan:
Borättspriserna i Malmö står och stampar medan det råder all-time-high-stämning i Stockholm och Göteborg. Stort utbud och att det är svårare för Malmököparna att klara kontantinsatsen är två förklaringar till skillnaderna... http://www.sydsvenskan.se/bostad/malmos-bopriser-star-still/
Trots miljarder i bidrag varje år och extra polisresurser har Malmö ungefär samma framtid som Detroit och bostadspriserna kommer bli därefter, white-flight deluxe. Vill minnas att svenskar var i minoritet i Malmö redan i år.
2013-03-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Tron att du kan stå utanför en liknande kollaps är dåraktigt! En kollaps av bostadsmarknaden berör alla som behöver någonstans att bo för du skall inte räkna med att du kan fynda borätter eller hus till reapriser om det krashar.

Som det är idag är bostadsmarknaden ett totalt haveri som inte fungerar oavsett vilka lagar eller regler som lanseras då grundproblemet är att det saknas nya dörrar med nycklar. Tankar om att folk skall dela på en etta eller en 2 barns familj skall bo i en två är helt orealistisk de kommande 10 åren och frågan är hur man löser problemet till dess. Krashar marknaden är det fullt möjligt att bostadshandeln bromsar in kraftigt för att ingen vill realisera sina förluster och bankerna hellre ser att någon försöker betala tillbaks så mycket de kan än att de hamnar på gatan. Skulle omsättningen på lägenheter sjunka med 20% står ni inför en marknad som i praktiken står helt stilla och då är det endast 2:a handsmarknaden ni har att vända er till med marknadshyror som kan översättas till ockerhyror.

Den stora frågan är om det är möjligt att isolera en bostadskrash så övriga samhället inte blir berört, jag betvivlar det.

Var väl inte direkt så att jag menade att jag tror jag inte påverkas av en kollaps av bostadspriserna, hela ekonomin får ju ett enormt bakslag. Jag var snarare ironisk: Nästan att jag hoppas på en krasch så att alla korkade överbelånade människor får känna på darwins lag, även om jag själv påverkas.

Förstår inte hur man inte kan förstå att priserna inte kan öka konstant i all oändlighet utan måste gå ner någon gång, speciellt när det nyss hänt i andra länder och haft förödande konsekvenser. Hur kan en människa vara så korkad att man belånar sig till max. Det enda jag kan komma på är att dessa människor aldrig tittat på nyheterna och saknar all form av framförhållning och logiskt tänkande.

Något jag inte kan förstå är att om någon regering lånar svinmycket pengar och börjar spendera så kommer motståndar-blocket att ropa högt om att regeringen för en ansvarslös politik. Men när regeringen istället stimulerar folket till att skuldsätta sig (vilket ger samma kick i ekonomin) så klagar ingen.

Varför går inte Sossarna ut och förklarar för naiva Svenska folket att regeringen inte alls är så duktiga som de själva säger (låg statsskuld och hyfsad ekonomi), utan att hela ekonomin hålls igång utav att Svenskarna hela tiden lånar mer? De borde väl ha allt att tjäna på att visa Svenska folket Moderaternas efterblivna politik????
2013-03-15, 13:11
Medlem
LawrenceCianas avatar
Orkar inte läsa tråden men min teori om varför bubblan aldrig spricker:

Det blir lättare och lättare att tjäna pengar, klassklyftorna minskar och alla har råd med finare och finare hus. Jag tror inte bostadsbubblan kommer sprickas i sverige förutom om något drastiskt skulle hända.

I London innerstad är det ju dubbelt så dyrare per kvadratmeter än på östermalm tex. Människor blir rikare och flera. Om 100 år kommer det vara grisigt dyrt att bo på Östermalm och det kommer bara vara de riktigt stora hajarna som bor i de finaste lägenheterna. Just nu går det ju att bo vart som helst i världen bara man kämpar lite. Kommer inte riktigt vara samma om 100 år.

Bubblan kommer aldrig under våra liv spricka tror jag.
2013-03-15, 17:11
Medlem
Disco.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana

Det blir lättare och lättare att tjäna pengar, klassklyftorna minskar och alla har råd med finare och finare hus. Jag tror inte bostadsbubblan kommer sprickas i sverige förutom om något drastiskt skulle hända.

I London innerstad är det ju dubbelt så dyrare per kvadratmeter än på östermalm tex. Människor blir rikare och flera. Om 100 år kommer det vara grisigt dyrt att bo på Östermalm och det kommer bara vara de riktigt stora hajarna som bor i de finaste lägenheterna. Just nu går det ju att bo vart som helst i världen bara man kämpar lite. Kommer inte riktigt vara samma om 100 år.

Hur kan du jämföra en världsstad av rang som London med en i sammanhanget liten by i norra europa som inte har speciellt mycket att erbjuda världen.

Jämför istället med Köpenhamn/Danmark där priserna faller sedan -07

ang fetmarkerat, I vilken värld lever du?

Det råder kris i europa, arbetslösheten slår rekord på sina ställen, omfattande nödlån delas ut till höger och vänster, senast idag till Cypern.
Dessa människor som du påstår har råd att bo i sina fina hus har lånat pengar till dagens billiga ränta, ofta med låg eller ingen kontantinsats och utan att amortera, tror du verkligen att det kan fortsätta för alltid?

Nåväl, du kommer att passa perfekt in som en verklighetsfrånvänd ekonom, lyckatill med studierna.
2013-03-15, 18:33
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana

Klassklyftorna ökar och den enda anledningen till varför folk "har råd" med att köpa hus är att det idag är så billigt att belåna sig.

Jag köpte en lägenhet för 550 000 och sålde den några år senare för 1 000 000. Idag går de för 1 200 000 och tjejen jag köpte lägenheten av 2004 hade köpt den två år tidigare, alltså för 11 år sedan för 220 000kr.

Sedan 2002 har skatterna sänkts (vilket finansieras med hjälp av t.ex utförsäljning av statliga bolag), amorteringskravet har sänkts, räntan har gått ner och priserna har gått upp, vilket gör att folk obetänksamt resonerar att priserna kommer fortsätta stiga i alla evighet.

Men den dagen staten sålt alla bolag och inte längre kan finansiera sina skattesänkningar kommer man tvingas höja.
Den dagen folk går i pension med miljonskulder och räntan normaliserats men bara får ca 15 000kr/ mån innan skatt i pension blir det lite problematiskt.
När räntan dubbleras (går upp till 6%) kommer även månadskostnaden för lånen vara dubbelt så hög som idag.

För att gå tillbaka till min tidigare lägenhet. Köper du den idag kostar den dig 6.700kr/mån efter skatteavdrag och utan amortering. Jag betalade 4.500kr/mån. Idag bor vi tillfälligt i hyresrätt då vi bygger hus och betalar 5.100kr. Den ligger i samma område och har mycket trevliga grannar och likvärdig standard. När räntan stiger till 5,5% kommer de som köpt lägenheten idag för 1 200 000kr ligga på närmare 9 000kr/mån efter skatteavdrag. Då talar vi om en 2a i ett höghus i en förort, utan balkong och med tunna väggar. Min hyresrätt har balkong och är betydligt billigare att bo i.

Priserna är inte vettiga någonstans utan byggs enligt min filosofi upp av att man kommer över relativt billiga krediter och kan köpa ett lägenhet som man kommer sälja betydligt dyrare om några år... Det är tanken i alla fall. Frågan är bara vad som händer när krediterna blir dyrare och prisstegringen hålls tillbaka... Det blir förödande för svensk ekonomi och framförallt för de som köpt dyrt och sitter med miljonlån som de aldrig kommer ha en chans att betala tillbaka.
Senast redigerad av Optiroc 2013-03-15 kl. 18:36.
2013-03-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Men den dagen staten sålt alla bolag och inte längre kan finansiera sina skattesänkningar kommer man tvingas höja.

Nix, det finns gott om ställen att plocka ifrån.
2013-03-18, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.
Hur kan du jämföra en världsstad av rang som London med en i sammanhanget liten by i norra europa som inte har speciellt mycket att erbjuda världen.

Jämför istället med Köpenhamn/Danmark där priserna faller sedan -07

ang fetmarkerat, I vilken värld lever du?

Det råder kris i europa, arbetslösheten slår rekord på sina ställen, omfattande nödlån delas ut till höger och vänster, senast idag till Cypern.
Dessa människor som du påstår har råd att bo i sina fina hus har lånat pengar till dagens billiga ränta, ofta med låg eller ingen kontantinsats och utan att amortera, tror du verkligen att det kan fortsätta för alltid?

Nåväl, du kommer att passa perfekt in som en verklighetsfrånvänd ekonom, lyckatill med studierna.

Jag tror att det han menar är att det inte kommer byggas några nya lägenheter i Östermalm medan Stockholm växer.

Om 20 år kommer Stockholm vara mycket folkrikare men det kommer finnas lika många bostäder på Östermalm.

Statistiskt sett kommer det finna mer kapitalstarka personer i Stockholm som krigar om det fina läget på Östermalm.
2013-03-20, 20:23
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Stockholms innerstad håller på att ritas om. Sammantaget inom tullarna i Stockholm har bostadsrättspriset stigit med 9 procent under den senaste tolvmånadersperioden och är nu 60968 kronor per kvadratmeter.

Även vad gäller prisutveckling utmärker sig Vasastan/Norrmalm/Gamla stan med ett lyft på 10 procent. På Östermalm lyfte bostadsrättspriset med 8 procent under tolvmånadersperioden, lika mycket som på Södermalm. På denna innerstadsö hamnade kvadratmeterpriset i snitt i februari på 56 984 kronor. På Kungsholmen är den genomsnittliga bostadsrättsribban nu 58635 kronor per kvadratmeter, med en sexprocentig uppgång från mars 2012 till och med februari 2013.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/har-ar-lagenheterna-dyrast-i-hela-sverige_8014190.svd

Ska bli intressant att se var det här slutar. Hur länge till kan den här prisökningen fortgå?

Citat:
Lägenheterna dyrare än någonsin. Nu är bostadsrättspriserna i både centrala Göteborg och centrala Stockholm uppe på alla tiders högsta nivåer.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/nu-ar-lagenheterna-dyrare-an-nagonsin_7993260.svd
2013-03-20, 21:51
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Ska bli intressant att se var det här slutar. Hur länge till kan den här prisökningen fortgå?
Så länge alla pris-variabler är konstant på all-time low (ränta, räntebidrag, amorteringsfrihet, ROT, slopad fastighetsskatt etc), vilket jag och flera andra verkar gissa på till efter valet 2014 då det inte finns någon politiker i Sverige med ryggrad. Just nu verkar bokreditbubblan inte bli påverkad av någon extern händelse utomlands (sämre export, högre arbetslöshet), även om det känns som att korthuset kan blåsa omkull när som helst.
2013-03-20, 23:16
Medlem
Gargameliks avatar
80% av bostadsägare under 35 år är under vatten i Danmark:
http://www.bloomberg.com/news/2013-03-18/denmark-races-to-prevent-foreclosure-shock-as-home-prices-sink.html

Citat:
The interest-only mortgages were popular, and have since grown to account for 56 percent of all outstanding home loans, according to the Association of Danish Mortgage Banks. The central bank has criticized the loans, arguing they inflated a housing bubble that plunged Denmark into a recession.
Amorteringsfria lån = fail.
2013-03-20, 23:23
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Så länge alla pris-variabler är konstant på all-time low (ränta, räntebidrag, amorteringsfrihet, ROT, slopad fastighetsskatt etc), vilket jag och flera andra verkar gissa på till efter valet 2014 då det inte finns någon politiker i Sverige med ryggrad. Just nu verkar bokreditbubblan inte bli påverkad av någon extern händelse utomlands (sämre export, högre arbetslöshet), även om det känns som att korthuset kan blåsa omkull när som helst.

Jag håller helt med. Det verkar som om folk i Sverige är oförmögna att ta till sig det som händer i andra länder. När man haft såhär låga räntor under så lång tid måste likviditeten hamna någonstans, och i Sverige hamnar det mesta helt uppenbart i bostäder. Inflationen i bostadsmarknaden kommer att pressa upp räntorna förr eller senare, det går inte att undvika.

Citat:
Amorteringsfria lån = fail.

Sant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in