2011-01-14, 10:37
Bannlyst
Dagens SvD tar upp bopriserna i Sverige och våra granländer.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/helsingfors-bopriser-rusar-uppat_5863307.svd
Grafik med pris/kvm
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/bostadspriserna-i-norden-sa-mycket-betalar-huvudstadernas-invanare-per-kvadratmeter_5864543.svd?serv ice=graphic

Personligen reagerade jag på att Stockholm låg så mycket över Oslo och Köpenhamn. Lönerna i Oslo/Köpenhamn är högre vilket borde medföra att de har en högre disponibel inkomst att lägga på boendet. Således borde det vara en bubbla och när även faktum är att det varit en extrem uppgång.
2011-01-14, 10:51
Medlem
Karatepungs avatar
Gällande Stockholms bostadspriser så oroar jag mig framförallt för diverse idioter till politikers försök att förhindra en så kallad bostadsbubbla. Om politikerna bara ger själva fan i att pilla i allt så kommer sättningarna i bostadspriserna ske mer naturligt.

En generell regel för aktiemarknaden är ju att när aftonbladet skriver om köpläge så är det definitivt dags att sälja. Kanske gäller detsamma för bostadsmarknaden?
2011-01-14, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karatepung
Gällande Stockholms bostadspriser så oroar jag mig framförallt för diverse idioter till politikers försök att förhindra en så kallad bostadsbubbla. Om politikerna bara ger själva fan i att pilla i allt så kommer sättningarna i bostadspriserna ske mer naturligt.

En generell regel för aktiemarknaden är ju att när aftonbladet skriver om köpläge så är det definitivt dags att sälja. Kanske gäller detsamma för bostadsmarknaden?

Nu är jag inte insatt i de övriga nordiska ländernas skatter och regler på bostadsmarknaden, men i Sverige har du haft en press från flera håll som drivit upp priserna.

Bankernas vidlyftiga utlåning där kalkylerna påminner mycket om den amerikanska Sub Prime. Låntagare kan orimligen betala igen allt de lånat utan alla räknar med att fastigheten ökar i värde.

Avskaffandet av fastighetsskatten, ränteavdraget och jag skulle inte bli förvånad om rot även spelat in.
2011-01-14, 16:06
Medlem
biljons avatar
Citat:

Så du menar att staten skulle ha låtit bli att skapa bankgarantin? Vad tror du marknaden hade satt räntan till då?

Man kan konstatera att planekonomi inte fungerar.
2011-01-14, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Så du menar att staten skulle ha låtit bli att skapa bankgarantin? Vad tror du marknaden hade satt räntan till då?

Bankgarantie i all ära men om du tar bort "moral hazard" helt från spelplanen blir det skevt. Att låta HQ gå under men att inte låta Swedbank är märkligt. Det hela leder till att ju större du är desto större risker kan du ta utan att det får konsekvenser. Vad jag anser att Riksdagen och vi som betalar skatt skulle ha krävt är aktier i alla fail banker och när de sedan är på benen så säljer vi av dessa aktier. På så sätt hade ägare och ledning blivit de som fick smällen och det skulle lett till att de i framtiden tänker mer i termer av risk.

Vad tror du händer om du driver Pelles Korv och tar för stora risker? Inte kommer staten och ger dig nödlån utan snarare kommer alla dina borgenärer kräva att ditt bolag likvideras. Samma skulle ha gjorts med bankerna. Stycka upp bankerna mm och sälj till de som vill drifta de olika delarna.

Med bankgarantie har du verkligen genomfört planekonomi och frångått all grundläggande tänk för en fri konkurens.
2011-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Jahappja. Klart som korvspad.
2011-01-14, 23:07
Medlem
Jag reagerar på att man jäamför med t ex finland, Norge och danmark som alla har amorteringskrav på Max 30 år. Den genomsnittliga amortteringstiden i Sverige är 91 år........
2011-01-15, 01:13
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonpalm
Jag reagerar på att man jäamför med t ex finland, Norge och danmark som alla har amorteringskrav på Max 30 år. Den genomsnittliga amortteringstiden i Sverige är 91 år........
Jo, men det är naturligt. Vi kommer bli äldre i framtiden.
2011-01-15, 07:19
Medlem
Hur skulle man i realiteten avskaffa ränteavdraget på lån? Det känns ju som en sänkning på 5% skulle kunna göras omedelbart. Sedan kanske fortsätta ta bort en procent årligen?

Amorteringsplikt ser jag inte som en bra lösning, däremot en avskaffning av kapitalskatten. Varför ska jag tvingas betala av mitt lån om det lönar sig mer att investera i svenska bolag och hjälpa dessa expandera?

Finns dock en hel del nötter som amorteringsplikt skulle vara en bättre lösning för..
Senast redigerad av Krullert 2011-01-15 kl. 07:25.
2011-01-15, 12:47
Medlem
Citat:
Du behöver inte oroa dig. I Sverige är det politikerna som byggt bubblan. Dom vill inte ta kål på den.

Fö är människor synnerligen kompetenta att på alldeles egen hand skapa bubblor.
2011-01-16, 22:04
Medlem
Varför verkar alla tycka att bostadslån ska vara avbetalade inom en livstid? Amorteringstakten ska ju ställas mot bostadens livslängd. I storstäderna där tomten är klart dyrare än huset ska amorteringstakten ställas mot tomtens livslängd.
2011-01-16, 22:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnepojke
Varför verkar alla tycka att bostadslån ska vara avbetalade inom en livstid? Amorteringstakten ska ju ställas mot bostadens livslängd. I storstäderna där tomten är klart dyrare än huset ska amorteringstakten ställas mot tomtens livslängd.

Jag har försökt förklara detta i tråden. Jag har även försökt förklara mekanismerna bakom tillgång och efterfrågan. Går sådär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in