Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
En sak att tänka på i sammanhanget: En vanlig bokostnadskalkyl som banken eller mäklaren gör innehåller inte några avsättningar för framtida renovering. Man räknar helt kallt med att köparen i framtiden kommer att kunna utöka lånet på en bostad som stigit i värde (var det någon som sade att det inte förekommer spekulation på den svenska bostadsmarknaden?).
När priserna ligger still eller faller kan man inte räkna med att kunna låna mer till nödvändigt underhåll. Detta måste därför börja tas med som en extra post i kalkylen.
För övrigt anser jag att alla som funderar över sådana här saker bör se mina filmer, "Bostadsbubblan" och "Bostadsbubblan 2011" på youtube.
Det där om att banken räknar med att köparen i framtiden kommer att kunna utöka lånet till renovering verkar vara helt taget ur luften från din sida? Visst, det förekommer att folk utökar sina bolån i ett senare skede, men då blir det en bedömning av banken i den situationen.
I nuläget räknar också banken åtminstone i nuläget med en rätt stor marginal för att få ett bolån. I denna marginal för sparande lägger naturligtvis de flesta vettiga människor av pengar för renovering av bostad, framförallt om man äger en villa.
Angående spekulation är det naturligtvis skillnad mellan att köpa något för ren spekulation, vilket var fallet i flertalet bubblor som kraschat tidigare (tulpaner, it), och att köpa en bostad som man bor i med tanken att den helst ska stiga i pris framöver och förhoppningsvis inte sjunka alltför mycket. Detta kan man möjligen kalla spekulation med någon sorts logik, men det skiljer sig naturligtvis stort från att investera i något med den enda tanken att objektet ska öka i pris.
Slutligen tycker jag du ska sluta att länka till det där youtube-klippet i vart och vartannat inlägg. Det är extremt amatörmässigt gjort; argumentationen är väldigt rudimentär och bygger framförallt på att realpriserna stigit. Något som naturligtvis alla intresserade känner till, oavsett om man menar att en bubbla existerar eller inte. Sedan görs en jämförelse med Japan av alla länder, vars ekonomiska situation och förutsättningar knappt på något område är jämförbart med Sverige varför det blir väldigt tydligt att landet enbart är utvalt för att skapa ett skenbart stöd för filmskaparens åsikt att Sverige har en bostadsbubbla. Jag tror snarare du stjälper än hjälper din sak med det eviga länkande till det där klippet då det för tankarna till diverse amatörmässigt gjorda youtube-klipp som ska visa på olika typer av konspirationsteorier.