2010-05-31, 12:31
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Räntorna höjdes på den tiden för att man ville rädda den fasta växelkursen. Idag har vi flytande växelkurs...

Räntorna går ju snarare ned: svenska statspapper ligger på historiskt låga nivåer.
Detta om något borde ju säga något om lägets hållbarhet.
2010-05-31, 14:37
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Räntorna höjdes på den tiden för att man ville rädda den fasta växelkursen. Idag har vi flytande växelkurs...

Räntorna går ju snarare ned: svenska statspapper ligger på historiskt låga nivåer.

Vad hände efter att de släppt kronan fri då? Sjönk räntan ner till dagens nivåer eller?
2010-05-31, 17:22
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Vad hände efter att de släppt kronan fri då? Sjönk räntan ner till dagens nivåer eller?

? Poängen är att vi inte kommer behöva höja räntorna på det där viset igen, eftersom vi inte har fast växelkurs.
2010-05-31, 17:25
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Detta om något borde ju säga något om lägets hållbarhet.

Jag tror att Riksbanken kommer höja räntan (detta är förstås inte samma sak som statspappersräntan, förstås). Men, de kommer som sagt knappast göra det på ett sätt som gör att marknaden kraschar.

Krascher skapas INTE pga att räntan höjs, utan pga att konjunkturen blir för svag. Kraschen i USA skapades t ex inte av höga räntor (man lyckades ju t ex inte helt vända trenden genom att sänka räntan till noll). Det är inte räntorna som är den avgörande faktorn, utan kreditgivningen och konjunkturen.
2010-05-31, 18:28
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Jag tror att Riksbanken kommer höja räntan (detta är förstås inte samma sak som statspappersräntan, förstås). Men, de kommer som sagt knappast göra det på ett sätt som gör att marknaden kraschar.

Krascher skapas INTE pga att räntan höjs, utan pga att konjunkturen blir för svag. Kraschen i USA skapades t ex inte av höga räntor (man lyckades ju t ex inte helt vända trenden genom att sänka räntan till noll). Det är inte räntorna som är den avgörande faktorn, utan kreditgivningen och konjunkturen.
Det sista stycket stämmer inte riktigt. Om man försöker bekämpa inflationen för hårt så kan räntan orsaka en ekonomisk kris. Joseph Stiglitz tar upp det i Globalization and Its Discontents.
2010-05-31, 21:19
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det sista stycket stämmer inte riktigt. Om man försöker bekämpa inflationen för hårt så kan räntan orsaka en ekonomisk kris. Joseph Stiglitz tar upp det i Globalization and Its Discontents.

OK, om centralbankerna klantar sig så kan det hända. Jag tror dock att just den typen av misstag är rätt ovanliga från centralbankernas sida. Det är mycket vanligare att de låter kreditgivningen skena iväg, vilket skapar en bubbla.
2010-05-31, 22:17
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
OK, om centralbankerna klantar sig så kan det hända. Jag tror dock att just den typen av misstag är rätt ovanliga från centralbankernas sida. Det är mycket vanligare att de låter kreditgivningen skena iväg, vilket skapar en bubbla.
Jag skulle faktiskt säga att det är lika vanligt att centralbankerna skapar bubblor OCH sedan när de försöker att hantera bubblan sätter de för hög ränta för sent och skapar så en kris. De klantar alltid till det in the end. Mao händer både det Du och JackBlack pratar om.

Planekonomi fungerar inte på varumarknaden så varför skulle den fungera på räntemarknaden (allmänt riktad retorisk fråga)?
2010-05-31, 22:41
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Centralbankerna i Danmark och USA t ex satte väl inte särskilt hög ränta? Det var hursomhelst inte räntan som skapade deras fastighetskrascher.

Visst, centralbanker begår en del misstag ibland, och visst kan det hända i Sverige också. Vad vi diskuterar här är om Sverige står inför en bostadskrasch inom en snar framtid. Det tror jag inte, men blir det en sådan tror jag inte det beror på något Riksbanken kommer göra inom det närmaste året.
2010-06-01, 08:27
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Det har du rätt i men det beror också på att man lärt sig att om man kontrollerar inflationen för hårt så kan det få negativa konsekvenser för ekonomin. Idag är det stora problemet att det inte finns någon erfarenhet av långsiktig inflation och bubblor. Men allt verkar tyda på att det också leder till ekonomiska kriser.
2010-06-01, 10:31
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det har du rätt i men det beror också på att man lärt sig att om man kontrollerar inflationen för hårt så kan det få negativa konsekvenser för ekonomin.

Visst kan det det men jag ser inte det stora inflationstrycket. Som sagt har det precis ingåtts löneavtal med ovanligt låga löneökningar.
2010-06-01, 10:40
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Riksbanken: Bopriserna fortsätter upp

2010-06-01 10:29

God inkomstutveckling och relativt låga räntor talar för att hushållens upplåning kommer att fortsätta stiga snabbt, trots oron på de finansiella marknaderna. Samtidigt väntas bostadspriserna fortsätta att stiga det kommande året.

Det skriver Riksbanken i den finansiella stabilitetsrapport som publicerades på tisdagen.

Även om upplåningsräntorna väntas stiga framöver, och bidra till att dämpa prisutvecklingen på bostäder, räknar Riksbanken med att denna utveckling motverkas av ljusare utsikter för sysselsättningen.

http://di.se/Artiklar/2010/6/1/208027/Riksbanken-Bopriserna-fortsatter-upp/
2010-06-01, 20:57
Medlem
phantomens avatar
Citat:
http://di.se/Artiklar/2010/6/1/208027/Riksbanken-Bopriserna-fortsatter-upp/

"Riksbanken skriver vidare att hushållen troligen kommer att behöva öka sitt redan höga sparande om bostadspriserna skulle falla..."

....och för en vecka sin fick vi veta på TV-nyheterna att 50% av de svenska hushållen inte fixar en utgiftshöjning på 15-20 tusen eller vad det nu var.. 50%!!! är en hög siffra...
Så mycket för det "höga" sparandet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in