Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
Orkar inte läsa tråden men min teori om varför bubblan aldrig spricker:
Det blir lättare och lättare att tjäna pengar, klassklyftorna minskar och alla har råd med finare och finare hus. Jag tror inte bostadsbubblan kommer sprickas i sverige förutom om något drastiskt skulle hända.
I London innerstad är det ju dubbelt så dyrare per kvadratmeter än på östermalm tex. Människor blir rikare och flera. Om 100 år kommer det vara grisigt dyrt att bo på Östermalm och det kommer bara vara de riktigt stora hajarna som bor i de finaste lägenheterna. Just nu går det ju att bo vart som helst i världen bara man kämpar lite. Kommer inte riktigt vara samma om 100 år.
Bubblan kommer aldrig under våra liv spricka tror jag.
Klassklyftorna ökar och den enda anledningen till varför folk "har råd" med att köpa hus är att det idag är så billigt att belåna sig.
Jag köpte en lägenhet för 550 000 och sålde den några år senare för 1 000 000. Idag går de för 1 200 000 och tjejen jag köpte lägenheten av 2004 hade köpt den två år tidigare, alltså för 11 år sedan för 220 000kr.
Sedan 2002 har skatterna sänkts (vilket finansieras med hjälp av t.ex utförsäljning av statliga bolag), amorteringskravet har sänkts, räntan har gått ner och priserna har gått upp, vilket gör att folk obetänksamt resonerar att priserna kommer fortsätta stiga i alla evighet.
Men den dagen staten sålt alla bolag och inte längre kan finansiera sina skattesänkningar kommer man tvingas höja.
Den dagen folk går i pension med miljonskulder och räntan normaliserats men bara får ca 15 000kr/ mån innan skatt i pension blir det lite problematiskt.
När räntan dubbleras (går upp till 6%) kommer även månadskostnaden för lånen vara dubbelt så hög som idag.
För att gå tillbaka till min tidigare lägenhet. Köper du den idag kostar den dig 6.700kr/mån efter skatteavdrag och utan amortering. Jag betalade 4.500kr/mån. Idag bor vi tillfälligt i hyresrätt då vi bygger hus och betalar 5.100kr. Den ligger i samma område och har mycket trevliga grannar och likvärdig standard. När räntan stiger till 5,5% kommer de som köpt lägenheten idag för 1 200 000kr ligga på närmare 9 000kr/mån efter skatteavdrag. Då talar vi om en 2a i ett höghus i en förort, utan balkong och med tunna väggar. Min hyresrätt har balkong och är betydligt billigare att bo i.
Priserna är inte vettiga någonstans utan byggs enligt min filosofi upp av att man kommer över relativt billiga krediter och kan köpa ett lägenhet som man kommer sälja betydligt dyrare om några år... Det är tanken i alla fall. Frågan är bara vad som händer när krediterna blir dyrare och prisstegringen hålls tillbaka... Det blir förödande för svensk ekonomi och framförallt för de som köpt dyrt och sitter med miljonlån som de aldrig kommer ha en chans att betala tillbaka.