2012-02-10, 02:10
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Någon som har en realistisk gissning på när det bär av?

Jag har väntat i 2 år redan och sitter och längtar tills jag kan börja handla bostäder.
Jag väntar nog 2 år till, och hoppas det finns billiga bostäder där ute då.

Men det verkar inte som att räntorna kommer vända upp snart?
Verkar inte som det blir åka av, jag börjar luta åt att det blir utdraget som fan, säg 5 år :/
Jag funderar på att köpa något mindre i ett bra område och sedan byta upp mig inom samma område om 5 år eller när jag tror det har bottnat någorlunda.
2012-02-10, 05:03
Medlem
bernankes avatar
Håll fokus på bostadsmarknaden. Varningar utdelade.

/mod
2012-02-10, 05:16
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Verkar inte som det blir åka av, jag börjar luta åt att det blir utdraget som fan, säg 5 år :/
Jag funderar på att köpa något mindre i ett bra område och sedan byta upp mig inom samma område om 5 år eller när jag tror det har bottnat någorlunda.

Japanska marknaden föll i runt 15 (eller mer) år. Dock har japanerna till skillnad från genomsnittsvensken ganska stora besparingar. Då svenskarna vanligtvis har väldigt små besparingar kommer det gå snabbare, men räkna ändå med 3-5 år innan vi når botten. Dock, om en känsla av masshysteri skapas kan det gå betydligt snabbare - det är trots allt de löpande transaktionerna som sätter marknadspriset.

Några villasäljande 40-talister kan då kanske nöja sig med att få 60% av toppnivån när de ändå gör en jättevinst - något deras allt svettigare 80-talistgrannar knappast skulle kunna.
2012-02-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Japanska marknaden föll i runt 15 (eller mer) år. Dock har japanerna till skillnad från genomsnittsvensken ganska stora besparingar. Då svenskarna vanligtvis har väldigt små besparingar kommer det gå snabbare, men räkna ändå med 3-5 år innan vi når botten. Dock, om en känsla av masshysteri skapas kan det gå betydligt snabbare - det är trots allt de löpande transaktionerna som sätter marknadspriset.

Några villasäljande 40-talister kan då kanske nöja sig med att få 60% av toppnivån när de ändå gör en jättevinst - något deras allt svettigare 80-talistgrannar knappast skulle kunna.

Bara massor med ogrundade gissningar (förhoppningar?) ovan. Sanningen är den att ingen vet hur bostadsmarknaden kommer att utvecklas de kommande åren. Prisutvecklingen framöver beror på en mängd svårbedömda faktorer såsom hur den ekonomiska krisen i Europa faller ut, vilken räntepolitik som kommer att föras, om reformer som reglerar utlånande införs/tas bort, hur flyttströmmarna kommer att utvecklas framöver, hur mycket nybyggande som sker etc.

Dock kan man naturligtvis komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar om marknadens utveckling baserat på vad man tror om utvecklingen av exempelvis de faktorer som jag radade upp ovan. Om man ska vara trovärdig i sina prediktioner bör man emellertid försöka underbygga sina resonemang istället för att skjuta från höften.

Att använda sig av Japan som jämförelseland känns inte särskilt fruktsamt då deras ekonomi och bostadsmarknad skiljer sig så pass markant från vad som är fallet i Sveige.
2012-02-10, 22:53
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Bara massor med ogrundade gissningar (förhoppningar?) ovan. Sanningen är den att ingen vet hur bostadsmarknaden kommer att utvecklas de kommande åren. Prisutvecklingen framöver beror på en mängd svårbedömda faktorer såsom hur den ekonomiska krisen i Europa faller ut, vilken räntepolitik som kommer att föras, om reformer som reglerar utlånande införs/tas bort, hur flyttströmmarna kommer att utvecklas framöver, hur mycket nybyggande som sker etc.

Dock kan man naturligtvis komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar om marknadens utveckling baserat på vad man tror om utvecklingen av exempelvis de faktorer som jag radade upp ovan. Om man ska vara trovärdig i sina prediktioner bör man emellertid försöka underbygga sina resonemang istället för att skjuta från höften.

Att använda sig av Japan som jämförelseland känns inte särskilt fruktsamt då deras ekonomi och bostadsmarknad skiljer sig så pass markant från vad som är fallet i Sveige.

Du har helt rätt i att Japans ekonomi skiljer sig från Sveriges, främst då privatpersoner där har ett stort eget sparande, vilket saknas i Sverige. Se t.ex. diskussioner här på flashback kring hur få som inte har t.ex. 30 000 kr sparade. Visst, många av dem som inte har det bor i hyresrätt, men en hel del BLT har det på samma sätt.

T.ex. familjen som SR följde i samband med Volvo-neddragningarna i västsverige. De hade inte sparat så de kunde köpa en ny värmepanna (eller vad det var), då när de blev av med jobben etc. stod de där utan uppvärmning i sitt hus... De kommenterade det hela med att nu har de LÄRT sig att ha lite marginaler, kanske ha 2-3 månadslöner sparade. De kom nära att det skulle gå riktigt illa för dem, men de klarade sig.

Som jag ser det är det ingen gissning att bostadspriserna kommer att rasa. De är högre än någonsin i förhållande till folks inkomster, och vi går mot en global lågkonjunktur. Därtill saknas verkan från engånshändelser, t.ex. borttagandet av fastighetsskatten.

Folk har utan att blinka köpt hus vars priser gått upp 100% på 10 år till 100% belåning. Många tycker att 85% belåning är "lite". Väldigt få skulle våga köpa aktier till så hög belåning. Visst, man kan inte bo i aktier, men i övrigt är riskerna likvärdiga.

Mer info finns här, en kommentar (dvs inte den copyrightskyddade tidningens innehåll) från kommentarsfunktionen på di.se

För mig kan prisuppgången tämligen enkelt förklaras utifrån fyra dominerande faktorer:

* Belåningsgraderna
* Ränteläget
* Amorteringstiden
* Psykologin

Vi såg under perioden 1995-2006 hur samtliga faktorer ovan gick från någon form av normalläge till att maximeras på alla punkter. Förr hade vi bottenlån och topplån, där total belåning sällan gick särskilt högt. Sedan, under den här perioden, sjönk räntorna samtidigt som belåningsgraderna steg allt mer. Topplånen försvann och därmed också amorteringen. Vi stod plötsligt i en situation där ALLA kunder belåna ett köp till 100 % utan problem, eftersom du betalade en obefintlig ränta och ingen amortering alls.

Det gav en helt otrolig skjuts till priserna. Det räckte att du hade en medioker lön för att kunna ha råd med en mångmiljonvilla. Räntan var ju låg och andra utgifter fanns inte.

Samtidigt visste alla att det gällde att hoppa på tåget och att "priserna stiger alltid på sikt". Du tog alltså ingen risk heller. Alla hade råd att köpa och alla skulle garanterat komma ur affären med MINST insatsen tillbaka. Förmodligen med en rejäl vinst.

Det var situationen vi hade då. 100 % belåning till 2 % ränta och med en amorteringstid om flera hundra år.

Vad talar då för att priserna ska falla från den nivån vi byggt upp med ovanstående premisser?

Allt.

Vi ser nu att samtliga faktorer försämras. Räntan har stigit rejält från botten och tycks inte sjunka nämnvärt, även om Riksbanken sänker (skuldkrisen gör att skuld plötsligt kostar). Men framförallt är det belåningsgraden som börjar sjunka, pga. bolånetak och bankernas ändrade attityd till risk. Det för även med sig ökad amortering, då bankerna idag inte vill låna ut mer än 75 % av värdet på sikt. Detta i sin tur har påverkat psykologin också. Nu är det inte lika hett att köpa längre, när det plötsligt börjar se ut som att du faktiskt kan förlora pengar på ditt köp. (Just nu ca 10.000 kr per månad, för varje miljon du köpt för.)

DETTA talar för fortsatt prisfall. Det är färre som har råd att köpa, vilket gör att pyramiden urholkas i botten. Färre förstagångsköpare har råd, vilket gör att andragångsköparna får mindre pengar med sig till sitt nästa köp, osv.

Det kan naturligtvis vara så att andra faktorer kan balansera det här. Visst kan efterfrågan påverka - men det bygger på att den som efterfrågar har råd att köpa, vilket inte är fallet idag.

Vi är otroligt beroende av bankernas kreditgivning för att kunna hålla liv i bostadsmarknaden. Det är den kranen som avgör vart priserna tar vägen.

Personligen tror jag inte att bankerna - pga skuldkrisen - kommer kunna gå tillbaka till sin hejdlösa utlåning igen. För mig ter det sig då som att det fortsatt kommer vara svårt för köpare att låna tillräckligt för att hålla uppe dagens prisnivå. Viljan till köp - efterfrågan - finns. Men finansieringen finns inte längre.
Foppa

Idag sätter de flesta banker en högre ränta på lån mellan 75% och 85% belåning för att tvinga fram amorteringar. Tänk dig hur detta kommer att påverka många när priserna börjar gå ner!
2012-02-10, 23:00
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att Japans ekonomi skiljer sig från Sveriges, främst då privatpersoner där har ett stort eget sparande, vilket saknas i Sverige. Se t.ex. diskussioner här på flashback kring hur få som inte har t.ex. 30 000 kr sparade. Visst, många av dem som inte har det bor i hyresrätt, men en hel del BLT har det på samma sätt.

Hur kan du ens jämförda Sverige och Japan utan att inse faktumet att Sverige har bruksvärdeshyror (mao, reglerade hyror på hyresrättet) medans Japan har marknadshyror?

Sverige är ett av de få länder som fortfarande har kvar dessa reglerade hyror och detta gör att vår marknad blir lite unik i sitt slag. I många små orter i Sverige med "låga" bostadspris blir skillnaden med att äga ett hus för säg 1-1.5 miljoner och att bo i en jämförbar lägenhet försumbar. Det handlar då bara om smak och tycke. Och det gör vår marknad oberäknelig.
2012-02-11, 08:52
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Hur kan du ens jämförda Sverige och Japan utan att inse faktumet att Sverige har bruksvärdeshyror (mao, reglerade hyror på hyresrättet) medans Japan har marknadshyror?

Sverige är ett av de få länder som fortfarande har kvar dessa reglerade hyror och detta gör att vår marknad blir lite unik i sitt slag. I många små orter i Sverige med "låga" bostadspris blir skillnaden med att äga ett hus för säg 1-1.5 miljoner och att bo i en jämförbar lägenhet försumbar. Det handlar då bara om smak och tycke. Och det gör vår marknad oberäknelig.
Så priserna kan alltså bara gå upp, upp, upp i all oändlighet tack vare att Sveriges bostadsmarknad är unik?

Jag tycker alltför många underskattar vår ungdomsarbetslöshet och våra ungdomars (generellt) dåliga förmåga att kunna lägga undan pengar. Tänk på att nästa generation måste ha i snitt 300k på kontot för att kunna hålla uppe svenska huspriser. Anledningen till att våra medelålders bostadsägare idag kunnat flytta till nytt/större är för att de haft en bostadsvinst med sig i bagaget, vars första köp inte krävde massa pengar på banken för att få lån.
2012-02-11, 12:04
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att Japans ekonomi skiljer sig från Sveriges, främst då privatpersoner där har ett stort eget sparande, vilket saknas i Sverige.
Vill bara passa på att erinra om att vid skapande av kredit så skapas lika mycket tillgångar (sparande) som skuld.
Så när den Japanska skuldbubblan växte fram till 1990 så skapades det också mycket sparande.

Efter 1990 när allmänheten ville ta sig ur den stora skuldbördan hjälpte carry trade och statlig skuldsättning till med att upprätthålla (och öka) så väl skuldsättning som sparande.

Det har under många år sedan 1990 rått fallande fastighetspriser i Japan. Raset stannande upp för några år sedan ser det ut som. Det har gjort att banker varit lite restriktiva med utlåning till fastighetsköp. (Och delvis beroende på bankernas egna besvärliga balansräkningar sedan 1990).
2012-02-11, 12:24
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

Det är komiskt att läsa vissa kommentarer. Det ska "väntas" och sen ska det köpas lägenheter i "bra områden". Priser ökar, priser faller. Men vad är det för priset ni förväntar er, allvarligt talat? Vad tror ni en central lägenhet i Stockholm kommer att kosta efter prisfall? Haha, det är fortfarande långt fler miljoner än vad ni har kontant.
2012-02-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är komiskt att läsa vissa kommentarer. Det ska "väntas" och sen ska det köpas lägenheter i "bra områden". Priser ökar, priser faller. Men vad är det för priset ni förväntar er, allvarligt talat? Vad tror ni en central lägenhet i Stockholm kommer att kosta efter prisfall? Haha, det är fortfarande långt fler miljoner än vad ni har kontant.
Tja, den som inte slog till 89-90 utan väntade till 93-94 kunde många ggr få mycket bättre priser.
2012-02-11, 13:09
Medlem
lundagrens avatar
Folk på mitt jobb har skrikit om bubbla och bott kvar i sin sunkiga förortshyresrätt i 3-4 år nu, medan jag glatt bor centralt och fått en värdeökning på ca 15%.
Folk som tror att dom kommer köpa på botten och sälja på toppen, det är dom som lever i bubbla.
2012-02-11, 14:13
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Du har redan postat en väldigt lik post som denna och vi har redan haft den här diskussionen en gång förut, även då påpekade jag att du måste läsa posterna i tråden för att hänga med i diskussionen. Jag har redan en obelånad lägenhet i centrala Stockholm, jag har inte skrivit att jag vill köpa en ny lägenhet i centrala Stockholm som du påstår. Läs om, läs rätt och sluta vara så ängslig och stingslig för att du är högbelånad.

Jag är ute efter en fin villa, i ett område som t.ex. Lidingö. Just nu finns det rekordmycket villor ute:
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

Det går inte att dopa marknaden mer och amorteringstiden är 100+ år för många. Ett fall på t.ex. 30% över 5 år på en 15M villa blir 4.5M, något som de flesta inte jobbar in efter skatt motsvarande period, alltså kan det löna sig att ha lite is i magen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in