2011-04-29, 09:29
Medlem
BadAliass avatar
Jag är på gång att köpa bostad i Stockholms-området. Fan inte roligt med de priserna. Hoppas bubblan spricker.
2011-04-29, 17:36
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Generellt sett har priserna stått stilla sett över hela landet. Vissa lokala variationer finns men då är det naturligtvis svårt att uttala sig om orsaken till en prisminskning/höjning då säsongsvisa variationer kommer in, samt skillnader som exempelvis kan ligga i kvaliteten på lägenheter som säljs just den månaden.

Du kan titta på priserna uppdelat utifrån kommun på http://www.maklarstatistik.se/default.aspx

Nu säger jag inte att vi är i början av ett prisfall men om vi skulle vara det skulle det vara naturligt att priserna står still.

De sämsta objekten kommer helt enkelt inte säljas eftersom folk inte får det de tänkt. Detta innebär att statistiken får en oproportionell del "bra" objekt eftersom det är dessa affärer som verkligen genomförs. Det man får kolla på är saker som att objekten ligger ute längre, att färre affärer genomförs, att det är färre människor på visningarna, att det blir fler acceptpris och mindre budgivning.

De jag känner som har lite insyn i bostadsmarknaden i Stockholm säger sig se sådana här tendenser och även reella prisfall i vissa områden, som än så länge maskeras i statistiken. Dock kan man inte avgöra trendändringar från en månad till en annan utan måste nog kolla på perioder på 6-12 månader.
2011-04-29, 18:49
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
basel3-noja nu.
Ta ut allt ni kan!
Del två står för dörren.
Har du lust att utveckla?
2011-04-30, 09:38
Medlem
Ja, nu förbereder sig bankerna på att ha mer i kistan, dvs, de är inte så sugna på att maximera avkastningen och låna ut max utan de planerar för basel3. Samt inser själva att rätt vad det är poppar det upp en korg ruttna ägg, risken är väldigt stor.

Det har också att göra med att banken vill se att du fixar femårsräntan + 5%. Det är en bra månadssumma för den som lyckats få ihop 15% till kontantinsatsen. Tar vi ut pengarna från banken, även om vi bara har små belopp, så måste banken vara än mer försiktig med utlåningen.

1. Förbereda sig för basel3

2. Inse att man måste klara hårdare tider, inget träd växer till himmelen och nu ska de lån man gett till lågränta ge avkastning.

3. Kontantinsats på 15% håller många borta

4. Ta ut pengarna från banken och köp kontant. Bankerna ger oss rätt dåliga villkor på betal och kreditkorten och de tjänar på att behålla kontanterna. IT revolutionen har sparat massor för bankerna men vi ska betala extra för den? Att handla kontant är också bättre för att man ser sedlarna ryka. Vi får dessutom löjliga räntor och ledningen tjänar väl bra. Att då sätta fingret i ögat på banken och vilja ha kontanter är en tyst protest mot allt det vi förbannas över. Att göra det när de laddar kassan är naturligtvis effektivast och kommer förhoppningsvis att leda till bättre villkor och ett mer etiskt bankväsende.
2011-05-03, 21:02
Medlem
Intressant inlägg om basel-3. Hörde här om dagen att Swedbanks VD hade uttalat sig att bolånarna i Swedbank ska klara 9% ränta. Det blir nog svettigt för många och många kommer gå om kull om 8-9% skulle bli verklighet.

Skördetid för bankerna, nu är det dax att casha in på den feta bolånestocken dom byggt upp under lågräntan. Bolånetorskar och skuldslavar ska till rakningen.
2011-05-04, 20:53
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Intressant inlägg om basel-3. Hörde här om dagen att Swedbanks VD hade uttalat sig att bolånarna i Swedbank ska klara 9% ränta. Det blir nog svettigt för många och många kommer gå om kull om 8-9% skulle bli verklighet.

Skördetid för bankerna, nu är det dax att casha in på den feta bolånestocken dom byggt upp under lågräntan. Bolånetorskar och skuldslavar ska till rakningen.

Det blir en "artificiell påläggs-ränta" på 9 % i slutändan, där avgifter och annat ingår ... för att finansiera regelverket (för det kostar väl en del, och vem ska betala?). Han skrämmer inte, utan förbereder sina bolånekunder för lite högre omkostnader.
Senast redigerad av tgb123 2011-05-04 kl. 21:01.
2011-05-06, 20:27
Medlem
En sak att tänka på i sammanhanget: En vanlig bokostnadskalkyl som banken eller mäklaren gör innehåller inte några avsättningar för framtida renovering. Man räknar helt kallt med att köparen i framtiden kommer att kunna utöka lånet på en bostad som stigit i värde (var det någon som sade att det inte förekommer spekulation på den svenska bostadsmarknaden?).

När priserna ligger still eller faller kan man inte räkna med att kunna låna mer till nödvändigt underhåll. Detta måste därför börja tas med som en extra post i kalkylen.

För övrigt anser jag att alla som funderar över sådana här saker bör se mina filmer, "Bostadsbubblan" och "Bostadsbubblan 2011" på youtube.
2011-05-06, 20:59
Medlem
Einar Bergs avatar
Jag läste i DI idag att svenskarnas förväntningar på förtsatta prisökningar har stärkts.
Man kunde också läsa i artikeln att den andel som skulle få problem om räntorna ökade med två procentenheter har fördubblats sedan den förra Skop-mätningen som gjordes.

Mycket intressant enligt mig. Jag har nyligen börjat sätta mig in i den danska bobubblan som sprack för några år sedan och där såg man liknande tendenser. I Köpenhamns kommun sjönk priserna i snitt 44% från toppen. Värt att tänka på.
2011-05-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
En sak att tänka på i sammanhanget: En vanlig bokostnadskalkyl som banken eller mäklaren gör innehåller inte några avsättningar för framtida renovering. Man räknar helt kallt med att köparen i framtiden kommer att kunna utöka lånet på en bostad som stigit i värde (var det någon som sade att det inte förekommer spekulation på den svenska bostadsmarknaden?).

När priserna ligger still eller faller kan man inte räkna med att kunna låna mer till nödvändigt underhåll. Detta måste därför börja tas med som en extra post i kalkylen.

För övrigt anser jag att alla som funderar över sådana här saker bör se mina filmer, "Bostadsbubblan" och "Bostadsbubblan 2011" på youtube.

Det där om att banken räknar med att köparen i framtiden kommer att kunna utöka lånet till renovering verkar vara helt taget ur luften från din sida? Visst, det förekommer att folk utökar sina bolån i ett senare skede, men då blir det en bedömning av banken i den situationen.

I nuläget räknar också banken åtminstone i nuläget med en rätt stor marginal för att få ett bolån. I denna marginal för sparande lägger naturligtvis de flesta vettiga människor av pengar för renovering av bostad, framförallt om man äger en villa.

Angående spekulation är det naturligtvis skillnad mellan att köpa något för ren spekulation, vilket var fallet i flertalet bubblor som kraschat tidigare (tulpaner, it), och att köpa en bostad som man bor i med tanken att den helst ska stiga i pris framöver och förhoppningsvis inte sjunka alltför mycket. Detta kan man möjligen kalla spekulation med någon sorts logik, men det skiljer sig naturligtvis stort från att investera i något med den enda tanken att objektet ska öka i pris.

Slutligen tycker jag du ska sluta att länka till det där youtube-klippet i vart och vartannat inlägg. Det är extremt amatörmässigt gjort; argumentationen är väldigt rudimentär och bygger framförallt på att realpriserna stigit. Något som naturligtvis alla intresserade känner till, oavsett om man menar att en bubbla existerar eller inte. Sedan görs en jämförelse med Japan av alla länder, vars ekonomiska situation och förutsättningar knappt på något område är jämförbart med Sverige varför det blir väldigt tydligt att landet enbart är utvalt för att skapa ett skenbart stöd för filmskaparens åsikt att Sverige har en bostadsbubbla. Jag tror snarare du stjälper än hjälper din sak med det eviga länkande till det där klippet då det för tankarna till diverse amatörmässigt gjorda youtube-klipp som ska visa på olika typer av konspirationsteorier.
2011-05-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Jag läste i DI idag att svenskarnas förväntningar på förtsatta prisökningar har stärkts.
Man kunde också läsa i artikeln att den andel som skulle få problem om räntorna ökade med två procentenheter har fördubblats sedan den förra Skop-mätningen som gjordes.

Mycket intressant enligt mig. Jag har nyligen börjat sätta mig in i den danska bobubblan som sprack för några år sedan och där såg man liknande tendenser. I Köpenhamns kommun sjönk priserna i snitt 44% från toppen. Värt att tänka på.

Att andelen som uppger att de skulle uppleva det besvärligt om räntorna ökade med två procentenheter har dubblerats sedan förra året är ju dock inte så underligt eftersom en ökning med två procentenheter från 1,6 procents ränta skiljer sig rätt mycket jämfört med två procentenheters ökning från 4 procent.
2011-05-07, 09:02
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Att andelen som uppger att de skulle uppleva det besvärligt om räntorna ökade med två procentenheter har dubblerats sedan förra året är ju dock inte så underligt eftersom en ökning med två procentenheter från 1,6 procents ränta skiljer sig rätt mycket jämfört med två procentenheters ökning från 4 procent.
Nej, det är inte så underligt men det är fortfarande alarmerande att den grupp som inte ens kan klara av historiskt låga räntor växer.
Jag har kollat Skops pressmeddelanden angående undersökningen men kunde inte hitta något om hur stor denna andel är. Jag vill minnas att en annan undersökning sa för ett tag sedana att 5-10 procent skulle få problem om boräntan gick över fem procentenheter.

Sedan angående spekulation eller inte har detta diskuterats i en annan tråd och kontentan var väl ungefär att det inte var en investering eftersom det inte fanns några förväntade cash flows, det var konsumtion om amorteringar fanns och det var spekulation om inga amoreteringar fanns.
2011-05-07, 13:02
Medlem
MrOaikis avatar
Jag har precis sålt min lägenhet i Stockholm, och köpt en större. Kan vittna om att det inte är i närheten samma hysteri som det var när jag köpte första gången för 3 år sedan. Då bjöd folk hejvilt och lade massor med pengar på de mest usla lägenheterna. Nu hände det faktiskt på vissa objekt att det inte fanns några tidigare bud, och jag kunde ge skambud under utropspriset. Jag vann faktiskt flera budgivningar, där säljaren inte ville sälja till det han/hon kallade "underpris". När det gäller de fina objekten, så gick priserna upp. Det som hänt i och med kravet på 15% i eget kapital, är att en stor grupp inte har råd alls, medan den andra gruppen tänker efter två gånger extra. Det känns annorlunda när man ska punga upp sina egna surt förvärvade pengar. Jag vidhåller dock att det inte rör sig om någon bubbla i dess rätta bemärkelse. Bostadspriserna i Stockholm bygger helt på tillgång och efterfrågan, där tillgången är oerhört begränsad. Så länge ingen är tvingad till att sälja (på grund av att de rent av inte har råd, inte ens med existensminimum) så väljer folk att inte sälja om priset inte är högt nog. På en fungerande marknad, hade jag helt enkelt köpt det nybyggda huset bredvid, och de icke-säljande innehavarna hade sett priserna dala än mer. Tyvärr kan jag inte köpa i det nybyggda huset bredvid, eftersom det inte existerar. Det tillgängliga bostadsbeståndet är det som finns, och tillgången regleras av säljarna.

Hur som helst... Jag pungade upp mina 15%, och har nu en jättefin lägenhet precis där jag vill ha den! :-D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in